Jump to content

Kalesje - Navy Blue eller Captain`s Blue?


bjoris

Recommended Posts

Har fått vareprøver på kalesje fra Alf Hansen. Han sier at Navy Blue er den vanligste å bruke, men ble litt usikker når jeg så forskjellen mellom Navy Blue og Captain`s Blue. Noen som vet hva som brukes f.eks på Viksund og Viknes. Kan selvsagt ringe Viksund på mandag, men tenkte at det nok er noen som vet her (som vanlig)...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Går vel for Navy Blue, syns egentlig at Captaines Blue er penest på prøvene, men tror nok som Svenning sier at det blir for mørkt. På min båt blir det også MYE duk så da tror jeg det er viktig at det ikke blir for mørkt... Takk for svar...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Går vel for Navy Blue, syns egentlig at Captaines Blue er penest på prøvene, men tror nok som Svenning sier at det blir for mørkt. På min båt blir det også MYE duk så da tror jeg det er viktig at det ikke blir for mørkt... Takk for svar...

En kompis av meg kjøpte Navy Blue, men angret etterpå at han ikke tok Captain's Blue fordi den falmet etterhvert også, visst....

Jeg er i samme situasjon som deg, Bjoris, og skal velge ny kalesjefarge. Jeg hadde nå bestemt meg for Captain's Blue med svarte bånd, men jeg er fremdeles litt usikker. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

angret etterpå at han ikke tok Captain's Blue fordi den falmet etterhvert også, visst....

Ville jo tro at den mørkeste ville falme enda mer, men det er kanskje ikke slik? Eller er det for å ha mer å gå på? Har vært i båthavna nå og sett en som nok er Captains Blue med svarte lapper. Har ombestemt oss så nå går vi for en slik, vi må bestemme oss i morgen så går mot en slik... Tror det blir knall.

 

Har tenkt å prøve å få sydd inn hemper på hver kant for å kunne feste enkelt en pressenning for å hindre måsen i og drite ut hele den nye fine kalesjen. Noen har prøvd det? Håper å unngå å ha noe som filer på kantene da samt at den må tas bort hver gang jeg bare tar en kort tur for å fiske... (mye arbeid å ta av kalasjen så det kommer nok ikke til å skje ofte)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å prøve å få sydd inn hemper på hver kant for å kunne feste enkelt en pressenning for å hindre måsen i og drite ut hele den nye fine kalesjen.

Det hadde ikke vært en ide med en Hansentopp da? Denne har jo sydd inn "pølser" på undersiden som løfter den litt fra kalesjen, slik at det blir luftekanaler i mellom. Jeg har nettopp sjekket pris på en slik til min kalesje, og den kommer på ca. 2000,- med alt. Og da er kalesjen rimelig stor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville jo tro at den mørkeste ville falme enda mer, men det er kanskje ikke slik? Eller er det for å ha mer å gå på? Har vært i båthavna nå og sett en som nok er Captains Blue med svarte lapper. Har ombestemt oss så nå går vi for en slik, vi må bestemme oss i morgen så går mot en slik... Tror det blir knall.

:yesnod: Jeg tror også det blir fint. Går for det jeg også, da, siden du har sett en slik og var fornøyd. Svarte bånd/lapper misfarges heller ikke av grønske eller sot :cool:
Link to post
Share on other sites

:crazy: Ja, noen valg må en bare ta kjapt så får en se konsekvensen etterpå. Det er jo den andre 850 som har kalesje og jeg har ikke sett denne. Forstod den hadde Navy Blue.

 

Dette med Hansatopp var interessant. Får ta en prat med Alf Hansen i morgen om begge deler så får vi se hva vi ender opp med.

 

Det blir selvsagt bilder på baatplassen.no nå tingene er ferdig montert. Leverer antakelig båten til Viksund i romjula så får vi se hvor lang tid det tar, det er noe annet småtteri di skal ta også og jeg reiser mye så tipper det går noen uker får jeg får hentet den igjen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var kalesjen på. Alf Hansen var nede i romjula, men måtte ta den med for litt tilpasninger. Syns dette har blitt kjempebra... Fargen var rett, det er ingen tvil om iallefall så får vi se hva som skjer når 'sola gjør livet surt for kalesjen. Skal ikke være så ille på blå sier Alf H. Det er mye større problem med falming på røde kalesjer.

 

Vel, slik ser det ut. Spesielt selvsagt siden båten har styrhus på ene siden, men vellykket syns jeg og en mye bedre turbåt nå med 7 kvadrat ekstra "inneplass"

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ship oboy!!!

Dette ble jo flott bjoris!

Mørk blå ble veldig pent på din båt, spesielt med så mye hvitt ombord.

Har akkurat bestilt ny kalesje jeg å fra A.Hansen, men jeg bestilte off white, med vinduer rund baut.

Årsak er at det blir lysere og trivligere inne (har mørke blå puter), og at den er mye bedre i forhold til måkedritt.

Bank i bordet i havna hos oss er det stort sett de båtene med blå kalesje som blir driti ner.....

Kanskje pga at det er der det synes best???

Ta og legg en "lekeorm" gummiorm på kalesje taket, det gjør jeg og har ikke hatt en eneste fugledritt på kalesjen hele sesongen 2005.

Mvh

Espen

 

Ps: personlig synes jeg mørk blå kalesje er penest på hvite båter :wink:

Link to post
Share on other sites

Mørk blå ble veldig pent på din båt, spesielt med så mye hvitt ombord.

Har akkurat bestilt ny kalesje jeg å fra A.Hansen, men jeg bestilte off white, med vinduer rund baut.

Årsak er at det blir lysere og trivligere inne (har mørke blå puter), og at den er mye bedre i forhold til måkedritt.

Bank i bordet i havna hos oss er det stort sett de båtene med blå kalesje som blir driti ner.....

Kanskje pga at det er der det synes best???

Takker, ja innser at mørkblå gjør det mørkere innvendig, men det er mye lys i denne båten så jeg føler ikke at det er noe problem. Har bestilt Hansentoppen for å få bukt med denne måkedritten som var ett lite h... på gamel båten og den hadde vi lys kalesje! Antar det er fult av dritt allerede, men de er vel ikke på sitt mest aktive enda. Er litt skeptisk til Hansentoppen ref linken nedenfor så jeg skal ta en ny prat med Alf H. Vet ikke om han har startet produksjonen av min, som jo blir spesiell. Den blir mye styr å ta av og på også så kanskje jeg heller skal lage meg en fill av en billig pressening, da betyr jo jo ikke noe om den blåser av i en storm. Så for meg at Hansentoppen kunne stå på under bruk (så for meg at jeg bare tok den av på tur. På fisketurer etc hadde jeg tenkt å bare ha den på, men hvis den sliter sånn på kalesjen er jo produktet en dårlig ide...)

 

Hansentoppen gnager på kalesjen

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

Den ble fin, og fargene ser også fine ut.

 

Der er fordeler og ulemper både med offwhite og mørk kalesje. Feks på offwhite viser grønske og nedfall fra luft/regn godt, mens på mørk farge vil måkeskitt vise godt.

Jeg hadde offwhite kalesje, men vil nå prøve mørkeste blå. Spennende.... :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Henter opp denne tråden fra 2005 / 2006.

 

Jeg må kjøpe ny kalesje til min Diana 700, og vil velge enten Navy Blue eller Captain's Blue, fra Jens Sagen. Hvordan er erfaringene for dere som valgte disse? Ble Captain's Blue for mørk? (ser nesten svart ut på fargeprøven). Hvordan er det med falming, falmer den ene fargen mer enn den andre?

 

Fint også om andre med kalesjer i disse fargene kan komme med innspill!

Link to post
Share on other sites

Positive innspill, bra!

 

Diana'en min har en blå stripe langs skroget, men den er ganske lys blå. Nåværende kalesje er Off White, og jeg har lyst på litt forandring. Men så er det de som mener at blå kalesjer gjør båten mørkere og visuelt trangere inni, lyse kalesjer gir mer lys og romfølelse. Men det er relativt store vinduer i kalesjen, så kanskje er ikke det noe problem?

 

Slik er nåværende kalesje på båten, vet ikke hva folket synes, - er jo pent med lys kalesje også da ... :confused:

 

kalesjebilde_akter_lite.jpg

Link to post
Share on other sites

Slik er nåværende kalesje på båten, vet ikke hva folket synes, - er jo pent med lys kalesje også da ... :confused:

Lys kalesje gjør nok at det virker litt muntrere og lysere på innsiden, men om du bestiller ekstra store vinduer vil du få det ganske lyst og trivlig innvendig også med mørk kalesje.

Med lys kalesje er skitt og flekker mye mere synlig enn hva som er tilfelle på en mørk kalesje. Tror nok en mørk kalesje tilsynelatende holder seg pen noe lenger enn en hvit grunnet dette. Med mørk kalesje blir det mye varmere under duken enn hva som er tilfellet på en lys kalesje. Om dette er en fordel eller ulempe avhenger nok litt av bruk og årstid !

Jeg byttet selv fra lys (skitten,slitt) til mørk blå med ekstra vinduer og angrer ikke på byttet.

Men kalesjen din ser jo ikke veldig slitt ut så å bytte kalesje bare for å bytte farge virker for meg noe "råflott", da finnes det mye annet snadder å kjøpe for de ca 8 båtpengene. Men om bildet lyver og du trenger ny kalesje er mitt tips å bytte til blå som matcher pyntelinjen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei, bergen!

Bildet lyver nok, for kalesjen er 7 år gammel, og i det høljeregnet som har vært på Sunnmøre de siste par ukene, så renner vannet gjennom flere steder, til tross for grundig impregnering. Så den har nok gjort sitt, jeg skifter ikke kalesjen for moro skyld! :wink:

 

Tror jeg går for en blå kalesje da, det er pluss og minus med alt. Det får bare stå sin prøve om det blir litt mørkere og litt varmere i sola. Men i sola tar man som regel ned kalesjen, så akkurat det problemet tror jeg ikke er så stort?

 

Antagelig vil Navy Blue passe best på Diana'n, siden den blå stripen langs skroget er ganske lys.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvilke erfaringer dere som har byttet kalesje har med de forskjellige leverandørene, med hensyn på pris, kvalitet og ikke minst om de holder avtalt leveringstid.

Jeg har fått en prisantydning fra en leverandør her i bergen som ikke har maler og derfor er avhengig av å få gamlekalesjen som mal. Det er vel greit å levere den fra seg slik at ingen kan skylde på noe hvis den nye ikke passer, men 14 dager uten kalesje i bergen er vel noe drøyt?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Estetikk kan diskuteres til vi blir blå (Captain's Blue eller Navy Blue).

 

Har selv den litt lysere Captain's Blue på min båt, men synes nok at Navy Blue som er litt mørkere er hakket penere. Mulig det kan være et poeng at den falmer litt mindre en den mørkeste.

 

Har forøvrig sett at de fleste seilbåter bruker samme farge som på min kalesje. Har ett inntrykk av at i seilbåtverden går ofte praktisk vurdering ett hakk lengre foran enn i motorbåtverden, der estetikk er blitt veldig styrende på nyere båter. Men med all fare for at jeg selvsagt kan ta feil :lol:

 

Registerer også at tykkelsen på duken på Bavaria sine kalesjer er tykkere en på de jeg ser at de fleste norske fabrikanter jeg har sett leverer, uten at dette nå må bli enda en Bavaria-tråd :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei på dere!

 

Jeg har vært inspirert av debattene deres på forumet, både i forhold til fargevalg og vinduer.

 

Saken var at jeg har hatt lyst til å sy egen kalesje. Er helt novise, har aldri sydd på symaskin. Men jeg kom over en tråd der Stauden-prosjektet ble omtalt.

 

Det resulterte i en "hyggestund" i går med motering av "nesten ferdig" kalesjeprosjekt.

Som dere ser, er vinduer mye av lysvirkningen. SÅ takk for inspirasjonen :cheers: Tid for innekvelder i seilern!

kapellakter.jpg

 

kalesjeinn.jpg

 

Hadde lyst til å dele med dere at en hjemmesymaskin JEans er rene raceren.

 

 

Med vennlig hilsen

"Amalie" Rune L

Link to post
Share on other sites

Har selv den litt lysere Captain's Blue på min båt, men synes nok at Navy Blue som er litt mørkere er hakket penere.

Vet ikke om fargebetegnelsene er ulike hos ulike produsenter, men hos Jens Sagen er blåfargene omvendt av det du skriver.

 

Hvis vi ser på vedlagt fargeprøve (tatt fra Sagens webside, håper de ikke har noe i mot det), så synes jeg Captain's Blue blir i mørkeste laget. Slik fargene framstår her, synes jeg Navy Blue er midt i blinken, mens Marineblå blir for lys.

 

Men så var det altså problemet med falmingen, pluss at smaken er som baken ... :wink:

 

fargeproeve_sagen.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...