Astor Startet 1.Januar.2007 Del på Facebook Startet 1.Januar.2007 I det siste har det kommet klasse B-transpondere for AIS på markedet. Ville tro at flere følger på etter hvert. Har hørt atde nå ligger på 7-8.000 kroner. Har det kommet flere typer på det norske markedet? De nya klasse-B -transponderne t ex sender bare ut data hvert 30 sek. på annhver kanal. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 De nya klasse-B -transponderne t ex sender bare ut data hvert 30 sek. på annhver kanal. Hvor har du funnet denne informasjonen, hvem lager de? Personlig synest jeg det høres merkelig at de ikke skal sende oftere når båtene beveger seg fort slik som en vanlig ais gjør... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Hej Astor o Fröken Fryd jag har bare sett denne til 7490 SEK..... http://www.navsystem.se/ebutik/item_show.asp?code_no=NSCTRX men jag skulle tro att dom kommer att sjunka under 5' inom kort eftersom tekniken er relativt simpel Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Transponderen sender oftere når det er nødvendig (når båten er i bevegelse med andre ord). Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Worldnav selger Comair CBS200 for £ 450,94 (+ TAX) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Astor Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Jeg mener også å ha lest at AIS-signalene sendes oftere når båten øker i fart. I langsom gange sendes de med lenger mellomrom Her er et bra forum for AIS-intresserte: Nordisk AIS-forum, som jeg forøvrig hjalp litt i gang for snart 2 år siden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 1.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Her fikk jeg vel et svar til vedr. hyppighet for sending/mottak: Class “A” shipborne mobile equipment reporting intervals Ship's dynamic conditions Reporting interval Ship at anchor or moored and not moving faster than 3 knots 3 Minutes Ship at anchor or moored and moving faster than 3 knots 10 Seconds Ship 0-14 knots 10 Seconds Ship 0-14 knots and changing course 3 1/3 Seconds Ship 14-23 knots 6 Seconds Ship 14-23 knots and changing course 2 Seconds Ship >23 knots 2 Seconds Ship >23 knots and changing course 2 Seconds Dette gjelder: SLR-200 Ship Location Receiver Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Januar.2007 Del på Facebook Svart 1.Januar.2007 Legger merke til at det gjalt en klasse A, den bruker også rate of turn for å avgjøre intervall av utsending. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 (redigert) Worldnav selger Comair CBS200 for £ 450,94 (+ TAX) Jeg ser at CBS200 er omtalt av Practical Boat Owner i seksjonen med produkter som blir vist på London Boat Show. Prisantydningen er £ 525, og det er vel omtrent samme pris du nevner når britisk mva er regnet inn. Kjekk sak. Nå er jeg av den mening at radar (og en god radarreflektor for dem som ikke har båt av stål eller aluminium) er viktigere en AIS, men nå ser det ut til å skje ting til en hyggelig pris på den fronten også. På London Boat Show blir visst Garmin GMR 18 lansert, og da kan jeg kjøpe både radar og AIS-B til det jeg trodde jeg måtte betale for kun radar. Redigert 8.Januar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 Worldnav selger Comair CBS200 for £ 450,94 (+ TAX) Wolrdnav ? Har du URL'en Kjell ? Mvh Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Kjell E Svart 8.Januar.2007 Del på Facebook Svart 8.Januar.2007 (redigert) Geir: http://www.worldnavshop.com/ eller http://www.euronav.co.uk/ Mvh, Kjell - Og kanskje rette en skrivefeil, den heter Comar, ikke Comair.... Redigert 8.Januar.2007 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2007 Del på Facebook Svart 9.Januar.2007 (redigert) OT transponder men en fin sida http://www.skagenby.dk/ais/ legg muspekarn över en båt o datan kommer opp o dubbelklikke o ännu mer data o ibland bild Redigert 9.Januar.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 22.Januar.2007 Del på Facebook Svart 22.Januar.2007 I februar 2007 nummeret av Motor Boat & Yachting. sodene 170 - 174 er det en oversiktlig artikkiel om AIS og forskjellen mellom AIS A og AIS B, eller som noen også sier AIS med transponder klasse A (som er påbustr for skip 300 br tonn) og AIS med transpondere klasse B. Sistenevnte sender ut atskillig færre detaljer om eget skip, og faller atskillig rimeligere i pris. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Geir: http://www.worldnavshop.com/ eller http://www.euronav.co.uk/ Mvh, Kjell - Og kanskje rette en skrivefeil, den heter Comar, ikke Comair.... Takk for hjelpen, og nå er transponderen bestillt. Det er onde tunger som kaller båten min Marjatta. Nintendo navigering skal da skje standsmessig... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Kjell E Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 (redigert) Ja, du har nå alltid vært litt av en "pryl-Åke" du. Men må du ha noen form for konsesjon, eller er det bare honk and drive? Innføring i eksisterende konsesjonsdokument må vel uansett til? Mvh, Kjell. Redigert 25.Januar.2007 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
GeirT Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Ja, du har nå alltid vært litt av en "pryl-Åke" du. Men må du ha konsesjon, eller er det bare honk and drive? Mvh, Kjell. Ja, den legges til i konsesjonsdokumentet. Benytter samme MMSI som på VHF. Var en enkel sak iflg. lisenskontoret. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Astor Svart 25.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 Har undersøkt litt om dette. Du trenger kun konsesjon for VHF-radio. Med ditt MMSI-nummer kan du deretter "fylle" ut resten av data. Plug and play! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Kjell E Svart 25.Januar.2007 Del på Facebook Svart 25.Januar.2007 (redigert) Fanden og! Her aner jeg konturene av ytterligere ett prosjekt..... Leste også den meget informative artikkelen som roaldbj henviser til, spørs om ikke den første kombiboksen er like rundt hjørnet. (Kombinert VHF/AIS-B transceiver) Mvh, Kjell Redigert 25.Januar.2007 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
TideRace Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 (redigert) Fanden og! Her aner jeg konturene av ytterligere ett prosjekt..... Akk ja... AIS er i ferd med å endre status fra "nice" til "need" her også ... som de fleste båtrelaterte dubbeditter har en tendens til å gjøre. Uavhengig av opphav eller nytte, må dette være en av de mer utbredte iboende nautiske naturlover... Etter en meget seriøs kost/nytte-analyse, sett opp mot f.eks. mer landbaserte og derav høyst unyttige investeringer i hus, hytte, bil og andre perifere objekter, ser AIS ut til å avansere til "Must". Men til saken: Min plotter (CX44) er ikke oppgitt til å ha egen AIS-inngang. Imidlertid ser jeg at noen "black-box`er", f.eks. den BM-testede Easy AIS`en (BM juni/07) oppgis til å fungere mot NMEA 0183. Betyr dette "Plug&Play" også mot min plotter via NMEA 0183 eller er det krav til at plotteren fremdeles være forberedt for AIS? Som alternativt prosjekt kan jeg sette opp og ha en dedikert bærbar pc til AIS. Mulig at dette er en bedre løsning, da jeg slipper å fylle allerede informasjonsmettede kart- og radarbilder på plotteren med AIS-data i tillegg. I leder med mye trafikk ser jeg at dette kan være en bedre løsning enn å samle alt på en skjerm. Dersom mange fritidsbåter etterhvert vil anskaffe AIS m/TX, vil antall plottinger rundt Oslofjorden en julidag totalt overskygge kartverkverket. Ulempen med pc er elendige dagslysegenskaper med hensyn til lesbarhet på skjermen , noe som var årsaken til at jeg tidligere parkerte pc-løsninger og satset på plotter med overlegne skjermegenskaper i sollys. AIS er derimot et fantastisk verktøy i mørke og dårlig sikt, og en pc-løsning vil da kunne fungere tilfredsstillende. Synspunkter ?? Jeg må i så fall kjøpe et nytt pc`basert kartprogram som er forberedt for AIS, da de to pc-baserte kartprogrammene jeg har i dag ikke er forberedt for dette. Eller kan jeg bruke et hvilket som helst kartprogram med f.eks. en AIS som nevnt ovenfor som kommuniserer via NMEA 0183? Hvis jeg må kjøpe nytt, har noen forslag til et rimelig og greit kartprogram som vil gjøre en god jobb som vertsprogram for et eget AIS-oppsett på bærbar pc? En annen avveining er om man bør satse på en AIS m/ sender (TX) eller kun en AIS-mottager. Så vidt jeg forstår kan ikke nyttetrafikken uten videre lese AIS klasse B i dag. De som har muligheten, slår som oftest av klasse B, da de helst vil konsentrere oppmerksomheten rundt klasse A-plottingene. Dette er utsagn fra en bekjent som er kaptein på en supplybåt i Nordsjøen. Vil AIS klasse B m/ TX ha noen funksjon utover at du er synlig for andre fritidsbåter (klasse B). Eller er det noe jeg har gått glipp av her? Redigert 8.Juni.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Betyr dette "Plug&Play" også mot min plotter via NMEA 0183 eller er det krav til at plotteren fremdeles være forberedt for AIS? Det at plotteren mottar AIS-data i NMEA 0183 format betyr ikke at den kan nyttiggjøre seg disse dataene. Det må du sjekke opp i manualen eller med Simrad. Hvis jeg må kjøpe nytt, har noen forslag til et rimelig og greit kartprogram som vil gjøre en god jobb som vertsprogram for et eget AIS-oppsett på bærbar pc? ShipPlotter er et billig og greit program om du ikke har store kartkrav til AIS. Du laster enkelt ned satelittbilter o.l. som bakgrunn. Har du C-Map kart tilgjengelig er jo SOB et kurant og rimelig alternativ med full AIS støtte. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sjøtummel Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Det at plotteren mottar AIS-data i NMEA 0183 format betyr ikke at den kan nyttiggjøre seg disse dataene. Det må du sjekke opp i manualen eller med Simrad. Ettersom Simrad har kommet med sin egen AIS-B er det ikke helt usannsynlig at de oppgraderer plotterne til å vise disse opplysningene, men det er det bare Simrad som kan svare på. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Ettersom Simrad har kommet med sin egen AIS-B er det ikke helt usannsynlig at de oppgraderer plotterne til å vise disse opplysningene, men det er det bare Simrad som kan svare på. Den nye Simrad AI50 er veiet og vurdert, og er uten tvil en lekker sak. Men eneste integrasjon mot eksisterende Simradutrustning er at den gir mulighet for automatisk oppkall til AIS-plottede skip via MMSI forutsatt at den er koblet mot en Simrad VHF. Jeg har Simrad RS82 vhf, men kan ikke se at denne funksjonen alene er interessant nok foreløpig. Sett opp mot pris vil en pc-løsning kanskje komme på 1/3 av prisen av denne når jeg allerede har pc, antenner, gps, m.m. som kan brukes til en frittstående pc-basert AIS-løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Men eneste integrasjon mot eksisterende Simradutrustning er at den gir mulighet for automatisk oppkall til AIS-plottede skip via MMSI forutsatt at den er koblet mot en Simrad VHF. Det er situasjonen per i dag, ja. På den annen side kan det godt hende at en oppgradering av programvaren til Simrads plottere er på gang. Det er mulig de vil svare om du spør dem. (Selv om jeg i hovedsak har Simrad-utstyr i båten så bryr jeg meg ikke så veldig, for koblingen min mellom SimNet og NMEA 0183 ser ut til å virke utmerket.) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 AIS er i ferd med å endre status fra "nice" til "need" her også ....... Som alternativt prosjekt kan jeg sette opp og ha en dedikert bærbar pc til AIS. .... Dersom mange fritidsbåter etterhvert vil anskaffe AIS m/TX, vil antall plottinger rundt Oslofjorden en julidag totalt overskygge kartverkverket. Ulempen med pc er elendige dagslysegenskaper med hensyn til lesbarhet på skjermen , noe som var årsaken til at jeg tidligere parkerte pc-løsninger og satset på plotter med overlegne skjermegenskaper i sollys. AIS er derimot et fantastisk verktøy i mørke og dårlig sikt, og en pc-løsning vil da kunne fungere tilfredsstillende. Plotteren min er ikke AIS kompatibel (så vidt jeg vet? Garmin 192C?) PC bruker litt mye strøm (har seilbåt), så jeg gikk for en sånn en: (Flere bilder her) Har koblet den direkte på bryteren for instrumentene. Får GPS posisjonen (NMEA 183) fra plotteren. Antenna (egen VHF antenne for AIS på hekken) blir da reserveantenne for den fastmonterte VHF'en i tilfelle masta ramler av. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirT Svart 8.Juni.2007 Del på Facebook Svart 8.Juni.2007 Plotteren min er ikke AIS kompatibel (så vidt jeg vet? Garmin 192C?) Hadde Nasa's AIS "Radar" i gamle båten. Hadde heller ikke AIS kompatibel plotter eller PC/kartprogram. Funket greitt nok, men en PC og kartprogram med AIS eller en kartplotter med samme er langt å foretrekke. Hadde Nasa AIS Engine i nye båten koplet mot 10.4" plotter med AIS og C-MAP. I år har jeg har byttet denne en Comar CSB200 til Class B transponder. Nytten er den samme i min ende, men nå ser andre med AIS båten vår. Ett godt supplement til radarreflektoren. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.