Jump to content

Bavaria 42-4 2001 modell


Sydvesten

Recommended Posts

Mon tro om det ble handel på Sydvesten?

 

Bavaria 42

:nonod::nonod: Denne ble solgt før helgen, snakket med kjøperen der i dag da han overtok båten... Vi har nok en grense på 39 fot.... psykologisk sådan.... liker 39'en særdeles godt så det blir nok en slik sak.... blir det ny så bestiller vi i september med levering i mars, i mellomtiden ser vi oss rundt etter brukte...

 

Satser på å kjøpe en "skilsmisse" båt etter ferien :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

39 og 42 er omtrent like store inni, det er uteplassen som er forskjellig. Begge er flotte båter.

Kimser heller ikke av 37 som er en flott båt, men vi er blitt glad i 2 bad. Særlig med 1 tenåring og snart 1 til.

 

Sjekk denne linken her.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...417&pos=2&tot=5

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt på denne 39'en, men lurer litt på hvorfor den ikke er solgt ennå siden den har ligget for salg lenge... er prisen for høy... eller hva er det...

 

Sendte selgeren en mail til selger for noen dager siden, men har ikke hørt noe ennå... tenkte å ringe krabaten i morgen og sjekke litt... men jeg er avhenig av en reg. båt i skipsregistert slik at banken kan få litt sikkerhet..... pipa på huset er sikkert ikke høy nok til å bære mere mere gjeld..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så lenge eierforholdet er kjent, er det ikke vanskelig å få den i reg i NOR.

 

Det eneste jeg ser er att den storseil i Lazy-jack, men forsatt enkelt revesystem. Når det gjelder

prisen, er vanskelig å si. Noen ønsker heller å kjøpe helt ny, eller kanskje ha

rullestor. Men det går mange uten rullestor.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Så lenge eierforholdet er kjent, er det ikke vanskelig å få den i reg i NOR.

Nja, alt er relativt. Det hører med en del papirarbeid, både i Tyskland og Norge, men har du tid og penger er det ikke vanskelig. Du har rett i det. :wink: Rart at ikke selger har satt i gang den prosessen, jeg vil tro registrering i NOR gjør den ett hakk lettere å selge. Om det er en fordel eller ulempe at skjøtesummen føres opp i registeret tør jeg ikke si. (For meg er det en ulempe når skatten skal betales, men antagelig ikke så dumt om båten skal selges.)

 

Bare en fordel at båten har ordentlig storseil. På den annen side har den litt lite batteri, og skal den ligge ved bøye er det nok kjekt med en vindgenerator.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja, alt er relativt. Det hører med en del papirarbeid, både i Tyskland og Norge, men har du tid og penger er det ikke vanskelig. Du har rett i det. :wink: Rart at ikke selger har satt i gang den prosessen, jeg vil tro registrering i NOR gjør den ett hakk lettere å selge. Om det er en fordel eller ulempe at skjøtesummen føres opp i registeret tør jeg ikke si. (For meg er det en ulempe når skatten skal betales, men antagelig ikke så dumt om båten skal selges.)

 

Bare en fordel at båten har ordentlig storseil. På den annen side har den litt lite batteri, og skal den ligge ved bøye er det nok kjekt med en vindgenerator.

Jeg har registrert båten i NSSR. Har muligheten for å registrere den i NOR hvis det skulle være int

for event ny eier når den tid kommer.

 

Når det gjelder batt. kap. har jeg 4 stk 140Ahp batt som forbruk, mulig overkill i henhold til lading

men vi valgte det. Vi bruker uthavner og det er derfor. Vi har stor dynamo. Det har funket hittil.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Autopioten koster skjorta og litt til via lundebåt.... ser på en som heter Smart S1, ST6001 som koster 37 lapper ferdig montert....

 

Er dette samme dingsen fra unaiten til 1200 USD ?? eller er det noe annet??ST6001

 

I såfall så har man jo mye penger å montere for....

 

 

Litt mere: Hva er en "rodkick med gassfjær" for noe.... er dette noe man trenger eller er det kjekt å ha

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

rodkick med gassfjær er en sak som holder bommen din oppe uten bruk av kjik (dvs tau til toppen av masta når du ikke seiler). Det er gassylindyer i alu som går fra bommen ned til mastefoten. Den fungerer også slik at det er enkelt å dra bommen ned på lens og dermed stabilisere storseilet

Link to post
Share on other sites

Autopioten koster skjorta og litt til via lundebåt.... ser på en som heter Smart S1, ST6001 som koster 37 lapper ferdig montert....

 

Er dette samme dingsen fra unaiten til 1200 USD ?? eller er det noe annet??ST6001

 

I såfall så har man jo mye penger å montere for....

Litt mere: Hva er en "rodkick med gassfjær" for noe.... er dette noe man trenger eller er det kjekt å ha

Tror den Autopiloten er for liten til BAV39. Jeg ble anbefalt først den. Men den klarer ikke å jobbe raskt nok med så tung båt. Du må desverre se på Smart 3, og legge på 16,000.

 

I innkjøp koster den ikke så mye, hvis du er fingernem kan du montere selv ref Norsk Bav klubb.

(vi fikk den montert av Lunde).

 

Vi har bestilt alt fra Lunde Båt, kun fordi att vi vil ha en parter i forbindelse med reklamasjoner/garanti.

 

Når det gjelder Rodkick, bør du vurdere det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Rodkick, bør du vurdere det.

Vurderer gjør jeg, men hva er det og hvilken funkjsone har den?? Jeg er jo en motorbåtmann og lærer om seilbåter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vurderer gjør jeg, men hva er det og hvilken funkjsone har den?? Jeg er jo en motorbåtmann og lærer om seilbåter...

rodkick med gassfjær er en sak som holder bommen din oppe uten bruk av kjik (dvs tau til toppen av masta når du ikke seiler). Det er gassylindyer i alu som går fra bommen ned til mastefoten. Den fungerer også slik at det er enkelt å dra bommen ned på lens og dermed stabilisere storseilet

Særlig stabilitet på lens er fint seilmessig

Link to post
Share on other sites

Ok takker... !

Har sett IM'en... kontrakt på eventuell ny båt blir ikke skrevet før etter messen i Sandvika uansett for eventuelle messetilbud... Siden levering av bestillt båt i dag tidligst er i uke 43, slutten av oktober så venter vi med levering til mars neste år.. det gir oss jo litt rom for leting etter en brukt sak

 

Kikker litt mere på dette.... hvilken type styring er det en slik 39... det er vel hydraulisk eller er det mekanisk.. står ikke noe om det i specen...

 

Står kun:

Strømlinjeformet ror

Rattsyring m/skinntrukket ratt

Nødrorkult....

 

Er jo ikke akkurat så opplysende dette da...

 

Som maskiningentingjør er jeg jo glad i hydraulikken...liker slike styringer... med mange muligheter

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Autopioten koster skjorta og litt til via lundebåt.... ser på en som heter Smart S1, ST6001 som koster 37 lapper ferdig montert...

[...]

Litt mere: Hva er en "rodkick med gassfjær" for noe.... er dette noe man trenger eller er det kjekt å ha

Med hensyn til autopilot på en såpass stor båt så er det viktig at motoren/servoen/hydraulikken er riktig dimensjonert i forhold til båten (og riktig montert), og styrecomputeren må være riktig i forhold til denne. 37 båtpenger høres ikke så galt ut, emn du kan nok spare 10 på å gjøre jobben selv. Tror S3 er litt drøyt, men S2G høres riktigere ut. Jeg ville ikke kjøpt noe uten rategyro på din kant av landet. Med Raymarine ville jeg også tenkt litt helhet og regnet på hvor dyrt det hadde blitt med ST290-instrumenter, da kan du spare deg å kjøpe eget kontrollpanel til autopiloten.

 

Rodkick er lurt for de grunnene som er nevnt, og for ferske seilere er det også kjekt med en liten forsikring mot å få en meget tung bom i hodet. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er mye en skal ta hensyn til... 37 båtpenger er nok kun for den enkel utgaven S1, skal man ha S3 snakker vi om 53 slike penger.. :nonod:

 

Er enig i at en bør kikke på likhet her og Raymarine virker etter min vurderingsevne å være et greit alternativ her..

 

Skjønner ikke det Autopilot greiene til Raymarine helt.. :rolleyes:

 

Er det slik at ST6001, 6002, 7001 osv er betjeningspaneler

Så trenger man selve hjernen "Core pack" på nynorsk S1, S1G, S2, S2G osv..

Og en driv enhet... hydraulisk eller mekanisk ??

 

og en liten kjekk fjernkontroll da..

 

Velger man da en mekanisk lineær drivenhet for en slik seilbåt som Bav. 39 eller er det noe annet en skal bruke... Har skumlest litt på Raymarine sine hjemmesider...

 

Må jo forsøke å finne ut av dette med autopiloter.....

 

Slike store autopiloter dra jo noe inni granskaune med strøm.... må jo ha et kjernekrafteverk i kjelleren for å drive dette... 10-15A blir jo litt om man bruker dette i noen timer

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når jeg hentet Bav i Danmark , var det flere nordmenn der nede og jobbet på båtene sine.

Det er en egen hall for selvmontering. De satte inn autopiloter, kartplottere, varmere. For

nevenyttige med tid, legg inn dette på forhånd og du sparer titusner. :yesnod:

 

Ellers skal jeg ha meg trådløs enhet til autopiloten, det blir ikke ennå da jeg sitter med 10 kg

med bruksanvisninger for tiden.

 

Tok ut dette fra www.seatronic.no

 

ST6002 Sailpilot S1

selges som en komplett pakke, satt sammen for seilbåt. Pakkeløsningen inneholder en ST6002+ betjeningsenhet, kurscomputer, kompass, rorgiver og elektrisk lineær drivenhet. Passer for seilbåter på inntill 9 tonn. Kun 12V.

Kr. 23 950.-

 

Med innebygget rategyro

Kr. 29 950.-

 

 

 

ST6002 Sailpilot S2

selges som en komplett pakke, satt sammen for seilbåt. Pakkeløsningen inneholder en ST6002 betjeningsenhet, kurscomputer, kompass, rorgiver og elektrisk lineær drivenhet. Passer for seilbåter på inntill 11 tonn. Kun 12V.

Kr. 29 950.-

 

Med innebygget rategyro

Kr. 35 590.-

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Å sette sammen en autopilot kan være ganske omfattende, og det er ikke nødvendigvis noe penger å spare på å kjøpe en pakke. Er drivenhet og kurscomputer riktig tilpasset bruker du heller ikke mer strøm enn nødvendig. Du ønsker ikke bruke mer strøm enn nødvendig i en seilbåt, og autopilot og kjøleskap sluker strøm. Bruker du ST290 instrumenter kan du etter det jeg har forstått klare deg uten eget kontrollpanel til autopilot.

 

For å ta et eksempel fra en annen produsent, Simrad, så kan det hende at kurscomputeren AC10 er det beste valget med hensyn til strømforbruk. Ulempen er at denne modellen mangler noen funksjoner som kan være kjekke å ha dersom du har radar. Har du radar har du forøvrig nok en strømsluker.

 

Hvor mye strøm autopiloten bruker avhenger av hvor mye den kjører drivenheten, og dermed kan du redusere strømforbruke ved å justere hvor nøyaktig den forsøker å følge en kurs (eller at den ignorerer små, kjappe vindskift).

Link to post
Share on other sites

Det er mye en skal ta hensyn til... 37 båtpenger er nok kun for den enkel utgaven S1, skal man ha S3 snakker vi om 53 slike penger.. :nonod:

Arne Petter ombord hos oss - det er lettmatrosen som stort sett styrer - kostet rundt 50 lapper. Dog har han ikke betalt pr time, og han er verdt hver eneste krone. Senest bevist i dag. Vanskelig å beskrive med ord -utover at det er forskjell på sur skipper og blid skipper når man kommer frem. Arne Petter er en Simrad AP 26 inkl rate gyro og kraftig hydraulikk pumpe, og ØKH visste ikke hvor mye han kostet før båten var hjemme :rolleyes: Men hun er veldig, veldig glad for virkningen han har på skippern :yesnod:
Link to post
Share on other sites

enig med Bitteliten. Simen (Styrmannen min,Simrad AP 20) er helt absolutt uunnværlig. Gjør det han skal, klager ikke, blir ikke sliten, sulten eller sjøsyk. Må ikke på do,drikker ikke kaffe og trenger ikke mer eller mindre klær.

 

Autopiloten er etter min mening det absolutt viktigste instrumentet ombord, og bør dimensjoneres og prioriteres deretter. Ville satt opp denne før varmt vann, plotter, genakker,vindinstrumenter, stekeovn, aggregat og annet " kjekt å ha".

 

Jeg ønsker meg en større, selv om den jeg har SKAL være mer enn stor nok..

I tung sjø,med feil trim på seilene, er den ikke sterk nok. Sjøen behover ikke være veldig tung engang...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

SYDVESTEN

 

 

 

Ser du vurderer å gå til innkjøp av en Bavaria 39. Ok båt.

Når det gjelder autopiloten til denne båten kan jeg etter den erfaringen jeg har gjort si at Raymarin sin S1G fungerer utmerket på denne båten. Var mild sagt overasket over hvor godt den styrte båten. Bruker den mye da jeg seiler endel alene. Har kun fått testet den på oseanet opp i stiv kulling. Dette med lange perioder med sjø aktenfor tvers. Dette er vel kanskje den retningen som er vansklig å styre i over Bruk, opp til 20 timer i strekk.

Montering er ikke noe problem. Mye god info på Bavaria klubben sin side.

Link to post
Share on other sites

Generelt råd ved valg at autopilot er å ha en computer som er "selvlærende" - på fint tror jeg det kalles adaptiv. Dvs at computeren "kjører seg inn" på båten og lagerer sine erfaringer med båten i minnet. Har erfart at vår AP 26 bruker ett minutts tid der rorutslagene kanskje er 4-5 grader, så drar den seg inn og går spikrett deretter.

 

Og som Suzuki skriver - ha kraft nok. På båten vår er det en hydraulisk pumpe - vet ikke hvordan dette er på mekaniske styringer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...