roy_n Startet 13.September.2006 Link til dette innlegget Startet 13.September.2006 Hei alle på BP:Jeg har planer om skifte av motor i Taule Grimsøy 21 snekka i vinter,motoren ser ut til å bli en Yanmar 2qm20 22hk som jeg får overta etter min far.Når jeg skal bytte motor så har jeg tenkt på nytt gulv o.s.v det blir helst ny innredning fra baug til akter. Er det noen som har innspill forslag til matrialvalg,måter det kan gjøres på o.s.v Takknemlig for svar. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Dette er jo et gromt spørsmål for alle selvbyggere og renoverer her - og her er det mange imponerende prosjekter som er gjennomført. Jeg har fryktelig lite å bidra her - utover glede over å se de mange fine resultatene. Et par bilder av snekke di hadde sikkert vært fint for å få igang tankene Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Takker for svar Bitteliten:Må se å få tatt noen bilder av båten,noen før ominnredning noen under arbeidet og av slutt resultatet. Jeg må si jeg gleder meg til å ta fatt på prosjektet;regner med å bruke mye av vinteren. Har vært så heldig at jeg har fått lånt verkstedet hos en kamerat.Håper båten blir mer behagelig å bruke etter motor bytte.Det sitter en FM L2 der nå den rister noe fælt,men er i bra stand. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hvis FM'en rister fælt så kan den da umulig være i bra stand? Stort roligere gange enn en FM motor får man vel knapt i en snekke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roy_n Svart 13.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Motoren står montert rett i skroget noe som ikke er så veldig heldig i ei plast snekke i tre båt går nok dette bedre. Det er ikke å skal ikke være myk motor labber på disse så da må det bli noe risting.Jeg liker heler ikke det vridbare annlegget noe særlig heller så derfor bytter jeg motor. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Hei Roy! Har samme planer som deg i vinter.Skal skifte ut respatex innredningen i min sandvik 25. Har da planer om å skru ut innredningen og demontere den og bruke den gamle som mal,og kjøpe plater av merantifineer (rimelige plater )og montere innredningen og behandle den med benarolje. Dette blir et bra resultat da jeg har gjort det tidligere i en sjømann 22.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 13.September.2006 Link til dette innlegget Svart 13.September.2006 Jeg liker heler ikke det vridbare annlegget noe særlig heller så derfor bytter jeg motor. Dette var interessant! Er du sikker på at ikke du kommer til å savne dette? Jeg trodde dette var det ideelle for mindre snekker? Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Det er ikke bare jeg som ikke liker det. Fruen klarer ikke å handtere det derfor vil hun ikke bruke båten alene. Vi bruker ikke båten til fisking så fordelen med juseringen av propell vingene har jeg egentlig ikke bruk for. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 14.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2006 Hei sjøman:Jeg hadde tenkt på samme matrial valg som du,men lurte litt på om jeg skulle behandle platene med Westsystem sin resin/epoxy. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 16.September.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2006 Her er bilder av snekka:Prosjekt innredning. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Hei alle på BP:Ja nå er snekka på land og jeg har begynt jobben med riving av innreding,har tatt ut 150 kg betong av bunnen/kjølen det var en forferdelig jobb men nå er det gjort.Nå må jeg foreta en grundig rengjøring lurte i den forbidelse på hva som er best å bruke. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Hei sjøman:Jeg hadde tenkt på samme matrial valg som du,men lurte litt på om jeg skulle behandle platene med Westsystem sin resin/epoxy. roy_n Svas kjemi har veldig mye billigere epoksy en det west system har Hei alle på BP:Ja nå er snekka på land og jeg har begynt jobben med riving av innreding,har tatt ut 150 kg betong av bunnen/kjølen det var en forferdelig jobb men nå er det gjort.Nå må jeg foreta en grundig rengjøring lurte i den forbidelse på hva som er best å bruke. roy_n Tynnet saltsyre burde duge hvis det er betong "slam" som skal av Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Walter_S Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Hei roy_n! Vet ikke om dette kan hjelpe deg på noen måte. Var og så på en Grimsøy 21 i Tønsberg i sommer. Denne hadde akkurat samme motoren som du skal installere: Denne her var særdeles godt holdt - ikke en oljeflekk noen sted og ikke et rustflak å se...... her er et bilde av innredningen: Vedkommende har fått mye båt ut av 21 fot! :o) Lykke til med nyinnredningen! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
olpi Svart 9.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 Yanmar det vettu - helt vanlig med strøken motor og ingen oljeklin Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 9.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2006 (redigert) Den innredningen var fin må prøve å få til noe sånt jeg å. Lurte på om det er normalt å bruke betong som balast.Det var i hvertfall i forferdelig jobb å få det ut.Hadde tenkt å legge i bly etter at båten er sjø satt til våren,må kasje rette den opp med noen vekter. roy_n Redigert 9.Oktober.2006 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 10.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2006 (redigert) Hei igjen alle sammen:Nå er betongen i bunnen av båten fjernet,har fått vasket rent,jeg brukte først white sprit etter på en ordentlig omgang med høytrykkespyler det har tatt det meste av dritten. Nå igjenstår det en omgang med azeton så er det klart for lakkering med hardtopp. Det kommer bilder av prosjektet etter hvert. roy_n Redigert 10.Oktober.2006 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2006 Jammen vi trenger før bilder så disse skulle hvert her nå Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
roy_n Svart 12.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2006 Legger ut noen bilder etter at jeg har tatt ut betongen,tok desverre ikke bilder med betong svineriet i kjølen. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 12.Oktober.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2006 Hei jeg har et spørsmål ang lakering innvendig i båten,bør jeg bruke primer før jeg legger på 2 komponent lakk/hardtopp. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 (redigert) Nå er ny eller mer riktig sagt brukt motor monert i snekka,det ble en Yanmar 1GM10, 1994 model det var en kjempe jobb ,men nå er jeg ferdig med innplastring av nye motor beddinger har fått laget til noen kraftige vinkeljern som motoren er festet på,aksel er rettet opp i forhold til motor. Nå er det bare å ta fatt på selve innredningen. Ps det kommer bilder i morgen. roy_n Redigert 22.Juli.2007 av roy_n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Hvordan har du planer om innredningen? Skal du ha en lukket lugar foran eller skal det være helt åpent? Noe sånt som Walter_S viste til må jo være kjempe bra. Men dette skal jeg følge med på ihvertfall! Håper du får et bra resultat til slutt! Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 heisann har brukt både merantifiner og granfiner til innredning, syns granfineren med et strøk Herdins mahognybrun lakkbeis og deretter et par strøk med lakk gir det beste resultatet (bruk pensel istedenfor svamp/fille så får man en fin trestruktur) Lykke til Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
roy_n Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Har kjøpt inn furufiner betalt kr 200.- pr plate på Bygg Max.Har tenkt å beise med mahogny farge. Det er fremdeles igjen noen timer jobb før jeg kan ta fatt på beising og lakking men man skal jo ha noe å gjøre på fridagene også. Legger ved bilder av motor insallasjonen. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2007 Ja det går sakte fremover fikk gjort litt til på båten i dag,har fri fra jobben et par dager så da må tiden brukes i båt. Har plastet in stringers bak motor beddingen,har planer om å lage maler til dørk platene i morgen +kjøpe lakk som skal brukes på skroget under gulv,er det noen som har noen anbefalinger om lakk type. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Nå er innredningen påbegynt har lagt dørk laget sittebenker men det står fremdeles igjen mye jobb. Legger ut bilder når jeg får tatt noen. Lakkerte under dørk med kvikk emalje lakk,forholdsvis bra resultat. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.