Jump to content

Marinisering av Citroen XM 2.1 TD motor eventuelt andre motorer


Jon-Kåre

Recommended Posts

Noen her på dette flotte forumet som vet noe om denne motoren. + og - untatt at det sikkert ikke finnes noen som er marinisert tidligere. Størrelsen passer meg som hand i hanske vil jeg tro og effekten er og i mitt område

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Endelig en som tør!

Motoren er god den. Sterk og seiglivet, men hvis jeg ikke hysker feil, så har den reg. reim. I en båt kan du legge opp til god plass, men i bilen er det usannsynlig trangt...

 

Lurte på om jeg skulle ta en 2,5 CX diesel i en båt, men jeg synes den motoren ikke har noen fin gange.. For hard.

 

Dieselforbruket er også gunstig, ikke no unormalt å kjøre bilen på 0,55-0,65 Kan være en fordel med litt høyere dieselpriser til sommeren..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Den tanken har jeg også har flere ganger. I alle fall i bil er det en glimrende motor. Skal du "ta den lengre ut" så er jo etterfølgeren på 2.5 liter med balanseaksler enda en god del hakk bedre. Registerreim har de begge, det har Perkinsen min også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for den opplysningen TMe. Slikt er en av de tingene jeg alldri hadde kommet til å tenke på. Kan man behandle disse på noe vi eller bør de skiftes. Bruken er nok regelmesig om sommeren. Om vinteren står det på land og man kan jo da være nøye med å få dette rengjort?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Reima er helt sikkert oljebestandig.
Reima heter helt sikkert oljebestandig men jeg har vel enda tilgode å se gummi som virkelig er oljebestandig over tid. Alt som får en registerreim til å bli glatt høres ut som motorkiller for meg...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Reima heter helt sikkert oljebestandig men jeg har vel enda tilgode å se gummi som virkelig er oljebestandig over tid. Alt som får en registerreim til å bli glatt høres ut som motorkiller for meg...

 

Ok men det burde kanskje være nok å skylle skikkelig med ferskvann og skikkelig opptørking etter dette? Er disse hjulene vanskelig å komme til? Hvis denne motoren lar seg marinisere skulle det være en fin sak 2,1l og 110 hk.

 

Er det noen som vet om en link der jeg kan finne en tegning av denne motoren eventuelt spesifikasjoner? Har prøvd å søke men fant ikke noe. Men så er jeg absolutt ikke den beste til å lete på nettet da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Meg bekjent så står motoren også i Peugeot 605.. Kan kanskje hjelpe litt..

Hva med å høre med XM-klubben? Evt. din lokale bil-pusher.. Mange er faktisk veldig nysgjerrige på slike løsninger..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Jeg ville luftet dette spørsmålet på det utmerkede forum Citroenakuten. Forumet er meget aktivt og det skulle ikke forundre meg om du får svar. Når du registrerer deg på forumet får du tilgang til manualer og diverse til XM. Såvidt jeg vet ble motoren også benyttet i Xantia så du har flere underfora å lete på.

 

Ellers så finner du kanskje informasjon hos den norske XM klubben: Citroenxm.no. Peugeot også har denne PSA motoren i flere av sine modeller.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel noen småting du bør tenke på før du setter i gang tror jeg .

 

Hvordan ser bundpanna ut ?

Hvis den har sumpen framme på motoren så er vel ikke dette så gunstig med tanke på vinkelen motoren får når du skal opp i plan .

 

Siden det her er snakk om en turbo motor så sitter det da en manifoil mellom toppen og turbo , denne blir rimelig varm ja neste rød , kominasjonen trebåt og varm manifoil er vel ikke helt god :nono:

 

Effektkurven på denne motoren kjenner jeg ikke til men velig ofte på TD motoren så er det ikke så mye effekt før du kommer over 2000 o/m så her har du også noe og tenke på .

 

Nå tror jeg att turbo sitter langt nede på disse motorene noe som gjør løsningen med våt eksos til en utfordring , hvis du ser på nette hvor alle marine motoren har turbon montert så forstår du meg .

 

Lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan skrive under på at det er solide og gode motorer som nok tåler en viss hardkjøring på høyere turtall over tid. Det har jeg funnet ut etter en del nattlige bilturer gjennom nord-sveriges lange øde veistrekninger med klampen nærmest i bånn i time etter time (kan man skrive dette da ?) :crazy:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Varmeveksler, oljekjøler,sjøvannspumpe finnes som universaldeler.

 

Varmeveksler og sjøvannspumpe har jeg så jeg må kjøpe oljekjøler.

 

eksosmanifoil har jeg sendt forespørrsel til KD trading om de har hvis ikke er nok denne noe som må lages. Hvor enkelt det er vet jeg ikke da han jeg bruker for å sveise sier at det vil muligens falle billigere ut for meg å kjøpe en ferdig :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan skrive under på at det er solide og gode motorer som nok tåler en viss hardkjøring på høyere turtall over tid. Det har jeg funnet ut etter en del nattlige bilturer gjennom nord-sveriges lange øde veistrekninger med klampen nærmest i bånn i time etter time (kan man skrive dette da ?) :crazy:

 

Skrive det kan du gjøre, gjøre det ja si det er vel en annen sak :crazy: Men det er jo bra noen tester ut motorene. Har ikke endelig bestemt meg for en slik 2,1td enda men den ser ut til å være en stærk kandidat

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Håper det er greit at jeg låner tråden din jonkare

 

Hva med en iveco 2,5 turbo diesel. Kan den mariniseres. Har en 92 modell turbo iveco som stålmarken har spist godt på, men motoren har gått bare 200 000 og er i god stand.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Håper det er greit at jeg låner tråden din jonkare

 

Hva med en iveco 2,5 turbo diesel. Kan den mariniseres. Har en 92 modell turbo iveco som stålmarken har spist godt på, men motoren har gått bare 200 000 og er i god stand.

 

Ja det skulle vel la seg gjøre skulle jeg tro. Det er iallefall en av de jeg har på blokken min. Hvilken det blir vil den første mnd vise da jeg snart må bestemme meg så jeg får tid iløpet av vinteren til å utføre mariniseringen og andre tilpassninger som måtte komme slik at jeg til neste år kanskje får ut båten til ørret sesongen starter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg helt skjønte spørsmålet men i mitt tilfelle blir det vel kun da et spørsmål om hvem som selger billigst eksos manifoil. Oljekjøleren jeg trenger er universal. Bortsett fra oljekjøler og eksosmanifoil har jeg det jeg trenger. Tilgang og pris på egnet bilmotor er jo og vesentlig. Men som sagt så er jeg ikke sikker på at jeg forsto innlegget ditt helt så hvis du kunne presisere litt mere/forklare en nordlending hva du mener så er det mulig at jeg fatter poenget ditt :smash:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du skriver om en liste med motoren som du vurdere i din båt ............si ?

 

Hvis du legger denne listen ut på denne eller en ny tråd , så kan de med erfaring fortelle deg hvem motor som er best og billigst å marenisere selv ..............si ?

 

Da slipper du og finne opp krutte selv for da kan de med erfaring fortelle deg hvem motor som er best og billigst å marenisere selv .................... si ?

Link to post
Share on other sites

Ok da skjønner jeg hva du mener. Skal se om jeg legger den ut her eller i en annen tråd. And now I......................... see (si)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg er eier av en slik HDI-motor i min Peugot 806. En motor som kler denne bilen bra. Bra dreimoment gjør st når jeg lunker avgårde litt over fartsgrensa så slipper jeg å gire når en motbakke kommer, eller en annen bil skal forseres. Kunne godt ha tenkt meg denne motor i min Saga 27, ville hatt en masse krefter på lavt turtall, d.v.s ca 2200 til 2500 r/min. Lavt dieselbruk er det også på den, i allefall når den står i bilen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...