Jump to content

Bavaria 32 AC, sikker nok? Nødvendig utstyr?


magnuje

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på å snart bytte ut min motorsnekke med seilbåt. I denne anledning synes jeg Bavaria 32 AC ser ut som en fin båt til mitt bruk.

 

Ting jeg vektlegger:

 

-Føle seg sikker ombord

-Bokomfort over lengre perioder

-Nybegynnerbåt

-Skal kunne seile havområder til f.eks England

-Grei pris

 

Men på dette forumet er det jo alleslags meninger om kvalitet på bavaria båter fremfor andre eldre kvalitetsbåter. Og jeg er sikker på at kvalitetsbåter er mye bedre ved seiling o.l, men gir meg ikke helt den komfort og "lettvinthet" som jeg vektlegger for samme pris. En del snakker om sikkerhet. Noen påstår at Bavaria båter faller fra hverandre ved grunnstøting og går ned i storm.

 

Derfor spør jeg; Er det forsvarlig å krysse havområder med en Bavaria? Eller er dette rett og slett farlig med tanke på billig skrogkonstruksjon, som liten kjøl og dårlig avstivet skrog?

 

Jeg mener ikke her joromseiling, men typsike turer man ville tatt om sommeren og tatt hensyn til vær og vind så godt det lar seg gjøre.

 

mvh Magnus

Link to post
Share on other sites

Derfor spør jeg; Er det forsvarlig å krysse havområder med en Bavaria?

Ja. Båten er trygg nok, bare den har fått forsvarlig tilsyn og er utstyrt for seilasen.

 

Det viktige spørsmålet er om skipper og mannskap er godt nok. Er de ikke dét betyr det ikke så mye hva slags båt som skal brukes.

Link to post
Share on other sites

Derfor spør jeg; Er det forsvarlig å krysse havområder med en Bavaria? Eller er dette rett og slett farlig med tanke på billig skrogkonstruksjon, som liten kjøl og dårlig avstivet skrog?

Egentlig har jeg ikke lang erfaring med Bavaria. Kjøpte vår båt i år. En brukt Bavaria 32 Cruiser fra 2002.

Hadde en del sjø enkelte dager på hjemtur fra Drøbak til Flekkefjord.

Merket lite til slike negative effekter som du nevner.

Var skeptisk - men ble positivt overrasket. Vi hadde tidligere en Albin Ballad.

Bavariaen lå ikke tilbake på hverken seil- eller sjø egenskapene.

 

Båten vår er CE kategori A - dvs. godkjent for bruk i alle vindstyrker og alle bølgehøyder.

Jeg ville tro at reglene som følges ved slik godkjenning stiller sterke krav til båtens konstruksjon og styrke.

Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å krysse nordsjøen med vår båt.

 

Mvh

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Disse ryktene om at Bav er så dårlige at de faller fra hverandre er nok bare sprøyt - eller "fjær som blir til høns". Folk har jo reist på jordomseilinger med Bavariarer og kommet like hele tilbake.

 

Overhørte en samtale mellom to motorbåt eiere i fjor som viser hvordan rykter sprer seg:

 

A: Hva slags båt er det som ligger der borte?

B: Tror det er en Bavaria

A: Er det bra båter?

B: Nei. De er så dårlige at forsikringsselskapene ikke lenger vil forsikre dem

:lol:

Link to post
Share on other sites

På begynnelsen av dette århundret (!) leide vi i 4 somer ulike båter i 2-3 uker. Vi seilte da fra Oslofjorden til Marstrand området.

Oceanis 311 2 somre

Oceanis 331

Bavaria 32

 

Jeg har vokst opp i Hallberg Rassy 26/29, og kan kanskje si at jeg har en viss erfaring med turseilas og regattaseilas (maks lengde Færdern), og jeg liker å presse båtene jeg seiler for å se om vi kan få mer farut (ikke spesielt familievennlig på tur :rolleyes: ). Dessuten er jeg opptatt av at skroget kjennes stabilt for forutsigbart (men alt er jo en vane) Om jeg skulle kjøpt båt i den klassen du ser på hadde jeg definitivt valgt en Bavaria. 32 synes jeg er en fin båt - en stor og god 32 foter.

 

Om Bavaria hadde lagd så dårlige båter som enkelte hevder så hadde de antakelig ikke vært klar markedsleder i Norge gjennom mange år.

Link to post
Share on other sites

Etter 20 år med motorbåt var vi i samme båt som du (?), vi hadde lyst til å prøve seilbåt.

 

Etter å ha tittet på gamle svenske gjennom hele sommeren, bestillte vi Bavaria 32, 2003mod.

 

Vi går nå på 4. sesong. Vi har aldri før hatt en båt hvor vi har følt oss tryggere på sjøen, en liten kuling er ikke noe stor greie. Bokomfort er minst like god (bedre?) enn tilsvarende størelse motorbåt.

 

Kvalitetsmessig føler jeg det helt kurant, det er brukt topp underleverandører, både stående og løpende rigg, motor, luker osv. (sammenlign enkelte franske leverandører...)

 

Levering og oppfølging fra importør er bra.

 

Jeg får ikke lov til å bytte tilbake til motorbåt av ho mor, og det sier vel det meste....

 

Velkommen i klubben.

 

Espen

Link to post
Share on other sites

takk for svar! Ble en god del klokere og fikk tilbake troen på bavaria; Ikke som en båt jeg ville krysset nordpolen med, men en båt som jeg kan føle meg rimelig sikker på havet med.

 

Så er det en ting til jeg lurer på: Hva er det viktigste sikkerhetsutstyret man bør ha med seg/montere under slike "ferie"-havkryssninger?

 

Da meneer jeg i tillegg til GPS/VHF og standard redningsvester.

 

Kan ikke spørre det spørsmålet i en butikk for da hadde jeg sikker kommet ut med en 20-manns redningsflåte++ =)

 

Som sagt er jeg helt nybegynner på seilfronten. Og det må være en temmelig rar feeling første gang det ikke lenger er land i sikte. Så det er veldig viktig for meg at både mannskap og båt er godt nok rustet for at jeg skal kunne kjenne meg trygg i en slik situasjon.,

Link to post
Share on other sites

Vi har vært motorbåteiere hele vårt voksne liv, men jeg har ønsket å prøve seilbåt i mange år, dessverre har ikke resten av familien hatt samme innstilling til bytte.

Etter mye bearbeiding av min bedre halvdel og diverse messebesøk der vi for det meste har sett på Bavaria og Benneteau har jeg endelig klart å få henne med på å prøve seilbåt en periode.

 

Vi ønsket oss en lettseilt båt med mye volum og lys nede i båten som også er lett å selge dersom vi ombestemmer oss etter en stund. Valget falt til slutt på Bavaria 42 Cruiser med rullestorseil og rullegenoa slik at overgangen blir så lett som mulig, vi valgte også en større motor enn standard da vi ganske sikkert kommer til å bruke denne en del i starten.

 

Har brukt en del tid til å undersøke diverse påstander når det gjelder kvaliteten på merket og bortsett fra ett kjølhavari på en Match og diverse lekkasjer rundt beslag etc. ser dette ut til å være en sikker og god båt. Vi var ikke ute etter en regattamaskin, men en romslig turseiler og da er det ikke mange som kan matche Bavaria når det gjelder forholdet kvalitet/pris.

 

Har også lest en del rapporter fra folk som har seilt store havstrekk med mye dårlig vær i Bavaria uten større problemer enn hva en har med andre båtmerker.

 

Vi hadde aldri kjøpt Bavaria dersom vi ikke var sikker på at det er en god og sikker båt og jeg har brukt mye tid på diverse forum etc. for å undersøke hvilke problemer og feil som har vært på båtene.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hva er det viktigste sikkerhetsutstyret man bør ha med seg/montere under slike "ferie"-havkryssninger?

Før en slik tur ville jeg ha:

 

- Sjekket at alle stag/vant var riktig justert og teitet.

- Sjekket at innfestinger for seil og fall og at alle seiltau er hele og solide.

- Sjekket at ror-arrangementet evt. autopilot er i solid god stand.

- Byttet til nytt dieselfilter.

- Brukt trakt med filter ved bunkring av diesel.

- Sjekket at VHF'en funker som den skal.

- Sjekket at vindinstrument og Windex funker som de skal.

 

Installere og bruke sikkerhetsliner på dekk og i cockpit. Installere flåte.

Lage til "grab-bag" som min. inneholder pyroteknisk utstyr, håndholdt VHF og GPS.

Bruke gode/varme flytedresser underveis (væravhengig).

Prate igjennom med alle ombord om: "Hva gjør vi om noe galt skjer ?" Være forberedt.

 

Ha gode kart og informasjon for farvannet og havner du skal besøke "på andre sida"

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En 4 manns flåte starter på rundt 10.000. Kanskje 15000 for en bra en. Dresser av god kvalitet fra ca 2500 vil jeg tro

 

Ha en nødpeilsender. Da er du ikke avhengig av strøm til VHF'en eller at noen ser nødrakettene dine. Jotron har kanskje fortsatt sommertilbudet sitt

 

Jeg ville også hatt ombord en wire kutter i tilfelle rigghavari samt en del treplugger til skroggjenomføringer samt gode nødraketter. En ekstra håndholdt VHF og en ekstra GPS skader antakelig heller ikke.

 

Vedr. stasjonær VHF - velg en med full DSC - det gjør det enkelt å sende nødmeldinger.

 

Radar er kanskje ikke så vanlig på seilbåter - men duverden så kjekt når sikten er dårlig.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Er dette store økonimiske invisteringer som jeg må ta hensyn til når jeg ser på båter? Hvor mye vil dette utstyret ca koste?

Da vi kjøpte båten i tidligere i år.. var det 4 like båter for salg.

Vi satte opp et skjema med kollonner med båtpris, utstyrsliste vertikalt på venstre side og

en kollonne for hver båt til høyre for dette. Så var det bare å fylle inn summer der utstyr manglet.

 

Til slutt summerte vi nederst og kom frem til hvilken båt som gav mest for pengene.

Utstyr som følger med er en stor fordel. Skal man etterfylle, koster dette flesk !

Forskjellen var faktisk nesten 70 tusen mellom billigste/dyreste.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Klart... hverken Playstation eller DVD var på listen. :nono:

Men så hadde vi redningsflåte fra før.... :lol:

 

Typisk var, varmtvann, autopilot, diesel-varmer, vindmåler, ekkolodd, logg, plotter, el. ankervinsj..

Nyanskaffelse av slikt koster flesk ! Det er derfor viktig å sammenligne hva som fåes

i de forskjellige annonsene på nettet.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg syns at flåte og nødpeilesender bør være med på en overfart. Over Nordsjøen hadde jeg nok tatt turen uten flåte, om jeg hadde med en oppblåst gummibåt og flytedrakter til alle, og nødpeilesender. Helikoptertrafikken i Nordsjøen er så stor, at en blir ikke liggende lenge i vannet om en har med nødpeilesender.

 

God tur og fornøyelse! Det er morro å komme over på den andre siden.

 

 

Arne :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal seile over Nordsjøen får du flåte til nesten halve prisen av hva den koster hjemme, lei/lån en flåte til overfarten og kjøp din egen i England.

Når du drar fra England får du også tilbake den engelske momsen som en liten bonus.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Her kommer også en som konverterte fra motor til seil. Har undersøkt markedet i lang tid om

kom til slutt frem til en Bavaria 42 Cruiser, hentes om 3 uker.

Jeg har seilt jolle, windsurfer og med venners seilere.Resten av familien ikke seilere, men gleder seg veldig. Vil som mange andre si att seiling er ikke

komplisert, ta ett steg av gangen. Om trimmingen ikke er den beste, spiller ingen rolle, det kommer. Bli kjent med båten og "ulydene", f eks når man slår. Dette er helt vanlig. Få familien trygg først. Start også bruke en del motor.

 

Les også bøker om seiling mange fine tips.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har i utgangspunktet hørt mye bra om Bavaria både seil- og motorbåter, og med selvsyn sett at de leverer solide og gjennomførte båter. Men i fjor sommer hørte jeg hørte en historie som fikk meg til å stusse. Kom i prat med noen på seiltur i Lyngør. De var i følge med noen i en Bavaria på ca 37 fot - ganske ny som nå stod på slipp. Årsak: kjølen hadde bare ramlet av!! Båten hadde tidligere på sommeren hatt en lett grunnberøring. Jeg spurte hvordan det var mulig, og det lurte de også på.

 

Ikke vet jeg, slike historier skal en selvsagt ta med en klype salt, men dog...

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om kjølen bare hadde falt av denne B37 - og den lå på slipp - da regner jeg med at båten hadde gått rundt og at den var hevet igjen. Det er ikke så mange seilbåter som holder seg på rett kjøl uten kjøl De har en lei tendens til å gå rundt på en måte :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Båten hadde tidligere på sommeren hatt en lett grunnberøring. Jeg spurte hvordan det var mulig, og det lurte de også på.

 

Ikke vet jeg, slike historier skal en selvsagt ta med en klype salt, men dog...

Kan hende det var det med "lett grunnberøring", man burde ta med en klype salt !? :confused:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til sikkerhetsutstyr ombord.

 

Jeg vet ikke om det er økt bruk av kartplottere ombord i småbåter som har ført til at stadig flere synes å seile i overfart i Skagerak og Kattegat, eksempelvis fra sør- eller østnorge til Skagen, Læsø eller Anholt. Jeg synes det er flott at nordmenn opplever disse stedene. Når jeg kommer inn på tema om sikkerhet med en del av båtfolkene nevnes nærmest utelukkende VHF. Jeg synes det er risikobetont å dra ut på slike overfarter uten nødpeilesender (jeg har Jotron Tron 45S til ca 5000 kr), nødraketter (eksempelvis vanntett pakke til ca 2000 kr fra Seatronic), manuell tåkelur (ca 100 kr) og redningsflåte (har en til ca kr 9000 fra Seatronic). I tillegg kommer de vanlige sikkerhetssystemene som redningsvest, drivanker, redningsbøye. Mange latterliggjør denne holdningen. Jeg føler at jeg har ansvar for familien og denne er uerstattelig. Værforholdene kan skifte relativt raskt på disse overseilingene. Dette har jeg selv opplevd flere ganger også sommerstid. Ved de store overfartene har jeg alltid nødpeilesenderen lett tilgjengelig og jeg tester at den virker en gang i uka i sommerferien. Håper at båtfolk ikke utelukkende investerer i elektroniske navigasjonsinstrumenter, men følger opp med tilsvarende "avansert" hooldning på sikkerhetssiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...