SveinHa Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Skjønner ikke hvorfor du skal bryte en Citroen-motor i denne flotte båten?Det skjønner jeg godt fordi jeg har hatt flere av disse motorene i bil og de er meget flotte og robuste saker, i alle fall i bil. Ser dog helt klart ulempene med Reodorløsninger... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
RITS Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Er forøvrig meir enn enig med rogeri! Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Motoren er sikkert brilliant,(til det den er tiltenkt)! Synes det fremgår av bildet i en tråd lenger opp at det er mye støpaluminium (aducergods) og dette er vel lite egnet for det maritime miljø. Og så var det dette med annenhånsverdi på båten som helhet? Mye her som skal klaffe, og ja, det der vet du jo selv...SveinHA! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Skjønner ikke hvorfor du skal bryte en Citroen-motor i denne flotte båten? Støpaluminium som med tiden tæres opp pluss at motoren er og vil alltid forbli ukurant, med dertil normal og sunn skepsis fra kjøpere ved evnt. salg en gang i fremtiden. Flott emd litt negative tilbakemeldinger. Denne motoren har betegnelsen XUD11, hva skuiller den bortsett fra størrelse fra XUD9 som det leveres mariniseringsutstyr til?? Er den uten alu og kanskje ikke skråstilt?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Jeg var mere redd for at den var litt i minste laget jeg, jonkare. Trenger ikke du nærmere 200 hk enn 100 da? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Tror du blander disse to båtene nå tuff BADRAST Over 200HK Gjeld-frid II over 90HK Den motoren jeg er ute etter for marinisering er Gjeld-frid II Redigert 26.Oktober.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Oppsss.... mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Har du bestemt deg for denne motoren? Det finns jo alternativer, bare ment som ett tips. Ser det ikke kom noen motordatabase som dem skrev i en annonse på finn.no, men de skal ha over 200 motorer Redigert 26.Oktober.2006 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Neida jeg har ikke bestemt meg for noen ting, det blir ikke den på finn til 1500,- iallefall. Sendte en forespørsel til Skedsmo bilopphugging(linken din) på en transit motor da denne og kan være aktuell. Det var en 2,0l TD så det spørs hvor mange hk den er på. Noen som vet? Ellers er jeg fortsatt motakelig for forslag og plusser og minuser rundt motorer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Stemmer det at du vil ha en 100+ Hk Diesel motor med 4 syl max pga lengden og vekten, også må den være billig ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 26.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Det stemmer på en prikk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Jeg vet at en 90 mod. Ford Transit 2,5 D har ca.70 hk men vet ikke hva en 2.0 l har det kommer vel sikkert an på årsmodellen jeg tror de av nyere dato har en del mer hk? Det ser du sikkert på finn.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Kikker du i prislista her finner du litt info. om bl.a. Ford'er egnet for marinisering. http://www.lancingmarine.com/ Er vel lite av dette som er egnet til ditt bruk, men greit som inspill om hva som finnes "der ute". Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) En Ford "transit" motor med turbo bør kunne klare seg...... De yter 110-130hk. alt etter utgaven Men skal du marinisere den selv raser høvdingene hurtig... Husk på at en båtmotor består av bl.a.: Sjøvannspumpe, varmeveksler, eksosmanifold (hvis du da ikke kan bruke kombi), gear, oljekjøler, gearoljekjøler, demperplate, svinghjulshus, innsugsmanifold, luftfilter til turbo, motorlabber på motoren (4stk.), mixebend for eksos, Rør og slanger imellom kjølere etc....., ny dynamo(ofte små eller slitte), kabelsett på motoren, instrumentbord med kabelstokk imellom. Har motoren stått skrått i bil/lastebil etc... må bunnpannen kanskje skiftes eller bygges om. Alt dette koster penger, mye penger...... Ville nok heller fulgt med på brukte motorer... Så en slik i fjor på disse tider for rundt 30.000 inkl. gear og instrumenter med kabler.... Redigert 26.Oktober.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) Jeg vet at en 90 mod. Ford Transit 2,5 D har ca.70 hk men vet ikke hva en 2.0 l har det kommer vel sikkert an på årsmodellen jeg tror de av nyere dato har en del mer hk?Det ser du sikkert på finn.no 70 Hk målt på veiv eller hjul evt turtall ? Nå finnes det helt sikkert en tabell her som forteller hvor mye effekt som blir borte i drevet noe som er viktig og ta høyde for evt hvordan effektkurven ser ut på den aktuelle motoren siden vi på sjøen kjører i en motbakke hele tiden Nå finnes det komplette bensinløsninger til 30,000 på finn. Hvor mange timer i året kjører du på full gass ? Denne hadde passet fint i din båt Redigert 26.Oktober.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 27.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 http://www.lancingmarine.com/Er vel lite av dette som er egnet til ditt bruk, men greit som inspill om hva som finnes "der ute". Ser i listebne der at det finnes en peguot motor med betegnelsen XUDT: HVilken bil står denne i og er det noen som ghar info om denne En Ford "transit" motor med turbo bør kunne klare seg......De yter 110-130hk. alt etter utgaven Men skal du marinisere den selv raser høvdingene hurtig... Husk på at en båtmotor består av bl.a.: Sjøvannspumpe, varmeveksler, eksosmanifold (hvis du da ikke kan bruke kombi), gear, oljekjøler, gearoljekjøler, demperplate, svinghjulshus, innsugsmanifold, luftfilter til turbo, motorlabber på motoren (4stk.), mixebend for eksos, Rør og slanger imellom kjølere etc....., ny dynamo(ofte små eller slitte), kabelsett på motoren, instrumentbord med kabelstokk imellom. Har motoren stått skrått i bil/lastebil etc... må bunnpannen kanskje skiftes eller bygges om. Alt dette koster penger, mye penger...... Ville nok heller fulgt med på brukte motorer... Så en slik i fjor på disse tider for rundt 30.000 inkl. gear og instrumenter med kabler.... Først 30 000,- skal jeg og har jeg ikke å bruke det er dessuten milevis mellom motorer som er ferdige båtmotorer og som egner seg til mitt bruk. Som regel er det vekten som knekker dette. Det nærmeste jeg har sett er et medlem her som avventerte en marinisert mitshubisi motor til 30K. Ellers så flasker du vel mye til på hva jeg trenger: for å ta det ovenfra og ned: - Bunnpanneproblematikken er jeg blitt klar over etterhvert. - Kabler og instrumenter er på plass - Dynamo, om denne er liten så trenger jeg ikke all verden da jeg har lite og ingen forbruk annet en start . Slanger og rør har jeg noe av men må sikkert komplettere noe. - Mixerbend til eksosen, litt usikker på hva du mener men dette kommer jo i manifoilen og går ut gjennom drevet eventuelt eget utakk - Gear oljekjøler trenger jeg ikke da jeg ikke har gear - Demperplate og svinghjulshus har jeg. - Innsugningsmanifoil ?? forklar denne da det vel ikke trenges annen en det som er på en bilmotor fra før. - Luftfilter til turbo. Tja trenger vel ikke annet en et nettingsfilter / grovfilter her. - Motorlabber, trenger bare 2 stk og ikke fire og disse har jeg. Nye motorfester til motoren trenger jeg nok. - Gear, som nevnt tidligere er det drev som skal monteres og dette har jeg. - Eksosmanifoil må jeg kjøpe eller få laget. - Varmeveksleren har jeg - Sjøvannspumpen har jeg. Ble vel ikke helt nedenfra og opp dette men sånn omentrent Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 (redigert) Skjønner ikke hvorfor du skal bryte en Citroen-motor i denne flotte båten? En masse kostbare og arbeidskrevende leamikk og Reodor Felgen-løsninger som muligens vil virke, men som har sine klare bakdeler. Støpaluminium som med tiden tæres opp pluss at motoren er og vil alltid forbli ukurant, med dertil normal og sunn skepsis fra kjøpere ved evnt. salg en gang i fremtiden. Hvorfor ikke heller kjøpe en brukt marinemotor av kjent type og om nødvendig overhale den? Kan næppe bli noe dyrere på lang sikt.!!! Valget mellom en marinemotor kontra en marinisert bilmotor skal jeg ikke legge meg opp i - tror jeg ville valgt det FØRSTE selv.... (EDIT: hadde skrevet feil her!) Men om man først skal velge å marinisere en bilmotor våger jeg påstanden om at den aktuelle Citroenmotoren er langt fra ukurrant. Den ble brukt MYE i Peugeot 605 og 406 samt i Citroen Xantia og XM. Det er vel solgt nærmere 3000 eksemplar i Norge bare av Citroen XM med denne motoren før man teller med de tre andre bilmodellene. Motoren er kjent som meget driftsikker og slitesterk og minst 500.000 til 600.000 km på telleren eller heller regelen enn unntaket før større reparasjoner må gjøres på motor. Men som sagt - en marinemotor er vel det enkleste. Redigert 27.Oktober.2006 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Det er vel solgt nærmere 3000 eksemplar i Norge bare av Citroen XM med denne motoren før man teller med de tre andre bilmodellene. Motoren er kjent som meget driftsikker og slitesterk og minst 500.000 til 600.000 km på telleren eller heller regelen enn unntaket før større reparasjoner må gjøres på motor. Har du hørt eller sett mange som bruker denne 2,1L TD motoren i båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 - Mixerbend til eksosen, litt usikker på hva du mener men dette kommer jo i manifoilen og går ut gjennom drevet eventuelt eget utakk Kjølevannet tar seg en tur via din turbo på eksos siden (Raiser/mixebend) før den går ut i drevet . Ikke så lurt med tør eksos i drevet. Men på dette bilde er det også vannkjøling på turboen noe som den ikke er på bil turbo , med det er du vel klar over . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Maken til flott " kjeller ",har jeg skjelden sett... Om bildet ikke er tatt i en splitter ny båt da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Det er også båtmotorer som ikke har vannkjølt turbo. Ikke det at jeg liker slik installasjon, men turbo er tross alt en varmekraftmaskin. Rent personlig hadde jeg nok funnet meg en bensin bilmotor fortrinnsvis med dir. insprøytning. Ikke sikkert at jeg hadde brydd meg særlig om mariniserigen heller. Vannkjølt manifold og sjøvann. Montert andoder som beskyttelse for blokk og topplokk. Slikt blir rimelig og holder i mange år. Mange motorer å velge mellom fra Europa og USA. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Har du hørt eller sett mange som bruker denne 2,1L TD motoren i båt? Jeg for min del har ikke hørt om mange i det hele tatt som har marinisert bilmotorer og er INGEN ekspert på området. Dersom den omtalte bilmotor skal egne seg mye dårligere en enkelte andre bilmotorer i båt bør vel dette primært være om det er brukt mye mer ugunstige metalldeler i denne? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 (redigert) Maken til flott " kjeller ",har jeg skjelden sett... Om bildet ikke er tatt i en splitter ny båt da Å, polerer ikke du motorrommet hver søndag? Redigert 27.Oktober.2006 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Å, polerer ikke du motorrommet hver søndag? Skal vel inrømme at jeg ikke gjør det nei. Men jeg går faktisk på sokkelesten i maskinrommet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 27.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2006 Maken til flott " kjeller ",har jeg skjelden sett... Om bildet ikke er tatt i en splitter ny båt da Nei det var en eldre båt som lå på Finn Dette er kjeller min Her er det en fra finn som har satt inn en delvis marinisert sakt . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.