Jump to content

Marinisering av Citroen XM 2.1 TD motor eventuelt andre motorer


Jon-Kåre

Recommended Posts

Skjønner ikke hvorfor du skal bryte en Citroen-motor i denne flotte båten?
Det skjønner jeg godt fordi jeg har hatt flere av disse motorene i bil og de er meget flotte og robuste saker, i alle fall i bil. Ser dog helt klart ulempene med Reodorløsninger...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er forøvrig meir enn enig med rogeri!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Motoren er sikkert brilliant,(til det den er tiltenkt)!

Synes det fremgår av bildet i en tråd lenger opp at det er mye støpaluminium (aducergods) og dette er vel lite egnet for det maritime miljø.

Og så var det dette med annenhånsverdi på båten som helhet?

 

Mye her som skal klaffe, og ja, det der vet du jo selv...SveinHA!

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du skal bryte en Citroen-motor i denne flotte båten?

 

Støpaluminium som med tiden tæres opp pluss at motoren er og vil alltid forbli ukurant, med dertil normal og sunn skepsis fra kjøpere ved evnt. salg en gang i fremtiden.

 

Flott emd litt negative tilbakemeldinger.

 

Denne motoren har betegnelsen XUD11, hva skuiller den bortsett fra størrelse fra XUD9 som det leveres mariniseringsutstyr til??

 

Er den uten alu og kanskje ikke skråstilt??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tror du blander disse to båtene nå tuff

BADRAST Over 200HK

 

Gjeld-frid II over 90HK

 

Den motoren jeg er ute etter for marinisering er Gjeld-frid II

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Neida jeg har ikke bestemt meg for noen ting, det blir ikke den på finn til 1500,- iallefall. Sendte en forespørsel til Skedsmo bilopphugging(linken din) på en transit motor da denne og kan være aktuell. Det var en 2,0l TD så det spørs hvor mange hk den er på. Noen som vet? Ellers er jeg fortsatt motakelig for forslag og plusser og minuser rundt motorer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det stemmer på en prikk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

En Ford "transit" motor med turbo bør kunne klare seg......

De yter 110-130hk. alt etter utgaven

Men skal du marinisere den selv raser høvdingene hurtig... Husk på at en båtmotor består av bl.a.:

Sjøvannspumpe, varmeveksler, eksosmanifold (hvis du da ikke kan bruke kombi), gear, oljekjøler, gearoljekjøler, demperplate, svinghjulshus, innsugsmanifold, luftfilter til turbo, motorlabber på motoren (4stk.), mixebend for eksos, Rør og slanger imellom kjølere etc....., ny dynamo(ofte små eller slitte), kabelsett på motoren, instrumentbord med kabelstokk imellom. Har motoren stått skrått i bil/lastebil etc... må bunnpannen kanskje skiftes eller bygges om. Alt dette koster penger, mye penger......

Ville nok heller fulgt med på brukte motorer...

Så en slik i fjor på disse tider for rundt 30.000 inkl. gear og instrumenter med kabler....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet at en 90 mod. Ford Transit 2,5 D har ca.70 hk men vet ikke hva en 2.0 l har det kommer vel sikkert an på årsmodellen jeg tror de av nyere dato har en del mer hk?

Det ser du sikkert på finn.no :smiley:

70 Hk målt på veiv eller hjul evt turtall ?

Nå finnes det helt sikkert en tabell her som forteller hvor mye effekt som blir borte i drevet noe som er viktig og ta høyde for evt hvordan effektkurven ser ut på den aktuelle motoren siden vi på sjøen kjører i en motbakke hele tiden :lol:

 

Nå finnes det komplette bensinløsninger til 30,000 på finn.

Hvor mange timer i året kjører du på full gass ?

 

Denne hadde passet fint i din båt :wink:

4_1644705521.jpg

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.lancingmarine.com/

Er vel lite av dette som er egnet til ditt bruk, men greit som inspill om hva som finnes "der ute".

 

Ser i listebne der at det finnes en peguot motor med betegnelsen XUDT: HVilken bil står denne i og er det noen som ghar info om denne

En Ford "transit" motor med turbo bør kunne klare seg......

De yter 110-130hk. alt etter utgaven

Men skal du marinisere den selv raser høvdingene hurtig... Husk på at en båtmotor består av bl.a.:

Sjøvannspumpe, varmeveksler, eksosmanifold (hvis du da ikke kan bruke kombi), gear, oljekjøler, gearoljekjøler, demperplate, svinghjulshus, innsugsmanifold, luftfilter til turbo, motorlabber på motoren (4stk.), mixebend for eksos, Rør og slanger imellom kjølere etc....., ny dynamo(ofte små eller slitte), kabelsett på motoren, instrumentbord med kabelstokk imellom. Har motoren stått skrått i bil/lastebil etc... må bunnpannen kanskje skiftes eller bygges om. Alt dette koster penger, mye penger......

Ville nok heller fulgt med på brukte motorer...

Så en slik i fjor på disse tider for rundt 30.000 inkl. gear og instrumenter med kabler....

 

Først 30 000,- skal jeg og har jeg ikke å bruke det er dessuten milevis mellom motorer som er ferdige båtmotorer og som egner seg til mitt bruk. Som regel er det vekten som knekker dette. Det nærmeste jeg har sett er et medlem her som avventerte en marinisert mitshubisi motor til 30K.

 

Ellers så flasker du vel mye til på hva jeg trenger: for å ta det ovenfra og ned:

- Bunnpanneproblematikken er jeg blitt klar over etterhvert.

- Kabler og instrumenter er på plass

- Dynamo, om denne er liten så trenger jeg ikke all verden da jeg har lite og ingen forbruk annet en start .

Slanger og rør har jeg noe av men må sikkert komplettere noe.

- Mixerbend til eksosen, litt usikker på hva du mener men dette kommer jo i manifoilen og går ut gjennom drevet eventuelt eget utakk

- Gear oljekjøler trenger jeg ikke da jeg ikke har gear

- Demperplate og svinghjulshus har jeg.

- Innsugningsmanifoil ?? forklar denne da det vel ikke trenges annen en det som er på en bilmotor fra før.

- Luftfilter til turbo. Tja trenger vel ikke annet en et nettingsfilter / grovfilter her.

- Motorlabber, trenger bare 2 stk og ikke fire og disse har jeg. Nye motorfester til motoren trenger jeg nok.

- Gear, som nevnt tidligere er det drev som skal monteres og dette har jeg.

- Eksosmanifoil må jeg kjøpe eller få laget.

- Varmeveksleren har jeg

- Sjøvannspumpen har jeg.

 

Ble vel ikke helt nedenfra og opp dette men sånn omentrent

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du skal bryte en Citroen-motor i denne flotte båten? En masse kostbare og arbeidskrevende leamikk og Reodor Felgen-løsninger som muligens vil virke, men som har sine klare bakdeler. Støpaluminium som med tiden tæres opp pluss at motoren er og vil alltid forbli ukurant, med dertil normal og sunn skepsis fra kjøpere ved evnt. salg en gang i fremtiden.

 

Hvorfor ikke heller kjøpe en brukt marinemotor av kjent type og om nødvendig overhale den?

Kan næppe bli noe dyrere på lang sikt.!!! :confused:

Valget mellom en marinemotor kontra en marinisert bilmotor skal jeg ikke legge meg opp i - tror jeg ville valgt det FØRSTE selv.... (EDIT: hadde skrevet feil her!)

 

Men om man først skal velge å marinisere en bilmotor våger jeg påstanden om at den aktuelle Citroenmotoren er langt fra ukurrant. Den ble brukt MYE i Peugeot 605 og 406 samt i Citroen Xantia og XM. Det er vel solgt nærmere 3000 eksemplar i Norge bare av Citroen XM med denne motoren før man teller med de tre andre bilmodellene. Motoren er kjent som meget driftsikker og slitesterk og minst 500.000 til 600.000 km på telleren eller heller regelen enn unntaket før større reparasjoner må gjøres på motor.

 

Men som sagt - en marinemotor er vel det enkleste.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel solgt nærmere 3000 eksemplar i Norge bare av Citroen XM med denne motoren før man teller med de tre andre bilmodellene. Motoren er kjent som meget driftsikker og slitesterk og minst 500.000 til 600.000 km på telleren eller heller regelen enn unntaket før større reparasjoner må gjøres på motor.

Har du hørt eller sett mange som bruker denne 2,1L TD motoren i båt?

Link to post
Share on other sites

- Mixerbend til eksosen, litt usikker på hva du mener men dette kommer jo i manifoilen og går ut gjennom drevet eventuelt eget utakk

Kjølevannet tar seg en tur via din turbo på eksos siden (Raiser/mixebend) før den går ut i drevet .

Ikke så lurt med tør eksos i drevet.

 

Men på dette bilde er det også vannkjøling på turboen noe som den ikke er på bil turbo , med det er du vel klar over :nonod: .

 

7_-2059932611.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er også båtmotorer som ikke har vannkjølt turbo. Ikke det at jeg liker slik installasjon, men turbo er tross alt en varmekraftmaskin.

 

Rent personlig hadde jeg nok funnet meg en bensin bilmotor fortrinnsvis med dir. insprøytning. Ikke sikkert at jeg hadde brydd meg særlig om mariniserigen heller. Vannkjølt manifold og sjøvann. Montert andoder som beskyttelse for blokk og topplokk. Slikt blir rimelig og holder i mange år.

 

Mange motorer å velge mellom fra Europa og USA.

Link to post
Share on other sites

Har du hørt eller sett mange som bruker denne 2,1L TD motoren i båt?

Jeg for min del har ikke hørt om mange i det hele tatt som har marinisert bilmotorer og er INGEN ekspert på området. Dersom den omtalte bilmotor skal egne seg mye dårligere en enkelte andre bilmotorer i båt bør vel dette primært være om det er brukt mye mer ugunstige metalldeler i denne?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...