Jump to content

Klasse B-transpondere for AIS


Astor

Recommended Posts

I det siste har det kommet klasse B-transpondere for AIS på markedet. Ville tro at flere følger på etter hvert.

Har hørt atde nå ligger på 7-8.000 kroner.

Har det kommet flere typer på det norske markedet?

 

 

De nya klasse-B -transponderne t ex sender bare ut data hvert 30 sek. på annhver kanal.

Link to post
Share on other sites

De nya klasse-B -transponderne t ex sender bare ut data hvert 30 sek. på annhver kanal.

Hvor har du funnet denne informasjonen, hvem lager de?

 

Personlig synest jeg det høres merkelig at de ikke skal sende oftere når båtene beveger seg fort slik som en vanlig ais gjør...

Link to post
Share on other sites

Her fikk jeg vel et svar til vedr. hyppighet for sending/mottak:

Class “A” shipborne mobile equipment reporting intervals

Ship's dynamic conditions Reporting interval

Ship at anchor or moored and not moving faster than 3 knots 3 Minutes

Ship at anchor or moored and moving faster than 3 knots 10 Seconds

Ship 0-14 knots 10 Seconds

Ship 0-14 knots and changing course 3 1/3 Seconds

Ship 14-23 knots 6 Seconds

Ship 14-23 knots and changing course 2 Seconds

Ship >23 knots 2 Seconds

Ship >23 knots and changing course 2 Seconds

 

Dette gjelder:

SLR-200

Ship Location Receiver

Link to post
Share on other sites

Worldnav selger Comair CBS200 for £ 450,94 (+ TAX)

Jeg ser at CBS200 er omtalt av Practical Boat Owner i seksjonen med produkter som blir vist på London Boat Show. Prisantydningen er £ 525, og det er vel omtrent samme pris du nevner når britisk mva er regnet inn. Kjekk sak.

 

Nå er jeg av den mening at radar (og en god radarreflektor for dem som ikke har båt av stål eller aluminium) er viktigere en AIS, men nå ser det ut til å skje ting til en hyggelig pris på den fronten også. På London Boat Show blir visst Garmin GMR 18 lansert, og da kan jeg kjøpe både radar og AIS-B til det jeg trodde jeg måtte betale for kun radar. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I februar 2007 nummeret av Motor Boat & Yachting. sodene 170 - 174 er det en oversiktlig artikkiel om AIS og forskjellen mellom AIS A og AIS B, eller som noen også sier AIS med transponder klasse A (som er påbustr for skip 300 br tonn) og AIS med transpondere klasse B.

 

Sistenevnte sender ut atskillig færre detaljer om eget skip, og faller atskillig rimeligere i pris.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Fanden og! Her aner jeg konturene av ytterligere ett prosjekt.....

 

Akk ja...

AIS er i ferd med å endre status fra "nice" til "need" her også ...

som de fleste båtrelaterte dubbeditter har en tendens til å gjøre.

Uavhengig av opphav eller nytte, må dette være en av de mer utbredte

iboende nautiske naturlover... :crazy:

Etter en meget seriøs kost/nytte-analyse, sett opp mot f.eks. mer landbaserte

og derav høyst unyttige investeringer i hus, hytte, bil og andre perifere objekter,

ser AIS ut til å avansere til "Must".

 

Men til saken:

Min plotter (CX44) er ikke oppgitt til å ha egen AIS-inngang.

Imidlertid ser jeg at noen "black-box`er", f.eks. den BM-testede Easy AIS`en (BM juni/07)

oppgis til å fungere mot NMEA 0183.

Betyr dette "Plug&Play" også mot min plotter via NMEA 0183 eller er det krav til at plotteren fremdeles være forberedt for AIS? :confused:

 

Som alternativt prosjekt kan jeg sette opp og ha en dedikert bærbar pc til AIS.

Mulig at dette er en bedre løsning, da jeg slipper å fylle allerede informasjonsmettede kart- og radarbilder

på plotteren med AIS-data i tillegg.

I leder med mye trafikk ser jeg at dette kan være en bedre løsning enn å samle alt på en skjerm.

Dersom mange fritidsbåter etterhvert vil anskaffe AIS m/TX, vil antall plottinger rundt Oslofjorden en julidag totalt overskygge kartverkverket.

Ulempen med pc er elendige dagslysegenskaper med hensyn til lesbarhet på skjermen , noe som var årsaken til at jeg tidligere parkerte pc-løsninger og satset på plotter med overlegne skjermegenskaper i sollys.

AIS er derimot et fantastisk verktøy i mørke og dårlig sikt, og en pc-løsning vil da kunne fungere tilfredsstillende.

Synspunkter ??

 

Jeg må i så fall kjøpe et nytt pc`basert kartprogram som er forberedt for AIS,

da de to pc-baserte kartprogrammene jeg har i dag ikke er forberedt for dette.

Eller kan jeg bruke et hvilket som helst kartprogram med f.eks. en AIS som nevnt ovenfor

som kommuniserer via NMEA 0183?

Hvis jeg må kjøpe nytt, har noen forslag til et rimelig og greit kartprogram som vil gjøre en god jobb som vertsprogram for et eget AIS-oppsett på bærbar pc?

 

En annen avveining er om man bør satse på en AIS m/ sender (TX) eller kun en AIS-mottager.

Så vidt jeg forstår kan ikke nyttetrafikken uten videre lese AIS klasse B i dag.

De som har muligheten, slår som oftest av klasse B, da de helst vil konsentrere oppmerksomheten rundt

klasse A-plottingene. Dette er utsagn fra en bekjent som er kaptein på en supplybåt i Nordsjøen.

Vil AIS klasse B m/ TX ha noen funksjon utover at du er synlig for andre fritidsbåter (klasse B).

Eller er det noe jeg har gått glipp av her?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Betyr dette "Plug&Play" også mot min plotter via NMEA 0183 eller er det krav til at plotteren fremdeles være forberedt for AIS? :confused:
Det at plotteren mottar AIS-data i NMEA 0183 format betyr ikke at den kan nyttiggjøre seg disse dataene. Det må du sjekke opp i manualen eller med Simrad.
Hvis jeg må kjøpe nytt, har noen forslag til et rimelig og greit kartprogram som vil gjøre en god jobb som vertsprogram for et eget AIS-oppsett på bærbar pc?
ShipPlotter er et billig og greit program om du ikke har store kartkrav til AIS. Du laster enkelt ned satelittbilter o.l. som bakgrunn. Har du C-Map kart tilgjengelig er jo SOB et kurant og rimelig alternativ med full AIS støtte.
Link to post
Share on other sites

Det at plotteren mottar AIS-data i NMEA 0183 format betyr ikke at den kan nyttiggjøre seg disse dataene. Det må du sjekke opp i manualen eller med Simrad.

Ettersom Simrad har kommet med sin egen AIS-B er det ikke helt usannsynlig at de oppgraderer plotterne til å vise disse opplysningene, men det er det bare Simrad som kan svare på.

Link to post
Share on other sites

Ettersom Simrad har kommet med sin egen AIS-B er det ikke helt usannsynlig at de oppgraderer plotterne til å vise disse opplysningene, men det er det bare Simrad som kan svare på.

 

Den nye Simrad AI50 er veiet og vurdert, og er uten tvil en lekker sak.

Men eneste integrasjon mot eksisterende Simradutrustning er at den gir mulighet for automatisk oppkall til AIS-plottede skip via MMSI forutsatt at den er koblet mot en Simrad VHF.

Jeg har Simrad RS82 vhf, men kan ikke se at denne funksjonen alene er interessant nok foreløpig.

Sett opp mot pris vil en pc-løsning kanskje komme på 1/3 av prisen av denne når jeg allerede har pc, antenner, gps, m.m. som kan brukes til en frittstående pc-basert AIS-løsning.

Link to post
Share on other sites

Men eneste integrasjon mot eksisterende Simradutrustning er at den gir mulighet for automatisk oppkall til AIS-plottede skip via MMSI forutsatt at den er koblet mot en Simrad VHF.

Det er situasjonen per i dag, ja. På den annen side kan det godt hende at en oppgradering av programvaren til Simrads plottere er på gang. Det er mulig de vil svare om du spør dem. (Selv om jeg i hovedsak har Simrad-utstyr i båten så bryr jeg meg ikke så veldig, for koblingen min mellom SimNet og NMEA 0183 ser ut til å virke utmerket.)

Link to post
Share on other sites

AIS er i ferd med å endre status fra "nice" til "need" her også ...

....

Som alternativt prosjekt kan jeg sette opp og ha en dedikert bærbar pc til AIS.

....

Dersom mange fritidsbåter etterhvert vil anskaffe AIS m/TX, vil antall plottinger rundt Oslofjorden en julidag totalt overskygge kartverkverket.

Ulempen med pc er elendige dagslysegenskaper med hensyn til lesbarhet på skjermen , noe som var årsaken til at jeg tidligere parkerte pc-løsninger og satset på plotter med overlegne skjermegenskaper i sollys.

AIS er derimot et fantastisk verktøy i mørke og dårlig sikt, og en pc-løsning vil da kunne fungere tilfredsstillende.

 

Plotteren min er ikke AIS kompatibel (så vidt jeg vet? Garmin 192C?)

 

PC bruker litt mye strøm (har seilbåt), så jeg gikk for en sånn en:

 

AIS_2.jpg

 

(Flere bilder her)

 

Har koblet den direkte på bryteren for instrumentene. Får GPS posisjonen (NMEA 183) fra plotteren. Antenna (egen VHF antenne for AIS på hekken) blir da reserveantenne for den fastmonterte VHF'en i tilfelle masta ramler av.

Link to post
Share on other sites

Plotteren min er ikke AIS kompatibel (så vidt jeg vet? Garmin 192C?)

Hadde Nasa's AIS "Radar" i gamle båten. Hadde heller ikke AIS kompatibel plotter eller PC/kartprogram.

Funket greitt nok, men en PC og kartprogram med AIS eller en kartplotter med samme er langt å foretrekke.

 

Hadde Nasa AIS Engine i nye båten koplet mot 10.4" plotter med AIS og C-MAP.

I år har jeg har byttet denne en Comar CSB200 til Class B transponder. Nytten er den samme i min ende,

men nå ser andre med AIS båten vår. Ett godt supplement til radarreflektoren.

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...