Jump to content

BMW D50/2. Er det en bra snekkemotor?


Skvulpen

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en brukt Hanto 24 fots snekke som har en BMW 45HK dieselmotor. Motorbetegnelsen skal være D50/2, D50-2 eller D52? Ferskvannskjølt, 1983-modell.

 

Er det noen som kjenner til denne motoren, har erfaringer eller synpunkt på risikoen ved å satse på en slik motor? BMW er kanskje ikke så mye brukt i båter, og det er kanskje vanskelig å få tak i deler? Kan dette bli så prekært at man risikerer å ikke få reparert den?

 

Har kikket i erfaringsdatabasen, der er noen saltvannskjølte og en erfaring med en ferskvannskjølt BMW, og ikke noen negative synspunkter der i alle fall.

 

Setter pris på alle ytringer, både erfaringer og (snus)fornuftige råd! :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Hadde en slik i båten for noen år siden. Meget lettstartet og relativt stillegående til å være 3-sylindret. Kjørte båten bare 140 timer, og den hadde gått ca. 1800 når jeg solgte den, men synes dette var en flott motor. Som det er nevnt i en tidligere tråd er dette en marinisert Hatz industrimotor. Jeg sjekket litt rundt før jeg kjøpte båten og i følge de som kjente til basismotoren er dett en motor som må "skytes" før den går i stykker. Her er link til norsk deledistributør på Hatz, som sikkert kan komme med innspill, og her er de tyske sidene. Jeg tror det finnes en forhandler i Stanseveien i Oslo også, men husker ikke navnet.

 

Fant et bilde av motoren min som også er fra 1983. https://baatplassen.no/bildearkiv/0/455/BMW_D-50.JPG

 

Ligger båten du vurderer å kjøpe i Åsgårdstrand om sommeren?

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Hei, Ludde! Tusen takk for nyttig svar!

 

Det er i alle fall samme motor som du hadde, det ser jeg på bildet. Flott å få en slik positiv tilbakemelding! Flott å få vite hvem som kan levere deler, noterer meg dette.

 

Aner ikke hvor båten ligger om sommeren, men eieren bor i Kvinesdal. Frakten derfra til Ålesund blir kanskje den største bøygen ... :confused:

 

En av baatplassens medlemmer skal for øvrig se nærmere på båt og motor for meg. Baatplassen er uvurderlig! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Lurte på hvor båten lå forsi en kompis har en slik båt med samme motor, og tenkte han skulle oppgardere uten å si i fra :wink:

 

Han har forøvrig hatt sin i 3 sesonger nå, og det funker helt utmerket, både båt og motor.

 

Lykke til

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Jeg har en bmv d50-2 og det er som dere skriver her en motor som går fint og starter lett men delene til motoren begynner nå å bli veldig dyre. Jeg hadde havari på ferskvannspumpen på motoren i forrige uke med påfølgende innsleping av båten og det ble en dyr fornøyelse for en pumpe. jeg måtte ut med over 7000 kr. for den

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...