Jump to content

Batt. meter Kjenner noen til denne typen fra Seatronic?


Geir

Recommended Posts

Er i ferd med å oppgradere det elektriske anlegget i båten (Bytte ut gamle små kabler med noen med skikkelig tverrsnitt), og vurderer i den sammenhengen å investere i ett eller annet der jeg kunne følge med på strømsituasjonen ombord.

Jeg har 3x115 Ah forbruksbatterier, og 1x110Ah startbatteri (hvor winch og baugpropell også er koblet)

Har "Ingar løsningen" med "laderele" mellom batteribankene.

 

Er det noen som har erfaring med denne?

Den virker ganske rimelig?

 

www.seatronic.no

NAS_bm1.jpg

Den har følgende beskrivelse:

NASA Battery monitor BM-1

Viser forbrukte Amperetimer,

viser strømmen til og fra batteriet,

viser batterispenningen,

viser gjenstående utladningstid ved aktuelt forbruk,

viser batteriets ladningsstatus grafisk.

For batteribanker på inntil 650Ah.

Mål: 110x110mm

 

Leveres med 100A shunt.

Kun kr: 1 580.-

Link to post
Share on other sites

Skummet gjennom manualen, som du kan laste ned fra http://www.nasamarine.com/Misc/bm1.html.

 

Synes å være veldig lik Batt-meter2 som jeg selv har, men vesentlig billigere. Tar som denne også hensyn til om batteriene utsettes for store utladninger når restverdier kalkuleres. Eneste er at shunten er på 100A, som kan bli lite om du virkelig har en stor dynamo. (uproblematisk mht forbruk siden vinsj/baugpropell er koplet på startbatteri).

 

Kvalitet? Ingen erfaring.

 

Denne type instrumenter er for egen del blitt et "must" i båten. Full oversikt og kontroll gjør at man ikke behøver å være bekymret for hvor mye som er igjen "på tanken".

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte BM-1 sist sommer og er meget godt fornøyd med amperetimetelleren.

 

Shunten på 100 A er tilstrekkelig for de aller fleste for å måle strømforbruk på forbrukssiden.

 

Jeg har tidligere erfaring med to forskjellige typer levert fra Odelco (som har vært adskillig dyrere).

 

BM-1 gjør jobben helt bra.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at når amperetimetelleren monteres, så er det svært viktig at shunten monteres på korrekt sted.

 

Den skal normalt monteres nærmest mulig negativ pol på den batteribanken som måles.

 

Det er nok flere som synes det kan være dramatisk å sette en liten messingshunt mellom negativ pol på batteriet og negativ ledning (som ofte varierer fra 25 kvmm til 70 kvmm).

 

Men dette er forutsetningen for at amperetimetelleren skal fungere.

Link to post
Share on other sites

Spenningsfallet er normalt 1mV/A så det er ikke så mye å bry seg om.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Voltmetrene som vi kjøpte av SveinHa gir en svært god indikasjon over hva som er igjen av kapasiteten på batteriene. Tidlgere målte jeg spenningen med dig. voltmeter, nå jeg oversikt over spenningen hele tiden.

 

Ingen spenningsfall, men har oppdaget at det er svært lett å få dårlig kontakt på batteripolene. Voltmetrene er tilkoblet på ledningen.

Link to post
Share on other sites

Voltmetrene som vi kjøpte av SveinHa gir en svært god indikasjon over hva som er igjen av kapasiteten på batteriene.

 

Hvordan kan du lese av kapasitet på voltmeteret. Bare en slår på en liten forbruker så faller jo voltmeteret med fler tiendeler. Eller er det feil på mine batterier.

Link to post
Share on other sites

NASA har et par serier, men er kjent for som "no frills" men svært godt brukbare. Har ikke hørt noe negativt om instrumentene fra mine bekjente her borte. Har selv dybdemåleren til NASA som ikke hat laget noe krøll for meg, men har vært svært nøyaktig.... opp til 99M da.... deretter blir det feil....displayet går ikke lengre...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at når man blir kjent med strømforbruket i båten og hva de forskjellige strømbrukerne krever (kjøleskap, pumper, VHF, PC o.a.)

samt av hva som er spenningsnivået ved fulladet batteripakke,

så kan voltmeteret gi en indikasjon på tilgjengelig kapasitet på batteriene.

 

De voltmetrene Nemo viser til har - i alle fall i min båt - vist seg å være meget pålitelige. Jeg kan observere dem kontinuerlig og kan sammenligne dem med amperetimetelling.

 

Bildet viser voltmetrene plassert i overkant av kartplotter/radar.

BB voltmeter viser tilstand til BB startbatterier, dernest voltmeter som viser forbruksbatteriene, så spenning til SB startbatterier og helt til SB spenning til startbatteri for generator.

 

 

voltmeter.JPG

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du lese av kapasitet på voltmeteret. Bare en slår på en liten forbruker så faller jo voltmeteret med fler tiendeler. Eller er det feil på mine batterier.

Tar et eksempel: Når jeg bruker Wallas til koking, så vet jeg hva spenningen bør være. Er jeg i tvil, slår jeg av alt forbruk og ser hva spenningen er før jeg starter den. Etter hvert som man bruker voltmrtrene blir man vant til hva spenningen bør være ved det forbruket man vanligvis har. Noen ganger slår man jo av alt likevel og da har man spenningen uten noe forbruk.

 

Når man har brukt dette en stund føler jeg å ha god oversikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...