Jump to content

Vekt på moring


skage

Recommended Posts

Skal nå anlegge moring til870 NB. Ønsker vurdering på vekt. Har tenkt og støpe moringene selv. Det er relativt vær hardt så dette bør sitte.

Takker for innlegg.

Kan ikke gi noe konkret svar, men ville tro det kommer litt an på bunnforholdene også? Har støpt og lagt noen moringer på hytta og der er det ca. 5 meter dypt og sølebunn.

Moringen graver seg derfor etterhvert godt ned så trenger ikke alverdens vekt, men må passe på å ha en del ekstra lengde på tauet/kjettingen for å kompensere for at de graver seg ned. Har forresten gått vekk fra å bruke kjetting da jeg to ganger opp igjennom årene har opplevd at kjettingen har røket.

Begge gangene har kjettingene sett helt fine bortsett fra det ene, eller få, leddene som har vært helt tæret bort!

 

Derav uttrykket at intet er sterkere enn det svakeste ledd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har forresten gått vekk fra å bruke kjetting da jeg to ganger opp igjennom årene har opplevd at kjettingen har røket.

Begge gangene har kjettingene sett helt fine bortsett fra det ene, eller få, leddene som har vært helt tæret bort!

Støp en slange med litt stor diameter i en løkke ned i støpen. Der kan du tre et tau som du fører dobbelt opp til bøya. Så kan du når som helst i ettertid inspisere hele tauet fra overflaten og bytte det ut før det ryker.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Skal nå anlegge moring til870 NB. Ønsker vurdering på vekt. Har tenkt og støpe moringene selv. Det er relativt vær hardt så dette bør sitte.

Takker for innlegg.

Hvis jeg ser i en moringstabell med utgangspunkt i 4000kg (NB 870 veier vel ca 3600kg) så skal det benyttes en moring på minst 500kg ved en ikke alt for utsatt havn. Du sier at det er litt værutsatt, da bør du gå opp et par hakk i tabellen, og ender på følgende oppsett:

Moring: minst 700kg

Øyebolt for feste av kjetting/tau: 28 mm

Kjetting:13 mm

Tau: 24 mm

Sjakkel: 14 mm

Link to post
Share on other sites

Støp en slange med litt stor diameter i en løkke ned i støpen. Der kan du tre et tau som du fører dobbelt opp til bøya. Så kan du når som helst i ettertid inspisere hele tauet fra overflaten og bytte det ut før det ryker.

 

mvh tuffff

En meget god ide...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vår fortøying er laget på følgende måte: På bunnen under bøya ligger en metallring. Tauet opp til bøya er ikke mye lenger enn dybden, som er ca 7 meter. Til den nevnte ringen er det sjaklet tre tau, i tillegg til bøyetauet. Det ene går mot sørvest til en moring på ca 750 kg, det andre går mot nordvest til en tilsvarende moring. Det tredje går mot øst, til en enorm stein på land. Her er det brukt kjetting fra marbakken og opp på land.

 

Alt av tauverk, sjakler, og kjetting er overdimmensjonert, da dette er overskuddmatriell fra oppdrett. De hadde mange tusen meter med tau og trosser til overs, fra 28mm og opp, langt opp, bare å forsyne seg. Tror det meste av vårt er 32mm. Alt dette tauverkt lå forøvrig lagret utendørs, i sola :cryin:

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Har ankret opp en Bayliner 2958 på denne måten. Valgt 3 lodd à 700kg, opp til 2 bøyer, da har jeg litt å gå på. Mine står på sandbunn, så de fester seg ikke, i tillegg hadde jeg kort tau, på grunn av at jeg ikke ville ha for mye vandring til siden.

Et av lodden flyttet seg i sommer, en kveld der blåste kuling.

Link to post
Share on other sites

Fin plass å bli kvitt gamle motorblokker m.m.

Bare ikke gjør som fatter gjorde for mange år siden. Alskens jernskrap og motorblokker var samlet inn, og tatt med i snekka ned til hytta. Når rukkelet skulle senkes i havet lå snekka på sin vante plass ved brygga, med ankeret ut akter. Det ble litt akkedering om hvor bøya burde ligge, men snekka lå egentlig ganske fint akkurat slik den lå, så en bøye istedenfor ankeret ville bli bra tenkte den stolte sjømann. Han siktet godt, og lot lasten gå :headbang::headbang::headbang: Øyemålet var det ikke noe galt med!

 

Jeg var bare 7 år, og følte ikke det store ansvaret for at han hadde fått en innertier. Rett på ankertauet, helt ute ved ankeret. Jeg husker ikke hvordan vi fikk det løs, men jeg husker det tok mesteparten av sommeren. Om vinteren tok isen moringen, og neste sommer lå vi på anker igjen...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Antar det må være stål skal det være plassert på en truck og veie såpass mye. Var egentlig forslag om å støpe i en slikt 1000 liter plastkar men så dukket denne ideen opp. Er en skjærgårdsentrepenør som skal gjøre jobben.

 

 

Vurderer ellers å legge ut en moring ute ved hytta også. Denne vil kun bli brukt i godvær og tenkte derfor på om jeg kan få til noe selv. Er det en mulighet å få tak i et kadavar av en plastbåt på ca 14 fot og fylle denne med stein, støp og alt mulig skrap for deretter å senke hele greia når den ligger på rett plass? Hva med en gammel gummibåt f.eks? Burde vel kunne bære mange nok kg før senking..

Link to post
Share on other sites

Hvis du har tenkt å bruke kjetting til moringen, så vær obs på at korrosjonen er størst der kjettingen hever seg fra bunnen. Dette gjelder spesielt ved mudderbunn, og skyldes bl.a. at metallet da er i kontinuerlig bevegelse mellom et oksygenrikt (fritt vann) og et oksygenfattig (mudder) miljø, som visstnok er en av de verst tenkelige tilstander mtp rust. I tillegg spiller sulfatreduserende bakterier i mudderet en ikke ubetydelig rolle.

 

Kjettingen ser gjerne ny og fin ut oppe ved overflaten, men nede ved bunnen kan den være tæret ned til en "sytråd".

 

Jeg vil derfor sterkt anbefale at du, hvis du ønsker å bruke kjetting, fester en liten bøye på kjettingen et par meter fra bunnen slik at den løftes rett opp fra moringen og ikke blir liggende i bunnsjiktet.

 

moring.png

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...