Jump to content

Prosjekt: C/C Badrast


Jon-Kåre

Recommended Posts

Står litt om v-bunn et stykke ned i denne artikkelen.

 

Båtmagasinet: Sjømannsskolen - Hva slags båt?

 

Da har jeg målt vinkelen med en slik laser vater og reultatet ble som følger: Midten av båten mål i vannlinjen Side en 20 grader

Motstående side 20,4 grader

 

Målt helt bakerst ved hekken: Side en 13,5 grader

Motstående side 13,9 grader

 

Ihht. linken når man ser under V-bunn så brukes ofte midten som referanse til hvor mange grader skroget er på, dette gir da 20,2Grader V-bunn

 

Bruker man middelverdien på målingene på midten og akter gir det en V-bunn på 16,95 grader

 

 

Hvor stor motor skal du sett inn i båten ?

Hvordan drev skal du bruke ?

 

Dette er jeg ikke sikker på enda da det er mange år til dette er ferdig men ser for meg en motor mellom 240-300hk. Da det ikke er aktuelt med ny motor vil vel bruktmarkede forandre seg på 2-3 år slik at å spekulere for mye i motor og merke nå blir litt tidlig. Pr. idag så er mercruiser 7,3 kanskje den som seiler høyest opp med tanke på pris og hk

 

Når jeg målte vannlinjen målte jeg denne langsskroget til 7 meter. Er dette riktig eller skal den måles rett frem??

 

Har neppe noe å si for utmålingen av V-bunn da det frem til midten kun er svak bue

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis du en gang ønsker og sett inn 300 + type big blokk så stiller dette stor krav til akterspeilet ditt men tanke på styrken , men nå er det jo du som bestemmer til slutt da :yesnod: men var jeg deg ville jeg nok bruk 1 stk 50mm divicynell plate og brukt tid til og tilpasse denne båten din og fylle opp alle hull og kiler med epoxy som du blander med bomull noen som jeg har gjort selv i steden for og bygge opp med flere lag x-finner.

 

Er akterspeilet ditt slett på innersiden nå ?

Link to post
Share on other sites

Er akterspeilet ditt slett på innersiden nå ?

 

Nei det er 4 stk "spanter" hvis du kan kalle det det da når de står i ekterspeilet. Dim på disse er 48x148 c24

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Baatskrog_henger_i_stroppene.jpg

 

Synes vel ikke så godt her men jeg har ikke muligheter for å få tatt noe bilde for øyeblikket. De 2 spantene (stenderne) du ser i midten som står veldig nærme hverandre skal fjernes og flyttes lengre ut til sidene d detr ikke er plass for bakplaten til drevet imellom de.

 

Alle spant både i sidene og de bak blir knyttet sammen med dekket slik at dette og vil oppta styrke/krefter

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Litt av ett prosjekt dette du .

 

Når jeg ser dette er jeg nok ute på litt tynn is men hvis selve kledningen i akterspeilet er slett så ville jeg nok vurdert og rive alle stivere som du har bak der nå også forsterke akterspeilet før du setter tilbake stivere evt tilføre flere ved behov.

 

Du bør sette en kraftig stiver på tvers også ( vannrett ) i hele båtens bredde rett over drevet å ca 10 cm ut på sidene med tanke på båtens vekt .

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg tenker rett nå så kan jeg ta 163+260 som tenkt på sidene, brette disse cirka 15cm inn over hekken for så å lime på 450g duk helt ut til alle kanter. Det blir jo da 163+260+450 på de første 15cm mot bunn og skrogsider. Noe som vel slettes ikke skulle være noen ulempe styrkemessig sett. Da er det kun svakt buet overflate vi snakker om.

Det bør gå bra, du kan også la den tykker duken gå uover på sidene, men ved skarpe knekker er det vanskelig å få den til å følge profilen.

 

Ellers så er jeg enig med "power" når det gjelder avstiverne i akterspeilet. Når jeg bygde min båt, som har påhengsmotor så lot jeg bunnen av motorbrønnen bestå av en stor kryssfinerplate som gikk helt ut til skrogsidene og festet denne godt i skrogsidene og hekken med epoxylim og glassfiber.

Link to post
Share on other sites

Noen flere som har kommentarer til det power skriver. De stiverne som står der nå er festet med 100mm rustfrie skruer samt limt med epoksy. De 2 i midten må jeg fjerne og er selvsagt da inntressert i å gjøre det sterkest mulig når jeg skal sette dette tilbake igjen.

 

Som en liten kommentar kan jeg nevne at på Gjeld-frid II er der kunn to lag med 20mm eik samt finerplate på 15mm rundt drevet. Her er det altså ingen stivere. Var før mitt mislykkete motor prosjekt en 170 hk aq motor i henne. Kan jo være en mulighet for at lekasjen jeg hadde rundt akterspeilet hadde sammenheng med for dårlig innfesting av dette i bordgangene, det er på henne brukt 60mm messingskruer. 2 stk i hvert bord

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det bør gå bra, du kan også la den tykker duken gå uover på sidene, men ved skarpe knekker er det vanskelig å få den til å følge profilen.

 

motorbrønnen bestå av en stor kryssfinerplate som gikk helt ut til skrogsidene og festet denne godt i skrogsidene og hekken med epoxylim og glassfiber.

 

Det blir jo skarpe knekker der da. Dette er vel ikke værre en at jeg finner det ut med litt prøving og feiling?

 

Den stivheten du fikk ved bruk av finerplate i bunnen av motorbrønnen er vel noe av det samme som jeg vil opnå når jeg legger dekket?

2 lag 12mm (15mm) tenkte jeg å bruke her i-tilegg til teakstaven som kommer oppå. Men den kan vel ikke regnes med som annet en bonus

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvor man tonn kommer denne båten til og veie tror du ?

 

Nå vet jeg ikke hva ett singel drev tåler men Mercruser er vel ikke kjent for og tålen så mye så da er det Vp igjen men det finnes da grenser for hva du kan utsett ett drev for før det sier takk for seg .

 

Hva med dobbel inst med 2 stk smal blokk slik som jeg selv å mange andre har ?

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dobbelinstalasjon byr meg noe imot uten at jeg helt kan svare hvorfor, så det er uaktuelt.

 

Tørrvekten på skroget er 1500 kg så jeg vil tippe at jeg havner en plass mellom 3500 og 4000kg

 

Det finnes da større og tyngre båter en dette med drev og singelinstalasjon

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke disse ville passe særlig i min båt men flotte så de ut :eek:

 

Har vel ikke større krav nr det gjelder fart en at det bør kunne marsjes på mellom 20-25 knop. Skulle vel være noen her på baatplassen som kan ta noen uformele beregninger på dette for meg. Gi beskjed om hva dere trenger av opplysninger så skal jeg svare etter beste evne :flag:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei Jonkare, West System har utgitt en "Håndbok i vedlikehold og reparasjon av tre- og plastbåter" i 2001 med masse gode tips. De har også utgitt "Reparasjon og restaurering av trebåter" som er mer omfattende - du bør se på disse før du gyver på plastingen! (firmapost@westsystem.no).

Lykke til med jobben!

Link to post
Share on other sites

Har disse :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

West System har utgitt en "Håndbok i vedlikehold og reparasjon av tre- og plastbåter" i 2001 med masse gode tips.

Må den bestillast eller lastast ned? Den kunne vore kjekk å hatt for alle og ein kvar. :yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Se på westsystem.no tror nok du må bestille den. Og du finenr garantert gode tips i den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:drink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Så mye får jeg ikke gjort om dagen men jeg er nå ferdig med legging av plast på tak og vegger med untak av at jeg må tape meg inn mot eksisterende yttervegger. Er nervøs for nedstøving av andre lagrede objekter. Klemlekter på stendere og takbjelker der plasten er skjøtet må og på plass.

 

Gjorde og en prøve der jeg fjernet proppene som er over skruene som fester listene fast til bunnen av båten. Tenkte hvis jeg fjernet skruene og kjørte en supercut under de så blir det ikke så mye pussing for å slipe for å få jevn bunn.

 

Fuktigheten i skroget varierer nå fra 13% opptil 19% så det tørker rette veien. Dette målt med typen som du stikker inn i trevirke.

 

Vet det finnes en grense på hvor tørt trevirke bør være før du baker det inn men gjelder dette og hvis man kun dekker den ene siden?

 

Tenkte at hvis jeg ikke oppnår denne så kunne jeg dekke til skroget når jeg har snudd det rundt igjen før innvendig maling Slik at jeg får tørket det skikkelig ut. Men under 15% så er ikke forhodene for sopp tilstede lengre hvis jeg husker rett??

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Fuktigheten i skroget varierer nå fra 13% opptil 19% så det tørker rette veien. Dette målt med typen som du stikker inn i trevirke.

 

Vet det finnes en grense på hvor tørt trevirke bør være før du baker det inn men gjelder dette og hvis man kun dekker den ene siden?

 

Tenkte at hvis jeg ikke oppnår denne så kunne jeg dekke til skroget når jeg har snudd det rundt igjen før innvendig maling Slik at jeg får tørket det skikkelig ut. Men under 15% så er ikke forhodene for sopp tilstede lengre hvis jeg husker rett??

 

Noen som husker hvor tørt det bør være :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

6% tror jeg er umulig å oppnå i en slik hall. Ja teltet vil bli helt tett når det er ferdig. Gummilist under sviller og alle plastskjøter vil bli klemt med lekt, Dør med pakning er der og. Får lånt en slik avfukter som tar og tørker luften slik at den bare blåser 99% tørrluft og den fuktigheten den har tatt vare på ut av teltet. DEnne skal jeg sette under båten og la den gå til alt trevirke er like tørt. Kan desverre ikke ha den hele tiden så når den slås av er jeg tilbake i fuktigheten som er i lokale hva nå en den måtte være. Sikkert under 12-13% ettersom det er det laveste jeg har målt på skroget til nå.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ok, kanskje vansklig og få en lavere luftfuktighet.

 

Det viktige er vel at skroget holder lik fuktighet hele veien, skulle jeg tro.

Værre for meg som står ute :diving:

 

Men jeg skal legge epoxy jeg også på dekkene. Lurer nå på om jeg skal flekke av de gamle bordene og legge ned finér som jeg limer staver på.

Jeg må oppdatere tråden min, har en del spm

Link to post
Share on other sites

Jeg må oppdatere tråden min, har en del spm

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...