Jump to content

Hjelp til og rette opp motor


REBECCA

Recommended Posts

Hei lurer på om det finnes noen i Asker området som kan ta på seg jobben med og få justert motor/propell aksel? Jeg har begynt selv, men fant etterhvert ut at akslen var skeiv :headbang: Har nå fått dreid akselen rett, men har nok skrudd meg helt bort med hensyn til lik belastning på hver av de 4 nye motorlabbene osv :confused: . Vet noen om en som kan komme ned til havna og gjøre en slik jobb ???

Link to post
Share on other sites

Det er ingen kunst å rette motoren selv.. Du kan begynne med å rette akselen i hylsa. Sett i 3 stk trekiler, slik at akselen er i senter på hylsa.( del en klesklype , den passer perfekt) Juster motoren på plass slik att den passer inn mot flensen. Juster sideveis med en avstand på 1.10 mm på hver side av flensen Legg en planke på flasken i forkant og hev motoren ved å tvinne ett tau, slik at den henger i tauet og hviler på de to bakerste festene. Juster de to foreste festene opp til motorfestene. Du har nå et likt trykk på alle festene, noe som er viktig . Drei justeringsskruene på motorfestene parvis likt, slik at avstanden blir 1/10mm på de fire målepunlktene på flensen. Høyre , venstere , over og under. Skru til flensen Obs Justeringen bør kontrolleres med båten i sjøen da målene kan endre seg noe

 

http://(-- reference to evil site removed --)

 

Prekæs

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nei, motor og båt betyr mye skal jeg i deg. ;-))

 

Det finnes folk, som f.eks ikke vil bli sett i live i en BxxxxA.

 

Dessuten er det stor forskjell på hva plass som finnes tilgjengelig. I seilbåter er det ofte svært, svært trangt, og noen er enda værre enn andre...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er en seilbåt med perkins 4108, Jeg har vært i alt for få motor-rom til og uttale meg om det er spesielt trangt. Men flensen er i akterkabinen og der er det god plass, og jeg kan selfølgelig ligge over motoren og skru på de fremste festene selv, bare noen sitter bak og måler og komanderer !!. Akslen er det forøvrig ingen høyde/side slakk i.

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før og sier det igjen. Opprettingsbeskrivelsen til Havgapet er meget god. Det er kombinasjonen av først å rette opp akselen i hylsa med kiler og så sørge for lik parvis vektfordeling på motorlabbene som er det essensielle.

 

Uten riktig vektfordeling får man vibrasjoner. Vibrasjoner ødelegger motoren. Vibrerer det så mye at man faktisk kan se at det vibrerer, har man noe det garantert vil bli dyrt å ignorere.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tar deg med i aftenbønnen Lotus.

Du kan ta med Hulda også. Hulda har fortid som proff. oppretter og har drevet kursing innen "faget" for industri- og offshorepersonell. Selv om Hulda heller hadde benyttet en godkjent løfteinretning i stedet for tau-og-pinne-prinsippet. Her får jo hver enkelt selv finne ut hva man mener er sikkerhetsmessig forsvarlig.

Link to post
Share on other sites

Ja det er enig i . Man kan få seg en kilevink, hvis man ikke er forsiktig med løftingen. Det antar jeg alle BP'ere er? Vi snakker vel om små motorer i fritidsbåter med beskjeden vekt

 

De som ikke håndterer metoden kan bruke en talje til å løfte med. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...