Jump to content

Makeover av "Lilla søta frøken....Vindø 22"


Haber

Recommended Posts

Jeg har blitt truet/provosert av Wicma+CF til å legge inn noen bilder av mitt vinterprosjekt.

Startet opp i midten av november med skraping/pussing/beising/oljing/lakking av mahognyen. Så langt er jeg ferdig med totalt 3 strøk beis, 3 lag olje og 10 strøk lakk. Skal påføre de 2 siste strøkene som finnish når jeg er ferdig med en del monteringsarbeid, fiksing og nating på dekket osv.

 

Utgangspunktet kan sees her:

Bilde

En noe falmet, men vakker dame fra 1969

 

Under tak og avkledd er det tydelig at det er behov for make-up

Bilde

I forkant var det en del av mahognyfineren som var delaminert og misfarget. Dette ble fikset ved å fjerne det området som var skadet, lage maler og felle inn ny 3mm finer: Det er flott å ha en dyktig byggmester til svigersønn:

BildeBilde

 

Her er resultatet av finerjobben:

Bilde

 

Så var det klart for å gå i gang med skrape og varmepistol

Bilde

 

og slik ble resultatet etter pussing

Bilde

 

og etter 10 strøk lakk:

Bilde

 

Bilde

 

I tillegg til lakking etc utvendig, må hovedmtoren (masta) renoveres pga råte i foten, videre er jeg under en del press fra svigersønn, Wicma, CF og dospen til å renovere motoren, - noe som nok kommer til å skje. Heldigvis er båten 100% under dekk, så båten er nok klar for sjøsetting om ca 1,5 måned.

 

NB Jeg er en stor takk skyldig til Præsidentskapet i ØMS og Byggmester Tore (svigersønn). :drink:

 

PS Synes for så vidt at det har vært en kjempeflott vinter i år :lol:

 

Mer info om båten finner du på erfaringsbasen

Redigert av Haber (see edit history)

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Takk for sist Haber.

 

Ser ut til å bli aldeles nydelig båt dette.

 

Jeg vil tro medlemskapet i ØMS forplikter (hva er forresten kriterier for medlemskapet der ?????).

 

Hva slags lakk har du brukt?

 

Har du brukt fordriver?

 

Siklet du før lakking?

 

Hva mettet du mahognyen med ? (før lakking)

 

Hvilken temperatur har du hatt under lakking?

 

1 strøk per dag, eller mer ?

 

Når det gjelder fineren forut så tror jeg at jeg ville vurdert Coelan (selv om jeg er mer motstander enn tilhenger av produktet), i og med at fineren er tynn, og slitesjiktet er svært lite. Ved bruk av coelan har du 10 år før du eventuelt må bytte igjen ?? (vil også tro at CF har poengtert dette før???)

Link to post
Share on other sites

SE DET!! :cool: :

 

Endelig, det var på tide med noen bilder av den lekre Vindøen, hun blir virkelig en nydelig sak, du har gjort en kjempejobb!

Det har jeg selv sett lykke til videre Haber :flag: , flere bilder! der er bare å øse på du har noen hundre og ta av vet jeg. :smiley:

Skal se om jeg kan få laget til nye acryl "glass" til vinduene snart, har jo fått malene av deg..

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen og takk for sist......

 

Jeg vil tro medlemskapet i ØMS forplikter (hva er forresten kriterier for medlemskapet der ?????).

Ja det forplikter...... kriteriene er p.t. under revurdering

 

Hva slags lakk har du brukt? Epifanes Blank Klarlakk (en-komponent)

 

Har du brukt fordriver? Ja, skum fra Biltema

 

Siklet du før lakking? Ja på lukene

 

Hva mettet du mahognyen med ? (før lakking) 3-4 strøk med International Beis, - så 3 strøk med Epifanes Easy Flow - impregneringsolje

 

Hvilken temperatur har du hatt under lakking? Varierende fra 14 - 16 grader

 

1 strøk per dag, eller mer ? Det første strøket på en dag, det neste med tørke over natta, de resterende strøkene med 1 ukes herding mellom strøkene

 

Når det gjelder fineren forut så tror jeg at jeg ville vurdert Coelan (selv om jeg er mer motstander enn tilhenger av produktet), Innen jeg startet på hele prosessen besøkte jeg Vindø Marin, der fikk jeg inngående briefing i hvordan de foretok tilsvarende renoveringer, - og jeg har fulgt den til punkt og prikke hele tide.

(vil også tro at CF har poengtert dette før???) Gjett om :lol:

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål angående den herdetiden på lakken hvis det er greit. Jeg har selv kjøpt inn den samme lakken som du bruker. Hvis man korter ned denne herdetiden til et par dager, hvor store konsekvenser får det for sluttresultatet? Jeg skulle gjerne hatt båten på sjøen før st.hans, men hvis jeg skal bruke 10 uker på de siste 10 strøkene tror jeg det kan bli knapt med tid... Jeg må da vurdere andre løsninger, f.eks Edelolje i stedet (til Perlens begeistring kanskje...? :wink: ). Denne trenger vel ikke så lang herdetid mellom strøkene. Jeg vil derimot ikke raske ivei med de siste strøkene for å få båten på vannet på bekostning av kvaliteten...

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål angående den herdetiden på lakken hvis det er greit. Jeg har selv kjøpt inn den samme lakken som du bruker. Hvis man korter ned denne herdetiden til et par dager, hvor store konsekvenser får det for sluttresultatet?

Takk for kommentarer Trulte.

 

I følge bruksanvisningen, "Tørketid ved 20 grader og 65% relativ fuktighet :

Støvtørr etter 3 timer, kan pusses og overlakkeres etter 24 timer. Ved høyere eller lavere temperaturer forlenges eller forkortes disse tidene. (Det er ennå litt tid til St. Hans :lol: )

Anbefalt tynner: Epifanes tynner for en-komponent lakk og maling"

Lykke til Trulte, gleder meg til å se bilder av resultatet ditt!!

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

I følge bruksanvisningen, "Tørketid ved 20 grader og 65% relativ fuktighet :

Støvtørr etter 3 timer, kan pusses og overlakkeres etter 24 timer. Ved høyere eller lavere temperaturer forlenges eller forkortes disse tidene. (Det er ennå litt tid til St. Hans lol.gif )

Anbefalt tynner: Epifanes tynner for en-komponent lakk og maling"

Lykke til Trulte, gleder meg til å se bilder av resultatet ditt!!

Så det vil altså ikke bli betydelig kvalitetsforskjell på å la lakken herde i 2 eller7 døgn hvis temperaturen holder seg ganske høy. Det var godt...puh.. Vi har en gammel korntørke stående. Kanskje den kan gjøre susen.. Selv om det er en stund til St.Hans er det bittelittegrann igjen å gjøre på båten min :wink::smash: Jeg gleder meg til å se resultatet selv også... Veldig spent. Jeg skal legge ut litt flere bilder i tråden min senere i kveld.

 

Vil White Sprit fungere like bra som tynner, eller lønner det seg å koste på seg den Epifanes tynneren?

Link to post
Share on other sites

Vil White Sprit fungere like bra som tynner, eller lønner det seg å koste på seg den Epifanes tynneren?

Dette tror jeg vi må overlate til andre på BP om å svare på, - jeg har for lite kunnskaper innen kjemi til å svare på dette. Grunnen til at jeg brukte Epifanes tynner er ganske enkelt at jeg ble anbefalt dette produktet til å tørke av mellom mattslipingen som jeg foretok mellom strøkene.

 

Gleder meg til å se bildene senere i kveld.

 

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg vi må overlate til andre på BP om å svare på, - jeg har for lite kunnskaper innen kjemi til å svare på dette. Grunnen til at jeg brukte Epifanes tynner er ganske enkelt at jeg ble anbefalt dette produktet til å tørke av mellom mattslipingen som jeg foretok mellom strøkene.

 

Gleder meg til å se bildene senere i kveld.

Ok. Jeg mener det har blitt sagt at WS fungerer utmerket, men skal dobbelsjekke. Bildene kommer så snart søstra mi får mailet dem over... Håper de er noe tess selv om jeg ikke har kommet så langt i prosessen som det du har... Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Endelig har du kommet på banen med noen bilder, dette er noe baatplassen ( og ØMS ) har ventet på lenge.

Det at vi kommer med trusler kommer vel ann på øyet som ser :cool:

Ser du har vært lit kjip med billed matrialet, du har vel flere hundre bilder av båten.

Kansje vi andre får bidra med et par bilder da.

Bilde

 

Her er et bilde av kokkpitt, vakert er vel ordet som skal brukes tror jeg.

 

Bilde

 

overbygget med outsdanding finich.

 

 

 

Så til det store spørsmålet er akslingen kommet løs, eller må vi ta en ny tur med "boat kicking"

for å få ut den lille "virre virre vapp" mororen :lol::lol:

Redigert av Wicma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så til det store spørsmålet er akslingen kommet løs, eller må vi ta en ny tur med "boat kicking"

for å få ut den lille "virre virre vapp" mororen :lol::lol:

Haber må demontere mahognyplata som står i forkant av motoren slik at man kan komme til flensen på akslingen for å få ut motoren. Det er en smal sak det, men da begynner han vel å pusse innvendig og. :lol:

Har sett litt på forgasseren til virre virre vapp i dag og gitt den en halveis dødsdom, den skal få ligge i litt lurium fram til mandag, så får vi se da.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...