Jump to content

Sink på VP 41A med MS4 gear


GeirFrode

Recommended Posts

Det ser ut til at jeg bare setter inn sink igjen i oljekjøler og varmeveksler. Det skal holde. Det påstås hardnakket at det ikke skal være sink hverken på gear eller intercooler.

 

 

Vær obs på at manglende sink i oljekjøleren medfører at loddetinnet som fester rørene til endeplatene tæres bort. Hvis du har olje på vann-siden i intercooleren så kan du jo gjette hvor det da kommer fra? Ikke spør hvordan jeg vet dette :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:eek: Får håpe jeg slipper unna slike scenarier.

Nå så det jo ut som om at sink ikke var mangelvare i min oljekjøler, det så jo mere ut som om det var ett visst overskudd inni der. Men en kan aldri vite.

Jeg har forøvrig montert egen hovedstrømsbryter på minusen i år. I tillegg har jeg hengt på en ekstra sinkanode på roret. Den ene som var der før, ble ganske fort tæret i fjor. Får håpe dette kan hjelpe litt, men det viser seg ikke før til høsten når båten skal opp igjen.

Ellers skal det som er i motorrommet overvåkes så godt det lar seg gjøre i hele sommer.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Jeg overtok båten min i fjor, og forrige eier viste liten kunnskap om sink på gearet. Jeg tror jeg har MS3 gear, men det kan også være MS4. Jeg ser i instruksjonsboken at det står avmerket hvor anodene skal være, men når jeg ser på selve gearet, ser jeg bare rør som er tilkoblet der anodene skulle vært.

 

Altså, Geir Frode. Det er rør inn igjennom der du har anoder.

 

Betyr dette at det ikke er anoder på mitt gear, eller sitter de inni disse rørene?

Bør jeg bare la være å demontere dette, eller kan det sitte noe inni gearet som jeg må bytte?

 

Håper på svar, da jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre.

 

bilde

Redigert av kakespiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ellers har jeg demontert varmeveksler og oljekjøler. Varmeveksleren så ikke så verst ut. Har ingen bilder av den. Oljekjøleren hadde fått litt hvitt skjegg på ene hjørnet utenpå seg den siste tiden, så den ble viet litt mere oppmerksomhet. Og det lønte seg nok. Jeg har ikke merket noen problemer med kjølingen, men er sikker på at jeg har mere å gå på nå. Bare se på bildet, før og etter rens:

Oljekjøleren:

 

bilde

 

Lokket:

bilde

 

Ferdig renset:

bilde

 

 

Tar opp denne igjen.

Jeg har litt hvitt skjegg som tyter ut i forkant av oljekjølerhuset, der sinkanoden sitter plugget (tror det er utsiden av det du kaller "lokket" siden det er ett hull på bildet der).

Det ser ut for meg som om det sitter 4 muttere i bakkant av oljekjølerhuset (aktersiden), men de sitter litt kronglete til.

 

1. Er det disse 4 som skal ut for å få ut oljekjøleren?

2. Skjegget som sees på det første bildet, er det på samme side som sinkanoden sitter, eller er det i bakkant (motsatt side)?

3. Måtte du ha av varmeveksleren for å komme til?

4. Har ingen problemer med kjøling/lekkasje, men er litt bekymret for tæringen siden det sannsynligvis er saltutslag (skjegg), bør jeg gjøre noe -eller kan det være slik?

 

Takk for eventuelle svar

Redigert av kakespiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble anbefalt av en erfaren Volvo Penta mekaniker å ikke bruke zink på MS3/4 gear da de flere ganger hadde opplevd at zinken løsnet fra pluggen og stoppet vanngjennomstrømningen i gearet med totalhavari som resultat.

Jeg vil tro hvis du skifter zink hvert år så får du ikke problemer med at zinken løsner sig. Det gør jeg på mit gear.

Hilsen Jan :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...