Jump to content

Nødvendig med kalesje når båten lagres under presenning?


JRK

Recommended Posts

Neppe hvis presseningen er tett. Ville nok heller tatt denne av hvis du bruker kalesje stengene til å holde presseningen med. Har du stativ som går over presseningen betyr det vel lite fra eller til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dropp kalesjen. Er du uheldig kan du få jordslag mellom presenning og kalesje, hvis det blir fuktighet der. jeg har ikke kalesje, men sørger for at kabinen er godt tildekket for å minske vaskejobben på våren.

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke slik at det er en fordel å få luft her da.

Det blir jo tett med kalesjen over da?

 

Hvis ikke skal jeg finne bruksområde for gammelkalesjen også...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart en fordel med lufting. Men det er ikke nødvendig med full gjennomtrekk heller. Det blir det bare mye mere støv og skitt ut av. Har prøvd opplag både med og uten kalesjen på, og det er helt klart en fordel å ha en kalesje eller lignende på under hovedpresenningen. Jeg bruker en gammel avdanket en, med hull i vinduer osv, men den tar av for det verste, samtidig som det blir litt lufting. Vil ikke anbefale å bruke den samme kalesjen som du bruker om sommeren, det blir fort litt gnisning og slitasje på hjørnene.

Hvis det er store svingninger i utetemperaturen kan det ofte bli et rimlag på innsiden av presenningen, og har du ikke noe som tar av for dette, drysser rimet rett inn i cockpiten. Så kan det hende det smelter, og da har du plutselig mye fuktighet inni båten. Dette slipper en mye av hvis en har en gammel kalesje på.

Uansett bør en ta en titt til båten en gang i blant. Spesielt hvis det er store temperatursvingnigner, og mye nedbør. Plutselig kan det være mye fukt allikevel, men det kan en hjelpe på ved å bruke noen tørrballer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...