Jump to content

BMW D50/2. Er det en bra snekkemotor?

Skvulpen

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en brukt Hanto 24 fots snekke som har en BMW 45HK dieselmotor. Motorbetegnelsen skal være D50/2, D50-2 eller D52? Ferskvannskjølt, 1983-modell.

Er det noen som kjenner til denne motoren, har erfaringer eller synpunkt på risikoen ved å satse på en slik motor? BMW er kanskje ikke så mye brukt i båter, og det er kanskje vanskelig å få tak i deler? Kan dette bli så prekært at man risikerer å ikke få reparert den?

Har kikket i erfaringsdatabasen, der er noen saltvannskjølte og en erfaring med en ferskvannskjølt BMW, og ikke noen negative synspunkter der i alle fall.

Setter pris på alle ytringer, både erfaringer og (snus)fornuftige råd! :wink:

Heisann

Hadde en slik i båten for noen år siden. Meget lettstartet og relativt stillegående til å være 3-sylindret. Kjørte båten bare 140 timer, og den hadde gått ca. 1800 når jeg solgte den, men synes dette var en flott motor. Som det er nevnt i en tidligere tråd er dette en marinisert Hatz industrimotor. Jeg sjekket litt rundt før jeg kjøpte båten og i følge de som kjente til basismotoren er dett en motor som må "skytes" før den går i stykker. Her er link til norsk deledistributør på Hatz, som sikkert kan komme med innspill, og her er de tyske sidene. Jeg tror det finnes en forhandler i Stanseveien i Oslo også, men husker ikke navnet.

Fant et bilde av motoren min som også er fra 1983. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/455/BMW_D-50.JPG

Ligger båten du vurderer å kjøpe i Åsgårdstrand om sommeren?

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Hei, Ludde! Tusen takk for nyttig svar!

Det er i alle fall samme motor som du hadde, det ser jeg på bildet. Flott å få en slik positiv tilbakemelding! Flott å få vite hvem som kan levere deler, noterer meg dette.

Aner ikke hvor båten ligger om sommeren, men eieren bor i Kvinesdal. Frakten derfra til Ålesund blir kanskje den største bøygen ... :confused:

En av baatplassens medlemmer skal for øvrig se nærmere på båt og motor for meg. Baatplassen er uvurderlig! :smiley:

• 6 år senere...

Jeg har en bmv d50-2 og det er som dere skriver her en motor som går fint og starter lett men delene til motoren begynner nå å bli veldig dyre. Jeg hadde havari på ferskvannspumpen på motoren i forrige uke med påfølgende innsleping av båten og det ble en dyr fornøyelse for en pumpe. jeg måtte ut med over 7000 kr. for den

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...