Jump to content

Stor test av 150 HK motorer.


At-le

Recommended Posts

Joda,men ikke på turtallet over 30 knop i denne testen :wink: I tillegg så er den jo direkte "LAT" :rolleyes:

 

Kjempetest..... :crazy:

 

 

Synes egentlig dette var det beste med hele Testen:

 

1. Suzukien er rimeligst – akkurat innenfor 1000 kroner pr. hest. Den går fortest og veier minst av firetakterne. Lav litereffekt er bra for driftssikkerheten. Vi kårer derfor denne til testvinner. Dette er en motor som vil gi de aller fleste de prestasjonene som forlanges, og du får også god driftsøkonomi i en støysvak innpakning. Vi gratulerer med ”Best i test” og – siden den også er rimeligst – ”Mest for pengene”.

 

Go Girl!!! :cool:

Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med all respekt, Tebi, det syns jeg ikke er tilfelle på noen måte. De lanserte nettopp en ny serie 75 og 90 hestere som er full av glitrende teknologi. Honda har aldri hatt som filosofi og ha de raskeste motorene. Dette er forøvrig å anse som en artikkel og ingen test. CT i VMB farer i kjent stil over med harelabb for å få fylt nok en utgave.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vi skal ikke avskrive Honda, det er en god produsent av båtmotorer, og den som har aller lengst erfaring med 4-takt. Men i 150 hk segmentet, som denne testen handler om, faller Honda igjennom.

 

Jeg er uenig i rago63 sin karakterstikk av Vi Menn Båt og aktuelle journalist. Jeg leser alltid hans artikler og tester med stor interresse. I denne testen har han valgt å legge vekt på allround egenskaper, støy, hastighet, forbruk, pris etc. Han har også testet egenskaper i fart under planingsterskelen, noe slett ikke alle testere nedlater seg til å gjøre.

Jeg kan ikke skjønne at denne testen overhodet kan defineres som er en artikkel. Det er en klassisk type test, og en test som legger vekt på momenter som er viktige for folk flest.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil presisere at jeg ikke har lest annet enn nettutgaven som det linkes til innledningsvis. Etter min mening bør det presenteres et langt større tallmateriale enn enkle motorspesifikasjoner for at det skal kunne kalles en test. Kanskje Honda hadde levert bedre med en annen propell? Tall, tall tall....

 

Det bemerkes riktignok en mulig usikkerhet mhp akselerasjonsmålinger foretatt med stoppeklokke, men hvordan er forbruksmålingene foretatt? Hva med båttype - det kunne og vært interressant og vite..

 

Motorgenerasjoner - når ble de lansert? Teknologi utvikles, så hva med et par ord om dette også?

 

"Artikkelen" ( :wink: ) er ellers full av subjektive uttalelser. "Det masse gode" om E-tec kokte ned til at den hadde bra akselerasjon - noe som ikke akkurat er en bombe da det dreier seg om en 2-takter... ellers fullt fokus på uren gange og høyt forbruk i 6,7 knop.. Yamaha hadde kjedelige og gamle instrumenter - selv om de har lansert en ny serie som er kompatibelt med det meste. Jeg vet ikke om han er klar over det. Den fikk i tillegg en ørefik for at den ikke hadde elektrisk betjening av gass gir... - har Suzuki det? Verado fikk pepper for forbruk og pris. Virket skuffet over at elektrisk servo ikke var inkludert i prisen når den var så vidt høyt priset. Men den hadde iallefall elektrisk betjening av gass/gir. Dét, og kompressorteknologi burde da være verdt litt... Forøvrig har det vært et valg av Brunswick og ikke la de ha leanburn før de har vært prøvd på markedet en stund. Skal visstnok komme nå.

 

Men for all del Andy, jeg tror uansett ikke vi blir enige om motortester :wink: - Kos deg med bladet, jeg er opptatt med å studere siste nummer av Yamaha-brosjyren... - en hellig skrift :wink::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

For all del, motortestene i VMB er interessant lesning. Men virker som at de sliter litt med å finne formen, de varierer en del og vektlegger ting forskjellig fra gang til gang.

En gang hadde de helt utelatt akselrasjonstestene, da jeg bemerket det pr mail fikk jeg til svar noe sånt som at "alle var raske nok til normal bruk" ...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

:lol::lol:

 

de varierer en del og vektlegger ting forskjellig fra gang til gang.

De må vel det, for å få noe nytt å skrive om :wink: Ellers er det vel subjektivt det meste av tester.

 

Men disse her to taler jo for seg selv :lol::lol:

 

http://www.youtube.com/watch?v=1XRCDN3JKZ0

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

:lol::lol:

De må vel det, for å få noe nytt å skrive om :wink: Ellers er det vel subjektivt det meste av tester.

 

Men disse her to taler jo for seg selv :lol::lol:

 

http://www.youtube.com/watch?v=1XRCDN3JKZ0

 

Hei, denne var virkelig artig. Hva gjør man ikke for reklame av sine produkter.

Med hensyn til Vi Menn tester av 150 hk motorer , tar jeg den med en klype salt.

Link to post
Share on other sites

B&W magazine har forøvrig testet E-tec mot hva de virkelig skal testes i mot.... - Optimax og Vmax - gjett hvem som sank der..... :cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Niks, Optimax gikk ut som en balansert vinner, gitt.... men informasjonen i artikkelen lar oss forstå at E-tec hadde et handicap av en nyutviklet girkasse som den ikke fikk brukt, og Yamaha trengte en ny turtallsbegrensning og stivere motorfester.

 

http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=1059733

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Niks, Optimax gikk ut som en balansert vinner, gitt.... men informasjonen i artikkelen lar oss forstå at E-tec hadde et handicap av en nyutviklet girkasse som den ikke fikk brukt, og Yamaha trengte en ny turtallsbegrensning og stivere motorfester.

 

http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=1059733

 

Interesant test. Tilbake til VMB tester av 150 hk Verado. Prisen blir oppgitt til 180229,- inkludert el. servo styring. Er dette et "must"??. Det er vel mulig å benytte "vanlig" hyd, styring. Marine Power oppgir listepris til 164000,-.

:confused:

Link to post
Share on other sites

Niks, Optimax gikk ut som en balansert vinner, gitt.... men informasjonen i artikkelen lar oss forstå at E-tec hadde et handicap av en nyutviklet girkasse som den ikke fikk brukt, og Yamaha trengte en ny turtallsbegrensning og stivere motorfester.

 

http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=1059733

 

 

Var en gang i møte med folket fra MarinePower angående holdbarheten på optimax-motorene....dette som følge av at 14!!! stk 225 hk`ere hadde gått i lufta på landsbasis i løpet av et knapt år!! :yesnod: Og jeg var med og tok 2 av dem :cheers:

 

Ville ikke hatt Optimax i garasjen engang :smash: heller ikke Yama HPDI da jeg tok knekken på 2 slike i løpet av 14-dager :drink: ..... i det hele tatt så har jeg kommet så langt at jeg har funnet ut at den beste motoren til nå for meg, er Suzuki 250 4-takt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Var en gang i møte med folket fra MarinePower angående holdbarheten på optimax-motorene....dette som følge av at 14!!! stk 225 hk`ere hadde gått i lufta på landsbasis i løpet av et knapt år!! :yesnod: Og jeg var med og tok 2 av dem :cheers:

 

Ville ikke hatt Optimax i garasjen engang :smash: heller ikke Yama HPDI da jeg tok knekken på 2 slike i løpet av 14-dager :drink: ..... i det hele tatt så har jeg kommet så langt at jeg har funnet ut at den beste motoren til nå for meg, er Suzuki 250 4-takt :yesnod:

 

Ser du ikke vil ha en Optimax i garasjen engang ? Jeg har 115 Optimax (ikke 225) på båten siden 2003. Har bare gode erfaringer så langt. Hva var grunnen til at 225 hk gikk i "lufta" . Du var jo med og tok 2 av dem og kan vel fortelle hva som var årsaken. Ser at du også tok knekken på 2 Yama HPDI i løpet av 14 dager!!!!!!!!!

Jeg er fristet til å spørre deg , hvor lenge holder Suzuki`en.??

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vilt. Men det viste jo forskjellen på akselerasjon på to takt/firetakt da :rolleyes:

Her må de ha jukset på en eller annen måte. Så store forskjeller tror jeg rett og slett ikke det kan være med like forutsetninger.

Selv om akselerasjonen selvfølgelig har noe å si for å få båten i gang da...

 

 

Var en gang i møte med folket fra MarinePower angående holdbarheten på optimax-motorene....dette som følge av at 14!!! stk 225 hk`ere hadde gått i lufta på landsbasis i løpet av et knapt år!! :yesnod: Og jeg var med og tok 2 av dem :cheers:

 

heller ikke Yama HPDI da jeg tok knekken på 2 slike i løpet av 14-dager :drink:

:eek: Hvordan er det du kjører/seiler/er underveis ( :wink: ) egentlig? Du vet at den skal ha olje? og helst litt vann også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke BRP jukser med en prestisje PR-video, Daffy... Det hadde blitt for lett for konkurrentene å tilbakevise. Dette er ellers små utfrag av en halvtimes PR-video. Fokuset er hele veien på kreftene i bunndraget til 2-takterne. De har tatt et strategisk valg på 2-takt i en tid der alle andre satser på 4-takt. Med bakgrunn i OMC siste krumspring med Ficht som førte til konkurs kreves det en sterk og offensiv satsing for å bringe tilliten tilbake til merket.. - Men personlig mener jeg det blir feil å teste den mot 4-taktere, selv om de må kjempe i mot markedsmakta til 4-taktsmenigheten.....

 

Edit; Aaahhh... -Hør bare på lyden når E-tec drar av gårde..... :cool: - Ingen tvil.....

 

Edit 2; -Mer lyd :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=q4JQXctMOPg

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Prisen blir oppgitt til 180229,- inkludert el. servo styring. Er dette et "must"??. Det er vel mulig å benytte "vanlig" hyd, styring.

 

Nei, det er ikke et must. Men... Var på båtmessa på lørdag, og prøvde electric powerassist i fra Baystar.. Himmel og hav....Dét skal jeg ha engang - når det blir litt billigere :wink: 14,5K er litt i meste laget, og er i tråd med prisforskjellen på Verado. Det dette gjør med hydraulisk styring på påhengere er som da vi gikk i fra wirestyring til Teleflekskabel... Skulle jeg kjøpt Verado, skulle dette vært med.

 

Sånn er det, chagall.. noen er bevisst på hva de vil ha - andre må bare ta hva "båtpakka" bringer :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Tror vel heller ikke det er direkte juks, de har bare fremhevet forskjellene som tross alt fins mellom 2t og 4t slik at de fremstår som ekstreme.

4-takterne er sterkere helt i bunn og har en flatere momentkurve, mens 2-takterne har dette herlige kicket i mellomregisteret, som etter min mening er det vi ser utslaget av her.

(Skulle også likt å visst hva slags propeller som ble brukt i disse 'testene' da..)

 

Vortexsurfer:

Du burde vært testpilot for Mercury eller Yamaha.... :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

quote name='VortexSurfer' post='356729' date='19.03.07']Var en gang i møte med folket fra MarinePower angående holdbarheten på optimax-motorene....dette som følge av at 14!!! stk 225 hk`ere hadde gått i lufta på landsbasis i løpet av et knapt år!! :yesnod: Og jeg var med og tok 2 av dem :cheers:

 

Ville ikke hatt Optimax i garasjen engang :smash: heller ikke Yama HPDI da jeg tok knekken på 2 slike i løpet av 14-dager :drink: ..... i det hele tatt så har jeg kommet så langt at jeg har funnet ut at den beste motoren til nå for meg, er Suzuki 250 4-takt :yesnod:

 

Ser du ikke vil ha en Optimax i garasjen engang ? Jeg har 115 Optimax (ikke 225) på båten siden 2003. Har bare gode erfaringer så langt. Hva var grunnen til at 225 hk gikk i "lufta" . Du var jo med og tok 2 av dem og kan vel fortelle hva som var årsaken. Ser at du også tok knekken på 2 Yama HPDI i løpet av 14 dager!!!!!!!!!

Jeg er fristet til å spørre deg , hvor lenge holder Suzuki`en.??

 

 

Grunnen til at disse motorene gikk var vel for dårlig kjøling,og i tillegg så var det en del probemer med "Kompressoren" på disse. På den ene motoren som gikk,kunne vi se rett gjennom blokka på :yesnod:

Samme problemet var det på Yamahaen,for dårlig kjøling på sylinbder nr 6. :yesnod:

Suzukien har gått snart 650 timer siden oktober,og jeg regner med at den kommer til å gå mange tusen(Det gjør nemlig disse motorene) før jeg trenger å bekymre meg :yesnod::cheers:

Forresten,den Optimax`en din,hvor mange timer har den?? 200?

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke et must. Men... Var på båtmessa på lørdag, og prøvde electric powerassist i fra Baystar.. Himmel og hav....Dét skal jeg ha engang - når det blir litt billigere :wink: 14,5K er litt i meste laget, og er i tråd med prisforskjellen på Verado. Det dette gjør med hydraulisk styring på påhengere er som da vi gikk i fra wirestyring til Teleflekskabel... Skulle jeg kjøpt Verado, skulle dette vært med.

 

Sånn er det, chagall.. noen er bevisst på hva de vil ha - andre må bare ta hva "båtpakka" bringer :wink:

 

 

Har en kar ikke langt fra meg som har blitt saksøkt for erstatning av personskade etter at Veradoen plutselig ga full pinne inn i kaia da han skulle legge til!!! Videre så har dette skjedd så ofte at nu prøver han og få hevet kjøpet.... imens så ligger båten i ro da han ikke tør bruke den :yesnod:

 

Dette er kun ment som en liten vennlig advarsel/tips :wink:

Link to post
Share on other sites

tenkte på testpilot i betydningen av å få betalt for det, samt å være med å løse problemene som oppstår.

(Men det hjelper jo ikke dersom importør/forhandler bare sier "hvilke problemer...?")

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...