Jump to content

Sink på VP 41A med MS4 gear


GeirFrode

Recommended Posts

Er det noen som med sikkerhet kan fortelle meg hvor mange plasser det skal være sink på min motor?

Har funnet en plugg i varmevemsleren og en i oljekjøleren. Mener å huske at forrige eier sa det skulle være minst et sted til, men klarer ikke å erindre hvor det eventuelt skulle være.

Volvoverkstedet sier at jeg antagelig lager mer krøll i motoren med sink enn uten, men jeg tør ikke la være å bruke det. Og de sier bare at det skal være i kjølerne, og ingen annen plass.

 

I går skrudde jeg ut en 1/4" messingplugg som sitter i bakkant på gearkassa, der hvor kjølerørørene går inn. Det så ikke ut som det hadde vært noe sink der, og jeg skrudde da denne inn igjen. Men denne pluggen var så svak at den knakk tvert av! :headbang: Så ikke så verst ut utvendig, men var helt rød inni. Det var kun et millimetertykt skikt med messing utvendig som holdt pluggen sammen. :eek: Heldigvis fikk jeg ut restene som nogenlunde, så jeg satte inn en ny plugg med en sinkbit på.

MEN; Er det riktig at det skal være sink der, og vil det gjøre slik at messingpluggen vil holde bedre nå?

Skal det være sink i bunnen på intercooleren også? Der er det nemlig en tilsvarende messingplugg!

Og kan denne være like utsatt for tæring?

 

Synes dette virket litt skummelt, derfor spør jeg her. Har nemlig ikke lyst til å bli liggende midtfjords med sjøvann sprutende ut av diverse hull i kjølekretsen! :diving:

 

Skal se om jeg får tatt et bilde av den gamle pluggen senere i dag.

 

Her er pluggen:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ok. Men det ser ut til at det bare er en normal plugg hos meg. Det nedre hullet er tettet. Ser ikke ut som det har sittet noen plugg der heller.

Får satse på at en anode holder da tenker jeg.

Men er det ikke noen som vet om det skal være sink på intercooleren?

Er redd det samme kan skje med den messingpluggen som sitter der..... :confused:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanlig mienralolje SAE 80W-90 mener jeg å huske, tror oge jeg gikk for Hypoid oljen API GL5, men der er jeg ikke helt sikker...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilken olje bruker du på dette giret?

MS4 gearet skal ha syntetisk olje. SAE 80-90, API GL5. Lukter ikke akkurat blomster av den gitt.

Men det er visstnok viktig å bruke riktig olje på dette gearet. Har muligens noe å gjøre med den berømte konen?

----------------------------------

Hmmm... da ser det ut til at sinkpluggen(e) i gearet er ok, da gjenstår bare denne berømte ladeluftkjøleren.....Ingen som bruker sink i den?

 

Redigert: Gearet skal ha syntetisk SAE 75-90 olje, API GL5.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Kikket på databladene (link i arkivet) og MS4 ser ut til å være ganske lik MS3C.

Anodene sitter tvers ovenfor kjølevann inn/ut. Du ser de karakteristiske messing pluggene.

Ok. Men det ser ut til at det bare er en normal plugg hos meg. Det nedre hullet er tettet. Ser ikke ut som det har sittet noen plugg der heller.

Får satse på at en anode holder da tenker jeg.

Henter opp denne igjen, med et par sitater.

 

Grunnen er at jeg har oppdaget tæring på den nedre pluggen på gearet også. Den ser nokså skummel ut, synes jeg. Oppdaget dette i høst, i.f.m. oljeskift. Kan se ut som det bare er flaks at vannet ikke har sprutet ut her. Se bilder, og sammenlign selv. Bildet i sitatet er fra i våres, det siste er tatt nå. Blindpluggen er blitt helt hvit i løpet av sommeren.

Nå har jeg ikke sjekket hvordan det står til med resten av sinken på motoren, men det kommer utover vinteren det også. Det kan se ut som om noe foregår her.......Noe som helst ikke skal være der..... :confused:

 

gearkasse2.jpg

Link to post
Share on other sites

ikke undervurder sinkens rolle, kjøleren din har nesten samme tæringshastihet som sinken

Dette har jeg gitt f... i en gang for mye.

Hørtes skremmende ut. Men ifølge Volvo-verkstedet skal det ikke være nødvendig med sink på denne motoren i det hele tatt. Han sier at sink bare lager ennå mere krøll! :crazy: Jeg er ikke så sikker på det jeg, da. Derfor velger jeg å putte inn sink der det er mulig fra nå av. Så får jeg se hvordan dette utvikler seg til sommeren. Jeg skal imidlertid gå over hele kjølekretsen på sjøvannsiden i vinter for å sjekke tilstanden, og eventuelt rense der det trengs.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Henter opp denne tråden igjen. Den vil nok omhandle litt mere enn bare sink-relaterte saker etterhvert, men jeg skal holde meg til sjøvannskretsen og tilhørende komponenter.

Her er et bilde fra forrige gang tråden var oppe:

 

gearkasse2.jpg

 

Nå har jeg borret ut pluggen som er hvit på bildet. Det har vært en blindplugg med gjenger der. Men det var ikke mye gods igjen. Ca 2-3 mm var det tenker jeg. Boret dro rett igjennom, og sponene som kom var rødbrune. Nå gjenstår det å få ut restene, slik at gjengene kommer til syne. Men mangler foreløpig gjengetapp med dim 1/4" rørgj for å få renset hullet skikkelig..

 

Ellers har jeg demontert varmeveksler og oljekjøler. Varmeveksleren så ikke så verst ut. Har ingen bilder av den. Oljekjøleren hadde fått litt hvitt skjegg på ene hjørnet utenpå seg den siste tiden, så den ble viet litt mere oppmerksomhet. Og det lønte seg nok. Jeg har ikke merket noen problemer med kjølingen, men er sikker på at jeg har mere å gå på nå. Bare se på bildet, før og etter rens:

Oljekjøleren:

 

kjoeler_foer_rens.jpg

 

Lokket:

oljekjoeler.jpg

 

Ferdig renset:

oljekjoeler_renset.jpg

 

Ellers var all sinken bare smørja. Men det er vel ikke annet å vente, siden det har stått frosvæske i systemet fra i høst etter konserveringen.

 

Snart står intercooleren for tur, bare jeg husker på å låne med noe skikkelig verktøy fra jobben. Virker som noen har prøvd å løsne noen muttere der før, og ikke klart det. En av de er nesten rund, og det er selvfølgelig den som sitter verst til.. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Den sinken på bildet satt i oljekjøleren. Det satt også sink i varmeveksleren, men der var det ikke noe særlig gørre. V-veksleren var egentlig ganske så bra med lite avleiringer generelt. Den hadde jeg strengt tatt ikke behøvd å demontere. Men da hadde jeg knapt nok kommet til oljekjøleren.

 

Uansett, den sinkgørra er det greit å få fjernet før alt tetter seg. Det viser at det kan være greit å demontere litt for å sjekke sånn hvert 5. år kanskje, eller noe sånt?

Link to post
Share on other sites

Ble anbefalt av en erfaren Volvo Penta mekaniker å ikke bruke zink på MS3/4 gear da de flere ganger hadde opplevd at zinken løsnet fra pluggen og stoppet vanngjennomstrømningen i gearet med totalhavari som resultat.

Jo, jeg skjønner den. Jeg har også fått servert den historien. Men når alternativet er at messingplugger tærer uhemmet, med fare for at de kan gå i oppløsning midt i sesongen, så ser jeg ikke helt noen annen mulighet. Det er jo enkelt å skru av endestussene på gearet og sjekke sinken på høsten ihvertfall. Tror ikke det skulle være noen fare med at den løsner midt i sesongen. Så ihvertfall greit ut med den ene sinken jeg hadde satt på i våres. Med to anoder, burde det gå greit.

Men sier takk for rådet. Det er greit å se ting fra forskjellige sider.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekker de forskjellige sinkpunktene på motoren flere ganger i året, så har jeg altid en liten peil om tilstanden. Den ene bak på gearet var knekt da jeg gikk over motoren i høst. Hadde et evigt hel***'vte med å få ut den sat****ans biten.

så nå sjekker jeg oftere :cheers:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

VP eldre motorer, 30 og 40 serien har et kjölesystem som er sårbart for slurv. De store syndene er å ikke bytte frostveske jf. intervallene. Bytte sink(minst hver sesong). Ferskvannsiden behöver ikke sink, den får beskyttelse av frostvesken(om den byttes jf. intervallene). Om du i tillegg kjörer igjennom med systemrens ved behov(stigende temp) lever og funger systemet lenge. Problemet med sink er nok at folk ikke bytter för biter av sinken blokkerer passasjer og skaper problemer.

Link to post
Share on other sites

Dette var en særdeles fin tråd GeirFrode, har samme maskiner og gear og driver selv og tar en titt på kjølesystemet.

Har demontert intercoolere på begge maskiner i dag, tenkte å rense de.

Det gikk veldig greit, bare å skru løs toppdekselet, trekke ut vannrør og løfte innsatsen opp.

Satt ikke noe sink der, bare en plugg i bunnen som du tar ut for å tappe cooleren.

Bytter alt av pakninger der før jeg monterer sammen igjen, ikke greit å få saltvann blåst inn i innsuget!!!

 

Noen som kan tenke seg til en fin måte å rense intercooler på, både vannsiden og der luften blåser gjennom..?

Bør man levere det inn til noen kanskje, eller kan man lage til et bad av noe sterke greier som ikke ødelegger metallet?

 

Var det noe spesielt hokuspokus med å demontere veksler og oljekjøler?

 

Intercooler_TAMD41A_01_lite.JPG

 

Intercooler_TAMD41A_02_lite.JPG

 

Intercooler_TAMD41A_03_lite.JPG

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Den intercooleren din så jo slettes ikke så verst ut, Audifil. Jeg har akkurat gjort samme jobben, og min var ganske så svart innvendig av en blanding av olje og sot elns. Vet ikke om den har vært åpnet før, motoren har gått nesten 2000 timer. Det ble heller ingen bilder av jobben jeg har gjort, da jeg glemte kameraet.

 

Jeg brukte litt av hvert av remedier for å rense opp. Brukte noe stoff som inneholdt tri......ett eller annet, litt motorvask, og litt vannlinjerens. Samt blåste mye med trykkluft for å få ut alt. Det ble ganske bra til slutt.

Var og bestilte nye pakninger i dag, og endte opp med å kjøpe nytt lokk med ombyggingsett til boksen også, siden jeg hadde gammel modell, og Volvo-pusheren anbefalte sterkt å bygge om. Hvis jeg hadde fått brudd i et av de gamle kjølerørene så kostet de også over 1000 kr stk. Da ble det ikke så ille å kjøpe settet istedenfor.

Pass forøvrig godt på den pakningen som sitter nedi kassa rundt selve kjøleren. Denne er ikke å få tak i lenger. Men det var visst ingen stor krise om den ikke var helt ok heller. Gikk an å montere det sammen for det.

 

Det er heller ikke noe spesielt vanskelig å demontere verken oljekjøler eller varmeveksler. Vær bare litt obs på kjølevann som kan renne ned på dynamoen. Det eneste som jeg synes er noe herk, er alle rørene med kun O-ring tetning på. Dette er vel noe bare A-modellen har tror jeg. Blir spennende å se om jeg får det skikkelig tett igjen.

 

Men som du sikkert har sett av bildene mine, så var det i oljekjøleren det var verst. Her var det mye graut, og det var også litt i selve varmeveksleren.

 

Det ser ut til at jeg bare setter inn sink igjen i oljekjøler og varmeveksler. Det skal holde. Det påstås hardnakket at det ikke skal være sink hverken på gear eller intercooler. Og spesielt på gearet kan det være litt skummelt hvis sinken løsner og tetter kjølingen. Har ikke noe lyst på totalhavarert gearkasse heller. Dette har forøvrig vært nevnt før her tror jeg. Så da får jeg heller prøve en sesong eller to med bare plugger der, og heller holde et våkent øye på de. Nå vet jeg jo hvordan tilstanden er, slik at det er lettere å følge med om det skjer noen forandring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...