Jump to content

Bavaria 32 AC, sikker nok? Nødvendig utstyr?


magnuje

Recommended Posts

Det går så mye rykter om Bavaria, så det beste er å snakke med de som eier en Bavaria. Da får du

greie svar.

 

Når det gjelder nød-utstyr er jeg enig att man burde tenke igjennom før man tar en overfart

f.eks. Norge/Sverige-Danmark. Uenig att man trenger flåte, klarer seg også med en gummibåt.

Men også noe så enkelt som en radar-reflektor, det er greit å se, men greit og bli sett også.

Men synes egentlig att mange er flinke til dette. Bruk også fjellvett-reglene, si alltid fra, hvor du går.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Til spørsmålet om redningsflåte eller bruk av lettbåt/RIB.

 

En redningsflåte har bl.a. tak/overdekke, drivanker og leider.

Forsøk å klatre opp i en rib med tunge klær,

forsøk å sitte i en rib eller lettbåt uten drivanker når det blåser og havet er opprørt,

forsøk å sitte oppe i en rib uten dekke når klærne er våte og vinden blåser og det regner katter og hunder.

 

Da tror jeg kostnadene til redningsflåte oppfattes som uvesentlige...

Link to post
Share on other sites

Helt enig att redningsflåte er veldig bra. Men jeg ville ikke undervurdere en gummibåt heller.

Jeg skrev det ikke, men i utgangspunktet tenker jeg overfart i forbindelse med sommerferie.

Tror også flere kontollerer jolla bedre enn redningsflåten som skal inn til sjekk hvert 3 år.?

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Her var det mange råd. Jeg kaster meg på og forslår å dele sikekrhetsutstyret inn i to typer: Personlig og båtens.

 

Personlig utstyr er klær, regntøy, sko, støvler og redningsvest. (Det siste regnes ofte som båtens, men du må ha flyteutstyr som er tilpasset din egen størrelse og vekt.)

 

Varme klær, godt regntøy og støvler er veldig viktig. Blir det vått og kaldt bruker du mye krefter på å holde varmen, og du blir raskere utmattet. Da går det på sikkerheten løs. I seilbåt som er underveis blir det mer tid under åpen himmel enn du kan slippe unna med i en motorbåt.

 

Bruker du oppblåsbar flytevest bør du glemme den typen som blåser seg op automatisk ved kontakt med vann. De er farlige under forhold hvor det lett blir veldig vått i cockpit og på dekk.

 

Med hensyn til båtutstyr ville jeg nok tatt en titt på kravet til sikkerhetsutstyr til Færder'n for å sette hjernevinningene i gang. Det er en lang liste med bøtter og bluss og treplugger og tåkelur og wiretang og om du ikke trenger alt så bør du i det minste ha tenkt på det.

 

Sikkerhetsliner, stropper og seler (om ikke redningsvesten er sele) er billig og enkelt sikkerhetsutstyr.

 

Oppblåsbar redningsflåte med plass til alle som er med på tur er viktig. Den kan leies, men den må være med. Ikke sats på en oppblåst gummibåt surret på dekk, det blir bare surr og så blåser den vekk. Jolle på slep kan bli større problemer en du ønsker deg dersom den blåser rundt i en storm og forvandles til et uhåndterlig drivanker.

 

Radarreflektor er viktig i såpass travle farvann som Nordsjøen.

 

Nødpeilesender er også kjekt for havseilas, men det kommer omtrent så langt ned på listen som dette, dvs etter radarreflektor.

 

Kartplotter er ikke sikkerhetsutstyr, bruk heller pengene på radar. En GPS er derimot kjekt å ha.

 

Har du bare rullegenoa som forseil ville jeg nok vurdert å kjøpe en vanlig rullefokk også. Det fungerer mye bedre enn en halveis innrullet genoa i hard vind. Stormfokk og tryseil er også noe du bør vurdere. Selv om det er seil du nesten aldri kommer til å bruke så gjør de veldig god nytte for seg når du først trenger dem.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøtummel

 

Jeg ser du skriver manuell oppblåsbar vest, og ikke automatisk. Jeg er en av gutta som er blitt feid

over bord etter og ha fått bommen i hodet. Svimte ikke av, men så 3 båter og klarte å komme opp

i den midterste.(samme Båt). Ved besvimelse, vil du ikke få blåst den opp. Når det gjelder automatisk bruker jeg det, behagelig, men ikke kommet opp i den sits du skriver. Men jeg ser det for meg. Egentlig ikke tenkt så mye på, men ser det. Bruker også enkle seilervester.

 

Litt lite om Bav,

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at veldig mange fyller båtene sine med så mye "sikkerhetsutstyr" at det mange ganger går på sikkerheten løs. Det eneste jeg kan se at er abbsolutt påkrevd for en kryssing over til Danmark el England er:

 

VHF

Redningsvester med sikkerhetsliner

Drivanker

Wirekutter

Radarreflektor

Kart og kompass

Nødraketter

Radio

Gummijolle

+ utstyr og verktøy til å reparere ting som går istykker, stoppe vanninntrengning osv.

 

Mye av det andre er av typen kjekt å ha men det som regel veldig dyrt og folk har seilt jorda rundt uten mange ganger. Skulle jeg jorda rundt ville jeg nok investert i flåte og nødpeilesender itillegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du skriver manuell oppblåsbar vest, og ikke automatisk.

Hvor ser du det? Jeg skriver at du bør unngå den type automatikk som utløses ved kontakt med vann. Det finnes en alternativ løsning hvor vesten blåses opp når en mekanisme registrerer et lite vanntrykk. Det vil si at du og vesten må ned i vannet før den blåses opp.

 

Oppblåsbar vest med bare manuell utløser er ikke beregnet for fritidsbåter.

 

For øvrig ser jeg til min store skrekk at jeg ikke har husket på å neven det første sikkerhetsutstyret jeg kjøpte til båten min (bortsett fra redningsvester): Nødstige, det vil si en bag med en taustige som kan utløses av en som ligger i vannet.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke ombordstigningsleideren, aka "badestigen", kunne betjenes av en som ligger i vannet?

Det burde den, selvfølgelig, men praktiske tester viser at på en del båter er dette meget vanskelig, ja til og med umulig. :headbang:

 

Alle bør prøve på sin båt ,i praksis, hvordan det er og så tenke på hvilke enkle endringer som kan gjøres. Selv har jeg festet et tau, til trappen, som jeg lett når fra vannet og slik at det ikke kommer i propellen (har påhenger!). Tror det er en del som vil få seg en aldri så liten overraskelse når de prøver dette! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror gamle NSS sa noe om dette.

Stigen skulle ha ett trinn minst 20 cm. under overflaten, og skulle kunne betjenes av en person i sjøen. Dessverre surrer mange leideren sin og unnlater å sette på tamp til å løse den ut med.

Jeg tror leideren på Bav kan være vrien å få ut hvis man ligger i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Stigen skulle ha ett trinn minst 20 cm. under overflaten, [...]

30 cm om jeg ikke husker feil.

 

Sånn sikkerhetsmessig må jo en moderne bavaria med innfellt badeplattform være veldig gunstig i forhold til å få besvisstløse personer ombord? På båten min er det i alle fall veldig enkelt å få ut badestigen.

Prøv først. Bevisstløse personer kan være utrolig tunge å løfte når man står på en smal "hylle" som beveger seg opp og ned. Du ønsker heller ikke at de skal slå seg på plattformen dersom det er grov sjø.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...