Jump to content

Biltemas nye lyddempingsmatter, erfaringer ?


Som

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Biltemas nye lyddempingsmatter ?

De sier at de demper bedre enn de ordinære i skum.

 

Bilde

 

Jeg skal montere ny isolasjon i motorrom og er litt i tvil om hvilke matter jeg skal bruke.

Vil jo ha maksimal gevinst i form av støydemping.

 

Art nr Pris Antall

Mål: 500 x 400 x 30 mm 36-9220 99,00 kr

Mål: 1000 x 500 x 30 mm 36-9221 199,00 kr

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har montert disse i motorommet i Quantum. Erstattet de gamle 5cm tykke porolon mattene med disse på 3cm. Det ble en betydelig bedre støydemping og de er meget lette å holde rene.De ble festet med kontaktlim og sitter veldig bra.Det er lett å skjære de til,selv runde hjørner ble helt perfekt. Har nå ett års erfaring med disse og og ingen ting tyder så langt på noen svakheter,tiden vil vise om de har god holdbarhet.

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert disse i motorommet i Quantum. Erstattet de gamle 5cm tykke porolon mattene med disse på 3cm. Det ble en betydelig bedre støydemping og de er meget lette å holde rene.

Du verden, da må Biltema ha kommet opp med noe smart.

Husker det var en test for mange år siden der "Porolon" ble sammenlignet med spesialmatter som var langt dyrere. Men Porolon (varianten med alu-folie) var best.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte disse av Maritim i fjor og det er de samme platene som Biltema også selger nå.Etter det jeg vet var disse platene relativt nye hos Maritim da jeg kjøpte de.Men det ble ihvertfall en betydlig reduksjon av støy da de gamle mattene ble byttet ut.Det skal også sies at de gamle mattene hadde dårlig tilpassning og hadde sett sine beste dager.Det reklameres med en lydisolasjonseffekt på 40db på dette produktet. Det står ikke noe om isolasjons effekten til porolon som jeg har brukt tidligere også med godt resultat.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Og prisen er vel ikke noe å si på ?

 

Mål: 500 x 400 x 30 mm 36-9220 99,00 kr

Mål: 1000 x 500 x 30 mm 36-9221 199,00 kr

 

Jeg vet ikke om jeg kun kan stole på kontaktlimen i taket på maskinrommet, det er undersiden av cocpitten og således i glassfiber. Sikkert bra tykkelse men jeg vil helst slippe å skru noe oppi der.

 

Kan jeg f.eks. lime fast noen trebiter med epoksy og så skru mattefester i de ?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du får problemer med å få de til å sitte ,mine plater er også limt rett på glassfiberen under motorlukene og de er store ca 1x1 m og det er 3stk av dem.Skjekket de senest i dag og ingen tegn til slipp. Prisen er det intet og si på,jeg betalte Kr 253,- pr plate på 50x100

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hei . Jeg har lagt denne type matte fra Biltema helt nedpå trebunnen , og løst , bak i min plattgatter, under hhv vanntanken på den ene siden og dieseltanken på den andre , mellom rorstammen .

Båten ligger foreløpig på land så jeg har ikke fått testet virkningen , men håper på at de skal dempe en del av propellstøyen innvendig i bunnen i akterenden .

 

mvh Kjølen

Redigert av Kjølen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du verden, da må Biltema ha kommet opp med noe smart.

Husker det var en test for mange år siden der "Porolon" ble sammenlignet med spesialmatter som var langt dyrere. Men Porolon (varianten med alu-folie) var best.

Dette var interessant. Det er kanskje derfor man ikke oppgir effekten av støydempingen i "Porolon" matter. Dette gjelder ikke bare Biltema. Har også forespurt ansatte, men ingen kan svare på hvor stor effekten er med "Porolon". Hvem vil vel kjøpe et langt dyrere produkt, dersom det i samme annonse fremkommer at effekten er dårligere? En må jo her ta forbehold om at mattene i testen til Ingar er de samme som nå forhandles ved bl.a. Maritim og Biltema. Har du tilgang til denne testen og kan sjekke dette nærmere Ingar?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte også disse fra biltema, kjempeprodukt i mine øyne.

Nå har jeg ikke noe direkte sammenliknings grunnlag siden jeg bygde om alt, men jeg skal si jeg ble overrasket over resultatet.

 

Jeg har limt med kontaktlim, men ser at jeg må til med skruer og skiver på det som henger horisontalt.

 

Biltema har også en hvit lerretstape som passer fint for foregling av kanter og skjøter.

Bilde viser motorkasselokket mitt som er ferdig limt og tapetBilde

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Har du tilgang til denne testen og kan sjekke dette nærmere Ingar?

Beklager, dette er maaange år siden, før Maritims tid. Mener det var ett norskt båtblad.

Et overraskende resultat av testen var at porolon med folie dempet bedre enn den uten.

De forklarte dette med at folien sitter på et tynt lag myk skumgummi.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...