Jump to content

Spørsmål & Svar, hvordan lære seiling


Sydvesten

Recommended Posts

Siden jeg og flere med meg er konvertert fra motorbåt og på vei over i seilbåtenes verden så dukker det alltid opp en del spørmål som kan være greie å få diskutert litt i plenum her på baatplassen.no. Leser diverse bøker om emnet, men det er ikke like lett å diskutere med boken om jeg har forstådt det som skrives der..

 

Her i denne tråden er det meningen at ingen spørsmål er for dumme til å stilles, og ingen svar er for detaljerte.. (les: inn med teskje er bra).

 

Så i god baatplassen ånd så satser jeg på at vi alle kan diskutere og lære litt av hverandre her om seilbåtlivets muligheter og ikke minst fallgruber..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Begynn med å bruke båten din som du brukte den gamle.

 

Når det passer seg, heiser du storseil og slører litt frem og tilbake så du får en følelse for hvordan den styrer og hvordan storseilet skal håndteres.

 

Etterhvert ruller du ut genoaen.

 

Det er enkelt.

 

Men, ikke gjør noen stunt du ikke har kontroll på

 

Og husk, reddeste mannskapsmedlem bestemmer.

 

Kjenner du noen drevne regattaseilere, så prøv og overtal en av dem til å seile båten din i en klubbregatta. Det er svært lærerikt. Mange av de som seiler Tirsdags og Onsdagsregattaer rundt omkring er svært flinke.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen tommelfinger regel for når man bør begynne å reve seil.... Er klar over at dette er forskjellig fra båt til båt osv. men om det er noe man kan forholde seg til... Vil jo gjerne reve litt for tidlig enn litt for sent... Snakker her om turseiling med turseilbåt..

 

Hvilket seil er mest fornuftig å reve først, hoved eller forseil?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å gjøre det samme, og jeg har jo Gladiator her på forumet som bor i nærheten... Regner med at etter at vi har fått båten hjem så blir det vel en ordings her...

 

Skal forøvrig med Gladiator i kveld på onsdagsseiling i Eidangerfjorden som mannskap.. Det er lærerikt som bare det og kjempe morsomt... var med noen ganger i fjor høst også..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du kjenner på båten når du bør reve. Den blir hard på roret, logjerrig og krengingen blir for stor.

Jeg tar et rev i storseilet (på kryss) ved 7-8 m/s.

 

Hvis du tar kontakt med regattamiljøet vil du også få tips om riggen. En bekjent med ny Bav. lot en seilmaker justere opp riggen. Hans kommentar: "Ny båt en gang til".

Link to post
Share on other sites

En tommelfingerregel er at hvis man vurderer å reve, så skal man reve...hvis man vurderer å ta ut et rev igjen skal man vente 10 minutter før man gjør det.

 

HVis båten er veldig logjerrig er det fornuftig å reve storseilet først. Dette er vel mest aktuelt på brøkdelsriggete båter med stort storseil. Forseilet er vel det som er mest fartsskapende, og man mister vel realtivt sett mindre fart ved å reve storseil. Reduksjonen i krengende krefter har "like mye" effekt.

 

På min båt seiler jeg ofte bare med fokk, hvis det blåser veldig mye. Klarer ikke få den helt store høyden på kryssen, men risikoen er mindre (ingen bom i hodet ved en eventuell jibb).

Link to post
Share on other sites

Jag tar oxo storen först, den gör mer för krängningen.......

 

vid ökad vind gör oxo att båten blir mer lovgirig (vill gå opp mot vind automatiskt, du får hålla

emot mer på rodret!)

 

tar man då o rever storen, o behåller genuan så gör det att man flytter fram den samlade

segelarean litt...vilket gör att man reduserer en del av lovgirigheten.

(samme prinsipp som en vindsurfare som feller sejlet framåt.....brettet faller av(=från vinden))

 

 

vid neste gang så tar du lite i både storen i genuan.........

 

du kommer med tiden att lära känna din egen båt, hur du skall göra på den o när det er dags o reve.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen tommelfinger regel for når man bør begynne å reve seil.... Er klar over at dette er forskjellig fra båt til båt osv. men om det er noe man kan forholde seg til...

Skipper forholde seg til mannskap og passasjerer, og ta hensyn til de skal oppleve seiling som trygt. Det betyr at jeg rever tidligere dersom noen i båten ikke er komfortable med båt som krenger mye. (For de fleste turseilere gir nok mannskap og passasjerer etter for naturkreftene lenge før båten. :wink: )

 

Noen ganger er alle i båten tøffere enn toget, og da er det båtens seilegenskaper og farvannet som må legges til grunn. Husk på at når båten krenger blir effektivt seilarial mindre (ettersom vinden blåser horisontalt). Dermed kan du faktisk få større fart etter å ha tatt rev i seilene. En annen viktig faktor er skrogformen. Båter med skrogform som den som Bavariaer har går raskest med mindre krengning enn en del andre båter. Båter med bredere akterparti har lettere for å løfte roret ut av vannet, og det er vanligvis ikke noen god opplevelse.

 

Når dette med krenging og reving kommer opp så er det veldig lurt å finne ut av om seilene er trimmet riktig og skøtene ikke halt for stramt. Strammes skjøtene for mye går ikke båten fortere, men den krenger desto mer.

 

Seiler du rom slør eller lens så er det veldig lett å glemme dette med å reve tidsnok. Båten krenger ikke, og siden du seiler med vinden glemmer du hvor kraftig det virkelig blåser. På ett eller annet tidspunkt må du endre kurs, eller det begynner å blåse så kraftig at du merker at seil og rigg nærmer seg grensen. Da kan det hende at det blir litt ubehag og en bratt læringskurve når du må endre kurs før du får revet storseilet. :crazy:

 

Seiler du inn i trangt farvann er det lurt å reve litt tidligere enn å baske med seilene når land, grunner og annen trafikk krever mer oppmerksomhet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilket seil er mest fornuftig å reve først, hoved eller forseil?

Kommer an på hva slags seilas du er på og hvordan båten din er. Tror du må prøve ut hva som funker best på båten din. Om din Bavaria er lik andre Bavarier har den masta ganske langt fremme - vær obs på at dette kan gjøre at du bør reve genoaen før storseilet for får du for lite seilføring bak kan baugen grave seg ned.

 

Når vi seiler og har for mye seilføring reduserer vi seiltrykket i denne rekkefølgen (dvs vi tar ett steg av gangen for å se om det holder)

1. slipper litt ut på storseilet (det er ikke skottskinne på denne båten)

2. ruller inn litt på genoaen - men ikke mer enn at den blir kanskje 100%

3. tar ett rev i storseilet og ruller ut genoaen

 

Tidligere har vi revet på rudnt 30 grader krening - nå reves det tidligere - gjerne på 20 grader krenging.

Link to post
Share on other sites

For litt viderekomne er det også mulig å ta ut "kraft" av seil ved å flate det ut. Primært storseilet. Dette kan virke litt ulogisk, men det virker. For å flate ut seilet strammer man uthalet på bommen. Strammer fallet, eller helst cunningham. Bøyer masta ved å stramme akterstaget (Om man har brøkdelsrigg primært).

 

En moderne turseiler bør etter mine meninger ikke seiles med mer krengning enn 20°. Helst mindre...

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det neferti skriver. Samme - men da motsatt - er mulig når man seiler i lettvind. Slipp ned litt på fallet på storseilet, slakk bomuthalet - da får man mer bus. Vi vant Færdern på det ett år. Fikk da det lille trykket i båten som gjorde at vi slo Lasse med et par minutter i HR 29/31 klassen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Helt enig i det neferti skriver. Samme - men da motsatt - er mulig når man seiler i lettvind. Slipp ned litt på fallet på storseilet, slakk bomuthalet - da får man mer bus. Vi vant Færdern på det ett år. Fikk da det lille trykket i båten som gjorde at vi slo Lasse med et par minutter i HR 29/31 klassen :smiley:

Men er det enda mindre vind (og lite sjø) kan det igjen være et poeng å flate seilet. Ellers "orker" ikke vinden å gå veien på utsiden av seilet.

 

Vi har en gammel 70-tallsbåt med mastheadrigg og har babystag til bøying av mast. Genoaen vår er relativt stor i forhold til storseilet, og rever vi den mister vi all kraft, i tillegg til at forseilet mister formen og kommer for høyt opp på staget. Derfor rever vi alltid storseilet først (8-10m/s), og ruller inn på genoaen når det blåser godt over 10m/s.

Reving var knotete inntil vi lærte å legge bi!

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode tips.... men fortell gjerne litt mere om hva man gjør når og hvor det er..

bomuthalet...

slipp ned på fallet...

mere bus....

 

Trenger dette inn med teskje jeg... har lest om dette i bogen... men hukommelsen og seilbåt terminologien sitter ikke helt.... vet vel litt om hvordan dette fungerer, men gjentatte repetisjoner,eller pugging som det het tidligere gir jo resultater til slutt... håper jeg da..

 

Bruk gjerne en litt belærende terminologi her.... :yesnod: så kan det hende jeg tør forsøke meg på å heise klutene på turen fra Asker og hjemover... eller det er vel ikke heising her... drar vel begge klutene rett ut tenker jeg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å prøve seg frem sydvesten. Det er da du lærer mest. Jeg hadde en kammerat på midten av 50 tallet, han fikk ikke lov til å bade før han hadde lært å svømme....

 

Jeg hadde en kusine, hun døde desverre så alt for tidlig av kreft, hun og hennes mann hadde kjøpt en gammel Vindø, ca 30 fot, i Oslo. De hadde god erfaring med motorbåt, ingen av dem hadde seilt tidligere, men de regnet med at de skulle finne ut av det etterhvert. Planen var i alle fall å ta båten til Nøtterøy for motor, og deretter prøve seg frem med seil hvor de var kjent.

 

Turen nedover gikk fint, helt til rett utenfor Drøbak. Da klarte ikke den lille ensylindrede grønne klumpen i kjelleren å dra båten spesielt fort fremover mot strøm og vind. Den var rett og slett for liten. Etter en time på full fart rett mot vinden, hvor de nesten ikke hadde beveget seg fremover, heiste de seilene, og etter litt fikling krysset de ut fjorden, og kom til hjemmehavnen på Nøtterøy ved hjelp av seilene. Motoren ble bare brukt for å legge båten til brygga. Som kusinen sa i ettertid, "vi hadde nok kommet fortere frem på seil i dag, men tross allt det gikk mye bedre enn for motor, for da sto vi jo stille. og tenk hvor mye vi lærte på den turen".

 

Lykke til nedover.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Med et rullestorseil er det litt begrensninger i omfattende trimming. Regner med at fallet er er no man setter "en gang for alle". Men bomuthalet vil være det du drar ut storseilet med (Antar det er rullemast og ikke rullebom). Flatheten, eller riktigere, busen vil jeg mene kan justeres helt likt. I utgangspunktet stramt i mye vind, og "slakke" litt i mindre vind.

 

Her er det kanskje et poeng med reving av rullestorseil, at man strammer ut bomuthalet igjen etter at man har revet ferdig (rullet inn noen runder). Det er nok lettere å stramme seilet "ut" enn å stramme det "inn". Man rever jo når det er mye vind, og da ønsker man at seilet skal være flatt.

 

Litt på tynn is, da jeg ikke har seilt veldig mye rullestorseil.

 

Det fine med rullesystem både her og der for nybegynnere er at du kan begynne med å bare rulle ut halvparten av seilene. Hvis det er kjedelig kan man jo rulle ut litt mere :smiley:

 

Håper dere får moderat vind på hjemturen, slik at dere tør prøve å seile. Jeg aner litt kommende glede når motoren blir stille, og det fremdeles beveger seg...

Link to post
Share on other sites

Men er det enda mindre vind (og lite sjø) kan det igjen være et poeng å flate seilet. Ellers "orker" ikke vinden å gå veien på utsiden av seilet.

På kryss i lite vind regnes båtens 1 gir som helt flate seil skjøtet stramt inn.

 

Man buser seilene mer på slør for å få trykk i båten

 

Som kansje Sydvesten forstår etterhvert handler seiling veldig mye om følelse - ikke bare lykke - men hvordan båten kjennes ut. Er det trykk i roret, krenger den for mye, hva blir vinden fremover. Morro - og du blir aldri utlært

Link to post
Share on other sites

En tommelfingerregel jeg bruker å si til "absolute beginners" er at seilene, dvs. skjøtene skal være så "slakke" som mulig (Med unntak av "full kryss"). Mange seiler med for stramme seil i forhold til vindretningen.

 

Man trimmer forfra. Forseilet slakkes ut helt til det får innslag (bukler inn ved forstaget). Så strammer man inntil innslaget er borte. Man kan også se på lusene (om man har sånne), og disse skal da fly fritt på begge sider. Jeg liker at lusen på innsiden blafrer litt.

 

Når man er fornøyd med forseilet, slakkes storseilet ut til du får innslag.

 

...så finner man jo ut at vinden har endret seg, og prosessen "hele tiden" må endres. Det er vel noe som mange turseilere ikke bryr seg så mye om...men etterhvert så blir sånt interessant.

Link to post
Share on other sites

Morro - og du blir aldri utlært

Akkurat dette kan jeg skrive under på... gjelder for alt her livet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

[...] handler seiling veldig mye om følelse - ikke bare lykke - men hvordan båten kjennes ut. [...]

Vær og vind handler om hell, seiling dreier seg først og fremst om å oppfatte og forstå hvordan båten reagerer (kall det gjerne følelse), og lykke er det du finner når disse to faktorene virker sammen. :yesnod:

 

På en del gode seilkurs brukes båter uten andre "instrumenter" enn windex, lus og et sentermerke på rattet. Nøyaktige mål på sann og relativ vind er ikke så viktig som å lære å lese seilet og føle hvordan båten reagerer. :cool:

 

Spørsmålet om hva man rever først er nokså umulig å svare generelt på ettersom det avhenger av båt, rigg, seil og seiltrim. Jeg forsøker å starte med å sjekke seiltrimmen (skjøting, tvist, flating, bus ... det er skrevet bøker om det der) og hvor mye jeg må kompensere med roret før jeg bestemmer meg for hva jeg skal reve og i vhilken rekkefølge. Ser jeg kraftige vindbyger nærme seg kan det også hende at jeg legger en annen plan enn om vinden øker gradvis. (Det er ikke så dumt å følge med på hva båter som ligger et stykke opp i lo gjør med seilene sine. :lol: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting som er lurt er å finne ut hvordan båten oppfører seg - om det blåser 6 m/s eller mindre går ingenting i stykker når du prøver dette. Blåser det mer bør du vente til det løyer. Men det er kanskje mest lærerikt i 5-6 m/s..

 

Øvelse 1: Falle av uten å slippe på skjøtene. Først få båten opp på kryss, trim inn seil som nevnt tidligere på tråden (stramt forseilskjøte, midtstilt løygang, nokså stramt storseilskjøte). Så faller du rolig av (svinger vekk fra vinden). Båten krenger mer, roret blir hardere, og til slutt vil den rett og slett ikke falle av mer, selv om roret er i borde. Prøv igjen, denne gangen vrenger du over roret max direkte fra skarp kryss. Båten vipper kraftig mot le, spretter opp igjen og svinger tilbake mot lo.

 

Øvelse 2: Ukontrollert jibb (NB! PASS HUE!!). Gå på lens med vinden inn fra f.eks babord. Fall av mer inntil Windexen (vindpila i toppen av masta peker rett akterover). Fall av littegrann til. Se hvor langt mot 'le' pila kan peke før bommen kommer. Se hvor j... FORT den bommen kommer, og forestill deg at noen hadde knollen i veien......

 

Øvelse 3: Ufrivillig slag. (NB! Dersom du har overlappende genoa (som du sikkert har), rull inn så mye at skjøtehjørnet til genoaen er foran masten) Seil kryss som i 1. Sving i en fin bue opp mot vinden til båten 'slår', men ikke gjør noe med seilene. Se hvordan båten 'bråsnur' og stopper opp når genoaen bakker. Fortsett svingen til du er nede på lens og genoaen fylles med vind igjen.

 

Artig for å bli bedre kjent med båten, og når disse tingene skjer uten at de var planlagt så slipper du panikken med 'HVA KOMMER TIL Å SKJE NÅ???'

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Surprise's övelseprogram pkt nr 2,

MÅ du utføre etter å ha tatt inn litt på skjøtet.

Ellers kan du risikere at det blir en større øvelse enn du hadde ønsket.

Bommen vil fyke over med en voldsom kraft og treffe vantet. Armen på bommen utenfor vantet er lang, og du kan i verste fall risikere at festet til bommen røskes ut av masta.

 

Ellers kloke ord fra Surprise.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...