Geir Startet 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2007 Er i ferd med å oppgradere det elektriske anlegget i båten (Bytte ut gamle små kabler med noen med skikkelig tverrsnitt), og vurderer i den sammenhengen å investere i ett eller annet der jeg kunne følge med på strømsituasjonen ombord. Jeg har 3x115 Ah forbruksbatterier, og 1x110Ah startbatteri (hvor winch og baugpropell også er koblet) Har "Ingar løsningen" med "laderele" mellom batteribankene. Er det noen som har erfaring med denne? Den virker ganske rimelig? www.seatronic.no Den har følgende beskrivelse: NASA Battery monitor BM-1 Viser forbrukte Amperetimer, viser strømmen til og fra batteriet, viser batterispenningen, viser gjenstående utladningstid ved aktuelt forbruk, viser batteriets ladningsstatus grafisk. For batteribanker på inntil 650Ah. Mål: 110x110mm Leveres med 100A shunt. Kun kr: 1 580.- Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Jeg har Mastervolt sin BTM-1 , og er kjempe fornøyd !! ( 3-4 lapper ) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 (redigert) Skummet gjennom manualen, som du kan laste ned fra http://www.nasamarine.com/Misc/bm1.html. Synes å være veldig lik Batt-meter2 som jeg selv har, men vesentlig billigere. Tar som denne også hensyn til om batteriene utsettes for store utladninger når restverdier kalkuleres. Eneste er at shunten er på 100A, som kan bli lite om du virkelig har en stor dynamo. (uproblematisk mht forbruk siden vinsj/baugpropell er koplet på startbatteri). Kvalitet? Ingen erfaring. Denne type instrumenter er for egen del blitt et "must" i båten. Full oversikt og kontroll gjør at man ikke behøver å være bekymret for hvor mye som er igjen "på tanken". Mvh. BEG Redigert 18.Januar.2007 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
roaldbj Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Jeg monterte BM-1 sist sommer og er meget godt fornøyd med amperetimetelleren. Shunten på 100 A er tilstrekkelig for de aller fleste for å måle strømforbruk på forbrukssiden. Jeg har tidligere erfaring med to forskjellige typer levert fra Odelco (som har vært adskillig dyrere). BM-1 gjør jobben helt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Jeg har Mastervolt sin BTM-1 , og er kjempe fornøyd !! ( 3-4 lapper ) BTM-1 er utgått, og erstattet av BTM-III, denne betalte jeg 3125,- for. Men montert den, nei det har jeg ikke fått gjort enda.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Vær klar over at når amperetimetelleren monteres, så er det svært viktig at shunten monteres på korrekt sted. Den skal normalt monteres nærmest mulig negativ pol på den batteribanken som måles. Det er nok flere som synes det kan være dramatisk å sette en liten messingshunt mellom negativ pol på batteriet og negativ ledning (som ofte varierer fra 25 kvmm til 70 kvmm). Men dette er forutsetningen for at amperetimetelleren skal fungere. Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Monterte inn en sånn ifjor.Den funker utmerket.Det eneste jeg har å utsette på den er kabelstokken som bare var fem meter.Måtte skjøte på fem til for å få den til å rekke. Sitér dette innlegget Link to post
Marø Svart 18.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2007 Jeg har maken. Er ganske fornøyd. Gir god oversikt over batteribanken. Hadde en BEP på forrige båten. Den var bedre, men det henger vel sammen med prisen. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Hmmm betale 3-4 lapper for å vite hvor mye strøm du har igjen på batteribanken kunne vel også brukes til å kjøpe mer batteri kapasitet. ;-) SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Og isteden for tankmåler så kan man jo heller kjøpe større diseltank Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
JRK Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Hei, Hva er spenningsfallet over shunten på disse instrumentene. Er det så stort at man bør ha sensing direkte fra batteri til dynamo? Og om man har f.eks Ladac's spenningsregulator som senser direkte på + og - på batteriet, kan det lage problemer? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Spenningsfallet er normalt 1mV/A så det er ikke så mye å bry seg om. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Nemo Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Voltmetrene som vi kjøpte av SveinHa gir en svært god indikasjon over hva som er igjen av kapasiteten på batteriene. Tidlgere målte jeg spenningen med dig. voltmeter, nå jeg oversikt over spenningen hele tiden. Ingen spenningsfall, men har oppdaget at det er svært lett å få dårlig kontakt på batteripolene. Voltmetrene er tilkoblet på ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Jeg kjøpte en BM 1 i england i fjor,virker bra ,men ledningene måtte skjøtes,god monteringsanvisning. Kostet litt under 100 pund.Lett å lese displayet på avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Voltmetrene som vi kjøpte av SveinHa gir en svært god indikasjon over hva som er igjen av kapasiteten på batteriene. Hvordan kan du lese av kapasitet på voltmeteret. Bare en slår på en liten forbruker så faller jo voltmeteret med fler tiendeler. Eller er det feil på mine batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 NASA har et par serier, men er kjent for som "no frills" men svært godt brukbare. Har ikke hørt noe negativt om instrumentene fra mine bekjente her borte. Har selv dybdemåleren til NASA som ikke hat laget noe krøll for meg, men har vært svært nøyaktig.... opp til 99M da.... deretter blir det feil....displayet går ikke lengre... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
roaldbj Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Det er vel slik at når man blir kjent med strømforbruket i båten og hva de forskjellige strømbrukerne krever (kjøleskap, pumper, VHF, PC o.a.) samt av hva som er spenningsnivået ved fulladet batteripakke, så kan voltmeteret gi en indikasjon på tilgjengelig kapasitet på batteriene. De voltmetrene Nemo viser til har - i alle fall i min båt - vist seg å være meget pålitelige. Jeg kan observere dem kontinuerlig og kan sammenligne dem med amperetimetelling. Bildet viser voltmetrene plassert i overkant av kartplotter/radar. BB voltmeter viser tilstand til BB startbatterier, dernest voltmeter som viser forbruksbatteriene, så spenning til SB startbatterier og helt til SB spenning til startbatteri for generator. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Det er greit å lese av et batteri som det ikke er noen aktivitet på. Slik er det sjelden i min båt. Hvis jeg slår av alle forbrukere så kan jeg danne meg et bilde av gjenstående kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2007 Hvordan kan du lese av kapasitet på voltmeteret. Bare en slår på en liten forbruker så faller jo voltmeteret med fler tiendeler. Eller er det feil på mine batterier. Tar et eksempel: Når jeg bruker Wallas til koking, så vet jeg hva spenningen bør være. Er jeg i tvil, slår jeg av alt forbruk og ser hva spenningen er før jeg starter den. Etter hvert som man bruker voltmrtrene blir man vant til hva spenningen bør være ved det forbruket man vanligvis har. Noen ganger slår man jo av alt likevel og da har man spenningen uten noe forbruk. Når man har brukt dette en stund føler jeg å ha god oversikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.