Haber Startet 26.Mars.2006 Del på Facebook Startet 26.Mars.2006 (redigert) Jeg har blitt truet/provosert av Wicma+CF til å legge inn noen bilder av mitt vinterprosjekt. Startet opp i midten av november med skraping/pussing/beising/oljing/lakking av mahognyen. Så langt er jeg ferdig med totalt 3 strøk beis, 3 lag olje og 10 strøk lakk. Skal påføre de 2 siste strøkene som finnish når jeg er ferdig med en del monteringsarbeid, fiksing og nating på dekket osv. Utgangspunktet kan sees her: En noe falmet, men vakker dame fra 1969 Under tak og avkledd er det tydelig at det er behov for make-up I forkant var det en del av mahognyfineren som var delaminert og misfarget. Dette ble fikset ved å fjerne det området som var skadet, lage maler og felle inn ny 3mm finer: Det er flott å ha en dyktig byggmester til svigersønn: Her er resultatet av finerjobben: Så var det klart for å gå i gang med skrape og varmepistol og slik ble resultatet etter pussing og etter 10 strøk lakk: I tillegg til lakking etc utvendig, må hovedmtoren (masta) renoveres pga råte i foten, videre er jeg under en del press fra svigersønn, Wicma, CF og dospen til å renovere motoren, - noe som nok kommer til å skje. Heldigvis er båten 100% under dekk, så båten er nok klar for sjøsetting om ca 1,5 måned. NB Jeg er en stor takk skyldig til Præsidentskapet i ØMS og Byggmester Tore (svigersønn). PS Synes for så vidt at det har vært en kjempeflott vinter i år Mer info om båten finner du på erfaringsbasen Redigert 26.Mars.2006 av Haber (see edit history) Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
bliss X Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Dette blir lækkert Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Ja dette blir flott Haber. Gleder meg til å begynne med lakk-kosten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Takk for sist Haber. Ser ut til å bli aldeles nydelig båt dette. Jeg vil tro medlemskapet i ØMS forplikter (hva er forresten kriterier for medlemskapet der ?????). Hva slags lakk har du brukt? Har du brukt fordriver? Siklet du før lakking? Hva mettet du mahognyen med ? (før lakking) Hvilken temperatur har du hatt under lakking? 1 strøk per dag, eller mer ? Når det gjelder fineren forut så tror jeg at jeg ville vurdert Coelan (selv om jeg er mer motstander enn tilhenger av produktet), i og med at fineren er tynn, og slitesjiktet er svært lite. Ved bruk av coelan har du 10 år før du eventuelt må bytte igjen ?? (vil også tro at CF har poengtert dette før???) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Hvitt skrog med høyglans mahogny. Ja det ser kjempeflott ut, skikkelig klassisk look. Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 SE DET!! : Endelig, det var på tide med noen bilder av den lekre Vindøen, hun blir virkelig en nydelig sak, du har gjort en kjempejobb! Det har jeg selv sett lykke til videre Haber , flere bilder! der er bare å øse på du har noen hundre og ta av vet jeg. Skal se om jeg kan få laget til nye acryl "glass" til vinduene snart, har jo fått malene av deg.. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
NilsPils Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Veldig lekkert. Og så er det endelig noen som har skjønt at båter er hunkjønn. Nemlig! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Haber Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Hei Perlen og takk for sist...... Jeg vil tro medlemskapet i ØMS forplikter (hva er forresten kriterier for medlemskapet der ?????). Ja det forplikter...... kriteriene er p.t. under revurdering Hva slags lakk har du brukt? Epifanes Blank Klarlakk (en-komponent) Har du brukt fordriver? Ja, skum fra Biltema Siklet du før lakking? Ja på lukene Hva mettet du mahognyen med ? (før lakking) 3-4 strøk med International Beis, - så 3 strøk med Epifanes Easy Flow - impregneringsolje Hvilken temperatur har du hatt under lakking? Varierende fra 14 - 16 grader 1 strøk per dag, eller mer ? Det første strøket på en dag, det neste med tørke over natta, de resterende strøkene med 1 ukes herding mellom strøkene Når det gjelder fineren forut så tror jeg at jeg ville vurdert Coelan (selv om jeg er mer motstander enn tilhenger av produktet), Innen jeg startet på hele prosessen besøkte jeg Vindø Marin, der fikk jeg inngående briefing i hvordan de foretok tilsvarende renoveringer, - og jeg har fulgt den til punkt og prikke hele tide. (vil også tro at CF har poengtert dette før???) Gjett om Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
trulte Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 (redigert) Jeg har et spørsmål angående den herdetiden på lakken hvis det er greit. Jeg har selv kjøpt inn den samme lakken som du bruker. Hvis man korter ned denne herdetiden til et par dager, hvor store konsekvenser får det for sluttresultatet? Jeg skulle gjerne hatt båten på sjøen før st.hans, men hvis jeg skal bruke 10 uker på de siste 10 strøkene tror jeg det kan bli knapt med tid... Jeg må da vurdere andre løsninger, f.eks Edelolje i stedet (til Perlens begeistring kanskje...? ). Denne trenger vel ikke så lang herdetid mellom strøkene. Jeg vil derimot ikke raske ivei med de siste strøkene for å få båten på vannet på bekostning av kvaliteten... Redigert 26.Mars.2006 av trulte (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haber Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Jeg har et spørsmål angående den herdetiden på lakken hvis det er greit. Jeg har selv kjøpt inn den samme lakken som du bruker. Hvis man korter ned denne herdetiden til et par dager, hvor store konsekvenser får det for sluttresultatet? Takk for kommentarer Trulte. I følge bruksanvisningen, "Tørketid ved 20 grader og 65% relativ fuktighet : Støvtørr etter 3 timer, kan pusses og overlakkeres etter 24 timer. Ved høyere eller lavere temperaturer forlenges eller forkortes disse tidene. (Det er ennå litt tid til St. Hans ) Anbefalt tynner: Epifanes tynner for en-komponent lakk og maling" Lykke til Trulte, gleder meg til å se bilder av resultatet ditt!! Mvh Haber Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
Muhammed Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Det var på tide at du fikk deg en tråd om Vindøen. Jeg var og så på den i går, båten er lekker Sitér dette innlegget Link to post
trulte Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 I følge bruksanvisningen, "Tørketid ved 20 grader og 65% relativ fuktighet : Støvtørr etter 3 timer, kan pusses og overlakkeres etter 24 timer. Ved høyere eller lavere temperaturer forlenges eller forkortes disse tidene. (Det er ennå litt tid til St. Hans lol.gif ) Anbefalt tynner: Epifanes tynner for en-komponent lakk og maling" Lykke til Trulte, gleder meg til å se bilder av resultatet ditt!! Så det vil altså ikke bli betydelig kvalitetsforskjell på å la lakken herde i 2 eller7 døgn hvis temperaturen holder seg ganske høy. Det var godt...puh.. Vi har en gammel korntørke stående. Kanskje den kan gjøre susen.. Selv om det er en stund til St.Hans er det bittelittegrann igjen å gjøre på båten min Jeg gleder meg til å se resultatet selv også... Veldig spent. Jeg skal legge ut litt flere bilder i tråden min senere i kveld. Vil White Sprit fungere like bra som tynner, eller lønner det seg å koste på seg den Epifanes tynneren? Sitér dette innlegget Link to post
Haber Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Vil White Sprit fungere like bra som tynner, eller lønner det seg å koste på seg den Epifanes tynneren? Dette tror jeg vi må overlate til andre på BP om å svare på, - jeg har for lite kunnskaper innen kjemi til å svare på dette. Grunnen til at jeg brukte Epifanes tynner er ganske enkelt at jeg ble anbefalt dette produktet til å tørke av mellom mattslipingen som jeg foretok mellom strøkene. Gleder meg til å se bildene senere i kveld. Mvh Haber Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
trulte Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Dette tror jeg vi må overlate til andre på BP om å svare på, - jeg har for lite kunnskaper innen kjemi til å svare på dette. Grunnen til at jeg brukte Epifanes tynner er ganske enkelt at jeg ble anbefalt dette produktet til å tørke av mellom mattslipingen som jeg foretok mellom strøkene. Gleder meg til å se bildene senere i kveld. Ok. Jeg mener det har blitt sagt at WS fungerer utmerket, men skal dobbelsjekke. Bildene kommer så snart søstra mi får mailet dem over... Håper de er noe tess selv om jeg ikke har kommet så langt i prosessen som det du har... Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Jeg var og så på den i går, båten er lekker Så du samtidig på akselen Dospen?, eller henger den som f... ennå? Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Wicma Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 (redigert) Endelig har du kommet på banen med noen bilder, dette er noe baatplassen ( og ØMS ) har ventet på lenge. Det at vi kommer med trusler kommer vel ann på øyet som ser Ser du har vært lit kjip med billed matrialet, du har vel flere hundre bilder av båten. Kansje vi andre får bidra med et par bilder da. Her er et bilde av kokkpitt, vakert er vel ordet som skal brukes tror jeg. overbygget med outsdanding finich. Så til det store spørsmålet er akslingen kommet løs, eller må vi ta en ny tur med "boat kicking" for å få ut den lille "virre virre vapp" mororen Redigert 30.Mars.2006 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 (redigert) Er det rart eieren er fornøyd med båten som er blitt utrolig fin, gratulerer igjen Haber Redigert 31.Mars.2006 av classic fiberglass (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Muhammed Svart 30.Mars.2006 Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 Så til det store spørsmålet er akslingen kommet løs, eller må vi ta en ny tur med "boat kicking" for å få ut den lille "virre virre vapp" mororen Haber må demontere mahognyplata som står i forkant av motoren slik at man kan komme til flensen på akslingen for å få ut motoren. Det er en smal sak det, men da begynner han vel å pusse innvendig og. Har sett litt på forgasseren til virre virre vapp i dag og gitt den en halveis dødsdom, den skal få ligge i litt lurium fram til mandag, så får vi se da. Sitér dette innlegget Link to post
Haber Svart 30.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2006 I all beskjedenhet MANGE TAKK FOR MOTIVERENDE TILBAKEMELDINGER Mvh Haber Sitér dette innlegget 'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier "Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK Link to post
teetee Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Nydelig båt! Har selv en Vindø 32 fra 1974. Har samme problem med delaminering/misfarging av mahogny i forkant av overbygg. Hvordan limte dere inn den nye mahognyfineren? Med vennlig hilsen Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.