Jump to content

Forsøk på svindel via ebay..? Skulle kjøpe radar.


Troll 20

Recommended Posts

Har eg blitt utsatt for eit svindelforsøk eller ei..? Kva meiner dere..? Bakgrunnen er at eg la inn bud på ein radar på ebay.com og eg hadde det høyaste budet fram til ca 45 min før auksjonen skulle ende. Da var alle bud kansellert med begrunnelse i "wrong bid" som det står. Omtrent samtidig får eg følgende mail på mailkontoen min, men ikkje i message-center på ebay.com

 

svindelmail1.gif

 

Meir eller mindre samtidig med denne mailen la eg inn nytt bud på auskjonen som var "nullstilt" og uten bud. Hadde ein del mailing med vedkommende som sendte meg mailen samtidig som eg fulgte med på auksjonen som eg til slutt vant med samme maks bud som eg hadde i forrige runde... Limer inn mailkorrospondansen under her slik at dere kan være med på å bedømme om eg er blitt forsøkt svindlet eller ei... Har fått "faktura" fra selgeren av radaren på auksjonen, men har enda ikkje fått tilbakemelding fra vedkommende selger på mine spørsmål om shippingcosts og 12V kabel som eg har diskutert med vedkommende tidligere i auksjonen men som no ser ut til å være glemt i og med at det er kommet opp ein langt høgare shippingcost enn avtalt og at det ikkje er lagt ved 12V kabel som avtalt... Vi får se korleis det ender. Men her kommer i alle fall mailingen til uttalelse :smiley:

 

Emne: Re: Fwd: Heather Vigue sent you this eBay item: FURUNO MARINE RADAR!MODEL1830! NO RESERVE! WORKS GREAT! Type: Embeded HTML/Text

 

I have another buyer that offers me 550$.

I'm very sorry.

Bye bye

 

Anders Hanevik <anders.hanevik@lyse.net> wrote:

I'll have a look into it:)

But, the radars isnt a 1830 is it..? It's not like the other one in the auction and it's not like the one pictured on furuno.com's pages... It's got a different layout of the knobs and is missing the trackball... Whats is the horisontal beamwith for the antenna of this unit and what is the power output..?

 

mvh

Anders Hanevik

 

On Thu Mar 1 1:25 , Cocarii Comp sent:

 

 

You can discuss about ebay courier on the ebay forum with other seller that used this services.

 

Let me know if I should ship or not?

 

Regards

 

Anders Hanevik wrote:

Hi again

Now its morning here in Norway:) Do you have any pictures you can send me of this item..? Would like to see some before going any further with this:) And do you have any link to a page where it is explained about Ebay Exchange Parcel..? Havent found anything yet other than that ebay dont recomend the use of moneytransfers via Western Union..?

 

mvh

Anders Hanevik

 

On Wed Feb 28 13:57 , Cocarii Comp sent:

 

 

The price is 230GBP.

It is like the other one and 12V cord.

If you agree send me your full name and address for shipping.

 

Regards

 

Anders Hanevik wrote:

Ok, here was a lot of information:) Wondering of 3 things:

-what price are we agreeing of..? GBP230 including shipping or $601 + shipping..?

-the description is the same for both items I asume..? And therefor what about the 12V cord..?

-could you give me some time to tomorrow to find out what Ebay Exchange Parcel involves..? Looks fine as you describe it,

but I havent used it before and would like to get into it:) And since its late at night here local time in Norway I have to go to

bed to get up for work tomorrow:)

 

Im sure we will come to an agreement and that everything will sort out just perfect:)

 

Regards

Anders Hanevik

 

On Wed Feb 28 13:11 , Cocarii Comp sent:

 

>Ok.

>We can use Ebay Exchange Parcel

>I'll send the product via Ebay 3 days Air.

>After that you will receive the instructions for payment via email and you will send the money via Western Union to a Ebay

>Courier agent.

>Ebay Courier will inspect the goods and will confirm the payment and will make the exchange.

>

>If you agree with their policy send me your full name and address for shipping:

>

>1) You send me your shipping information (your full name and address)

>2) I will go to Ebay Courier to leave the product on their custody on your name as the intended receiver.

>3) Ebay Courier Shipping will verify the content of the package left in their custody, to see if everything is OK with it, and

also the legal papers that will come along with the product.

>4) Once the inspection will be complete, Ebay Courier will send you a delivery notification in which you will be told that

>they have the product in their custody and the product is ready to be

> shipped.

>5) At this point, you will have to make a money transfer via Western Union on their agent's name for the amount we agreed

>on and send the money transfer information linked to it(MTCN, sender's name and address and receiver's name and

>address) to Ebay Courier.

>6) Ebay Courier will verify the money transfer, and if everything will be OK, they will ship the product to your shipping

>address.

>7) After you will receive the product, you will have 2 days to check it and see if everything is as you expected.

>8) If you will like the product, you will instruct Ebay Courier to release the money transfer information to me, so I can

>collect the money.

>If you will find out that the product is not exactly like I told you that it will be, or that is something wrong with it, or that

>is something wrong with the legal papers, or you simply don't like it, you will return it to Ebay Courier. You will then go back

>to the Western Union Location were you made

>the money transfer and take back your money.

>I will pay the shipping fee and you will have to pay the Western Union fee

>I use this method, because I have found that this is the fastest and safest way to sell my products online.

>

>

>Let me know!

>

>Regards!

>

>Anders Hanevik wrote: Is it..? Won the other one just now for $601... Do you have 2 different but similar items for sale..? Didnt look like that...

>Seemd like the same item... What now..? The one in the auction or the other one for GBP230 including shipping..? I would say the last as I >thougt it was the same...

>

>mvh

>Anders Hanevik

>

>On Wed Feb 28 12:53 , Cocarii Comp sent:

>

>>This another one.

>>Let me know because I have another buyer interested

>>

>>Anders Hanevik wrote: I understand that you offered it to me for that price, but its still a

>active auction on ebay.com where Im bidding to be shure

>>to get it. Yes I want it for GBP230 including shipping:)

>>

>>mvh

>>Anders Hanevik

>>

>>On Wed Feb 28 12:47 , Cocarii Comp sent:

>>

>>>I don't understand you .What cancelation of bid.

>>>I've offered you my marine radar for 230GBP.

>>>Let me know if you are interested in it.

>>>

>>>Regards

>>>

>>>Anders Hanevik wrote: Hi

>>>

>>>This looks interresting... But why selling it for GPB230 instead of $600 + shipping and why the cancalation of the auction..?

 

Spent på kva dere meiner... Både om dette som det ikkje blir noke av og om auksjone på ebay.com som eg enda ikkje har betalt for og som eg ikkje veit om eg skal betale for heller...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Ja det var mykje her som gjorde meg tvilende og som også har resultert at det ikkje blir noe av handelen med personen bak e-posten... Men eg veit enda ikkje kva eg skal gjøre med auksjonen eg vant der selger ser ut til å alt i skjønneste orden med betaling via PayPal og gode tilbakemeldinger fra andre ebayere... Får kanskje avvente og se om eg får noen tilbakemelding fra den kanten ang. auksjonen før eg tar noen beslutning om kva eg skal gjøre :crazy:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Ja e-post bør ikke benyttes når en handler på Ebay, og paypal bør også brukes. Jeg har selv handlet med direkte overføring av penger til selger (til hans konto) uten problemer, men dette Western Union greiene har jeg ikke sansen for, her vet du ikke hvor pengene tar veien. Bruker du paypal og en ikke alt for treg transport over fjorden har du mulighet å klage inn selger å få beløpet tilbake. Finnes mange der ute som ber deg sende mail, de er ofte kjeltringer. De avsløres gjerne med at bilde og tekst er tatt fra produsentens hjemmesider, når en så ber om mer info av den tekniske sorten så kan en få en pekepinn på om selger er troverdig. Som regel går kjøpene smertefritt men jeg har også en sak gående med en kar der borte som påstår å ha sendt varene :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ja det var mykje her som gjorde meg tvilende og som også har resultert at det ikkje blir noe av handelen med personen bak e-posten... Men eg veit enda ikkje kva eg skal gjøre med auksjonen eg vant der selger ser ut til å alt i skjønneste orden med betaling via PayPal og

Dersom du vant auksjonen er du vel i utgangspunktet forpliktet til å gjennomføre handlen, med mindre du kan sannsynliggjøre ovenfor eBay at det er ugler i mosen. Men den eneste som skjer om du trekker deg, er vel at du får negativ tilbakemelding

gode tilbakemeldinger fra andre ebayere... Får kanskje avvente og se om eg får noen tilbakemelding fra den kanten ang. auksjonen før eg tar noen beslutning om kva eg skal gjøre :crazy:

Det kan lønne seg og sjekke brukerne som ga tilbakemeldingene også, samt når tilbakemeldingene var gitt. Jeg oppdaget et opplagt svindelforsøk for et års tid siden. Var ute etter å kjøpe en Garmin 276, og fant ut at det var umulig å få noe særlig rabatt fra nettbutikkene i USA. Jeg gikk til eBay og fant en ny Garmin 276 til en svært god pris. Det som først gjorde meg mistenksom, var at prisen lå på omtrent halvparten av den billigste nettbutikken i USA. Deretter oppdaget jeg at varen angivelig skulle bli shippet fra Shanghai. Kjøperen hadde 5 tilbakemeldinger som allle var veldig positive. Men så oppdaget jeg at alle tilbakemeldingene var gitt innenfor et tidsrom på 2 minutter. Da jeg sjekket videre, oppdaget jeg at tilbakemelderne også hadde diverse elektronikk til salgs for usannsynlig lave priser, samt at disse også hadde 5 positive tilbakemeldinger gitt innenfor et tidsrom på 2 minutter :crazy: Jeg sendte eBay en email om saken, og 1 time senere var alle disse brukerne forsvunnet fra eBay.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mykje snuks ja... Ba om å få noen bilder av radaren for at eg gjerne ville se den før eg gjorde noe meir med saken. Fekk så to bilder som viste ein annan radar enn ein Furuno 1830. Var ein Furuno 1720 og bildene var tatt fra ein annan pågående auksjon på ebay.com Folk er ikkje lite frekke og eg får takke min innebygde skepsis til at eg ikkje gjekk på for alt så tilsynelatende bra ut ved første øyekast. Får bare håpe at selger av den første radaren via auksjonen ikkje er ein kjeltring også, men begynner å tvile litt...

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Det er nok sikkrere og bruke nettbutikker.

Jeg har handlet mye over nettet, men kun i nettbutikker. og har aldrig hatt problemer.

men E-bay er litt mer gambling en det jeg liker.

Man kan fort gjøre en meget DYR handel. :smash:

Men lykke til :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mykje snuks ja... Ba om å få noen bilder av radaren for at eg gjerne ville se den før eg gjorde noe meir med saken. Fekk så to bilder som viste ein annan radar enn ein Furuno 1830. Var ein Furuno 1720 og bildene var tatt fra ein annan pågående auksjon på ebay.com Folk er ikkje lite frekke og eg får takke min innebygde skepsis til at eg ikkje gjekk på for alt så tilsynelatende bra ut ved første øyekast. Får bare håpe at selger av den første radaren via auksjonen ikkje er ein kjeltring også, men begynner å tvile litt...

Det avgjør vel saken?

 

Send en mail til ebay der du forklarer at du ikke stoler på selger fordi han legger fram falsk dokumentasjon, og dermed ikke kan dokumentere at han er i besittelse av den gjenstanden du har kjøpt.

 

Send også en mail til selger der du gjør ham oppmerksom på den varen han har solgt deg ikke er en 1830, og at du derfor trekker deg ut.

Har du forøvrig ip adressen til selger? Står i mail headeren.

Link to post
Share on other sites

står det Western Union så kommer alarmklokkene automatisk på her. Det er en forsendelsesmåte som er utmerket når f.eks Achmed skal sende penger til familien sin i langtvekkistan, men til kjøp & salg er den ubrukelig (med mindre du kjenner han i andre enden da)

 

Og "eBay Courier" og "eBay Exchange parcel" , disse 2 har jeg aldri hørt om heller.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bruk PAY PAL ved handel på Ebay. Er rimelig trygt og det viktigste, blir en svindlet ved bruk av kreditkort, er man faktisk forsikret. Sikkert ei papirmølle, men dog....

Har brukt det selv noen ganger, og fungerer helt greit.

 

 

 

Dette er helt riktig, jeg har handlet veldig mye på ebay, både fra usa og japan, jeg har brent meg et par ganger men da legger jeg inn en såkalt full refund request hos paypal med en god begrunnelse om hvorfor jeg vil heve kjøpet, har fått tilbake pengene mine hver gang :smash:

Redigert av Springer 20 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant i høst en sjefs forsterker av en klassisk Pioneer reciever på Ebay. Denne kostet på slutten av 70 tallet ca 20.000,- i Norge. Idag ligger disse på Ebay til rundt tilsvarende 6.000-9.500,- NOK. Jeg bød på en og det ble masse frem og tilbake. Ble enige om sum med frakt etter at auksjonen var kansellert....merkelig. Og mailing var igang. Lite visste selgeren at jeg faktisk hadde en slik reciever på begynnelsen av 80 tallet og hadde lyst til å anskaffe meg samme igjen. Plutselig hadde han ikke bilde av gjenstanden heller...noe som egentlig hadde ligget ute på auksjonen men ble borte da auksjonen ble kansellert.

 

Her ble Western Union koblet inn men jeg er idag glad at jeg avsto fra kjøpet da denne historien til Troll 20 egentlig bekrefter at det er mye snusk på nett ....

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var mykje her som gjorde meg tvilende og som også har resultert at det ikkje blir noe av handelen med personen bak e-posten...

Du kan nok være glad for at du kansellerte. Tilsynelatende er dette en velkjent svindelmetode som har foregått en tid. Og det hjelper heller ikke å sjekke om selgeren har positive tilbakemeldinger. Det som svindlerne gjør, er nemlig å "hijacke" kontoen til en seriøs selger med masse positive tilbakemeldinger. Firmaene "eBay Courier" og "eBay Exchange Parcel" er selvfølgelig eid av svindlerne.

 

Les denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Leste gjennom tråden vestkystseiler linker til... Alt var litt klarere da kan man jo si... Det store stpørsmålet no er jo kva eg skal gjøre med den "nye" auksjonen eg vant på ebay etter å ha fått følgende tilbakemelding, via ebay messagecenter, fra den selgeren:

 

hi sorry about the auction! someone hacked into my ebay account! ebay has emailed me with the bad news! i had to change my password in oreder to get back on my account! they also sent invoices on my behalf. please disregaurd last invoice. i'll send new. my email, which you should send payment too is sp4dancers(at)ve???on.net

as for the power cord you should look on ebay. i saw one just the other day for under ten dollars. try and search 12volt power cord for 1830 furuno radar.

hope this helps! sorry for the trouble. hope to see payment soon!!! thank you!

 

Det er eg som har justert selgers epost slik at den ikkje skal bli plukket opp av noen uredelige, men epostadressen er den rette i forhold til tidliger kommunikasjon med selgeren. Og eg har fått tilbakemelding på ting eg spurte vedkommende om rett etter svindelforsøket...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Det ser jo straks litt bedre ut, så jeg ville brukt PayPal og betalt inn med et kredittkort. Da vil du kunne få pengene igjen om varen ikke svarer til forventninger/ikke kommer.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

ha ha, western union , er svindlers typiske overførsels selskap , hvis selger i tillegg har solgt masse 5 dollars varer for og bygge seg opp en bra referanse liste , så bør alarmen gå.

 

og hvis forklaringer er lengre en lengst hvordan du skal gjøre dette , så blir det ennå klarere. sjekk med ebay admin , hav de har på denne karen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...