Jump to content

M/B HEI


sbhaug

Recommended Posts

Ja, den er veldig grov og tettspantet til og være rundt 30 fot.

 

Jo, trekkfast olje er vel og få tak i.

Jeg brukte det på skroget. Trekkfastolje og amerikansk terpentin (50/50) sprøytet på med hagesprøyte.

Har oljet over med 1 strøk Benar, skal ha 1 eller 2 strøk til med benar.

 

Innvendig bruk, tja si det!

Link to post
Share on other sites

Garnering har kun 2 formål :

 

-pynt

-at last ikke skulle ligge mot hud i lastebåter.

 

Jeg synes ofte bar hud (merkverdig nok) og spanter er finere å se på, enn garnering, spesielt dersom veden er frisk og fin. Jeg har i Perlen valgt å ikke ha garnering. Der er noe i forpiggen fra før (originalt/mahogny), har enda ikke bestemt meg for om jeg skal beholde denne eller ei. Den er av typen som bastard har lagt opp.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hei. Arbeidet går fremover. Dessverre er jeg bare hjemme i helgene, så det er begrenset med fremgang de siste månedene. Skal prøve å gi en oppdatering på hva som har skjedd i løpet av sommeren.

 

Jeg har revet garneringen i forpiggen for å få smurt skroget innvendig. Har eksperimentert med en blanding av linolje, terpentin, antiparasitt og tjære. Tjæra trekker ikke så veldig godt, så det spørs om jeg ikke skulle sløyfet den på de første strøkene.

 

Jeg fryktet det verste i forhold til råteskader i spantene, så det var med blandede følelser jeg begynte å rive garneringen. Med der så det slett ikke verst ut. Her var det minimalt med råte. To av bordgangene var dårlige helt fremme i baugen. De må nok skiftes, men siden skaden var så lokal, og jeg har begrenset med tid før jeg må på vannet igjen, velger jeg å "sette inn" noen biter i første omgang.

001.jpg

002.jpg

003.jpg

 

Flere bilder følger :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som "ruskeværsarbeid" har jeg gått løs på eksosanlegget. Det er sikkert like gammelt som motoren (1965?), og hadde konsistens som knekkebrød. :eek: Det er et under at det ikke har gått galt for lenge siden.

Manifolden ser bra ut (bare jeg får løs boltene som sitter igjen i flensen).

Potta var det verre med. Et par lette slag med hammeren resulterte i et hull på størrelse med en tjuekroning.

 

Jeg mistenker potta for å være hjemmelaget. Jeg ringte til Marna, men de hadde aldri sett den før.

Her går kjølevannet rett inn i potta. Selve motoren er ferskvannskjølt.

004.jpg

005.jpg

006.jpg

 

Platt: Takk for at du fikk sparket meg i gang igjen. Jeg trengte det :lol:

Redigert av sbhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Målet i første omgang er å klargjøre den til sjøsetting til våren. Nå tar jeg meg av det som gjøres på land.

Alle skroggjennomføringer har jeg flyttet over vannlinjen. Jeg har brukt syrefaste deler fra Maritim, men er litt skeptisk etter en del negativ omtale her på forumet. Greit nok med alt som er over vannlinjen, men kjølevannsinntaket er det verre med. Spørs om jeg ikke skal skifte det ut med messing etter 2-3 år (såpass må den da holde).

007.jpg

Her er den gamle gjennomføringen. Her er rør for overskudd av kjølevann, og lensepumpa som drives av motoren. Pumpa virker ikke, så jeg kuttet den ut i første omgang.

 

008.jpg

Nye gjennomføringer over vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Angående lufting bak garnering så skrev jeg dette på båtplassen hos Båtmagasinet i år 2000 og fikk meg en t-shirt i premie for det. Hvor riktig dette er i praksis vet jeg ikke da jeg ikke har noe referanser å vise til men det kan jo være grunnlag for en diskusjon

 

Hvis du skal kle på nytt på innsiden så husk å tenke på at det bak garnering / skap (platekledning) skal/må vandre luft, mener det er en god ide å starte med å legge 10mm lekt biter a 15cm lengde med 5 cm mellomrom på alle spant som skal kles. før slanger ned i bunnen av båten som tilkoples vifte som går på solceller eller blir dratt av vinden. Disse skal dra ut luft. Lag godt med lufte hull oppe på skottene og vips så har du en tre båt som bestandig blir luftet.

Når det gjelder maling /lakk/ olje bak kledninger så er det like mange svar som trebåt eiere. Kanskje vi kunne få igang en diskudjon om temaet.tror selv at en god og tett oljemaling er tingen. Spesielt uder dekk.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nydelig båt du har. Jeg har ikke sett denne tråden før nå desverre, men skal følge med videre.

Jeg skal kanskje ned i sandviken å legge dekk på en lignende spissgatter i morgen (eller senere i dag tidlig :crazy: ) Den er nok litt eldre (1914), men har mange av de samme trekkene.

 

Lykke til veidere. :flag:

 

EDIT: trykkfeil :rolleyes:

Redigert av Blåsa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Blåsa, har du bilder av båten din? En så gammel båt er et skikkelig klenodium :smiley: .

Jeg har ikke fått gjort noe fornuftig med båten min så langt i år, har knapt nok vært hjemme siden jul. Men så snart eksamen er ferdig begynner jeg for fullt. Målet i første omgang er få den klar til sjøsetting (kan ikke okkupere slippen stort lenger). I neste omgang (neste år?) står styrbord side for tur. Jeg har ikke revet garneringen der ennå, så jeg vet ikke hvordan det ser ut der.

Det går tregt som du sikkert skjønner :sad: . Skolearbeidet tar opp mesteparten av tiden. Snart sommerferie, heldigvis.

Link to post
Share on other sites

Hehe... Det er ikke min båt. En kamerat av meg sin. Står nede på Kystlaget. Jeg har desverre ikke noen bilder her... De har nå skiftet overbygg og tilpasset det litt mer til 1914, da det forrige overbygget ikke var så fint. Det var al'a 1960. mange sprø ide'er på den tiden...

Det morsomste av alt i båten er toalettet. Originalt messing toalett fra 1914 :cool: hehe...

Tviler på at det blir noe dekk legging i dag. Har dratt på meg en lei forkjølelse så jeg holder meg til båten jeg har i hagen. :smash:

Jeg misunner han den båten. Langt og smalt nydeligt skip. Den ser helt klart eldre ut enn din, men overbygg og alt har mesten samme plassering. Alltid likt disse og er alltid på utkikk etter en. :sailing:

 

 

Jeg har ikke fått gjort noe på min båt i vinter, så jeg har mye å ta igjen jeg og. Ting Tar Tid!!!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Her hjelper hverken med slag eller spark dessverre. Sommerferien ble kortere enn tenkt da jeg tok et mattekurs i juni. Og nå leser jeg til eksamen som jeg skal ha på fredag. Og over helgen er et nytt skoleår i gang :sad:. Men noe har jeg da fått gjort (kommer tilbake til det senere).

 

Ting tar tid, og så lenge skolen prioriteres har jeg ikke mye tid å ta av. Så planen nå er å flytte båten over på en tilhenger og få kjørt den hjem. Her er den ikke i veien for noen, så jeg slipper å ha dårlig samvittighet for det, i alle fall.

 

Kommer med mer utfyllende rapport når eksamen er over :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...