Jump to content

Hvor og hva slags dieselvarmeapparat


Superkul

Recommended Posts

Hvor tja , leit på nettet og ha god tid da det dukker opp tilbud stadig rundtom . Har sett nye dieselvarmere på Finn til under 10 lapper . Kjøp stor nok (kansje di fleste nye gjør det nå) , og en som går ned på tomgang når det er varmt nok . Ikke en som stopper/slukner for så å starte opp igjen når det blir kaldt igjen. Kan godt tipse deg vis jeg ser noe , da jeg er mye rundt på nettet . Men husk å ikke spar på penga her , kjøp stor nok . Har foresten en Webasto i Sandviken min og jeg er på tur året rundt og det er aldrig kaldt ombord hos meg , ser dem som har montert inn nye i havna .Går mye på Webasto etter dem har vært ombord hos meg . Når den når den varmen jeg har satt termostaten på så rusler den på tomgang , nesten lydløs og nesten gratis varme .Lykke til

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3,5kW Mikuni i Stauden II og den er på ingen måte støyfri... men det er ikke noe støy inne i båten eller fra luftkanalene... Det kan imidlertid høres en ganske høyfrekvent summing på yttersiden av båten ved eksos utløpet. Jeg har denne varmeren montert på skottet bak styrbord akterkabin som forørig er uisolert med tanke på støy. En kan høre varmeren som summer bake skottet i akterlugaren, men vil ikke si at det sjenernde støy...

 

Hvordan det er med Eber eller Webasto skal jeg ikke uttale meg om, men de er neppe helt støyfrie de heller.... siden de alle er skodd om tilnærmet samme lest..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Men husk å ikke spar på penga her , kjøp stor nok . Har foresten en Webasto i Sandviken min og jeg er på tur året rundt og det er aldrig kaldt ombord hos meg , ser dem som har montert inn nye i havna .Går mye på Webasto etter dem har vært ombord hos meg . Når den når den varmen jeg har satt termostaten på så rusler den på tomgang , nesten lydløs og nesten gratis varme .Lykke til

 

Tine II

 

 

Dette som TINE II beskriver er så sant så sant......... har selv en Webasto Air Top 3500 , har uttak ute på dekk under kalesje i tillegg til cabin dette er en drøm spesiellt kjølige kvelder ute på dekk og under båtturer på vinteren........kjøp den stor nok men en skikkelig varmer er dyr dessverre.........

Støyen hos meg er minimal.....

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Sitter her og funderer over Mikunien som er ombord i båten, er ikke videre imponert over varmeeffekten på denne, tenker da speiellt på levert luftmengde. Nå er nok denne varmeren i minste laget for vår båt uansett, men det er lite jge kan gjøre med det nå.

 

Problemet er at jeg synes (subjektivt vurdert)at luftmengden i skipperlugaren og skipper dassen i baugen er beskjdeden... Jeg har 4 uttak i båten som kan lukkes og et som er åpnet hele tiden.. Nå er slangelengden mest sannsylig for lang for kapasiteten på viften, så jeg funderer på montere inn en ekstra aksialvifte i slangen for å kompneser på trykkfallet i slangene. Total slangelengde er nok en 12m ++ fra varmer og til fremste ventil med noen avgreninger på veien, og i utgangspunktet så er det vel 75mm slage ut av varmeren, som bli mindre og mindre etterhvert som avstikkene kommer.

 

Noen som har erfaringer med å øke luftmengden ved hjelp av en slik booster vifte?

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært ombord i ganske mange fritidsbåter som har hatt forskjellige varmere ombord.

 

Jeg er ikke i tvil om at jeg når det gjelder luftbåren varme anbefaler Eberspächer D5LC - uavhengig av båtstørrelse.

Denne koster hos Seatronic i Moss litt under kr 15.000.

Slangedimensjon på varmluftslange er 75 eller 90mm, drivstoff forbruk mellom 0,15 - 0,70 l/t, og strømforbruk 40 - 80W

Varme-effekt er i fire trinn fra 1200W til 5500W. Min erfaring er at varmen inntrer ganske hurtig.

 

Forøvrig vil jeg nevne at jeg nå har svært god erfaring med vannbåren varme - dette gir ikke varmetap ved vanskelige monteringsvinkler.

I tillegg oppleves varmen som mer behagelig ombord med vannbåren fremfor luftbåren varme.

 

Men dette er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig enig i at D5 bruker mer strøm enn D4. D4 bruker vel ca 7 - 40 W, mens D5 bruker 40 - 80 W. Mitt syn er at det da er klokt å sette inn tilstrekkelig med batterikapasitet ombord slik at man slipper å fryse. Dette er investering som gir positiv effekt for alle som oppholder seg ombord.

Link to post
Share on other sites

Sitter her og funderer over Mikunien som er ombord i båten, er ikke videre imponert over varmeeffekten på denne,

Har ikke noen erfaring om akurat det du spør om men , har du isolert luftslangene fra varmeren ? Hørt dem gutte her i havna som har gjort , sier at det er nesten dag å dag på efekten . Her ombord skal slanger isoleres før påskeferien er her .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke isolert slangene, vet det er noe å hente der ja... men problemet mitt er luftmenden som kommer ut virker å være for liten... Dette med bakrunn av at slangene er for lange og sikkert for mange bøyer og bend... Dette vil da et for stort strømningstap på sein vei frem til dysen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I tillegg er det slik at dersom man benytter eksempelvis glavamatter til å isolere luftslangene,

 

så blir det atskillig mindre støy i båten under vanlig seilas.

 

Dilemmaet med glava-isolering er at denne isoleringen tar opp mye vann dersom man først er så uheldig å grunnstøte med vanninntregning, eller på annen måte få uønsket vanninntregning.

 

Man skal være klar over at uisolerte luftslanger ikke nødvendigvis innebærer at varmen forsvinner. Luftslangene går gjennom skott og arealer hvor det under enhver omstendighet er hensiktsmessig at luften varmes opp og tørker opp væske.

Link to post
Share on other sites

Eber D4 og Mikuni skyver max 160 m3/h luft. 12V 40W

Eber D5 skyver max 240 m3/h luft. 12V 80W

Min Truma C6002 EH 6000W/7800W skyver max 287 m3/h luft. 12V 67W.

 

Det er stort sett evnen til å skyve luft som gir strømforbruket under drift.

Derfor er f.eks Wallas varmere strømsnille, men de skyver svært lite luft.

Med ekstra vifte er Wallas plutselig blitt strømslukere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...