Jump to content

Oljefylt Volvo-drev DP-G


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Jeg har fått laget meg en nippel som passer i peilepinnhullet på drevet. Til denne tenker jeg å sette på en slange som leder opp i en liten tank som plasseres slik at det alltid vil være høyere oljetrykk i drevet enn det er sjøvannstrykk på utisiden. Tanken skal være fritt luftet mot atmosfære.(..omtrent som f.eks. på baugpropellerene tilSleipner)

 

Jeg har et Volvo Penta DP-G drev, som vel er en litt forsterket utgave av det ordinære 290 DP-E drevet.

 

Så til spørsmålet: Vil min løsning skade drevet, ellere vil dette være helt greit?

 

 

 

M/Y Ellen Marie

 

PS Til deg som vil svare; "spør Volvo", du behøver ikke svare på denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser har noe som vel må kalles en tilsvarende løsning. "Lube monitor".

Om det har noen betydning for oljetrykket i drevet eller ikke har jeg ikke peiling på, men man får jo et visst intrykk av når det er på tide å etterfylle olje uten å anstrenge seg særlig mye. Det er forøvrig en gummiventil i korka til denne flaska. Nivået kan variere noe ved forskjellige temperaturer på oljen i drevet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått laget meg en nippel som passer i peilepinnhullet på drevet. Til denne tenker jeg å sette på en slange som leder opp i en liten tank som plasseres slik at det alltid vil være høyere oljetrykk i drevet enn det er sjøvannstrykk på utisiden. Tanken skal være fritt luftet mot atmosfære.(..omtrent som f.eks. på baugpropellerene tilSleipner)

Jeg har et Volvo Penta DP-G drev, som vel er en litt forsterket utgave av det ordinære 290 DP-E drevet.

Så til spørsmålet: Vil min løsning skade drevet, ellere vil dette være helt greit?

M/Y Ellen Marie

Og tanken bak Petter Smart løsningen er...? ....å forhindre vannintrengning antagelig. Ved en lekkasje vil da oljen lekke ut sålenge det er olje i reservoaret til å skape overtrykk. Sålenge systemet fungerer kan ikke jeg se at dette kan skade drevet. Du må ha kapasitet i reservoaret til å ta opp den olja som presses ut ved hardkjøring selvfølgelig siden olja utvider seg når den blir varm. Hvor stort overtrykk som normalt bygger seg opp i et drev under hardkjøring vet jeg ikke. Jeg mener allikevel å ha hørt at Volvo tester drevene på +/-0,5kp, så trykket ligger vel innenfor disse intervallene. Reservoaret må ligge tilstrekkelig høyt til å motvirke dette trykket, ellers vil du effektivt tømme drevet gjennom luftinga under gange.

 

Tanken er god, og gjort riktig med skikkelige armerte slanger, klamrede rør og gode nippler burde det fungere. Et slangebrudd vil imidlertid raskt få store konsekvenser. Feks. vil den fleksible slangen fra drevet til det klamrede røret være svært utsatt og sårbar. Hva med luftinga?. All olje er vel egentlig hygroskopisk og vil trekke til seg fuktighet fra lufta. Hvor mye vil dette forringe olja ila. sessongen? Hva med vannintrengning i reservoaret via luftinga. Vannet vil synke til laveste nivå som jo er i drevet.

Mange spørsmål. Her er ett til. Hva er galt med Volvos metode for å sikre seg mot vannintrengning? Trykktesting er en effektiv metode til å verifisere at drevet tåler spesifisert over og undertrykk. Et drev som tåler det trykket det blir utsatt for vil ikke lekke, hverken ut eller inn. Bytter man i tillegg seegringer og pakninger fra år til annet kan ikke jeg skjønne annet enn at dette må være en sikrere metode enn å inntrodusere nye usikkerheter ifa. sårbare løsninger.

Selv om tanken kan synes besnærende, ville jeg nok allikevel tengt meg om både en og to ganger. Men det er vel nettopp det du er i ferd med å gjøre, ikke sant. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er en helt vanlig løsning på thrustere ombord på større båter, å ha en høydetank med inntil 5-6 meter høyde. Det skulle egentlig tilsi ett halvt kilostrykk men pga att thrusteren også er neddykket i vann så er nok ikke trykket så høyt. Det er heller ikke tillatt med overtrykk da dette ville føre til oljeutslipp.

Link to post
Share on other sites

Peilepinnen er vel bortimot 15 cm lang og oljenivet mellom max og min ligger på de nederste 3 cm. Det advares vel mot å overfylle drevet med olje og det er vel det du gjør når du fyller opp hele drevet med olje og i tillegg har en oljebeholder som er høyere plassert enn drevet. Hvis advarselen med å ikke overfylle drevet kun er med tanke på trykket i drevet så kan det muligens gå bra hvis du ikke får høyere trykk med din metode. Jeg ville uansett vært rimelig betenkt og tenkt meg om 10 ganger før jeg har lagd en slik Reodor Felgen-løsning. Hva om du skal selge båten - jeg hadde i hvertfall blir rimelig skeptisk til en båt med slike løsninger.

 

Jeg har selv et drev som jeg sliter med vanninntrenging i. Derfor skal jeg levere det inn om noen uker til ompakking, skifte av tetninger og trykktesting (pris. ca. 4000). Tror det er bedre å finne årsakene til problemene og løse disse en å fjerne symptomene ved andre løsninger.

 

Uansett får du ha lykke til og det blir spennende å høre resultatet hvis du går for din løsning.

Link to post
Share on other sites

Takker for synspunkter sålangt.

 

Og tanken bak Petter Smart løsningen er...?

Målet med "Reodor-patentet" er bl.a. å forhindre vannintenging. Det blir fysisk umulig for vann å trenge inn i drevet med en slik løsning (...selvfølgelig forutsatt installasjon uten feil osv.) ettersom oljen alltid vil ha (litt) høyere trykk enn vanntrykket utenfor. Lekkasjer vil derfor gå ut i sjø.

En evt. lekkasje vil også enkelt observeres ettersom nivået i tanken (som forøvrig er planlagt plassert inne i maskinrommet) vil synke ved lekkasje.

 

Mange spørsmål. Her er ett til. Hva er galt med Volvos metode for å sikre seg mot vannintrengning?

Det er bare det at dette kun er en bekreftelse der og da på at drevet er tett mot lekkasjer innenfra og ut. Trykktesten sier ingenting om status frem i tid, spesielt etter litt bruk og noen runder med varm og kald olje...

og; testen sier absolutt ingenting om lekkasjer utenfra og inn, som jo er problemet, ettersom drevet har normalt et undertrykk ift. sjøen.

 

 

Det jeg egentlig lurer på er vel om noen har formeninger om de deler av drevet som normalt ikke er oljefylt (øvre "vinkelgear" og skiftemekanismen såvidt jeg kan forstå) klarer seg fint dersom de ble satt til å arbeide i olje.

 

For ordens skyld; det er ikke mulig å få uønsket trykkoppbygging i drevet med en slik løsning i motsetning til i drev med peilepinne. Trykket er også helt temperatur-uavhengig, men kun styrt av væskesøylen (hvor høyt tanken plasseres).

 

 

Etter min mening er det utvilsomt en langt bedre løsning enn Volvos, men det er jo selvfølgelig betinget av at selve drevet ikke tar skade av løsningen.

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare det at dette kun er en bekreftelse der og da på at drevet er tett mot lekkasjer innenfra og ut.

og; testen sier absolutt ingenting om lekkasjer utenfra og inn, som jo er problemet, ettersom drevet har normalt et undertrykk ift. sjøen.

Det jeg egentlig lurer på er vel om noen har formeninger om de deler av drevet som normalt ikke er oljefylt (øvre "vinkelgear" og skiftemekanismen såvidt jeg kan forstå) klarer seg fint dersom de ble satt til å arbeide i olje.

M/Y Ellen Marie

Vel, Ellen Marie. Standardtesten til Volvo tester over og undertrykk Som jeg sa tror jeg de tester på +/-0,5Kp. Dette sier jo også noe om hvilket trykk man kan forvente å finne i et Volvodrev. Dette er enkelt å sjekke på et volvoverksted. Jeg mener at i hard driftssituasjon vil også øvre del av mekanismen ligge i olje. Lufta på toppen er kun en sikkerhetsmargin mot å bygge opp for høyt trykk, og forhindre at simringer og pakninger sprenges.

Forresten, hvordan skal du klare den nødvemdige væskehøyden hvis nivåtanken plasseres i maskinrommet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har nå lest litt i tråden her jeg da... og tanken er sikkert god men er den gjennomførbar... Har ikke noen erfaring med drev og har kun sett volvo drev montert på båter.

 

Propell akslingen på slike drev ligger gjerne opp til en meter under vannflaten. Dette gir et utvendig vanntrykk som omslutter drevet på rundt 1 meter vannsøyle som igjen er tilnærmet lik 0,1bar. Skal man kompensere for dette trykket så må denne oljetanken ligge tilsvarende over vannflaten.... pluss litt til for å kompensere for oljense denistet som er rundt 0,85 mot sjøvann som 1,025... Skal man i tillegg ha en liten dæsj overtrykk i drevet så må oljetanken ligge ennå høyere.....

 

For å kompensere for forskjellen i densitet så må væskesepilet i tanken være 20% høyere enn laveste oljefylte punkt på drevet målt fra vannflaten.... med mitt eksempel blir dette 1,2m.... vil man ha 0,05 til 0,1 bars overtrykk så trenger man en liten meter til.... da snakker vi om 2 meter fra vannflaten... Skal man da plassere tanken i motorsommet så skal man ha rimelig god høyde der....

 

Denne tanken bør nok plasseres der hvor cigarrøken kjennes best :wink: ...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal man kompensere for dette trykket så må denne oljetanken ligge tilsvarende over vannflaten.... pluss litt til for å kompensere for oljense denistet som er rundt 0,85 mot sjøvann som 1,025...

Dette blir feil syvesten, det er nok at tanken ligger så mye høyere over vannflaten at man kompenserer for egenvekten samt ett tillegg for å gi overtrykk.

Man kan heller ikke snakke om noe overtrykk i drevet med en slik løsning.

At det ikke må overfylles er for å unngå at det sprekker når oljen utvider seg, kan ikke tenke meg at det har noen betydning at den øvre delen fylles så lenge oljen kan unnslippe til reservoaret når den blir varm.

At hele drevet er oljefyllt vil også gjøre kjølingen bedre.

Synes dette høres ut som en glimrende ide! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig der er feil, men om tanken er å hindre vanninntregning i drevet er jeg ikke uten videre enig i at det blir feil...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lufta på toppen er kun en sikkerhetsmargin mot å bygge opp for høyt trykk, og forhindre at simringer og pakninger sprenges.

Ja, det var vel omtrent de samme antakelser jeg hadde. Luftvolumet er der for å ta opp trykkvariasjoner. Det hydrauliske trykket hadde blitt for stort dersom drevet var lukket og helt fylt.

Forresten, hvordan skal du klare den nødvemdige væskehøyden hvis nivåtanken plasseres i maskinrommet?

Bør ikke være noe problem. Tanken behøver bare være plassert noen cm. over vannflaten, og det skulle være plenty plass i min båt (...i de fleste båter vil jeg tro)

 

Mulig der er feil, men om tanken er å hindre vanninntregning i drevet er jeg ikke uten videre enig i at det blir feil...

Ja, sydvesten, ditt resonement mener jeg er feil. Tanken/oljesystemet har jo også en væskesøyle, så dette er roh X G X h.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Ja, sydvesten, ditt resonement mener jeg er feil. Tanken/oljesystemet har jo også en væskesøyle, så dette er roh X G X h.

M/Y Ellen Marie

Ja jeg gir meg, glemte væskesøylen til oljen som er i drevet.. den fra vannflaten og til nedre del av drevet... Da er det kun densitetsforskjellen mellom sjøvann og olje som må overvinnes om en skal ha likt trykk eller høyere... det er kun ca. 20%... Da rekker det nok med oljetanken i motorrummet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei M/Y Ellen Marie!

 

Jeg er ikke sikker på hvordan DP-E drevet er utformet på toppen. På vårt "gamle" 290 DP drev går toppen av drevet hardt mot gummibeskyttelsen øverst på drevplaten når drevet tiltes opp. Her ville en nippel i peilepinnehullet øverst på drevet fått hard medfart når drevet er tiltet opp. Likeledes vil vel slangen mellom drevet og skroget være utsatt, denne må jo ha nok bevegelsesmulighet til å tåle sving og tilt av drevet. Det kan være risiko for at evnt. greiner eller annet drivgods hekter seg fast i slangen når båten ligger stille og dermed gir belastning på slangen grunnet vind og/eller bølger.

 

Jeg har hørt at man må være forsiktig å fylle for mye olje på disse drevene fordi høy oljestand kan medføre at det blir vanskelig å få drevet i gir. Rådet jeg har fått er heller å ha oljenivået på nedre del av merket på peilepinnen enn på øvre del.

 

Men jeg synes ideen din er spenstig. Jeg håper vi får fyldig rapport med bilder dersom du prøver ut løsningen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har nå lest litt i tråden her jeg da... og tanken er sikkert god men er den gjennomførbar... Har ikke noen erfaring med drev og har kun sett volvo drev montert på båter.

 

Propell akslingen på slike drev ligger gjerne opp til en meter under vannflaten. Dette gir et utvendig vanntrykk som omslutter drevet på rundt 1 meter vannsøyle som igjen er tilnærmet lik 0,1bar. Skal man kompensere for dette trykket så må denne oljetanken ligge tilsvarende over vannflaten.... pluss litt til for å kompensere for oljense denistet som er rundt 0,85 mot sjøvann som 1,025... Skal man i tillegg ha en liten dæsj overtrykk i drevet så må oljetanken ligge ennå høyere.....

 

For å kompensere for forskjellen i densitet så må væskesepilet i tanken være 20% høyere enn laveste oljefylte punkt på drevet målt fra vannflaten.... med mitt eksempel blir dette 1,2m.... vil man ha 0,05 til 0,1 bars overtrykk så trenger man en liten meter til.... da snakker vi om 2 meter fra vannflaten... Skal man da plassere tanken i motorsommet så skal man ha rimelig god høyde der....

 

Denne tanken bør nok plasseres der hvor cigarrøken kjennes best :wink: ...

Blir det ikke 0,2 bar da??? Mente at på 10 meter har du 2 ATM(Atmosfære) Eller er ikke bar og ATM det samme??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke 0,2 bar da??? Mente at på 10 meter har du 2 ATM(Atmosfære) Eller er ikke bar og ATM det samme??

Nå er det du referete til ikke gyldig for dette siden jeg ikke tok med væske søylen til oljen i drevet.. Det er kommentert litt lenger ned i tråden...

 

Men 10,33m ferskvannsøyle er 1 bar...

Ro * g * h=1000*9,81*10,33=101337 Pa (N/m2) som er en atm som er tilnærmet 1 bar,

100000Pa er 1 bar

For sjøvann er tettheten 1025 kg/m3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

mangen reodor felgen løsninger her , jeg tror volvo hadde laget dette til for mangen år siden vist det hadde vert nødvendig , conen i drevet vi ikke fungere skikkelig vist det er for mye olje i drevet , hvordan blir klaringen mellom hekk og drev ved maks tilt ,når du har en nippel med slange stående opp på topp av drev ,dessuten er jeg i tvil om tetningene i drevet er laget for og stå med konstant trykk innen fra , de anbefaler jo vakumtesting istedenfor trykk testing

Link to post
Share on other sites

,dessuten er jeg i tvil om tetningene i drevet er laget for og stå med konstant trykk innen fra , de anbefaler jo vakumtesting istedenfor trykk testing

Du er inne på noe vesentlig her... en vanlig simmering er designet for å motså trykk fra en side... om trykket på andre siden blir større... hva hender da... mon tro.. Nå kjenner ikke jeg til hvordan Volvo har løst dette på sine "hekkans" aggreagt..... men de har sikkert en filosofi bak designen sin

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er helt i tråd med hva jeg har tenkt å gjøre i lengre tid.

 

I et lukket drev bytter man olje på høsten, og kontrollerer nivået før man sjøsetter på våren mens det fortsatt er kaldt i været. Gjennom sesongen får man da varmeutvikling i drevet mange ganger, som trykker hardt fra innsida. Når drevet da kjølner av, skapes et undertrykk i drevet igjen. Da vil det på sikt komme inn vann.

 

Om denne vekslingen i stedet kan jevnes ut til å suge inn eller trykke ut drevolje i en ekspansjonstank som ligger inni båten over vannspeilet, har man i mine øyne en langt bedre løsning. I prinsippet som på kjølesystemets ekspansjonstank, og der funker det jo. På Volvo-drev har man muligens en peilepinne i motorrommet, og det gjør det jo langt lettere å teste en slik ordning enn på Cobra, hvor jeg så for meg å bore/gjenge inn slangenipler og lage en ekstra gjennomføring i transomplata for dette.

 

Hold oss oppdatert på hvordan dine erfaringer blir, jeg venter i spenning!

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

mangen reodor felgen løsninger her , jeg tror volvo hadde laget dette til for mangen år siden vist det hadde vert nødvendig , conen i drevet vi ikke fungere skikkelig vist det er for mye olje i drevet

.

.

dessuten er jeg i tvil om tetningene i drevet er laget for og stå med konstant trykk innen fra , de anbefaler jo vakumtesting istedenfor trykk testing

Er dette noe du positivt vet? Konen vil jo i praksis alltid være badet i olje?

Når det gjelder trykk innenfra så vil det være mindre med en slik løsning da man ikke får noen trykkoppbygging via oppvarming. Det statiske overtrykket vil være lite og intet problem for simmerringene. (Den inneste tetter vel mot oljen?)

At Volvo ikke har en slik løsning originalt kan ha flere årsaker, vil tro periodisk trykktesting gir en fin forutsigbar inntekt for verkstedene... :rolleyes:

 

En ting jeg har tenkt på før dette kom opp er hvorfor de ikke har en vannsensor i drevene?

Link to post
Share on other sites

Var en tur "i"båten (lagret inne) for å fikse noen småting. Der kom eg i snakk med en som har jobbet som mekaniker i mange år for både Volvo og Mercruiser. Spurte hva han trodde om ideen med oljefyllt volvodrev.

 

Han utsagn (fritt oversatt etter hukommelsen..) var at i volvo-drevet blir olja "pumpet" fra nedre del og opp i toppen, på mercruiser (som er oljefyllt) er olja "stillestående".

Det var derfor en fikk lettere havri på mercruiser-drev når du først hadde vanninntrengning,dei nederste tannhjula gikk i "rent" vann kontra volvo-drev der allt blir blandet til en emulsjon.

 

Konklusjon.......

Han kunne ikke si noe om du forstyrret den oljesirkulasjon som du har "orginalt" og om ev konsekvenser visst den blei forstyrret, men å montere på en slange som gikk opp og inn i motorom for å hindre overtrykk/undertrykk i drevet ville være en klar fordel !! (måtte ha et filter på luftingen for å hindre at luftfuktighet gikk i olja.

 

Dette må en eller annen prøve.............

 

Mvh Andrea

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar, sålangt. Veldig interessant det du skriver om drevets "indre liv", Andrea.

 

Dette må en eller annen prøve.............

Mvh Andrea

joa, det var akkurat det da.... Har veldig lyst, men foreløpig tar jeg ikke sjansen. Må sjekke enda litt til først... Kostbart, vet du.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

  • 17 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...