Jump to content

Demontere & overhale MS2 L /D gir


Suzuki

Recommended Posts

Ja, som du ser er det en sleide som går inn i ett spor i konen, det første dere bør sjekke er selvsagt om denne overføringen er i orden.

Hvis det er bygget opp som MS3 trenger man ikke å dra av flensen, det er nok å åpne i front og topp.

Mulig at man kan de hva som skjer bare ved å ta av topplokket.

Link to post
Share on other sites

" Built in slip-clutch, protection from overloads. "

 

Er dette pinne eller som navnet antyder, en friksjonsbasert sak mon tro ? Båteieren hadde jolla si nesten under vann i våres, hengende etter tauet rundt akselen.

Mulig dette kan være en årsak ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

giret er nå i småbiter, og konen( girkonen, ikke konen min ) er tatt ut. Denne er av messing

( vil jeg tro ? )og ikke pålagt sånn " bremsebelegg " som var på de eldre girene fra VP

 

Men - vi kan ikke se at dette er utslitt på noe vis, selv om det er små spor på kon-delen, er det fortsatt spor til å drenere olje. Eller er det det ?

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Bilde

 

Håper noen med mer erfaring enn meg kan se i hvilken grad denne konen faktisk er utslitt og må byttes. Den koster etter sigende omlag 4000 spenn, så bytting i utrengsmål bør unngås.

 

Giret ellers var etter mitt skjønn i flott forfatning. Ingen spon, synlig slitasje eller grad noe sted. Alle lagre som nye. Rent og pent, ingen korrosjon eller synlig / påvisbar slitasje.

 

Synes egentlig det er veldig rart at det ikke finnes noen til-fra toleranser på sjaltekonen, å måle den med et skyvelær er jo iof. en smal sak, om jeg bare hadde fabrikk-målene. Evt. hva slags dybde sporene EGENTLIG skulle ha..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

snakket med VP, de anbefaler kategorisk å bytte konen ( igjen; koblingskonen, ikke hjemme-konen )

Disse messing-konene var ikke veldig bra, og erstatnningskonen er idag påført noe sinter-belegg, altså av en annen oppbygging.

 

Prisen var ikke snau; 4095,- koster morroa. Greit å være 110% sikker på at det er her problemet ligger. Måletoleranser fantes ikke, ifølge VP pusher.

I tillegg er aksialglipp på tannhjulene kritisk, men såvidt jeg kan forstå, finnes ikke sådant på kassa i det hele tatt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

nei Ingar, det er INGEN antydninger til avleiringer, det var rett og slett VELDIG rent og pent. VP foreslo å bruke litt ventilslipepasta, og dreie konen i innevendige hylsa, for å fjerne glasering, og få opp litt " matt overflate" men jeg skjønner ikke helt vitsen sålenge det ER spor.

Uansett er det verdt et forsøk. Kan montere og demontere etpar ggr for 4000 spenn, særlig nå som vi veit åssen vi gjør dette..

 

Drevia er konsultert pr tlf, uten at jeg ble så veldig mye klokere. De gamle RB girene var det jo toleranser man kunne måle seg fram til men...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

giret har vært i deler, konen er slipt mot setet med slipepasta, men jeg er ikke 100% sikker på at den var så glasert at det var det som var problemet. Syntes liksom den var for lite glasert.

 

Nok om det, giret er sammenmontert, men de to pressplatene på topppen, steller til litt krøll før vi får på låseclips`ene. Vi åpner giret en gang til, for å tredobbeltsjekke at alt er i riktig posisjon. Vi klarer liksom ikke å presse låseplatene nok ned til ålegge på plass de halvmåneformede clips`ene

 

Mulig det presseverktøyet vi laget i full fart, er for dårlig, at vi burde hatt et som satt "tight`ere" rundt akselen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bare en oppdatering til hvordan det gikk til slutt. Ved monteringen må tre skiver i fjærstål presses sammen for å kunne få på to låseringer. Problemet var at selv med en 12 tonns presse var det ikke mulig å presse de nok sammen til å få på låseringene. Etter et par liter kafe, låning av originalt presseverktøy, mer kaffe og finlesing av verkstedmanual for 4. gang fant vi ut hvordan det hele skulle monteres sammen igjen. For å kunne montere sammen delene på TOPPEN av giret, må BUNNEN av giret demonteres. (Det må den forøvrig også for å kunne demontere det, men det tenkte vi ikke over)

 

Giret er nå montert sammen og ferieturen unnagjort. Ikke antydning til problemer med giret. Om behandling med slipepasta hjalp, om demontering/montering av giret fikk deler til å falle på plass, om sods lov eller noe annet var utslagsgivende vet jeg ikke. Nå virker det ihvertfall og da er jeg fornøyd.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Kapittel 2 i føljetongen om mitt MS2-L gir:

 

Giret har vært i bruk i ca 20 timer etter at det ble montert sammen i sommer. Fram til nå har det fungert helt greit. I jula gikk det imidlertid ikke greit i det hele tatt. Det begynte litt forsiktig og umerkelig med at det var litt vanskelig å "finne" friposisjonen (enhånds spake) Etterhvert ble dette vanskeligere og vanskeligere og etter noen dager ble det også litt bingo om giret låste seg i foroverposisjon, eller om det var mulig å slå bakk eller sette i fri. Det rare var at giret fungerte helt fint så lenge motoren ikke gikk.

 

Med et gir som gjør at det er ren harakiri å legge til kan man ikke bruke båten, og vi avbrøt turen i Moss 5. juledag og demonterte giret. Nå i helgen leverte jeg det til Drevia. Dommen kom igår. Et lager på akslingen som konen sitter på er havarert. Dette har gjort at konen er slitt skjev. Resultatet er naturlig nok problematisk girskift.

 

Det er jo gode nyheter at de faktisk fant noe galt. Delene kan skaffes over natten, og giret blir ferdig før helgen (sier de...) De dårlige nyhetene er at det blir dyr moro. Totalt inkl moms blir det 11.500,- Skr (ca 10.500,- Nkr) Jeg fikk tilbud om at de kunne benytte en byttekon. Nypris på konen er 4095 Skr, byttekon koster halvparten. Jeg syns at når jeg først betaler såpass mye penger for jobben kan jeg likeså få nye deler. Det er jo dumt hvis jeg må reparere på nytt om noen år.

 

Hvorfor så vi ikke at dette lageret var slitt når vi demonterte giret i sommer? Grunnen var nok at vi var alt for fokusert på konen, og tenkte ikke på resten av giret. Dessuten sitter lageret fast på akslingen som konen sitter på. Det er gjemt inne mellom ytterlokket og et tannhjul, og alt kommer ut som én "del". Det går ikke an å se det i det hele tatt uten å demontere ytterligere.

 

Konklusjon? Tja. Gir er dyrt? Båt er moro? Har bedt om å få med den gamle konen. Den kan brukes som brevvekt eller pynt på hylla...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Noen håndfast 100% garanti for at det nå vil fungere feilfritt ville de ikke gi. Men han hørtes rimelig overbevist ut over at den utløsende årsaken lå i det havarerte lageret, og deretter en skjevt slitt kon (skjuthylsa på svenska) Siden feilen oppstår når motor går rundt, kunne de ikke få testet det 100% på benken heller. Uansett var han så sikker på at dette var feilen at han ga lovnad om at de ikke skulle skrive regning med gaffel hvis de måtte feilsøke mer. Regner med at det ikke blir nødvendig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...