Jump to content

VHF antenne spørsmål


John_Kr

Recommended Posts

Hei.

Det stemmer; jeg lånte tråden deres. Syntes det var unødvendig å lage ny innenfor samme tema.

Skal ta bilder av fotfeste / inngangen i antenna hvor coax er festet og prøve å legge dette ut i løpet av helgen. Men vil anta at dette utstyret mitt har passert minst 15 år....

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Den linken til Glomex antenna - stemmer den med bilde. For meg ser det ut til

at den er en stål pisk :confused: Er ikke dette en glassfiberantenne.

Her er en annen link jeg fant : http://www.bilradioservice.no/index.php?_1ah

Skal selv kjøpe en fastmontert antenne til båten til en Icom V85E - er den noe

å satse på ??

Ser at emnet er gammelt men tok opp tråden igjen.

Mvh tcic1

Redigert av tcic1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen antenne er laget av glassfiber. Det er uansett en metallstreng inni. Men det er jo kanskje penere med en 10mm tykk 90cm lang stokk med en rød eller svart gummitopp på tuppen som et ollon stikkende opp med en 1mm stålstreng gjemt inni, enn kun denne 1mm stålstrengen? :cheers_wine:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg passerte en norsk trawler nær Kungshamn i sommer. Han hadde ei svær VHF antenne og jeg hørte ham helt ned til Gøteborg-traktene. Hvor høye antenner er det snakk om for å få gode sender- og mottagerforhold. Jeg hørte også en båt som kalte opp Tjøme radio fra Fredrikshavn i sommer. Antar at det da må ha vært svært gode senderforhold. Jeg vurderer å anskaffe meg ei god antenne til neste sesong. VHF er viktig ombord.

Link to post
Share on other sites

Ingen antenne er laget av glassfiber. Det er uansett en metallstreng inni. Men det er jo kanskje penere med en 10mm tykk 90cm lang stokk med en rød eller svart gummitopp på tuppen som et ollon stikkende opp med en 1mm stålstreng gjemt inni, enn kun denne 1mm stålstrengen? :cheers_wine:

 

Lars H.

 

 

På de fleste nye antenner består denne "stålstengen" av ett kretskort. Og utformingen av dette gir mulighet for å lage hel, halv, kvart, og 5/8 bølgelengde. Ihvertfall gjelder dette når man snakker om de tykke hule glasfiberantennene. Det gjlder nok ikke glassfiber pisk antennene

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at det er andre antenner enn vanlige ca. 90cm lange halvbølgeantenner som ikke trenger jordplan med mating i "bunnen", men det var ikke det jeg påpekte i mitt innlegg. Med en lengre 5/8 del eller helbølgeantenne vinner en fort mange db gain. Har selv en 5dbi gain for ICE internett, og roaldbj har en laaang antenne som gir 7dbi gain. Slikt finnes selvfølgelig også for vanlig VHF. For en lav motorbåt er et lurt triks å montere antennen på en ekstra "mast" for å få den høyere opp. En dobling av høyden for plasseringen av antennen gir fort 4 ganger så lang rekkevidde!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte også en båt som kalte opp Tjøme radio fra Fredrikshavn i sommer. Antar at det da må ha vært svært gode senderforhold.

Du har antagelig opplevd et fenomen som kalles ducting, og for dem som er glade i all verdens oversikter så finnes det også ductingvarsel.

 

For vanlig VHF-kommunikasjon er det viktigste for rekkevidden å få antennen så høyt over vannet som mulig. Det er selvsagt kjekt å ha en antenne med så god forsterkning som mulig, men som den nest viktigste faktoren vil jeg nok holde en knapp på en god antennekabel med minst mulig demping (og kabel uten skjøter, ei heller splittebokser for å bruke VHF-antenna til mer enn ett formål).

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk. Jeg har i alt 4 VHF antenner ombord, hvorav to har direkte overgang fra antennefoten til en VHF/AIS.

 

antenne_6_db.jpg

 

Dette er bilde av antenne med direkte kabelkontakt med VHF/AIS. Jeg har nå så god erfaring med en antenne til ICE internett-systemet ombord at jeg også har lyst til å få ei større antenne til VHF for nødbruk. Jeg setter derfor pris på henvisning til flere forhandlere som har større båtantenner for VHF-fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

En ting til som bør nevnes er hvordan antennen stråler ut når du sender. Bildet under forteller om dette for en vanlig halvbølgeantenne, og en lengre 5/8 dels antenne. Ser en på 1/2 bølge antennen som har det stiplete diagrammet, stråler den ganske bra ut både i en stor vinkel oppover og nedover som når båten krenger. 5/8 dels antennen stråler riktignok mer ut når båten ikke krenger, men under krenging går fort hele signalet rett til himmels eller i sjøen. Så selv om seilbåten har antennen i masten, blir det ikke mye effekt horisontalt når båten krenger så mye at det som er skrevet nede på skroget "Nå hyler mor!" vises. Ved 30 graders krenging er det omtrent null effekt horisontalt!

 

pattern.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår litt av det du skriver Lars H. Du kjenner jo litt til båten vår. Hvor høy antenne bør jeg montere? Jeg er innstilt på en antenne som består av 2 - 3 ledd hvor jeg ved opplag kan demontere den i 2 - 3 deler. Det irriterte meg at jeg hørte deg i sommer da du passerte Syd-Koster, mens jeg ikke klarte å svare deg - jeg lå da sammen med Bitteliten på Ursholmen (verdens beste sted på Syd-Koster).

Link to post
Share on other sites

Hvor høy antenne bør jeg montere?

I og med at VHF-antennen er din viktigste antenne, bør den plasseres på det høyeste punktet på båten. Og du kan gjerne sette den på en ekstra mast. Men en 16m mast som seilbåter har ha gleden av å montere den på er vel ikke helt realistisk for deg og meg? Blir avstanden opp til antennen stor er det også viktig å huske på at tapet i kabelen begynner å bli merkbart. Men for de lengdene vi snakker om her finnes det tykke kvalitetskabler som kan kompensere for det. Så mitt råd til deg Roald er en 5/8 dels antenne (du krenger vel ikke så mye, selv om du skulle ha et havari i grov sjø uten motorkraft) og å plassere antennen så høyt som mulig, gjerne på en forlengelsesmast.

 

At du hørte meg men jeg ikke deg i sommer, kom nok av at mottakerne er mer følsomme enn senderne. Du lå klin inntil fjellet slik at signalene dine var dempet ned lenge før de nådde meg, mens jeg lå fritt (selv med lavere antenne) slik at mine signaler nådde langt. Og kanskje ble de reflektert fra fjellveggen bak deg og inn til din antenne og mottaker. Og så har jeg da en god VHF-stasjon da, Sailor er ikke "bæsj"!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

5/8 dels antennen stråler riktignok mer ut når båten ikke krenger, men under krenging går fort hele signalet rett til himmels eller i sjøen.

 

Lars H.

 

Hei,

 

Dette er noe å tenke på for de som monterer antennen sine stående på skrått bakover. Kanskje tøft men lite effektivt.

Link to post
Share on other sites

Ved 30 graders krenging er det omtrent null effekt horisontalt!

Altså, da er lærdommen her, ikke ha 30 graders slagside under seiling for da får du ikke radioforbindelse ?

 

Diagrammet viser den teoretiske utbrdelsen. Av egen erfaring vet jeg at det er store avvik fra dette i virkeligheten.

Utbredelsen påvirkes kraftig av jordplan og omgivelser. Det er disse som er avgjørende for hvor godt antennen fungerer.

 

To stasjoner der bare en hører den andre, kan også skyldes at den som ikke hører har lukket squelchen for hardt,

eller at den andre uforvarende sender med 1W i stedet for 25.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ved 30 graders krenging er det omtrent null effekt horisontalt!

 

Et slikt strålingsdiagram viser området der hvor effekten er halvert (3 dB). Nå er det ikke slik at det ikke er noe signal utenfor dette området. Signalet avtar gradvis, hvor mye avhenger av antennetyper. Så selv ved 30 graders krenging er det fortsatt signal horisontalt, men med mindre effekt.

Redigert av battello (see edit history)

-battello

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...