Jump to content

Prosjekt: C/C Badrast


Jon-Kåre

Recommended Posts

Da har jeg inngått avtale om leie av lokaler og starter derfor en egen tråd på dette prosjektet.

Prosjektet kommer nok til å ta sin tid da arbeid og familie må få sin del av tiden men en dag eller så i uken håper jeg å greie.

Første del blir å få skroget i hus, snu det opp ned og lage plast telt over det slik at jeg ikke støver ned hele hallen/verkstedet.

Når så det er gjort kan jeg starte arbeidet med å luse opp alle sprekker som finnes i skroget.

 

Her er ting angående dette sakset fra tråden må det være epoksy spm jeg mener er relevant til dette:

 

Tar denne frem igjen da det kan se ut som jeg får muligheten til å leie meg lagerplass for å holde på

 

Metoden til ok67 er den jeg heller mest til da med 2 lag duk som jeg finner ut er det som blir brukt når du baker inn slik. Tenker da å få båten snudd opp ned for så å ta alle sprekker før nedpussing av skroget slik at det blir mest mulig slett. Må vel regne med noe sparkling etter legging av duk for å få dette så slett som mulig. Malt flate krever vel ganske stor nøyaktighet når det gjelder pussearbeidet.

 

HVis jeg starter dette arbeidet hvordan skal jeg da behandle innsiden etter at båten er snudd??

 

Posted Image

 

Alt dette hvis jeg tør starte på dette prosjektet

 

 

DEnne er behandlet utvendig på denne måten

 

Har sendt e-post til selger og dolvik med spørsmål om hva de mener er rette behandlingen av innvendig trevirke

Dette er hva Dolvik skriver angående innvendig behandling:

Hei

Til innvendig behandling er det gunstig å bruke 1- komponente malinger eller olje.

Arkanol har tidligere vist seg å vøre egnet for oppgaven.

Det som man ikke må gjøre er å forsegle innvendige flater med malinger av type epoksy.

En smule pusting innvendig er bare bra.

 

Vennlig Hilsen

Trond Savland

 

Hav er forumets mening om dette?

 

Er det noen som har gode råd gjeldende snu prossen så spytt ut alt legges inn på min personlige (hodet) hardsisk for evaluering. Har traverskrane samt truck med med lang arm til dette arbeidet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

QUOTE(bastard30000 @ 05.09.06 05:23)

 

Det er vel kanskje slik det gjøres om skroget er kaldbakt fra bunn av.

 

Når jeg snakket med en på WestSytem ang. legging av epoxy og duk på dekket mitt, så ville det vært det beste om jeg gjorde det innvendig også. Epoxyen kunne sprekke etter noen år på grunn av beveglese i matrialene. Dekket mitt er av 18mm furubord, men jeg legger nå bare en side antar jeg.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har og har det koster 500,- pr mnd altså 6000,- pr år noe som blir endel da jeg ser for meg en 3-4 års tid da dette er et prosjekt som ikke skal ta all min tid. 2 små barn krever sitt og så har jeg jo ny motor i Gjeld-frid II som mål iløpet av vinteren. Tror allikevell jeg har fått en bra avtale da de tar 350,- pr mnd for lagring av en bil f.eks og den tar jo ikke å legger beslag på 50m2 som jeg gjør

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skal du bake inn et skrog med epoxy og duk på begge sider er det nok en fordel (og kansje en forutsettning) at skroget er bygget opp slik fra bunnen av når det var nytt. Å gjøre dette på et gammelt skrog som kansje ikke er helt tørt (dvs tørt nok) kan kansje medføre råte. Samtidig er det også meget viktig når man baker noe inn et det blir helt tett, det er nok lettest å få til skikkelig når det gjøres i byggeprosessen.

Link to post
Share on other sites

Lenger opp itråden finnes et skrog som Dolvik har behandlet på denne måten og svar på en e-post jeg sendte dem angående hvordan de anbefalte behandlet innside. Hvis et seriøst firma som de tør så tror jeg at jeg og tør.

 

Kan ellers legge til at alle bord er limt til spanter med epoksy samt at det mellom bordgangene er limt inn list med epoksy. Skal selvsagt ikke avfeie at dette kan være risikabelt men kan de gjøre det på en båt fra 1928 tror jeg nok dette kan gå på min og. Den største faren er vel kvalitet på eget arbeid. Dette er og grunnen til at jeg snur skroget da jeg går ut fra atr man arbeider lettere med å legge fra oversiden og ned en under og opp

Redigert av Ingar (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den er ikke stripplanket men bygd opp av 140mm brede bord med tykkelse 30mm. Skroget må fikses på da det er endel oppsprekking idet. Dette medfører at skroget skal males og da tror jeg ikke det vil se særlig fint ut når det er trutnet. Uansett om det skulle hvert unødvendig med rep på skroget hadde nok maling blitt løsningen da det ikke er noe særlig pent med et trebåtskrog som er masse kvist i. hADDE DET HVERT MAHOGNY ELLER KVISTFRI FURU SÅ HADDE SAKEN HVERT NOE ANNERLEDES(sorry var borti capslock) Jeg er klar over all skeptisken som finnes angående mitt valg av metode men jeg tror at dette er noe som er en smule inngrod hos trebåtfolk og skriver seg fra den tiden man tok en trebåt på land la glassfiber utenpå og ut med den igjen. Tror nok at hvis man gjør dette skikkelig med 2 lag så vil man ha båt i mange mange år.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Stemmer skal gjøre det samme som er gjort med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=4

 

Nå virker linken

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Angående snuing av skroget, så ville jeg laget en solid ramme rundt dette først. Altså en krabbe med to avstivninger opp på på skrogsidene og tvers over på toppen (feks. av 2x6 tommer furu). Dersom du bruker traverskranen med løftepunkt lavt nede på den ene siden, kan du ved å løfte og kjøre denne få vendt skroget først 90 grader. Så kjører du kranen videre til skroget begynner å vippe med oversiden ned, og firer forsiktig samtidig som du følger med med kranen.

Forutsatt naturligvis at kranen løfter skroget.

Problemet med å bruke truck og kran samtidig kan være koordineringen av kjøringen av disse to. Det burde heller ikke være nødvendig med trucken.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut med ramme rundt, skjønner ikke at jeg ikke har tenkt tanken selv da jeg har hvert bekymret for øverste bordgang som er i mahogny og fortsatt skal være det Duken er tenkt avsluttet i overgangen til mahognyen ved at det freses spor som duken legges inn i, sparkles over og dekkes med "fenderlist"

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Rammen må naturligvis lages så "høy" i de øvre tverravstivningene at disse ligger over øverste punkt på skroget når det ligger den rette veien. Slik at du ikke risikerer å hvile på baugen når båten snues.

Husk å polstre rammen godt med tepperester eller et eller annet, så vil nok mahoganybordet også overleve denne operasjonen.

Hvis du gjør dette omsorgsfullt og forsiktig er jeg sikker på at det vil gå bra.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Bilder vil forhåpentligvis dokumentere denne prossesen, ser ut til at det kan bli i neste uke engang

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Og, når båten din ligger opp ned, så måler, sikter og vatrer du så nøyaktig du kan. Og så gjør du det en gang til. Og så enda en gang.

Husk også å stemple opp under kjølen på flere steder for å unngå sagging.

 

Fordi. Når du har plastbelagt skroget har du laget deg en sandwich konstruksjon. Og den er j---- stiv. Selv den minste skjevhet blir du aldri kvitt.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som et spennende prosjekt! Har du vitale mål og ev. tegninger å legge ut?

Ja det blir spennende dette her og det vil nok og ta noen år.

 

Skroget er 8meter langt og 3meter bredt

 

Hvordan og hvor måler jeg får å finne ut hvor mange grader V bunnen er? noen som vet?

 

Når det gjelder skroget så har han som bygde det tatt og brukt samme modell under vannlinjen som han har på en egen båt bygget i aluminium men denne er forlenget cirka 40-50cm iforhold til hans. Med 180 hk disel med aksling gjør han 25 knop på marsj hvis jeg husker riktig.

 

Tanken min er drev og motor på cirka 250hk

 

Har en tegning som viser hvordan dette er tenkt som ferdig båt. Skal se om jeg får til med skanneren slik at jeg får lagt ut denne

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da er det bestemt at jeg får prosjektet i hus i starten av neste uke. Så var det krybben rundt båten da for snuingen.

 

Holder det hvist jeg bruker 48Xx148 og fester de ihop med gjenomgående bolter a 12mm samt bulldogger i alle hjørner?.

 

2 stk firkanige rammer laget på denne måten med 5m avstand mellom de?.

 

Legger inn låsing av kjølen med 48x48 lagt på underligger mot "kjølen"?.

 

Legger 48X148 a 5m mellom firkantrammer oppe og nede på begge sider for å holde avstanden på disse.

 

Skræv fra hjørnene og opp i kroken på travers kranen For så å starte å dra skroget bortetter gulvet så det bikker, få det på siden for så å bytte tak. Fortsette likedan og så skulle vel skroget være snudd?

 

Kan dette være et brukanes opplegg??

 

Hadde trodd noen kom til å undre eller konkludere angående navnet på prosjektet :wink::blush:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt merke til navnet ja :smiley:

Ikke ille ment men jeg ser jo for meg at dette kan ta sine 4 år og vel så det så likheten er jo allerede der :flag:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Bare morsomt det. Jeg snakket med han som skal lage motorfester for meg igår.

Og siden han har mye og gjøre, så går det nok enda 14 dager. Men slik er livet, nå skal det lages ett skikkelig telt (liten hall) over båten så jeg kan gjøre den ferdig i vinter.

 

Lettere og jobbe når man har god plass rundt båten, og det å slippe pressening som må etterstrammes hver gang man har holdt på litt. Men neste prsojekt skal ligge flytende på vannet, det er helt klart :yesnod:

 

Blir spennende og følge prosjektet ditt

Link to post
Share on other sites

Sommeren er jo gått alikevel så da kan du jo bruke tiden på å finpusse alle detaljer. I så måte er det vel positivt?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvordan gjør jeg om en fil slik at den går an å legge inn her jeg har en bmp fil og må ha den i jpg eller noe slikt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Posted ImagePosted Image

 

Det var jo enkelt å bytte format men hvor ble det av bildet?

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...