Jump to content

Firma som syrevasker motorblokk?


power

Recommended Posts

Sarpsborg Motorverksted. Ligger i sarp, men er ikke mer enn 1 times kjøring fra Oslo. Kan hende prisene i sarp er bedre enn i oslo og at det er verdt 2 tuerer. http://www.motorverksted.no. Pris-uttdrag:

 

Rensebading ( syrekoking ) exs.mva inkl.mva

Komplett motor fra 1200,00 1500,00

V8 blokk 560,00 700,00

V6 blokk 560,00 700,00

4 syl. blokk 520,00 650,00

 

Husk at syrebad ødelegger lager i motoren. Er det derfor snakk om eks. en V8´er, må du bytte lagrene til camakselen etterpå (kan være litt trixy å bytte og krever spesialverktøy)

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men: Kan noen forklare hva syrebad brukes til? Er det et alternativ til sandblåsing?

 

Sandblåsing gjør man utvendig og til "grovarbeid". Med syrevask, så blir hele motoren vasket. Også de minste oljekanalene og alt innvendig. Sandblåser du motoren innvendig, så har du nok ødelagt den. I tillegg så reagerer syre med rust og løser dette effektivt opp. Ser ut som ny, men er "noe" tynnere i godset. Er enkelt, realtivt billig og effektivt. Ulempen er at det går utover lagre som ikke er tatt ut.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var med å gjorde en slik syrevaskejobb innvendig av rør for noen år siden. Da vasket vi ca 180m3 med rør. Rørene ble dønn rene uten glødeskall eller andre forurensninger. Dette bør vel også kunne gjøres med de gamle støpejernsklumpene våre. Rett å slett bruke den samme syren, starte opp motoren å la syren sirkulere som kjølevann en time eller to. Denne syren en så miljøvennlig når alle trinn blir fulgt at den kan dumpes hvor som helst. Eneste er at den kan tære mer på aluminium, messing enn stål. Ville derfor brukt en elektrisk pumpe for å sirkulere syren.

Link to post
Share on other sites

Da bør du vel få pris på innsetting av nye lager samtidig med vaskingen. Sarpsborg motorverksted er vel det første stedet jeg hadde gått til skulle jeg hatt andre til å gjøre en jobb med en motor. Kanskje du får en "pakkepris"

Disse gutta er virkelig profesjonelle, og det til OK pris. Insetting av nye camlagere til V8 koster 750,- tror jeg det var. Mitt syn er at det er verdt det. Disse er trøblete å slå inn, og må gjøres i riktig rekkefølge. I tillegg, så er det et lite hull i de hvor olje skal komme inn å smøre, disse må treffe akkurat hullet i blokka. Bommer du, alle ut og starte på nytt igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg brukte BS Teknikk på jobben !

 

Denne blokka var nesten helt tett med rust i kjølesystemet før syrebad da dette var en sjøvannskjølt motor , så hvis du har en gammel motor som kjøler dårlig så er dette en mulighet .

 

Hele blokka er nå 100% fri for rust og skitt .

 

IMGP2061.jpg

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det slik at denne motoren hadde vært saltvannskjølt? Hvor gammel var den før vedlikehold? Har tilsvarende motorer selv, og lurer veldig på om jeg skal overhale de eller syrevaske og gi nytt liv på den måten. Det jeg er usikker på, er hvor mye korrodert kanalene er, og hvor mye av "godset" som er igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal skremme liv en gammel motor så bør du sjekke 2 ting før du vasker den i syre.

 

Alle 8 hull bør hones for og se om det er hull i sylinderveggen.

Toppen på blokka bør sjekkes nøye for og se om kjølekanalen er rusta inn mot sylinder .

 

IMGP2067.JPG

 

Denne blokka gikk i søppla

 

IMGP1963.jpg

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en link til:

 

www.evapo-rust.com

 

Jeg har ikke prøvd det selv, men jobber med saken. Syre i vannkanaler som tidligere har vært utsatt for sjøvann er ikke verdens beste patent, om noen har en gammel saltvannskjølt motor. Man må i det minste dyppe delene i noe alkalisk etterpå.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...