Jump to content

M/B HEI


sbhaug

Recommended Posts

I likhet med andre her på forumet oppretter jeg en tråd for mitt eget prosjekt. :smiley:

 

Båten min, HEI skal tilbake til fordums prakt. Men veien dit er lang og kronglete, og jeg vil gjerne at dere blir med på "reisen". Råd og kommentarer fra dere er hjertelig velkommen.

Jeg kommer tilbake til historie og annen info etter hvert. Se for øvrig Spørsmål om seilduk på kabintak

Bilde

 

MVH

Svein Haugsdal

Redigert av sbhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott at du oppretter egen tråd på denne båten din. Den er aldeles nydelig !

 

re Det du skrev i den andre tråden om ukjent fortid. Å finne ut av eierhistorikk, opprinnelsessted, byggeår etc etc er uhyre vanskelig til tider, men ikke umulig.

 

Jeg slet lenge med å finne full historikk på båten min "Perlen", men etter halvannet år, var det som et takras satte i gang, den ene opplysningen etter den andre kom i løpet av kort tid. Dette resulterte i at jeg nå har bilder av båten som ny, som rett før ombygging, samt når den ble sjøsatt etter ombygging. Jeg har alle papirer inntakt, til og med servicepapirer for total overhaling på motoren tilbake i 1981!

 

Jeg er sta, og den evnen er god å ha av og til. Båten din skal vi også finne ut av etterhvert, banna bein. Kan du fortelle om hva slags undersøkelser du har gjort til nå ??? (du nevnte at båten har vært mer eller mindre i opplag siden 70 tallet, burde være enkelt å finne historikken for de siste 30-40 årene da ihvertfall :wink:

 

Forøvrig gleder jeg meg til å se restaureringsarbeidet skrider frem :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg ikke har gjort veldig mye for å finne ut av historien så langt. Nå har det bare vært en eier før, det skulle forenkle prosessen en del.

Den forrige eieren er ikke lenger blant oss, men hans sønner, Harald og Einar Kvinge, vet nok en del. Jeg skal ta en prat med dem.

 

De siste årene kjenner jeg godt til. Min far var skyssbåtfører ombord på HEI de siste årene den var i trafikk. Da hadde den fast plass ved kaien vår. Og der ble den liggende, selv etter at den gikk i opplag. Ikke så rart at vi kjøpte akkurat denne båten :wink:

 

M/B Gamla: Flott! Jeg venter spent på tilbakemelding.

Redigert av sbhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt i min tråd om seilduk - Nydelig båt!!!

 

Ser frem til å se flere bilder fra flere vinkler og ikke minst fra innsiden.

Hva er treverket her (skrog/spant/overbygg)?

 

Av en eller annen grunn synes jeg det ser ut som om overbygget er bygd "nytt", og da kanskje i en annen form enn orginalt, men det vet sikkert sønnene til han som hadde båten først. Og den ser så mye større ut enn 30 fot!

 

Denne nypusset og malt/oljet/lakket med skinnende ny seilduk på takene - er nødt til å bli "grisefint"!!!

 

Lykke til, og kom med flere bilder!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Et flott prosjekt du starter på. Båten ser helt unik ut. Et personlig preg på farkosten som du helt sikkert vil få mange ganger igjen for når du etter mange harde svettetokter omsider er ferdig.

 

Hvor holder du til?

 

Hvor kjøpte du båten?

 

Hva vet du om den pr. i dag.?

Dette må du dele med oss andre her på BP.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hjemmehavn er Masfjorden i Nordhordland.

Forøvrig er jeg student og oppholder meg mye i Bergensområdet, noe som gjør at tiden til båtpuss er begrenset. :sad: Riktignok reiser jeg hjem så ofte jeg kan, men jeg skulle gjerne hatt friere tøyler.

 

Jeg har lovet å komme med båtens historie, og den kommer her (noe av den ihvertfall):

 

M/B HEI ble bygget i 1947. Eier var handelsmannen Malvin Kvinge. Min far kjøpte den i 1993.

Lengde: 30 fot

Motor: 1963 (?) mod. Marna M3.

Materiale: For det meste furu.

 

Båten gikk som lokalrutebåt i Masfjorden en kort overgangsperiode, men det er nok som legeskyssbåt de fleste vil huske den. Den ble avløst av M/B Lyngnes og gikk i opplag på siste halvdel av 70- tallet.

 

Jeg blir borte noen dager, men kommer tilbake over helgen med flere bilder :smiley: .

 

MVH

Svein

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Jeg har så smått begynt å grave i historien, og stakk derfor innom Einar Kvinge i helgen. (sønn av tidligere eier.) Han visste ikke all verden, men kunne fortelle følgende:

Skroget er bygget i Hardanger (men hvor?). Overbygget er laget av onkelen, Ivar Kvinge. Det forklarer den "uoriginale" fasongen.

 

Her er noen detaljbilder av skroget. Kanskje det kan sette noen på sporet:

Bilde

Bilde

Bilde

 

Flere bilder følger etter hvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen glimt fra arbeidet så langt:

 

Da jeg tok båten på land, skulle jeg skifte en dekksplanke og ett spant. Jeg skjønte snart at jeg hadde vært i overkant optimistisk.

Det har vært en lekkasje i dekket på babord side over lengre tid, noe som hadde gått hardt ut over spant og bjelker.

Så langt har jeg skiftet fem spant, og har to igjen. Men det får vente til våren. Nå tar jeg meg av dører, og rekonstruksjon av den originale innredningen. (alt som kan gjøres i en lun og varm kjeller. :rolleyes: )

 

 

Dekk sett nedenfra.

Bilde

 

Riving av garnering. Bare ett av spantene på bildet var brukbare.

Bilde

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Du verden, godt å se at du går drastiskt til verks, bør bli bra da.

 

Jeg titter litt på garneringen, er denne så tett oppigjennom hele skroget ?

 

Da vil det jo isåfall ikke være det minste rart at spantene er råtnet, bør kanskje vurdere å la være garnering eventuelt å lage annerledes slik at man får tilstrekkelig lufting ?

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garneringen går helt opp, ja. Riktignok var det boret luftehull helt oppunder, ca. 2 cm i diameter, og 2 hull mellom hvert spant. Sikkert noe som er gjort i ettertid, som en nødløsning. Kanskje jeg bare skal sløyfe det øverste bordet?

 

På det nederste bildet ser vi inn i lugaren foran (bildet over er fra "salongen"). Der vises noen av disse luftehullene.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Flott båt!

Håper du får skikk på den uten altfor store kostnader og annstrengelser!

 

Husker fra mine guttedager at det var en lignende båt her i Bodø.

Den hadde tverrhekk ca. 28-30 fot og lignet på Furuholmenskrog, men overbygget var nærmest identisk med din båt.Akkurat samme buen akterut og jeg mener å huske den hadde en form for sjalusi-sprosser på sidevinduene.

Tror det var en "reisende-båt" for en eller annen organisasjon!

 

Har ikke sett den på maaange år!

 

Litt O.T men nevner det nu alikevel....!

Link to post
Share on other sites

Om du sløyfer det øverste bordet, vil det hjelpe en god del, men jeg foretrekker gjerne at der blir liggende bord som garnering, med gjerne 1 cm klaring mellom hvert bord. Synes ofte det er finere dekorativt, fremfor tette vegger med hull i.

 

Laaron her på forumet har forsåvidt tett garnering, men med luftehull (såvidt jeg kan huske) på hvert fjerde bord. Det bør også være riktig så bra........

 

Husk at det ikke bare er øverst det må være lufting, også nederst, slik at gjennomstrømningene er gode nok. Det er stillestående luft som skaper kondens/råte.....

Link to post
Share on other sites

Garneringens funksjon har jeg egentlig aldri tenkt på. Den er vel med på å stive av en del, men kanskje mest for utseendets skyld? (skjule spant bl.a.)

I lugaren kan jeg forsåvidt fjerne garneringen helt, men i salongen vil det se litt merkelig ut. Jeg tror jeg kommer til å følge Perlens råd, bord med lufting mellom. Jeg vil prøve å holde meg til det opprinnelige utseendet, men fornufte løsninger kommer foran.

Link to post
Share on other sites

Funksjon av garnering er vel den samme som av innvendig panel i et hus, samt at den skjuler spanter og bordganger. Men lufting er nok meget viktig. Ser ut til at du må få god lufting, Bastard!

Mener å huske at kolfyr gjorde treverket svart og at det smuldret opp. En båt det var gått kolfyr i ble betraktet som ødelagt for godt.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Her er bilde av hvordan det ble i forpiggen på Bastarden.

Det ser ut som en grei løsning. Bare pass på å ikke miste noe mellom bordgangene :wink:

Skikkelige spant også. Ikke noe underdimensjonering der nei. :eek:

 

Hva er best å bruke til behandling av tre (furu) innvendig i båten? Har tenkt å bruke Trekkfastolje, men den kan visst ikke males over. Nå er det vel ikke råd å få tak i Trekkfastolje lenger. Jeg var innom Faannessen i Bergen. De hadde noe som het Protect Kystolje. Det skulle være mye det samme. Noen som har erfaringer med produktet?

 

Når det gjelder garnering og gamle frakteskuter, så var det vel viktig å få belastningen av lasten på spantene og ikke på huden. Derfor garnering. Bare en tanke, jeg vet ikke :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...