Jump to content

Hvor og hva slags dieselvarmeapparat


Superkul

Recommended Posts

Denne Wallas viften var akkurat hva jeg tenkte meg, selv om det ikke er en aksial vifte. Tror den kan hjelpe på om jeg monterer denne ved siste utløp.. Men gratis var den jo ikke akkurat.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er litt vanskelig å velge rett varmer. Hadde en 3,5 kw Webasto i en Nimbus 2700 og det ble for mye selv på minste effekt slik at det ble mye start og stopp(brukte båten kun om sommeren.) Har nå en Mikuni 3,5 kw i en Bavaria 30 og det virker som om er passe størrelse(skjønner at den blir litt sped i en 39 fot). Begge varmere støyer endel. Fra luftdysene er Mikunien nærmest lydløs pga. lyddemper på varmluftslangen. Det er også endel støy fra innsug friskluft og forbrenningsluft men etter at jeg la inntakene ut av båten ble det stille. Selve varmeren støyer fortsatt endel og da jeg har den i hekken rett ved aktercabinen har jeg en jobb å gjøre der. Får Webasto, Eber eller Mikuni gode arbeidsforhold er alle meget driftsikre og lytefrie. Hva man velger blir er hugget som stukket.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke isolert slangene, vet det er noe å hente der ja... men problemet mitt er luftmenden som kommer ut virker å være for liten... Dette med bakrunn av at slangene er for lange og sikkert for mange bøyer og bend... Dette vil da et for stort strømningstap på sein vei frem til dysen..

Jeg har Eber D5 med dyser i to lugarer, dass, salong og ute under kalesjen. Alle dysene er stengbare unntatt den i salongen. Var plaget med for lite varmluft til dass når en eller flere av de andre dysene var åpne. Dysen i salongen pøser ut varmluft i store mengder, og det tar ikke lang tid før termostaten setter en stopper for kosen. Derfor har jeg montert en papplate med hull (ca 50 mm) på innsiden av dysen i salongen. Jeg vet at dette er imot det som er foreskrevet, men jeg er påpasselig med å alltid ha de fleste dyser litt åpne.Dessuten sier varmeren ifra hvis den ikke blir kvitt nok varmluft. Etter dette har dassen alltid vært varm og behagelig, og vi har fått mye større utbytte av varmeren i hele båten.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Wallas sin ekstra vifte, så har jeg hatt/har to stk. Begge disse har begynt å "rakle" etter kort tids bruk. Jeg kommer ikke til å kjøpe en slik igjenn, da vil jeg heller bruke en aksialvifte av "datamaskin" typen og lage/få tak i stusser til den. Mye billigere også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fekk i dag beskjed frå reperatøren i Sandefjord om at det ikkje svarer seg å reparera min 19 år gamle Mikuni MY 30. Vurderer nå D4 eller ny Mikuni. Det enklaste er å kjøpa ny MY 30, som framleis har same mål og slangedimmensjonar som den gamle.

 

Men korleis er det å kjøpa slikt utanlands? På nett eller i butikkar i naboland (her vest er også Storbritannia rekna som naboland)? Er prisane lågare? Garanti-problem?

Link to post
Share on other sites

Har selv nettopp kjøpt ny Eber D4,den er bare fantastisk,denne har jeg i en 30 foter,godt og varmt over alt.Hadde Wallas 3200 tidligere,var lite fornøyd med den.

De tok min gamle Wallas i innbytte, til en god pris. Sender med adr.hvor jeg handlet,ta en tlf. det koster ingenting.

:discuss:

 

 

Jan Håkon Nordbø

Nordbø Båt og Maskin

Tlf: 51422999

Mob: 99393613

 

Verdalsveien 24

4352 Kleppe

www.nordbo-bat-maskin.no

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha forhøyrt meg litt rundt, sjekka (m.a. her på baatplassen), har eg kome fram til følgande:

 

Eber D4 og Mikuni MY 3 er omlag like i straumforbruk, men D4 gir litt meir varme. Derimot blir Mikunien rekna som meir driftsikker over tid. Etter som eg alt har ferdig opplegg for MY 30, heller eg mot denne. Har fått eit tilbod frå ein forhandlar på kr 10.000 for apparat, termostat/styringspanel, elektronikk og kabelopplegg. Spørsmålet mitt no er om det er mogleg å få det billegare nokon stad?

Link to post
Share on other sites

Derimot blir Mikunien rekna som meir driftsikker over tid.

 

Det er mulig den blir regnet som mere driftsikker, men jeg er vel ikke helt enig i at det tilfelle i praksis.. Jeg har har hatt min inne til reparasjon 2 ganger på 2 måneder...riktignok så fant de ikke rot-årsaken til feilen første gangen slik at den ble ikke utbedret da, og feilen dukket da kjapt opp igjen.... hvilket var at vitemotoren var defekt. Mikuni har har endret på motoren fra den gamle modellen du har janb til den nye som selges nå... tror denne endrinegn ble gjort for en en 5-6 år siden +/- noen år i følge Waeco.. De har gått bort fra børster til børsteløs motor, mere enn det kjenner ikke jeg til...

 

Ellers så er vel varmeren grei nok, men jeg er jo ikke helt sikker på den... vil gjerne ha en varmer som jeg kan stole på at alltid starter og fungerer siden vi kjører varmer mye ombord på turer.

 

Er vel ikke så mye å spare på å handel utenlands her vil jeg tro... Vet en kan får Webasto og Eber fra Tyskland til grei pris... men garantien er gull verdt for meg i allefall, som har hatt den inne til rep. to ganger uten at det koster meg ett øre..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eg trudde ikkje børstelaus motor skulle gjera dei dårlegare...

 

Vurderinga av Mikunien som meir driftsikker kjem frå forhandlar som sel både Eberspächer og Mikuni. Dei sel mest Mikuni, men får inn flest reklamasjonar/reperasjonar på Eberspächer (utan at talet er avskrekkande høgt). Men D4 gir altså litt meir varmeeffekt. Eg vurderer difor resultatet til uavgjort 1-1, men velger Mikuni på grunn av godt tilbod og enkel installasjon. Så då blir det vel til at eg slår til på 10.000 kroners-tilbodet...

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har 3,5kW Mikuni i Stauden II og den er på ingen måte støyfri... men det er ikke noe støy inne i båten eller fra luftkanalene... Det kan imidlertid høres en ganske høyfrekvent summing på yttersiden av båten ved eksos utløpet. Jeg har denne varmeren montert på skottet bak styrbord akterkabin som forørig er uisolert med tanke på støy. En kan høre varmeren som summer bake skottet i akterlugaren, men vil ikke si at det sjenernde støy...

 

Hvordan det er med Eber eller Webasto skal jeg ikke uttale meg om, men de er neppe helt støyfrie de heller.... siden de alle er skodd om tilnærmet samme lest..

:yesnod:

Den samme lyden har vi på våres Webasto 3500, skikkelig irriterende. Denne lyden hadde vi ikke på D4 vi hadde i den forrige båten. Jeg tror også at D4 har høyere hastighet på luften for vi har samme problemet som sydvesten med å få varmen frem i forpiggen.

Link to post
Share on other sites

Dilemmaet med glava-isolering er at denne isoleringen tar opp mye vann dersom man først er så uheldig å grunnstøte med vanninntregning, eller på annen måte få uønsket vanninntregning.

Hvis du bruker Rockwool i stedenfor Glava til å isolere slangene med, får du i tillegg ekstra oppdrift hvis du grunnstøter. :wink:

Rockwool trekker ikke vann, og tåler dessuten høyere temperatur enn Glava. (Uten at dette har noe å si i denne sammenhengen da)

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert endel av begge deler og synes det er merkbart mere støy fra mikuni enn eber. Webasto er også gode og stillegående varmere. Wallas bruker lite strøm, men varmer mye dårligere, den svake viften orker ikke å blåse noe særlig varme ut av varmeren og er ikke noe glad i annet enn veldig korte slanger. Hvis ikke forblir varmen i slangene. Vil absolutt anbefale eber eller webasto.

Link to post
Share on other sites

Fekk i dag beskjed frå reperatøren i Sandefjord om at det ikkje svarer seg å reparera min 19 år gamle Mikuni MY 30. Vurderer nå D4 eller ny Mikuni.

Du har en ganske stor båt. Har du vurdert å gå over til vannvarme siden du først skal bytte varmer? Jeg har ikke noe vitenskapelig belegg for å hevde at vannvarmere synes å ha mindre problemer enn luftvarmere, men det er relativt sjelden jeg leser i internasjonale båtfora at vannvarmere gir vansker. Nå skal det sies at varmere ombord kanskje er et nordeuropeisk tema i fritidsbåtflåten. I større båter bruker man nærmest alltid vannvarmer. De to siste årene har jeg hatt vannvarme. I årene forut for dette hadde jeg luftvarme. Jeg opplever at varmen med vannvarme fordeler seg bedre i båten. Men det dreier seg sikkert også om smak og behag. Ulempen med vannvarme er at det er en varmeveksler ved hvert varmepunkt som vanligvis også har en vifte som gir noe støy selv på laveste hastighet. Ombord hos oss har dette blitt en "vane".

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sist jeg var hos reparatøren med mitt varmeapparat ( en thermo 2500 ) kjøpte jeg samtidig ny eber 4D. Hans beskjed var krystallklar : Alle apparater bør kjøres minst 10 min. hver måned enten man bruker båten eller ikke. " Dersom du gjør dette anser jeg det for lite sannsynlig at du får problemer med varmeapparatet de neste 10 årene " sa han. Problemene oppstår fordi apparatet blir stående over lengre tid uten å bli brukt.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Webasto vannvarmer i en Nimbus for noen år siden. veldig greit, spesielt med oppvarming av varmtvannstank. Men, med mange varmevekslere trengs jo også mer vedlikehold / ettersyn. Det er større sjanse for lekkasjer i slanger, skjøter og ved slangeklemmer......

 

I dag har jeg montert vannvarmer kun for å varme vannet i varmtvannstanken i tillegg til at jeg kan bruke derfosteren som varmekilde. Mikuni luftvarmer er hovedvarmeren, og alle slangene er insolerte for å gi best mulig varmeeffekt.

Link to post
Share on other sites

Hans beskjed var krystallklar : Alle apparater bør kjøres minst 10 min. hver måned enten man bruker båten eller ikke. " Dersom du gjør dette anser jeg det for lite sannsynlig at du får problemer med varmeapparatet de neste 10 årene " sa han. Problemene oppstår fordi apparatet blir stående over lengre tid uten å bli brukt.

 

Mvh. glek

Fikk du noen nærmere forklaring på årsaken til dette - dvs. hva som kan skape problemer hvis varmeren blir stående ubrukt?

 

Jeg har forøvrig en gammel orange Eberspächer som både starter og varmer så det er en fryd. Den har to effekttrinn, hvor forskjellen ligger i tilført dieselmengde (hører at pumpa tikker saktere på trinn "1" enn på på "2") - vifta går i samme hastighet uansett. Det eneste ankepunktet er at dersom termostaten kobler ut varmeren, så må den kjøre hele oppstartsprosessen med gløding på nytt før den er igang igjen.

Link to post
Share on other sites

Det eneste ankepunktet er at dersom termostaten kobler ut varmeren, så må den kjøre hele oppstartsprosessen med gløding på nytt før den er igang igjen.

 

Etter hva jeg forstår, er det noen varmere som vil fortsette å gå (på tomgang) når det er varmt nok, mens andre slår seg av slik at det kreves ny oppstart. Er det noen som vet hvordan Espar (Ebersbacher) D4 fungerer i dette hensendet. Jeg vurderer å installere denne varmeren, men dersom det kreves ny oppstart hver gang termostaten har koblet ut, anser jeg det som et stort minus.

Link to post
Share on other sites

Har eber D4 airtronic som nylig ble montert og den girer seg opp og ned alt ettersom temperaturen svinger.....

Har 4 trinn hvis jeg ikke husker feil..... På trinn 1 er det såvidt du hører viften gå og det er såvidt du kjenner noe trekk fra utblåsningsdysen.....Men når døren har stått åpent et par minutter så guffer den opp så det holder heheheheh

Kastet ut en Ardic, den hadde "Full" og "Halv" pluss termostat... Den var slik du nevnte ja....

Gikk med endel strøm ved hver oppstart....

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også skifte varmer og er lit i tvil om det blir D4 eller D5 i våres båt.

Ardic'n skal vertfall ut :yesnod:

Noen som har formening om hva som må til i 30 fots båt som brukes hele året.

Hadde D5 i den gamle, men det var åpen båt, dette er lukket båt.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hei Arviv_A !

 

Ja, jeg gjorde forsåvidt det. Han forklarte det med det med følgende : På Thermo 2500 brukes det sprit/lampeolje etc.. Årsaken til stans var her at parafinen i disse væskene avleiret og størknet slik at systemet rett og slett tettet seg. Slik forsto jeg også at problemet var med ebere`n også. Systemet tetter seg dersom det ikke brukes.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Hei Miranda !

 

Jeg hadde tidligere Scand Baltic og eber D4. Dette syntes jeg var i minste laget. Nå har jeg Atlantic med hardtopp og D5. Dette synes jeg er akkurat tilstrekkelig i denne båten. Jeg bruker båten fra midten av mars til midten av oktober. Jeg hadde ikke vært i tvil om at jeg hadde valgt D5. Det er bedre å ikke behøve å kanskje måtte kjøre apparatet på full så ofte synes jeg. Riktignok er D5 endel dyrere, men ............. klarer du den ....... så klarer du........... Kanskje litt dumt av meg og komme med uttalelser når det gjelder lukket båt all den tid jeg ikke har noen erfaring , men det kan vel hende du ønsker å sitte ute under kalesjen også en kveld.

 

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...