REBECCA Startet 24.Mars.2006 Del på Facebook Startet 24.Mars.2006 Hei lurer på om det finnes noen i Asker området som kan ta på seg jobben med og få justert motor/propell aksel? Jeg har begynt selv, men fant etterhvert ut at akslen var skeiv Har nå fått dreid akselen rett, men har nok skrudd meg helt bort med hensyn til lik belastning på hver av de 4 nye motorlabbene osv . Vet noen om en som kan komme ned til havna og gjøre en slik jobb ??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 (redigert) Det er ingen kunst å rette motoren selv.. Du kan begynne med å rette akselen i hylsa. Sett i 3 stk trekiler, slik at akselen er i senter på hylsa.( del en klesklype , den passer perfekt) Juster motoren på plass slik att den passer inn mot flensen. Juster sideveis med en avstand på 1.10 mm på hver side av flensen Legg en planke på flasken i forkant og hev motoren ved å tvinne ett tau, slik at den henger i tauet og hviler på de to bakerste festene. Juster de to foreste festene opp til motorfestene. Du har nå et likt trykk på alle festene, noe som er viktig . Drei justeringsskruene på motorfestene parvis likt, slik at avstanden blir 1/10mm på de fire målepunlktene på flensen. Høyre , venstere , over og under. Skru til flensen Obs Justeringen bør kontrolleres med båten i sjøen da målene kan endre seg noe http://(-- reference to evil site removed --) Prekæs Redigert 24.Mars.2006 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 hva slags båt / motorkombinasjon er det snakk om ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 (redigert) Motorkombinasjonen betyr vel lite. Det essensielle er at båten har propellaksel. En ujustert motor kan slite unødvendig på lager og oppheng, samt at komforten ombord blir forringet. http://(-- reference to evil site removed --) Prekæs Redigert 24.Mars.2006 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 nei, motor og båt betyr mye skal jeg i deg. ;-)) Det finnes folk, som f.eks ikke vil bli sett i live i en BxxxxA. Dessuten er det stor forskjell på hva plass som finnes tilgjengelig. I seilbåter er det ofte svært, svært trangt, og noen er enda værre enn andre... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Svarer du på et feil innlegg nå. Forstår ikke helt hvor du vil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REBECCA Svart 25.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Det er en seilbåt med perkins 4108, Jeg har vært i alt for få motor-rom til og uttale meg om det er spesielt trangt. Men flensen er i akterkabinen og der er det god plass, og jeg kan selfølgelig ligge over motoren og skru på de fremste festene selv, bare noen sitter bak og måler og komanderer !!. Akslen er det forøvrig ingen høyde/side slakk i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Har sagt det før og sier det igjen. Opprettingsbeskrivelsen til Havgapet er meget god. Det er kombinasjonen av først å rette opp akselen i hylsa med kiler og så sørge for lik parvis vektfordeling på motorlabbene som er det essensielle. Uten riktig vektfordeling får man vibrasjoner. Vibrasjoner ødelegger motoren. Vibrerer det så mye at man faktisk kan se at det vibrerer, har man noe det garantert vil bli dyrt å ignorere. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Mener også det står om dette i installasjonsmanualene som ligger i Arkivet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Tar deg med i aftenbønnen Lotus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Tar deg med i aftenbønnen Lotus. Du kan ta med Hulda også. Hulda har fortid som proff. oppretter og har drevet kursing innen "faget" for industri- og offshorepersonell. Selv om Hulda heller hadde benyttet en godkjent løfteinretning i stedet for tau-og-pinne-prinsippet. Her får jo hver enkelt selv finne ut hva man mener er sikkerhetsmessig forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Ja det er enig i . Man kan få seg en kilevink, hvis man ikke er forsiktig med løftingen. Det antar jeg alle BP'ere er? Vi snakker vel om små motorer i fritidsbåter med beskjeden vekt De som ikke håndterer metoden kan bruke en talje til å løfte med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.