Jump to content

Bavaria 42-4 2001 modell


Sydvesten

Recommended Posts

Har fått tilbud om å kjøpe en charterbåt av denne typen... vet ikke mye om båten ennå, men den har en 52 hk VP motor og nye rulleseil fra 2005... Simrad radar og noe annet småtteri som vinsj, gps, ekkolodd, værfax, varmapparat i tillegg til standard utrustningen..

 

Prisen er akseptabel og den er klar for overtakelse i oktober.. pris er 80000 Euro og med en inntekt fra charter på 10000 Euro frem til overtakelse... med andre ord 70.000 euro.. Båten er i nord europa og kan dermed seiles hjem..

 

Men... siden jeg har begrenset med seilererfaing.... så er vel dette en voksen båt å starte med eller hva mener ekspertpanelet.. er vel som å bli kastet på dypt vann for å lære å svømme

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten ingen grunn til beskymring, har hatt hytte en tid og hyttebåten var 19 fot. Har nå en

Bav 42. Det skal sies att jeg har seilt andre båter men ikke 42 fot. Ingen fare, ha respekt, øv

i ukedagene bli kjent med båten. Når det gjelder seiling, ta step for step. Først 1 seil, så seil nr 2.

Først svak vind, så øker du gradvis.

 

Helt sikker på att dette vil gå bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men... siden jeg har begrenset med seilererfaing.... så er vel dette en voksen båt å starte med eller hva mener ekspertpanelet...

Skal ikke kalle meg ekspert, men mitt råd er å melde deg på et seilkurs i løpet av ventetiden. En snau uke med instruksjon er veldig nyttig før man skal håndtere egen båt. For øvrig er det ikke så mye vanskeligere å seile en større båt, men det kan være en stor utfordring å legge til - særlig når det blåser litt. :lol: Det er mange tonn og stort vindfang i riggen.
Link to post
Share on other sites

Om det blir aktuelt så står seilerkurs på programmet både for meg og fruen... men hva det blir til er ikke så godt å si ennå... må bli kvitt Stauden først for en vettug pris...

 

Det er mange båter å velge mellom i denne prisgruppen..og jeg sonderer kun markedet nå..

 

Blir det seilbåt så står det mellom

Bavaria med minimum 3 lugarer

eller

Hunter 410 eller 380, men da blir den hentet på andre siden av dammen med de merkostnadene det medfører..

 

Det kan jo hende en eller annen fransk dame melder seg på her også... hvem vet...

 

Kan også hende jeg hopper over seilbåtene og rett over i Trawler klassen også...

 

Det er mye spennende og få kjøpt..... bare man har skikk på lommeboka :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Både Bavariaforhandleren og Hunterforhandleren driver seilkurs. Begge holder til i Leangbukta i Asker. Hunterforhandleren kjenner jeg personlig, førsteklasses folk! Bavariaforhandleren har godt ord på seg. Burde være i trygge hender uansett hvilke av disse du går for!

Lykke til.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal ikke kalle meg ekspert, men mitt råd er å melde deg på et seilkurs i løpet av ventetiden. En snau uke med instruksjon er veldig nyttig før man skal håndtere egen båt. For øvrig er det ikke så mye vanskeligere å seile en større båt, men det kan være en stor utfordring å legge til - særlig når det blåser litt. :lol: Det er mange tonn og stort vindfang i riggen.

Veldig bra skrevet. En bauprop skaper trygghet, brukes kanskje en del i beg. , men senere mindre og mindre. Allikevel en trygghet. Nettopp fordi det blir trangere i havnene, og du kanskje ønsker å

litt inn for sjekke om ledige plasser. I sterk vind, ca 8-10 tonn, ekstra kjekt.

 

Når det seiling, fint med kurs hvis du ikke har seilt så mye. Lærer mye på kurs.

Noen ønsker å lage seiling komplisert, men det er det ikke. Forskjellen er NÅR du skal perfeksjonære deg. Hvor mye du skal gi ut, stramme inn. Hvor mye genoa kontra storseil osv.

Men dette må alle igjennom. Så lenge man ønsker å lære, går det bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanskeligere å seile en stor seilbåt enn en liten, forutsatt at den er satt opp med riktig utstyr. (Riktig dimensjonerte vinsjer osv). Å seile en 42 foter alene er nok litt i overkant, men med minst 2 er det nok mulig.

 

Største forskjellen i det vanlige er kanskje med tillegging. Der man klarer kanskje å holde igjen en 4 tonns båt med håndmakt, er det helt andre krefter involvert i en 12 tonns båt. Så hold armer og bein unna rommet mellom båt og brygge...

 

Har seilt 52 foter i god kuling, med 2 mann på vakt. (8 ombord, men kun 2 på vakt om gangen). Andremann på vakt med meg var bedre egnet til å lage ostesmørbrød (jækla gode) enn til å styre, så det ble litt tungt med roret etterhvert.

 

Men S.... så gøy...

 

En stor båt beveger seg roligere, og sånn sett enklere å håndtere. Ikke for det...har blitt lagt flat i vindkast i en 42 foter og...

 

Det var ikke fullt så gøy....

 

Største problemet (etter dette med pengene) er vel å finne stor nok båtplass...

Link to post
Share on other sites

Største problemet (etter dette med pengene) er vel å finne stor nok båtplass...

For min del var det høyden på riggen som ble den begrensende faktoren, men da var det ikke så mange fot/tonn igjen til den største båten jeg er komfortabel med å håndtere alene. Hadde jeg gått ned enda et par fot i størrelse hadde jeg hatt et betydelig større utvalg av mulige havner (hvor jeg kunne stått i kø for billigere båtplass).

 

En viktig del av komfort-greia er tillegging, men for min egen del er det også behagelig å ha en rigg hvor det ikke er nødevendig med klatring f.eks. for å pakke seil. Nå er det ikke noe stort problem å montere et mastetrinn eller to, men jeg føler meg mest komfortabel med å stå på dekk når jeg seiler alene.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vår Bavaria har vi rullestor og rullegenoa. Egen innhaller som går i rundans. Dette gjør att

innrulling av seil går greit. Når det gjelder hvor mange man skal være går det greit med to, tror

faktisk man kan klarer det alene også.

 

Dette skyldes autopilot, seiler man alene er det greit med tråløs enhet også. Fortsatt vil ikke dette

skape vanskeligheter. Husk bare att det er mye seil.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Skal du selge motorbåten nå da :confused::nonod:

Livet går fremover thor.... eller kanskje dette er å gå bakover.. baklengs inn i fremtiden....

 

Det er ingen avgjøresle som er tatt ennå.... får jeg et greit bud på Stauden så går den... Da er det noeb seilbåter som virker spennende, men kikker også på trawler båter.... Vi hadde en snitt fart over 30 timer i fjor på tett under 8 knop... det ser ut som det er der vi trives best..... både seilbåter og trawler båter ligger jo i dette området...

 

Men er romslig seilbåt virker spennende

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Behovene forandrer seg med tiden,det er vel sånn det er. Selv er jeg nok en av de som aldri kommer til å konvertere til tekstilcruising. Men det er jammen ikke mange minuttene i året Slagskibet fremføres i hastigheter over 8 knop. Tipser en kamerat som er på utkikk etter ny båt i tilfelle du konverterer.

Link to post
Share on other sites

Hei Knut, takk for sist.

 

Som nevnt i andre innlegg her (og tidligere) ligger vel 42 fot i grenseland for hva som er komfortabelt å håndtere alene.

Jeg går og tenker på større båt selv (skal tenke i hele sommer, og kanskje hele neste sommer også :wink: ) og nettopp dette med å kunne ta seg en svipptur ut alene er et absolutt krav (for meg).

En kompis hadde Bavaria 42 for noen år siden (dette var den modellen som fantes i -97-98. Var det forresten en 41 foter?) - uansett: mulig å seile alene; ja, men med noen begrensninger.

 

Så, for å liste noen negative ting med stor båt - de positive tingene lister jeg ikke siden de er nokså åpenbare, men her er altså noe av motvekten:

 

1) tillegging i fralandsvind litt plundrete. Det er rett og slett langt å løpe fram og tilbake på en 40+ foter, når referansen er de små sekundene man har på seg før båten begynner å drive fra land igjen. Begynner den først å sige utover er det også mer bevegelsesenergi å holde igjen.

2) mye kraft i seilene fra en 40+ foter. Så lenge alle liner løper som de skal og vinsjene er riktig dimensjonert er det ikke noe problem, men så snart en line kiler seg / slår knute på seg / legger seg rundt er salingshorn o.l. er det tungt (eller umulig) å røske løs med håndmakt. Dette skjer relativt ofte på seilbåter, spesielt når det blåser mye.

3) plass for å legge til. I de populære havnene er det vanskeligere å finne plass til en 42 foter enn en 35 foter i ferietiden. Lengre tid til sirkling må påregnes :smiley:

4) dyrere utstyr. Spesielt seil (som jo selges i m2 pris) - her er prisøkningen kvadratisk og ikke lineær. Seilene til en 42 foter nærmer seg nok den doble prisen av seilene til en 35 foter. Eksempel; fikk akkurat tilbud fra Elvstøm på storseil til Bav 34 (det beste cruising seilet med lazyjacks og zip-pack): i overkant av 40k NOK - :sad: . Krever litt planlegging å tillempe til feriebudsjettet...... Løpende rigg er selvsegt også dyrere. På en 42 foter går det i 12 og 14 mm liner, sammenlignet med 8-10-12 mm på en 35 foter. Ser ikke ut som den store utgiften kanskje, men det er utrolige lengder line som skal til. Mye av det skal opp masta og ned igjen, så lengdene øker i likhet med dimensjonene.

 

For all del; jeg anbefaler seilbåt på det sterkeste, og så stor som mulig. Noen av disse momentene er imidlertid greie å ha tenkt igjennom før man brenner av en mill eller halvannen :eek:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

ref

Løpende rigg er selvsagt også dyrere. På en 42 foter går det i 12 og 14 mm liner, sammenlignet med 8-10-12 mm på en 35 foter

 

Vel 42 fots båter bruker litt 12mm resten 10mm og nedover, man går bare opp i kvalitet, og sparer vekt i høyden.

 

men alt koster.

 

surprise : trodde du seilte Shetland race denne uken.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Takker for vettuge svar... jeg har selv vært innom tanken at stor båt gir en del utfordringer med tanke på havner og steder man ikke kan ferdes... nå er det vel ikke så veldig sannsynlig at jeg vil ferdes så veldig mye alene med en slik båt.... min bedre halvdel vil nok være med stort sett...

 

Det med kostnader er nok definitvit et poeng ja.... men at det koster kjenner jeg jo alt til..

 

Men hva er en løpende rigg for noe ???

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei håper du leste om fallgruvene ved å overta tidligere charterbåter i Seilas ellere Seilmagasinet for en tid tilbake,samme båt var solgt til minst 4 personer. En navngitt nordmann fra Rogaland var sterkt innblandet der så vidt jeg husker.

Synes det er litt merkelig at en 2001 modell charterbåt får nye seil i 2005?

Ny Bavariaer er jo ikke kjent for sine kvalitetseil,men på charterbåter pleier de jo ikke bytte seil for ofte,de færreste charterbåter seiler regatta.

Det kryr av brukte Bavariaer her hjemme også,tror jeg hadde sett meg godt om hjemme først,lettere å sjekke opp historen til båter som har gått her hjemme for grunnstøtinger etc.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å manøvrere en 42 fot. Båten må kjøres, monter en thrustler. I de tilfellene

det blåser mye er den kjekk og ha. Å legge til trengs trening og atter trening. Naboen i havna

seiler og manovrerer en 50 foter alene.

Seier du alene, ha mindre seilføring enn du normalt ville hatt. Det er stort men ikke uhåndterlig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke helt utenkelig at de "Store" Charterselskapene bytter seil etter 4 år. (Noen sikkert oftere) Det er mye slitasje i kontinuerlig bruk av mer eller mindre ukyndige, i kombinasjon med sterk sol. En Chartbåt er jo normalt vesentlig mer brukt enn en i privat eie i hjemlige trakter.

Link to post
Share on other sites

Det er visst ikke bare signaturen sydvesten som har kommet på bedre tanker og slutter seg til konvertittenes rekker.

Når jeg åpner siste nummer av blekka til Bevertningselskapet, så får jeg å lese at Mr. Motorbåt himself, forrige redaktør av Båtmagasinet. Mannen med "seilbåt forbudt" stickeren.

Han har kjøpt seilbåt!

Ordentlig fin båt har han handla også. Svensk på sitt beste. Najad 343.

Jøss.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å manøvrere en 42 fot. Båten må kjøres, monter en thrustler. I de tilfellene

det blåser mye er den kjekk og ha.

Nå kan du komme opp i mange situasjoner med seilbåt hvor det ikke hjelper med baugpropell. :wink: Den hjelper når du manøvrerer i trange havner og når du legger til i litt vind, men ut over det er baugpropellen bare dødvekt.

 

Surprise har allerede sagt det viktigste om hvilke utfordringer stor seilbåt kan gi, og tenk nøye gjennom punkt 2 når du vurderer hvor stor båt du er komfortabel med å håndtere på en trygg måte. Når det er sagt er jeg helt enig i at stor seilbåt er veldig gøy å seile og behagelig å bo i.

Link to post
Share on other sites

Men... siden jeg har begrenset med seilererfaing.... så er vel dette en voksen båt å starte med eller hva mener ekspertpanelet.. er vel som å bli kastet på dypt vann for å lære å svømme

Hei Knut

 

Ja, jeg mener det. Ville startet med noe mindre, men det er mange faktorer som spiller inn her. Først og fremst behovet og bruken av båten. Trenger du en så stor båt? Hva er det viktigste argumentet for å kjøpe så stort?

 

Har truffet en del folk som har startet med 42 fot, og det er helt opplagt at mange av dem sliter nokså mye bl.a med tillegging i trange havner. Så har du alle begrensningene mhp hvor du kan gå å tenke på.

 

Tror også at man får lettere kontroll over seilingen (seilfeeling) med en litt mindre båt, men alt dette blir jo synsing utfra eget ståsted. Personlig ville jeg nok aldri beveget meg over 36 - 37 fot hvis jeg skulle kjøpt noe større. Ideell seilbåtstørrelse for en familie med to voksne og to barn mener jeg ligger i området 34 - 36 fot.

Link to post
Share on other sites

Tja....er ikke nødvendigvis enig i at større båt er vanskeligere å manøvrere. Vil absolutt si at 32 foteren jeg har nå er betydelig enklere å gå til og fra land med enn tidligere båter på 22 og 26 fot. Bevegelsene er roligere, siget i båten er bedre og man har mer tid på seg før båten driver av. Mulig det er annerledes i ekstremt trange havner i svært sterk vind....det har jeg vært skånet for da jeg unngår slike havner.

 

Blir seilarealet for stort å hanskes med kan det jo reduseres og man kan få god fart og da det ganske så ålreit med bare å seile på fokken. Gjør selv mye det når jeg er alene selv om jeg har rullestorseil.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode innspill.... Vi har snakket mye om dette jeg og fruen, men har liksom satt en grense på 39 fot oppad.... i allefall i teorien.... Om man trenger en slik stor båt eller ei... tja er ikke så godt å si det... Vi er tiltider 5 barn og alle er med, det stiller litt krav til storleik.... men nå er det vel heller tvilsomt at alle fem er med samtidig..... og blir de det så skal vel kjærester også være med....

 

Men i grove trekk så vil vi stort sett være 2 voksne med 3 barn i alder 4 til 12 år, så de blir nok med en stund fremover.... Så det kravet vi har er i grunnen 3 lugarer.... og litt sueplass til diverse krims krams som ungene skal ha med.... og vi øsnker ikke å basere oss på å sove i salongen, så nok faste køyer er et krav...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...