Jump to content

Hjelp til ettermontering av baugspyd Master 820


Fantasy

Recommended Posts

Hei, jeg er ny bruker av dette forum og håper å få hjelp til hvordan jeg bør ettermontere baugspyd til min Master 820. JEg har kjøpt dette baugspydet av Inter Trading som produserer den samme båten i dag. Spydet er laget i glassfiber og fabrikken mener at denne skal skjæres til og monteres med nedsenket gjennomgående bolter og tek7 slik at bakkanten av spydet flukter med bakkanten av baugluka. Dvs. at ny baugluke også må felles ned i nytt spyd rett ovenfor den orginale. Etter å ha sett på dette mener jeg at spydet bør monteres lenger fremover, slik at det kan stikke ca 30-40 cm på utsiden av baugen. Jeg lurer på om noen av Dere båtfolk der ute som har erfaring fra tilsvarende da jeg er usikker på hvordan jeg bør forsterke spydet da det får noe mindre anleggsflate oppå baugen. Noen bilder og forklaringer hadde vært utmerket. :confused:

Venter spent

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

Jeg har ikke noe greie på dette konkret, men har erfaring med at et par bilder kan hjelpe

Bilde

 

Bilde

Bildene er fra en finn annonse

 

Også googlet jeg litt og fant ut at Master 820 i dag heter inter 9300. Om det stemmer er det et bilde av båt med baugspyd her. Her ser det ut til at pulpiten går ut på baugspydet

 

Bilde

 

Også kom jeg på at jeg kanskje kunne google på Inter 9300 :smiley:

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Håper det var litt til hjelp

Link to post
Share on other sites

Spydet er laget i glassfiber og fabrikken mener at denne skal skjæres til og monteres med nedsenket gjennomgående bolter og tek7 slik at bakkanten av spydet flukter med bakkanten av baugluka. Dvs. at ny baugluke også må felles ned i nytt spyd rett ovenfor den orginale.

Mener du ikke at baugspydet skal flukte med FORKANT av eksisterende baugluke? Det ville liksom vært mer logisk.

 

Vanligvis er et baugspyd en forlengelse av skroget fremover for bekvem ilandstigning og for å montere ankerrulle, slik at ankeret kan droppes gjennom baugspydet. Da synes jeg at selv 30 - 40 cm høres ut til å være iminste laget.

 

Har du bilde av båten og baugspydet?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Overraskende rask respons;

Jo, jeg har tenkt å bytte ut også pulpiten til den samme som "Bitteliten" har funnet bilde av (dvs. Inter 9300), men ikke før til neste år (koster sine 13 høvdinger det også). Så det er klart at det også vil stive av litt, men jeg hadde tenkt å montere spydet uavhengig av dette nå til våren.

Som sagt er det Inter fabrikken som mener at spydet skal monteres fra BAKKANT av eks luke, noe jeg er uenig i da spydet ikke vil stikke mer enn ca 20 cm utenfor baugen (Hva er vitsen med spyd da??) Men samtidig ser jeg jo at spydet ved en slik montering klart får en tilfredsstillende avstivning.

Men som sagt ønsker jeg å trekke det lenger frem, bruke min eks. baugluke, men jeg trenger da noen tips om å lage til avstivning under spydet slik at det bærer tilstekkelig i spissen. Bitteliten har jo også funnet gode bilder av baugen på Master 820.

Tror jeg tar ett par bilder i morra av spydet, kanskje det kan hjelpe.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet med baugspydet, alt for svakt til og gå på. Fikk et verksted til og kle inn hele greia med plater i syrefast. Limte så disse fast med sika, ble skikkelig stabilt ingen problem og gå i land på dette nå. (Pris? ja gikk med noen høvdinger, men det er jo til båten)

 

 

 

Bilde

Redigert av Brumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Overraskende rask respons;

Egentlig ikke til å være her. 8000 medlemmer som brenner etter å hjelpe - ganke unikt :yesnod:

Men som sagt ønsker jeg å trekke det lenger frem, bruke min eks. baugluke, men jeg trenger da noen tips om å lage til avstivning under spydet slik at det bærer tilstekkelig i spissen. Bitteliten har jo også funnet gode bilder av baugen på Master 820.

Tror jeg tar ett par bilder i morra av spydet, kanskje det kan hjelpe.

Avstivning er viktig. En del seilbåtspyd som ettermonteres har syrefaste rør under fra tuppen av spydet inn til baugen for å gi ekstra støtte. Og ser du på de spyda som er std på båter - f.eks på Nidelv 300 - vil du se at de har en profil som gjør de stive
Link to post
Share on other sites

:nonod:

 

Den ekstra "r" midt i ordet har ingenting der å gjøre. Den er satt inn der av undergravende krefter i et forsøk på å bidra til destabiliseringen av det stabile, demokratiske samfunn. Men det virker ikke like godt som langt skjegg gjør. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fra Maritimstart - maritim ordliste........

 

Baugspyd: Samlebetegnelse for den bommen som stikker ut foran baugen, inkludert klyverbom og jagerbom. Baugspydet brukes som feste for klyverseil, og med kun ett klyverseil blir baugspydet en klyverbom. Med to eller flere slike seil kalles det fremste for jager og festes i jagerbommen. På gamle skuter kalles skjøten mellom klyver- og jagerbom for eselhodet. Under dette finnes det ofte en bardunert innretning som kalles for pyntestokken. (Baugspryd med "r" er en dansk betegnelse.)

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel.. I Jon Winges bok "For bare stumpene" brukes iallfall "baugspryd"

Jeg mener da at alle kalte det for det inntil det ble vanlig med "høyre" og "venstre"

samt "rygge" båten ut fra havna. :smiley:

Søk gjerne på baugspryd på Google. Da ser man bl.a. ordbruken ved beskrivelse av skoleskipene...

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har tenkt å bytte ut også pulpiten til den samme som "Bitteliten" har funnet bilde av (dvs. Inter 9300), men ikke før til neste år (koster sine 13 høvdinger det også).

Kan det stemme? kan du ikke levere inn den du har til noen som driver med syrefast (f.eks http://www.sofus.no/) og få påmontert de ekstra rør som trengs? 13 tusen hørtes veldig mye ut

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke uten videre være enig at det er blitt vanlig med "høyre og "vestre", og "rygge" på sjøen, slik paxo fremholder?

 

Vel, fra en og annen munn, men den lukkes fort igjen etter at de oppdager hva som kommer ut derfra har jeg oppdaget. De fleste er flinke til å etablere et naturlig forhold til sjømannsspråket, på godt og ondt. Skjøtn, det tar sin tid, da kange sier f.eks. "draft" og vanlige sjøkart.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke uten videre være enig at det er blitt vanlig med "høyre og "vestre"

Det har du helt rett i, Nimbuster!

Det er mye mer vanlig med "østre og vestre", enn "høyre og vestre". :lol:

 

Beklager mitt off-topic innlegg. Det skal (kanskje) ikke skje igjen....

Med ønske om en fortsatt fortreffelig søndag til alle Båtplassens medlemmer!

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Bilde

Av praktiske (utrolig praktiske) hensyn kunne jeg tenkt meg denne på hekken (lik hekk som på bildet), men vil det ta seg fint ut eller er det å ødelegge linjene på seilbåten ?

Ser ikke mange på fjorden som har det.

Alt er jo relativt, og smaken er forskjellig, men jeg er ikke enig i at en slik badeplattform er stygt, tvert i mot. Badeplattform står på lista over endringer og forbedringer som skal gjøres med båten, men det blir neppe før om et par år...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...