Jump to content

Stål propell


petterøes.3

Recommended Posts

Hei båtfolk.

 

Jeg har en Suzuki 90hk 4 takt(årets modell) som jeg vurderer på å kjøpe stålpropell til.

Er derfor interessert i å høre meninger fra andre som har kjøpt/byttet til stålpropell.

Original propellen som står på no er 14/21"

Båten min er en Rana 520sl, som gjør en fart på ca 38 knop.

Motoren skal max ha 5500om. ved full fart, men jeg får 5800om. Altså 300om. for mye.

 

Er interessert å vite hvilken fabrikat som er hvert å prøve, hvilken størrelse man skulle prøve og om fart og forbruk vil forandre seg noe.

 

På forhand TAKK

Mvh petterøes.3

Link to post
Share on other sites

Har en kollega som har solgt og reparert påhengser i 24 år, han anbefaler ikke stålpropell fordi den kan skade gear hvis propellen slår borti noe. Alupropellen vil gi etter og skåne mekanikken bedre.

 

Dette stemmer, men skal kjøre hardt på land for at det skal skje noe med gearet.

 

Men ytelsen en stålpropell gir mener jeg at dette overgår ulempene, iallefall til mitt bruk

Link to post
Share on other sites

Har selv 140 hesteren av Suzuki 4-takt. Forrige eier byttet til Winrace stålpropeller. Den koster vel ca. 3000 kroner. Gir 1-2 knop bedre toppfart, roligere gange, mindre grad av kavitering og som følge av dette litt bedre akselerasjon.

 

Du kan ofte heise motoren 1-2 hakk høyere enn med aluminiumspropeller.

 

Og så er det gromt med blankt stål :wink:

Link to post
Share on other sites

Har testet ut diverse stålpropeller opp gjennom tiden, den båt/motor som er mest lik din er en Aquamar 18ft jeep med en 2002 90hp 2t motor.

 

Denne testet vi ut diverse propeller på, økningen fra beste aluminiumspropell til beste stålpropell ble på hele 17km/ t i differanse. vi havnet på 43,3 gps knop under ideelle forhold med bølger og 40knop flatt vann.

 

 

Fordeler og ulemper med Stål

 

 

Fordeler:

-Heise motor for bedre fart(vil spinne ut med en aluprop i sving og rett frem hvis man presser nok)

-Bedre stabilitet

-Lavere forbruk

-Høyere toppfart

-Bedre akselerasjon

-Kan presse båt mere før propell spinner ut

-Propell hardere så gir mindre slipp, Propell sitter bedre under belastning

-lengere levetid enn aluprop.

-Høyere annenhåndspris

-Kan repareres hvis uhellet er ute

-Kan finjusteres hvis nødvendig

 

Ulemper:

-Kan lettere skade gear ved hard belastning og eller grunnstørting

-Dyr i innkjøp

-Hub ryker litt lett til mitt bruk da jeg belaster den max, trenger fast hub men ødelegger gear mere da.(kun nødvendig til overflate)

-Kommer egentlig ikke på mere her jeg :wink:

 

 

Jeg har grunnstøtt med stålpropell , da brukte jeg BALLISTIC prop som er så tynn at denne krøllet seg lett noe eks Mercyry Cleaveren og Micigan wheel propellene jeg bruker ikke hadde gjort.

 

Ballistic propellen var lett å rette ut og og få sveiset på ødelagt blad og avbalanser dette, kostnad under en alupropell i innkjøp( aluminium kan ikke repareres)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for en ballistic XL prop

 

øyvind l

Link to post
Share on other sites

Hei

Har nesten samme motoren som du. En Suzuki 115hk, som har max turtall på 6000.

90 og 115 har bare toppturtallet som forskjell, og det ligger nok i motorstyringen.

Bruker i dag den orginale alu. propellen som er 14x23".

Det er den største propellen som leveres til denne motoren, og turtallet er 6000+.

Da er farten 40kn på Busteren.

Har kjøpt en 13 2/3 x 24" Ballistic som jeg ikke har fått montert enda.

Regner med noen ekstra knop, men det som er viktigere er at kavitering i svinger vil bli mindre.

Har erfaring i fra Belle 512 med 90 Suzuki. Den økte 4kn. med Ballistic propell.

Denne motoren vår har en liten merkelig utveksling 2,5-1.

Det betyr at skal du kjøre fort så trenges det mye stigning på propellen.

Yamaha 80 til 115 bruker samme propellen, men den har en annen utveksling, så hvis du finner brukte propeller til Yamaha, så har den som regel for liten stigning. :cool:

Link to post
Share on other sites

Ballistic propellen var lett å rette ut og og få sveiset på ødelagt blad og avbalanser dette, kostnad under en alupropell i innkjøp( aluminium kan ikke repareres)

 

Hmm. Jeg fikk da reparert aluminiumspropellen på mitt gamle 280 aggregat hos en propellreparatør i Skien en gang på nitti-tallet i hvert fall. Ble som ny den. :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Fordeler og ulemper med Stål

Fordeler:

-Kan repareres hvis uhellet er ute

-Kan finjusteres hvis nødvendig

....

( aluminium kan ikke repareres)

 

Har da fått reparert flere alu propellere med godt resultat hos Winrace. Har også fått finjustert alu propeller. (selvfølgelig begrenset hvor mye man kan gjøre her sammenlignet med stål)

Også billigere å få utført små reparasjoner på alu.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hmm. Jeg fikk da reparert aluminiumspropellen på mitt gamle 280 aggregat hos en propellreparatør i Skien en gang på nitti-tallet i hvert fall. Ble som ny den. :yesnod:

 

mvh tuffff

 

 

Ingen regel uten unntak men en aluprop som går på grunn i steinene er gjerne så ødelagt i forhold til en stål at den ikke lønner seg eller er praktisk mulig å få optimal igjen da aluminumspropellene er støpte og liker lite å sveises i da de blir enda mykere etter en reparasjon(den nye aluminiumen).

Link to post
Share on other sites

Ja, Olle T sa at det måtte ikke være borte for mye av tuppen på bladet, dvs bakre "hjørne" , da var det lite vits i å reparere.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Suzuki DF115 med orginalpropell på min Beneteau Antares 650HB. Har store problemer med kavitasjon. Når jeg prøver å trimme baugen opp, blir det kavitasjon. Får også lett kavitasjon i svinger med moderat trimming.

 

Er det en bedre propell som kan fikse disse problemene, eller har dette noe med skrogformen (trinnkjøl) å gjøre?

 

Ballistic er vel ikke riktig propell til en slik "4x4" båt, men Rapture kan kanskje være et bra valg.

Link to post
Share on other sites

Har en kollega som har solgt og reparert påhengser i 24 år, han anbefaler ikke stålpropell fordi den kan skade gear hvis propellen slår borti noe. Alupropellen vil gi etter og skåne mekanikken bedre.

Da er det "bare" å la være å kjøre på grunna. :lol:

 

Tror du må litt opp i størrelse eller vridning på propellen, for å minske turtallet litt. var vel det som var planen?

 

Anbefaler også Ballistic... men se også på Viper og Raker...

 

LODDA

Er ikke Raker en overflatepropell?? :confused:

 

tror ikke du vil merke noen forskjell med stålpropell.. bruk den du har.

Jo, det vil han. :smash:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Suzuki DF115 med orginalpropell på min Beneteau Antares 650HB. Har store problemer med kavitasjon. Når jeg prøver å trimme baugen opp, blir det kavitasjon. Får også lett kavitasjon i svinger med moderat trimming.

 

Er det en bedre propell som kan fikse disse problemene, eller har dette noe med skrogformen (trinnkjøl) å gjøre?

Vil garantert bli bedre med stålpropell, dette er et udiskuterbart tema på planende båter.

 

Hør med gutta på http://www.progressing.no/ de har veldig greie på propeller, er å anbefale. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har i høst kjøpt ny Evinrude etec 60 hk til Trolleren 17fot, Brukte orginal al. pr. først, tror det var 17 tommer. Fikk tilnermet riktig omdr.

Skiftet til samme i stål tror det er Raker. fikk omtrent samme turtall men ingen fartsøkning.

Motoren står litt høyt , suger luft når motoren tiltes (trimmes) til midtstilling.

Kan det bare gjelde større motorer at det går fortere med stål.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette har noe med dit proppel valg å gjøre men nevner det alikevell.

Jeg har VP duoprop drev med stålproppeler. VP bruker IKKE alu propp på båter med topp fart fra 40 knop og oppover. Alu prop anbefalt til 35 knop men kan brukes til 40 knop.

 

 

Tja... Mitt Volvo Penta SX drev med singel prop var utstyrt med 14 1/4 21" alupropell fra leverandør. Båten gjør 48 knop. Etter uheldig nedslag med propellskade byttet jeg til Ballistic 14 3/8 21" stålpropell. Annet at den ser grommere ut så kan jeg absolutt ikke måle noen forskjell fra alu. Byttet propell to ganger fordi resultatet ble så skuffende. Faktisk synes jeg VP orginal alupropellen gav litt bedre prestanda enn ballistic.

 

Min erfaring er derfor at på utenbordsdrev med singelprop var det intet å hente på å oppgradere til stål.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...