Jump to content

Prinsesse-nykker


Victora III

Recommended Posts

Her er dagens lille utfordring: Hva gjør du om du kommer til den mest populære uthavna i nærområdet ditt og du oppdager helg etter helg at en kjekkas med en Princess av den virkelig store sorten (65 fot) legger seg longside på de offentlige bryggene og okkuperer 1/3 av båtplassene? Slik er det nemlig blitt i Kristiansandsskjærgården. På de mest populære utfartsdagene og på de mest populære offentlige bryggene sitter denne "fredigheten selv" og kikker ned fra flybridgen på alle "småbåtene" som kommer inn, rister på hode og må dra ut igjen. Om det skyldes at mannen ikke kan ankre eller om det bare er ren latskap vites ikke. Flere har prøvd å snakke mannen til fornuft, uten å lykkes. Spørsmålet er; hva ville dere gjort? Hva gjør man for å få slutt på at folk tar seg til rette på denne måten?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å gjøre noe med slike folk uten å være ufin. Når flere har snakket til ham uten resultat, må det hardere lut til.

 

Men nå er det jo det at når vi er på sjøen vil vi jo kose oss, ikke bruke hard lut mot andre som ferdes i skjærgården.

 

Hvis man ønsker å være ufin og gjøre hans opphold der utrivelig er mulighetene ubegrensete.

Link to post
Share on other sites

For å se det fra hans ståsted:

 

Han må i tilfelle legge seg med hekken inn. Ser ikke ut som han har ankevinsj akterut. Skal man ligge med hekken inn bør det være dypt helt inn til kaia så ikke propellene tar ned i bunnen.

 

I hans tilfelle er det kanskje bare en alternativ løsning, nemlig å legge seg på svai et stykke ut på. Gummibåten kan han jo bruke hvis han må på land.

 

Jeg er enig i at det er å ta seg til rette å legge seg slik han nå gjør, særlig hvis han også nekter andre å ligge longside seg.

 

Mottoet blir: Kjøp mindre båt! :lol:

 

Stor båt er ikke bare pluss.... .

Link to post
Share on other sites

Fortøy på utsiden av ham, der har du fin flytekai, slipper bla. å tenke på flo og fjære.

 

Vi var tre båter i følge som kom til en fin uthavn i fjor sommer der to store båter lå longside på en av de fineste bryggene i området, vi spurte høflig om de kunne fortøye med baugen mot land, svaret var at vi kunne dra ett annet sted da de lå så fint.

 

Jeg ba dem da flytte båtene slik at vi også fikk plass, vi lå da tre båter og manøvrerte like rundt dem til de hadde flyttet båtene sine.

En time etter at vi hadde fortøyd hadde vi bryggen for oss selv, selv om dette ikke var våres intensjon.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde rett og slett tatt en tur ombord, og bedt han om å flytte skuta. Det får da være makan til frekkhet. Når alle andre båter ligger med baugen inn, så burde dèt være hint nok til at man skjønner hvordan det forventes at man legger seg til.

 

Er helt enig i at man er på sjøen for å kose seg, og derfor pleier jeg vanligvis å unngå å legge meg opp i andres frekkheter og idioti. Rett og slett for å beholde god stemning og normalt blodtrykk. Det at den store båten ligger som den gjør fører alene til dårlig stemning og mye irritasjon, så da syntes jeg det kan være verdt å heve stemmen en kort stund, for å opprette normal hyggetilstand i uthavna igjen.

 

Siden det i utgangspunktet er mye fordommer og skittsnakk om folk med store båter, er det jo utroooolig dumt av en med slik båt å bekrefte alles fordommer med en slik oppførsel. Har man for stor båt til å legge til i uthavn på normalt vis, ja da får man heller finne et annet sted. Å oppta 3-4 plasser på den måten kan kun unnskyldes hvis skipperen er komplett imbesill. Regner med at det ikke er tilfellet, men at det heller er snakk om mangel på høflighet...

Link to post
Share on other sites

Det er nå litt verre med generaliseringen, da ... å ta denne karen til inntekt for at ale andre med CBC-dekk er like dustete, er jo ikke helt stuerent.

 

Var det meg, ville jeg forsøkt å få tak i en gjeng med gamle tjærebredde skøyter til å legge seg utenpå ham og trakke over hans blankpolerte dekk og dollbord.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ha en viss forståelse for at de av og til er grunner til at man legger seg longside. Har gjort dette noen ganger med en 25 foter da en av mannskapet var dårlig til bens og ikke burde hoppe fra baugen og klatre på dollbordet. Var en kun fortøyd slik noen timer for å få en kaffepause (har ikke for vane å ligge dagesvis på samme plassen...)

 

Men akkurat det bildet fra Stokken så jo ikke helt bra ut da (er faktisk på Stokken jeg har ligget longside noen ganger....)

Link to post
Share on other sites

Kanskje han var fritatt for praktisk prøve i ankring i uthavn ved avleggelse av de nødvendige obligatorikse sertifikater for å kunne føre et skib over 15 meter? :rolleyes:

 

Vel, vel, dri***ekker (shitbags som en tidligere engelsk miljøvernminister ble omtalt som av en tidligere norsk miljøvernminister - Thorbjørn Berntsen var det vel) kommer i alle fasonger og størrelser!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Regner med at dette er på Stokken? Der står det vel skilt om at man ikke skal ligge longside?

Stemmer det, Lasse. Han dekkker faktisk over skiltet der han ligger :lol:

 

Skal man ligge med hekken inn bør det være dypt helt inn til kaia så ikke propellene tar ned i bunnen.

I hans tilfelle er det kanskje bare en alternativ løsning, nemlig å legge seg på svai et stykke ut på.

Nei, det er fullt mulig å legge seg med hekken inn. Har sett like store båter gjort dette på samme sted.

 

Hvis to-tre båter legger seg utenpå hans båt kan det tenkes at han tar poenget! :rolleyes:

Det er forsøkt. Han jager folk!

 

Siden det i utgangspunktet er mye fordommer og skittsnakk om folk med store båter, er det jo utroooolig dumt av en med slik båt å bekrefte alles fordommer med en slik oppførsel. Har man for stor båt til å legge til i uthavn på normalt vis, ja da får man heller finne et annet sted. Å oppta 3-4 plasser på den måten kan kun unnskyldes hvis skipperen er komplett imbesill.

Dette var også min tanke. Han fyrer så til de grader opp under alle fordommer. Han tar faktisk en 6-8 plasser.
Link to post
Share on other sites

For å se det fra hans ståsted:

 

Han må i tilfelle legge seg med hekken inn. Ser ikke ut som han har ankevinsj akterut. Skal man ligge med hekken inn bør det være dypt helt inn til kaia så ikke propellene tar ned i bunnen.

Jeg er ganske sikker på at propellene hans kommer lenger ut fra kaia om han ligger med hekken inn, enn styrbord propell ligger på bildet. Dessuten, har man kjøpt fancy båt med landgang kan det vel være greit å bruke den?

 

Inntil det motsatte er bevist, velger jeg å tro at denne båteieren ikke kan legge til på noen annen måte. Han behersker rett og slett ikke sitt eget fartøy.

Link to post
Share on other sites

Inntil det motsatte er bevist, velger jeg å tro at denne båteieren ikke kan legge til på noen annen måte. Han behersker rett og slett ikke sitt eget fartøy.

Det er i tilfelle litt snodig, for en Princess 65 er så vidt jeg vet på over 50 BRT og dermed må skibets fører inneha D5 -- full kystskipper -- og det får han ikke uten minst ett års fartstid...

 

(En sidekommentar: Det finnes båter på under 15 m som er over 50 BRT -- disse kan føres uten noe sertifikat...)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Høres ut som sosialdemokratisk snillisme ikke virker på denne sorten båtfolk.... Da gjenstår en rekke muligheter av den sorten som egentlig ikke hører hjemme blant siviliserte mennesker, men som det kan virke som er det eneste som biter på slike f**k-ups som denne karen... Enten kan man prøve å bite det i seg og legge til et annet sted, ellers setter bare fantasien og lovverket (man bør jo holde seg innenfor loven....kanskje) begrensninger for hva som kan gjøres for å få denne karen til å innse hva for et uønsket utskudd han er.

 

Hilsen Trulte som lar seg provosere av den slags SÅ MYE at eieren av denne båten bør være glad for at jeg bor langt unna.... :nono:

Link to post
Share on other sites

BRT (brutto register tonn) er ikke en vekt, det er et mål på volum. 1 BRT = 2.83 kubikkmeter.

 

Det er regler for hvilke rom ombord som skal og ikke skal måles, men de husker ikke jeg i farten.

 

Mvh,

Kjell

Jøss, jeg har alltid trodd at BRT tilsvarte "tillatt totalvekt". Man lærer noe nytt hver dag!
Link to post
Share on other sites

Da gjenstår en rekke muligheter av den sorten som egentlig ikke hører hjemme blant siviliserte mennesker, men som det kan virke som er det eneste som biter på slike f**k-ups som denne karen... Hilsen Trulte som lar seg provosere av den slags SÅ MYE at eieren av denne båten bør være glad for at jeg bor langt unna.... :nono:

Jeg er opptatt av at man heller ikke på sjøen skal utøve selvtekt. Jeg er tilhenger av at man besinner seg, og i størst mulig grad på en saklig og høflig måte formidler det en har på hjertet. Om andre bryter lover og forskrifter, bør en anmelde dette, men ikke ta saken i egne hender, mener jeg.........

 

 

:rolleyes:

 

 

 

I dette tilfellet blir jeg så provosert at jeg kjenner det brenner i skipskniven etter å kappe fortøyningene hans, eller å dykke og surre tauverk i propeller og truster, samt anvende koniske treplugger for å plombere kjølevannsintaket hans. Glad jeg er langt unna............

Link to post
Share on other sites

Ja, heldigvis har vi ikke slike problemer her oppe i nord. Hvis noe kommer med 65-foteren sin her, så er det i 99 av 100 tilfeller et nyttefartøy.Untatt hvis du befinner deg på de "virkelig store" stedene som Tromsø, Bodø etc. hvor det kanskje finnes et par fartøyer i den klassen til fritidsbruk.

 

Men hvis noen her oppe i Finnmark kommer med 30-foteren sin og tror de er "f**n til feier" og kan gjøre akkurat slik de vil, så ber vi dem bare på høflig måte "og dra til h*****, din sa**** hest***, før jeg sliter k**** av deg og stapper den opp i r******* ditt.

 

Da blir alle glade og fornøyde, så tar vi oss en øl :lol::lol::lol: ...

 

 

Men ellers der nede i uthavnene sørpå, så far de vel ansette en ambulerende "havnesjefen i Son" type, som kan sette tingene i system.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Gjennom mange år i endel havner er erfaringen at de aller fleste småbåtførere oppfører seg bra med god margin. Ditt spørsmål i #1 om hva man gjør med de 5 % umulige kan løses på forskjellig vis.

 

I utgangspunktet er atferden du beskriver sær. (Legger til grunn longside fortøyning på populært sted i sommersesongen). Noen ganger kaller vi denne atferden for antisosial.

 

Dersom føreren ved alminnelig høflig tilsnakk ikke ønsker å endre fortøyningen har man kanskje å gjøre med en person som er antisosial - i gamle dager snakket man da om "psykopater".

 

Rådene man ofte gir til de som kommer i kontakt med denne typen personer er å "skygge unna". De bringer gjerne vansker på flere områder, og et råd vil være å finne seg en annen havn når denne båten observeres der man har tenkt å fortøye. Antar at gensettet hans også går på de mest ubehagelige tidspunkt.

 

En annen mulighet er å ta utskrift av denne tråden og overlevere det til føreren med henvisning til denne offentlige tråden. Da legger man opp til konflikteskalering og personens mottrekk kan være å true med rettssak.

 

Men føreren vil erfaringsvis ikke endre sin atferd i fremtiden.

 

Skygg unna. Tenk på at du skal ha det hyggelig i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...