Jump to content

VHF antenne spørsmål


John_Kr

Recommended Posts

Hei folkens

Jeg har en ny (kjøpt i fjord) ICOM IC-M421 VHF med en pisk antenne som er montert på en enkel brakett på rekka. Har hatt komunikasjonsproblemer enkelte ganger, vanskelig å nå Florø radio. Med de avstander jeg har til sendernettet så bør jeg ikke ha komunikasjonsproblemer.

 

Har sjekket kabel, plugger osv. Men mitt spørsmål er: bør jeg montere jordplan på en vanlig VHF pisk antenne? Jeg husker ikke hva antennen heter, men det kan jeg sjekke opp.

 

Trenger noen gode råd fra en med VHF kunnskaper.

 

:seeya:

 

Har en antenne som er kjøpt hos http://www.seatronic.no/pdf_docs/kat2005.pdf. Side 41 i deres 2006 katalog. Antennen heter RA-106.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Du burde få låne deg et SWR meter for å måle antenna og tilpasningen. Lengden på antenna skal være i henhold til frekvensen. 1/2 bølgelengde eller 1/4 bølgelengde er vanlig. Antenna kan kortes inn ved å lage en spole i antennen som erstatter fysisk lengde. Er det antenne med spole kan det være en måte i "trimme" antenna på. Enten ved å forlenge den med en skrue i toppen, eller ved at det er en justering i skrueform ved "rota" til pisken. Plasseringa av spolen kan være i enden, på mitten eller ved rota. Plasseringen gir noen forskjellige egenskaper. Enkle antenner er ofte laget for et stort frekvensområde. Da ligger det ved et kappeskjema som forteller hvor mye som skal kuttes av avhengig av frekvens.

 

Uansett vil du måle feil eller antenens misstilpassnig med SWR meter. Mange SWR metere har også uteffektmåler.En ideel antenne skal ha SWR på 1, men 1,2 er akseptabelt. Feil merkes best ved sending og kan være skadelig for sluttrinnet i radioen.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Med litt uflaks kan antennekabelens lengde gjøre at det oppstår ”stående bølger” i selve kabelen, og da blir SWR verdien veldig dårlig. Forutsatt at du har nok kabel å gå på så er løsningen i dette tilfellet så enkel som å kappe kabelen litt og koble til på nytt. Husker ikke helt hvor mye du må kappe, men tipper vi snakker om 1/2 meter eller så. Kjenner jeg baatplassens medlemmer rett så får du nok den riktige kappelengden om noen få strakser :-)

 

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Ok, takker for alle innlegg.

 

Jeg trudde at når du kjøper en marine VHF antenne så er den tilpasset (kappet) til riktig lengde. Stemmer ikke dette da.....

 

Hva med de "tykke" antennene som er laget i glassfiber, ser for meg at de er umulig å kappe samt umulig å måle korrekt lengde.

 

Har jeg tatt feil her?

 

Jeg trur at antennen kanskje trenger jordplan eller kanskje jeg må kappe kabelen slik at den passer.

 

Må si at jeg er usikker på alt dette. :crazy:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Her var det mye forvirring ute og gikk. For det første, ANTENNA du har kjøpt er helt sikkert i riktig lengde. Alt annet ville vært latterlig. VHF antenner er ikke SÅ vanskelig at du trenger SWR-meter for å måle den til riktig lengde. Ihvertfall ikke når du har kjøpt en ny antenne, tilpasset VHF. KABELEN derimot, som Aero og o.b.lix snakker om å kappe, er det mulig du må korte inn.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Her var det mye forvirring ute og gikk. For det første, ANTENNA du har kjøpt er helt sikkert i riktig lengde. Alt annet ville vært latterlig. VHF antenner er ikke SÅ vanskelig at du trenger SWR-meter for å måle den til riktig lengde. Ihvertfall ikke når du har kjøpt en ny antenne, tilpasset VHF. KABELEN derimot, som Aero og o.b.lix snakker om å kappe, er det mulig du må korte inn.

Ok, helt enig med det du skriver. Beklager at jeg maser med dette jordplan greiene, er det ikke noe i dette eller har antennen innebygget dette?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg fant faktisk et Danita 420A SWR meter i kjelleren, rester ut av WT-tiden.

 

Men, hvordan var dette nå igjen:

 

- Kobler SWR metret mellom antenne og VHF radio

- VHF på XMTR og antennen på ANT

- Så var det dette med FWD og REF og potmetret CAL.

 

Ble litt usikker på bruken jeg da, noen som kan hjelpe?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

FWD er utstrålt effekt, der skal du ha mest mulig når du nøkler senderen, husk at du skal ha senderen på 25 watt (ikke bruk kanalene 15 og 17, de går automatisk på 1 watt). REF er reflektert effekt, der skal du ha minst mulig utslag når du nøkler.

 

CAL har jeg aldri vært borti på de SWR meterne jeg har brukt, men jeg antar at det er en kalibrering av måleren - kalibreres til null etter at du har koplet på VHF og antenne.

 

Hva er så god utstrålt effekt? Tja, har selv vært med på at radioinspektøren godkjente 18 watt på en livbåtinstallasjon, du får prøve og se hva du får.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Siden du har en Glomex RA-106 tipper jeg problemet er kontaktproblemer i "idiot koplings patenten" i selve antennen. Jeg hadde flust av lignendes problemer med min antenne.

Lånte meg et Bruel&Kjær Wattmeter med vendbart krystall og feisøkte med.

Pelma til slutt hele dritten og kjøpte RA-109 istedet, og brukte skikkelige crimpe plugger i både antenne ende og VHF ende av kabelen.

Har du ikke tilgang på crimpetang får du sikkert lånt deg en.

 

 

Link to post
Share on other sites

FWD er utstrålt effekt, der skal du ha mest mulig når du nøkler senderen, husk at du skal ha senderen på 25 watt (ikke bruk kanalene 15 og 17, de går automatisk på 1 watt). REF er reflektert effekt, der skal du ha minst mulig utslag når du nøkler.

 

CAL har jeg aldri vært borti på de SWR meterne jeg har brukt, men jeg antar at det er en kalibrering av måleren - kalibreres til null etter at du har koplet på VHF og antenne.

 

Hva er så god utstrålt effekt? Tja, har selv vært med på at radioinspektøren godkjente 18 watt på en livbåtinstallasjon, du får prøve og se hva du får.

 

Mvh,

Kjell

Inndelingen på selve instrumentet er SWR 1.....1,5....2......maks 3 deretter rødt feldt.

Under har den en inndeling fra 0...4....11....25 deretter rødt feldt

Under der igjen står det % REF Power

FS 0..2..4..6..8..10

 

Er litt usikker på om denne går maks til 10 eller 25 watt.

 

Potmetret CAl er til for å justere nålen til SET ved transmitting, men jeg husker ikke om det var i stilling FWD eller REF.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Siden du har en Glomex RA-106 tipper jeg problemet er kontaktproblemer i "idiot koplings patenten" i selve antennen. Jeg hadde flust av lignendes problemer med min antenne.

Lånte meg et Bruel&Kjær Wattmeter med vendbart krystall og feisøkte med.

Pelma til slutt hele dritten og kjøpte RA-109 istedet, og brukte skikkelige crimpe plugger i både antenne ende og VHF ende av kabelen.

Har du ikke tilgang på crimpetang får du sikkert lånt deg en.

Ja det var dette jeg egentlig fryktet, dvs ny antenne. :eek:

 

Fant katalogen til Glomax, fant ikke den store forskjellen på 106 og 109 modellene. Har du oversikt over hva som er forskjellen?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.... beklager John, men har aldri vært borti et slikt et. De jeg har brukt i tidlig steinalder var ganske enkle, en måler og en vender.

 

Høres ut som om den inndelingen under som du sier er range på meteret?

 

Har du instruksjonsbok eller evt. link til dette meteret?

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.... beklager John, men har aldri vært borti et slikt et. De jeg har brukt i tidlig steinalder var ganske enkle, en måler og en vender.

 

Høres ut som om den inndelingen under som du sier er range på meteret?

 

Har du instruksjonsbok eller evt. link til dette meteret?

 

Mvh,

Kjell.

http://www.norad.dk/danita/420a-d.htm

Bilde

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Sorry, men den boksen er nok ubrukelig til VHF som arbeider på ca. 155-160MHz siden boksen din kun går til 30MHz. Dette er nok en boks beregnet på f.eks. PR radio.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden du har en Glomex RA-106 tipper jeg problemet er kontaktproblemer i "idiot koplings patenten" i selve antennen. Jeg hadde flust av lignendes problemer med min antenne.

Lånte meg et Bruel&Kjær Wattmeter med vendbart krystall og feisøkte med.

Pelma til slutt hele dritten og kjøpte RA-109 istedet, og brukte skikkelige crimpe plugger i både antenne ende og VHF ende av kabelen.

Har du ikke tilgang på crimpetang får du sikkert lånt deg en.

Pinlig, :blush:

 

En sjekk av antennen så er det en 109 jeg har. En uten fast kabel.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fant denne informasjonen om antennen:

 

These antennas are also approved for marine use on grounded and ungrounded installations (sail and power boats).

 

Dette betyr jo at underlaget har ingen betydning og at antennen har innebygget jordplan.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fant katalogen til Glomax, fant ikke den store forskjellen på 106 og 109 modellene. Har du oversikt over hva som er forskjellen?

De er helt like, bortsett fra at RA109 har en PL259 Hunnplugg i enden istedet for "idiot koplings patenten".

Det er selvfølgelig også lurt å pakke inn og tette koplingen mot vanninntrengning. Dette gjelder både på 106 og 109.

Jeg ga opp 106'n til slutt og pelma dritten. Har ikke hatt problemer siden jeg monterte 109'n

Jeg liker disse antennene godt egentlig, da det er mulig å bytte ut kabelen etter noen år, + at man unngår kabelskjøt.

Ps, jeg brukte ikke Glomex sine PL259 plugger, de holder ikke mål etter min mening. Brukte heller skikkelige crimpeplugger.

 

 

Link to post
Share on other sites

De er helt like, bortsett fra at RA109 har en PL259 Hunnplugg i enden istedet for "idiot koplings patenten".

Det er selvfølgelig også lurt å pakke inn og tette koplingen mot vanninntrengning. Dette gjelder både på 106 og 109.

Jeg ga opp 106'n til slutt og pelma dritten. Har ikke hatt problemer siden jeg monterte 109'n

Jeg liker disse antennene godt egentlig, da det er mulig å bytte ut kabelen etter noen år, + at man unngår kabelskjøt.

Ps, jeg brukte ikke Glomex sine PL259 plugger, de holder ikke mål etter min mening. Brukte heller skikkelige crimpeplugger.

crimpeplugg - hva er det? Er det den typen som presses på kabelen med tang? Trur det er det jeg har, pluggen var i flere deler og vi måtte ha en spesialtang for å få den på kabelen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Da virker det som du har en 109.

Det følger hvit RG58 kabel med i pakken på 106.

Har du sjekket for vanninntrengning og eller irr ?

Skal koble opp systemet i helgen for ny test, men det som er problemet med å teste dette nå er at båten står innendørs i hus med ståltak. Får tilbakeslag av signalet da.....

 

Prøver å spraye med litt CRC. Og ohme systemet er lten vits, da antennen er kortsluttet mot jord (trur jeg).

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på denne tråden:

Har kjøpt båt med medfølgende VHF av gammel type. Som antenne her jeg den utgaven av glassfiberstang :confused: . Her begynner coax kabelen å gå i oppløsning. Er det noen mulighet å skifte ut denne? Har prøvd å trekke i den men vet ikke konsekvensen av dette. På butikkene for båtutstyr sier de at jeg bør kjøpe meg ny antenne men hvorfor skal jeg det hvis det er enkelt å skifte ut den gamle kabelen? En god coaxkabel koster uansett ikke så mye som en ny antenne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...