Jump to content

Hjelp til ettermontering av baugspyd Master 820


Fantasy

Recommended Posts

Forflytter meg en liten tur akterut :

 

Bilde

 

Av praktiske (utrolig praktiske) hensyn kunne jeg tenkt meg denne på hekken (lik hekk som på bildet), men vil det ta seg fint ut eller er det å ødelegge linjene på seilbåten ?

Ser ikke mange på fjorden som har det.

glöm dette Som, virker veldi upraktiskt !!!! :smiley:

 

se her :eek: använd dusjen istellet :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

glöm dette Som, virker veldi upraktiskt !!!! :smiley:

 

se her :eek: använd dusjen istellet :wink:

Når haien sover.. :sleep: ...kan jeg ta en dukkert i Lysevågen (fra en slik plattform som jeg ennå ikke har..) og tørke håret i eksosen fra Eberen (som også kommer ut der bak et sted).

Altså omtrent alle faciliteter er (hadde vært) til stede der bak på en slik sak :cool: kan jo også be om å få "nedbringt" en :drink: samtidig som beina er i Lysevågens svøpe. :yesnod:

En slik skal jeg ha meg !

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja nå er jeg såvidt igang Enjoy (og event. andre interesserte). :flag:

Ille mye snø, men fordelen er at jeg slipper å bruke gardintrapp :lol:

Såher ser baugen ut før

 

Bilde

 

Og her er baugspydet levert av Inter Trading AS. Det fulgte med bunnplate i glassfiber og alu.list samt en liten flaske med topcoat i riktig farge. Pass på at du får riktig farge også på spydet da det varierer fra årsmodell. Spydet må selvsagt skjæres til og tilpasses.

 

Bilde

 

Og spydet sett ovenfra

 

Bilde

 

Først må vi skru av pullertene

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Tror jeg må dele opp pga. størrelse ?

 

Det var demont. av pullere

Bilde

 

Inter Trading mente jeg burde trekke bakkanten av spydet helt i bakkant av eks. baugluke. JEg syntes imidlertid at utspringet blir noe i minste laget, men tror ikke jeg tørr satse på noe annet heller. Jeg vil mene at spydet blir sterkere jo lenger bak jeg trekker det.

Spydets lengde måler ca 80 cm, og vil krage ut i underkant av 40 cm fra YK fenderlist. Men følelsen av utspringet vil nok virke lenger da baugen skrer nedover de siste 10-15 cm.

 

Jeg tror jeg vil forsøke følgende metode:

- Luka beholdes som i dag, og jeg sparer ut åpningen i nytt spyd som skal felles helt ned på dekket. Dvs. at UK plate på spydet skal ligge helt nedpå dekket.

- Alle kanter og kuttesider skal jeg slipe og polere.

- Jeg benytter skruefestene til pullertene som feste, samt at jeg limer hele flata med TEK7. Tror det skal holde unten flere nedsenkede skruefester.

- Dersom spydet ikke blir stivt nok (må kunne hoppe på det) vil jeg forsøke å forsterke det unnenifra, med å støpe to ekstra vanger i glassfiber som festes til skråkanten på framdekket med vinkler og skruer eller TEK7.

- Tror også jeg dropper dekkplaten i bunnen, men har ønsker om å montere enn nedfellbar teleskop- baugstige oppunder spydet etterpå.

 

Bilde

 

Bilde

 

Også må jeg lage meg en skikkelig mal. Tror jeg må lage meg en komplett kopi av spydet i papp el.l. Som akkurat passer på utsiden av spudet. Når jeg først får denne perfekt tilskåret, så trer jeg den utenpå spydet og skjærer etter denne malen. Det må vel være fremgangsmåten.

Her er jeg i gang med å lage malen som ligger utenpå spydet. Har forsøkt å merke på denne, men ikke lett nei.

 

Det er også viktig at spydet er rettet inn eksakt i båtens lengeretning og at den ligger paralellt med dekket.

 

Bilde

 

Vel, må kanskje være familiefar i morra, så ikke sikkert at det blir mere spyd før til neste helg.

 

JEG ER VELIDIG ÅPEN FOR TIPS OG RÅD DERSOM NOEN HAR NOE Å BIDRA MED!!

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja nå er spydet med stige montert

Bilde

 

Den gamle luka er skåret ned for å få minimal byggehøyde da den må ligge oppå spydet

Bilde

 

Rett over det originale lukehullet

Bilde

 

Tilpassningen er jeg fornøyd med

Bilde

Jeg har hellimet hele spydets kontaktflate med dekket med TEK7 (Måtte skimse mellom med 6mm plexiglass på en del av arealet) samt at eks. pullerter er gjennomgående med 12M bolter med STORE skiver i baugassa. I tillegg brukte jeg lange skruer til de nye hangslene til baugluka som går gjennom det gamle dekket.

Jeg har også fått knekt til en stk.5mm syrefast vinkel på hver side som jeg har limt og skrudd fast med gjennomgående bolter inn i baukassa og i spydets sidevange for å bedre stivheten. Brukte runde "blindbolter" som tar seg godt ut.

 

Stigen har jeg kjøpt på biltema til ca kr. 600. og er en leddet teleskop stige i RST. Knektene er kortet inn ca 5 cm for at leddet ikke skal stikke lenger ned enn nødvendig. Jeg har også kortet inn det tykkeste / øverste røret på stigens vanger med ca 100 mm slik at det første trinnet ikke blir for langt i fra overkant av spydet.

 

Etter dette kjentes spydet ut til å være stivt nokk, men ettersom også stigen vil overføre ett nokså stort moment i fronten av spydet har jeg i tillegg limt fast to stk. 15 mm steg i finsk finer. Disse er forseglet med TEK7 i alle kuttesår så jeg håper de ikke råtner. Disse stegene er limt oppunder spydets underkant, og tett intill stigens knekt, og tett intill båtens baug. DETTE HJALP UTRULIG MYE PÅ STIVHETEN. Jeg kan stå å hoppe utpå spydet uten at det gir seg en mm.

 

Her ser dere stegene i finsk finer og knektene til stigen fra spydets underside:

Bilde

 

Det som nå står igjen er å montere baugspydets bunn i glassfiber (fulgte med fra Inter)oppuner stegene, montere to stk. mottakere til å klappe baugstigen oppunder spydet, samt å montere en justerbar teleskop stang i RST for å kunne låse stigen i riktig vinkel. I tillegg tenkte jeg å montere en sort gummilist i bunnen på spydets kanter.

 

 

Jeg tror dette blir bra, håper noen får bruk for mine erfaringer her, og spesielt lykke til Enjoy.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...

Det ble veldig bra! Jeg synes at disse rørgreiene, belagt med eak ikke passer til en plastbåt, da måtte man i så fall hadde lagt litt teak andre plasser også for å få det til å se litt mere harmonisl ut.

Derfor er denne løsningen å foretrekk. Trodde at du skulle montere ankerrull også der. Vil den bli for liten for en ankerrull , tror du?

Link to post
Share on other sites

Takk for det Lank.

Nei, jeg vil da mene at dette spydet absolutt er stort nok til å montere ankerrulle på. Man må i så fall passe på at spydet blir solid nok til å ta opp overførte anker-krefter - som jo kan være langt større enn vekten fra en voksen mann (som står og hopper) dersom det står fast i bunnen.

I tillegg vil jeg mene at spydet også blir noe svekket ved at du i det hele tatt lager utsparing til ankerskaftet - Man må da bare sørge for å avstive spydet ytteligere, men er forsåvidt ikke noe problem.

 

Selv har jeg ikke følt behovet for ankerrulle i baug. De få gangene jeg skal ligge på svai (for å fiske el.l.) og baugen mot vinden er å foretrekke, så har jeg ett anker i baugkassa som jeg slipper ut manuelt og kopler det til anker-line rullen som du ser jeg har festet på baugrekka. Det fungere fin-fint.

 

I mitt tilfelle ville jeg også fått problemer (tror jeg ) med baugstigen, som ligger under spydet - Dersom jeg skulle hatt ankerfulle også der.

 

Men lykke til dersom du skal til med samme jobben.

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Til Lank.

Det står i det aller første innlegget i denne tråden: Inter Trading, Arendal. http://www.intertrading.no/

Spør etter Mathisen.

Tror jeg betalte kr.4000.- inkl. bunnplate, en alu.list til overgangen mellom spydets underkant og bunnplata samt en krukke med eksakt gelcoat farge.

Du må huske at Master er prod. med flere forskjellig hvitfarge nyanser.

 

Mvh Fantasy

Mvh Fantasy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...