Jump to content

Stor test av 150 HK motorer.


At-le

Recommended Posts

Jeg kjøpte båt og motor brukt - 2 år gamle. At det var en Suzuki 4-takter på båten, var en viktig grunn til at jeg valgte nettopp denne båten. Så du kan si at jeg valgte motor, og fikk en bra båt på kjøpet, eller vice verca...

 

Jeg visste da at Suzuki hadde gjort en fantastisk snuoperasjon, fra bråkete, kjappe 2-taktere til solide, seige, stillegående, miljøvennlige 4-taktere. Overlegen teknologi i aktuell klasse med topp vekt/ytelses forhold (186 kg på 140 hk), mest stilleggående motor på markedet i dorgefart, markedsleder på 4-taktere både i Norge og Europa.

 

Og til alle som forventer at 4-taktere skal få store tekniske problemer etter noen år - glem det! Like lite som japanske 4-takts bilmotorer får problemer, er jeg overbevist om at japanske 4-takts båtmotorer vil få det. Honda har vel hatt 4-takters båtmotorer i 30 år. Og disse er minst like solide som 2-taktere. :smash:

 

 

Nå syntes jeg dere burde dokumenter deres påstander, "overlegen teknologi" hva er det? Har Suzuki noe som de andre ikke har, for meg ser det ut som en copy cat, som hele tiden kommer sist på markedet med det de andre har utviklet for lenge siden.

 

 

Men det er sikkert helt ok motorer, men tror ikke det er så stor forskjell på dette med 4-taktere lengere.

Redigert av kristian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Suzuki noe som de andre ikke har, for meg ser det ut som en copy cat, som hele tiden kommer sist på markedet med det de andre har utviklet for lenge siden.

 

Er ikke dette litt typisk japansk; kopierer andres teknologi, men får et bedre produkt frem til kundene? Siste fem årene har jeg, eller har jeg hatt, utenbordsmotorer av merkene; Tohatsu, Yamaha, Suzuki, Johnson og Honda og hva jeg synes? Alle har fungert bra, ikke hatt spesielle problemer med noen av dem, har tatt vedlikeholdet selv på alle sammen, men dette har begrenset seg til konservering, skift av oljer, smøring osv osv og det som har slått meg er at det er egentlig ikke så veldig stor forskjell på disse motorene!

 

Jeg har nå en Suzuki 15hk 4-takter, kjøpt med seilbåten. Har en 18hk Tohatsu på en 12 fots jolle og grunnen er at det er den klart største motoren med en vekt som er sånn nogenlunde håndterbar. Og til slutt har jeg nettop kjøpt en ny båt, Morgan5250, hvor jeg kunne velge mellom Suzuki og Suzuki, men innrømmer at valget av båt også hadde litt med motoren å gjøre! Alternativene var en AMT m/Honda, en Nordkapp m/E-Tec eller en Yamarin m/Yamaha.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er en skikkelig langtidstester: (Artikkel under Marine - 24 januar - 07)

http://www.yamaha-motor.com.au/hot_news/in...news_detail.asp

Mr. Vaughan Barnsley er ikke i tvil.. :cool:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

"overlegen teknologi" hva er det? Har Suzuki noe som de andre ikke har, for meg ser det ut som en copy cat,

Suzuki er nok ingen copy cat. De har satset sterkt med å frambringe nyvinninger og forbedringer, jeg kommer i farten på (gjelder min egen 140 hester som ble introdusert i 2002):

 

- mest kompakte og letteste 4-taktere innen segmentet

- mest stillegående ved dorging

- sekvensiell elektronisk multi-punkt bensininnsprøytning

- doble overliggende kammer, 16 ventiler, kjededrift istedetfor registerrem (eneste med dette?)

- første med separat oljekjøler

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser om 150 HK som denne tråden startet med i BM Test

Blar litt ned på siden finner motor test, så 150hk.

Så ser du at de andre har omtrent samme teknologi, selv om Yamaha kom 2 år før på markedet

Støy er lavere på Yam

Fart er høyere på Yam

Forbruk er mindre på Yam

Vekt skiller 1 kg mellom Yam og zuki,

Så her å si at en er mye bedre enn en annen blir subjektivt.

 

Så alt i alt tror jeg ikke forskjellene er store, det kommer an på hva man legger mest vekt på ved kjøp. I dag er de fleste båt/motor kombinasjoner forhåndsbestemt, men å velge først motor for så å ta den båten man får må være feil prioritering. Det er nok mye mer forskjell på båter enn motorer i denne klassen.

Link to post
Share on other sites

“One night I had a record catch and had 950 kgs on board, and that Yamaha FT60 still got the boat up and planing thanks to the high thrust that it develops,” Vaughan said.

 

Sjekk den båten han har!!!! :eek:

950kg opp i denne,så tror jeg ikke en motor i verden hadde fått den opp i plan :yesnod::lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser om 150 HK som denne tråden startet med i BM Test

Blar litt ned på siden finner motor test, så 150hk.

Så ser du at de andre har omtrent samme teknologi, selv om Yamaha kom 2 år før på markedet

Støy er lavere på Yam

Fart er høyere på Yam

Forbruk er mindre på Yam

Vekt skiller 1 kg mellom Yam og zuki,

Så her å si at en er mye bedre enn en annen blir subjektivt.

 

Så alt i alt tror jeg ikke forskjellene er store, det kommer an på hva man legger mest vekt på ved kjøp. I dag er de fleste båt/motor kombinasjoner forhåndsbestemt, men å velge først motor for så å ta den båten man får må være feil prioritering. Det er nok mye mer forskjell på båter enn motorer i denne klassen.

 

 

Du glemte en ting her,og det er at Yama ikke kjører standard-propell.....men det har vel ingen betydning det heller??

Redigert av VortexSurfer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk den båten han har!!!! :eek:

950kg opp i denne,så tror jeg ikke en motor i verden hadde fått den opp i plan

 

-Ser du på bildene, så er det F80 som sitter på den båten. :wink: Denne har 5000 timer. Den andre motoren er en FT60, dvs. en "high thrust" - så jeg tror nok påstanden holder....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vekt skiller 1 kg mellom Yam og zuki,

Så her å si at en er mye bedre enn en annen blir subjektivt.

Du må huske på Kristian at 150 hesteren til Suzuki er en "litt kneblet" utgave av Suzuki DF175 - altså 175 Hk. Det er 175 hesteren som har det beste forholdet mellom vekt/hestekrefter/forbruk da blant annet slagvolumet macther kreftene mer optimalt.

 

Slagvolumet på Suzukien er 2,87 liter mot 2,67 på Yamaha. Likevel er vekten lavere på Suzuki selv om dette ikke er mye. Suzuki sin 150 Hk og 175 Hk veier begge 211 kg med lang stamme og 215 kg med ekstra lang stamme mot Yamahas 150 hk på 216 kg.

 

At Suzuki sine motorer er meget kompakte skyldes faktisk en litt genial løsning med plasseringen av akslingene som meg bekjent ingen av de andre fabrikantenes 4-taktere har. Videre føles det tryggere (dessuten mindre service) at min Suzuki DF 140 har kamkjede i steden for kamrem som vel konkurrentene har.

Link to post
Share on other sites

-Ser du på bildene, så er det F80 som sitter på den båten. :wink: Denne har 5000 timer. Den andre motoren er en FT60, dvs. en "high thrust" - så jeg tror nok påstanden holder....

 

 

Joda men det er nå forbanna vås å komme med!!! 950 kg = ca13-14 personer (70kg)+båt/motor+evt fiskeredskap++ og det finnes ikke en 60 hk motor i denne verdenen som klarer å dra dette opp av vannet uansett hvor høy "Thrust" den måtte inneha... Beklager men dette lukter det skikkelig svidd av...kanskje svidd Yama?? :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå syntes jeg dere burde dokumenter deres påstander, "overlegen teknologi" hva er det? Har Suzuki noe som de andre ikke har, for meg ser det ut som en copy cat, som hele tiden kommer sist på markedet med det de andre har utviklet for lenge siden.

Men det er sikkert helt ok motorer, men tror ikke det er så stor forskjell på dette med 4-taktere lengere.

 

 

Var det ikk Suzi som var først ute med 4-Takt 250 i 2005 ?? og så kom Yama etter noen måneder?

Link to post
Share on other sites

Nå syntes jeg dere burde dokumenter deres påstander,for meg ser det ut som en copy cat, som hele tiden kommer sist på markedet med det de andre har utviklet for lenge siden.
Kan du dokumentere for oss hva Suzuki har kopiert etter andre?

 

 

men å velge først motor for så å ta den båten man får må være feil prioritering. Det er nok mye mer forskjell på båter enn motorer i denne klassen.
Det er jeg enig med deg i. Når det er sagt irriterer det meg veldig at den problemstillingen i det hele tatt eksisterer.

Det finnes faktisk båtprodusenter som ikke selger båtene sine uten motor i det hele tatt :headbang:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Så alt i alt tror jeg ikke forskjellene er store, det kommer an på hva man legger mest vekt på ved kjøp. I dag er de fleste båt/motor kombinasjoner forhåndsbestemt, men å velge først motor for så å ta den båten man får må være feil prioritering. Det er nok mye mer forskjell på båter enn motorer i denne klassen.

 

 

Helt enig, det er synd at det skal være slik at man må bestemme sitt kjøp etter hva din ønskede nye båt skal utstyres med av motortype/fabrikat. (Båtpakke)

Ellers merker jeg meg at Suzuki "menigheten" har vært meget aktiv i denne tråden. :flag:

Link to post
Share on other sites

At Suzuki sine motorer er meget kompakte skyldes faktisk en litt genial løsning med plasseringen av akslingene som meg bekjent ingen av de andre fabrikantenes 4-taktere har. Videre føles det tryggere (dessuten mindre service) at min Suzuki DF 140 har kamkjede i steden for kamrem som vel konkurrentene har.

 

maken til tull.. Honda har hatt dette (offset poweline) siden tidenes morgen fra 15 hk og opp..

 

forøvrig lever denne tråden opp til det meste av våset som synserene presterer på dette forumet.

 

den originale testen det vises til er en simulert bruk av båten slik man kan forvente i "the real life" og da er Hondaen billigst å drifte.. og jeg nevner ikke de andre vanvittig avanserte teknologiene Honda er alene om som de andre hverken kan (patentert) eller tør (komplisert - utviklet i f1) noe som ingen av de andre participantene tør tenke på å delta i en gang) eller som noen av dere skjønner noe av uansett for den saks skyld....

 

dream on folks....

 

(når opplevde noen at en kamreim røk sist?)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Honda helt alene i motorverdenen i å kunne variere ventilstyringen. Første patent på området hadde FIAT tilbake i 1960. De fleste store bilfabrikker har en slik teknologi, også Suzuki. Ja, jeg er klar over at Honda bruker en annen teknologi enn de andre, men bedre enn de beste konkurentenes teknologi er den neppe. Det mest avanserte systemet er nok BMWs Valvetronic.

 

Har ikke mye kunnskap om pålitligheten til kamremmer i båtmotorer, men kjenner i hvertfall til mange kamremmer som røk på BMW sine 6ere før de gikk over til kjede.

 

Men for all del, hatten av for motorkonstruktørene hos Honda, de er sammen med BMW sannsynligvis ledende på motorteknologi.

 

Problemet generellt for båtmotorer er at de som oftest er basert på eldre teknologi enn nye bilmotorer. Båtmotormarkedet er lite sammenlignet med bil, introduksjonene av nye modeller er mye sjeldnere og bruken av den mest avanserte teknologien begrenses av små serier.

 

At Honda ikke får bedre akselerasjon og toppfart ut av 150 hesteren med den avanserte teknologien de bruker er i grunnen litt merkelig, men teknologien ser ikke ut til å kunne kompansere for det mindre sylindervolumet sammenlignet med konkurentene. Jeg ser i hvertfall ingen grunn til å betale ekstra for avansert teknologi som ikke gir meg som bruker noe ekstra, og et slikt utsagn sitter langt inne for en teknologikåt ingeniør :smiley:

 

 

Beste argumentet for å kjøpe Suzuki er etter min mening at dette er solide pålitlige motorer med grei ytelse til gunstige priser. Selv om Hondaen i 150hk testen har litt lavere gjennomsnittelig bensinforbruk skal man ikke glemme at man kan kjøpe 2800 liter bensin for prisforskjellen mellom Honda og Suzuki.

 

Snakket med en importør på Sjøen for Alle som tidligere leverte Johnson (også kalt Johzuki) i sine båtpakker. Etter at BRP gikk over til bare å levere e-tec baserte motorer for de litt større motorene gikk båtimportøren over til å levere Suzuki i stedet. Dette sier nok en god del om hvor godt fornøyd de er med kvaliteten på Johzuki motorene da det må være litt surt å kjøpe motorer fra Erling Sande som importerer båter som er direkte konkurenter.

Link to post
Share on other sites

Beklager men dette lukter det skikkelig svidd av...kanskje svidd Yama?? :wink:

Well well, etter 2500 timer virker det ikke som om det er noen brannfare..... :cool:

 

 

Ellers merker jeg meg at Suzuki "menigheten" har vært meget aktiv i denne tråden. :flag:

:yesnod: Ingenting er som en frisk diskusjon :wink: - "Det er absolutt den aller beste motoren, den jeg har akkurat nå" :lol: Enige blir vi aldri....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

maken til tull.. Honda har hatt dette (offset poweline) siden tidenes morgen fra 15 hk og opp..

Makan til tull er det vel ikke. Om Honda har benyttet en ganske lik løsning må jeg trekke tilbake noe av det jeg skrev, men det fjerner ikke det faktum at Suzuki fremdeles faktisk er mer kompakt (fysisk størrelse) enn også Honda - i alle fall på motorer i segmentet 115 Hk og oppover.

 

(når opplevde noen at en kamreim røk sist?)

I min omgangskrets (slekt, venner og kolleger) er det heldigvis kun en som har vært så uheldig å få brudd på remmen i en påhengsmotor, mens det er hele 3 av mine venner og kolleger som har opplevd det samme i bilmotorer.

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg nesten spørre: er det en fordel at motoren er mest mulig avansert?

 

(Og hvorfor betale mer for det hvis den ikke gir noe ekstra..?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at i det store og hele så er alle disse motorene som her omtales bra motorer! :yesnod:

 

Det er stadig litt ny teknologi ute og går, og når denne/disse da blir introdusert i markedet på et par motorstørrelser av et bestemt merke, så vil disse motorene være et hakk foran de andre. Dette skjer stadig vekk og noen ganger er Honda først, andre ganger Yamaha eller Suzuki, og sånn går livet videre. Med andre ord at f.eks en 150hk fra Yamaha vinner en test betyr ikke at deres 50hk har siste/beste teknologi, eller vinner testen i det segmentet!

 

For meg blir det mere og mere viktig å kjøpe fra en forhandler som driver med motorer (ikke bare har fancy showrom!) og holder geografisk til et sted hvor det er lett å komme til!

 

Mine 2 cent! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg nesten spørre: er det en fordel at motoren er mest mulig avansert?

Etter min mening; nei... Men man har lenger ikke noe valg, nå er det kommet EFI helt ned i 25 hester. Personlig tror jeg ikke at problemene kommer på kamkjede/strikk/ventiler, men heller på HT-pumper, injektorer og fuel linjer. Den som ikke har montert filter, eller slurver med restedrivstoff tror jeg får lære på den dyre måten.... En serie av HPDI-motorene til Yamaha har blant annet en O2-sensor som bør rengjøres og kontrolleres hvert år - Slutter den å fungere går et stempel...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg ikke at problemene kommer på kamkjede/strikk/ventiler, men heller på HT-pumper, injektorer og fuel linjer. Den som ikke har montert filter, eller slurver med restedrivstoff tror jeg får lære på den dyre måten....

 

Her tror jeg du har 110% rett. Motorene blir mer finspiste og kresne , samtidig som at bensinen blir dårligere...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg nesten spørre: er det en fordel at motoren er mest mulig avansert?

Nei - avansert er i seg selv ikke et mål. Smarte løsninger som gir nye fordeler er derimot positivt om det ikke samtidig innfører store muligheter for feil/ulemper.

 

(Og hvorfor betale mer for det hvis den ikke gir noe ekstra..?)

Nei hvorfor det?

 

For meg blir det mere og mere viktig å kjøpe fra en forhandler som driver med motorer (ikke bare har fancy showrom!) og holder geografisk til et sted hvor det er lett å komme til!

VELDIG enig Mouche! Selv om jeg er meget fornøyd med Suzuki som motor har jeg dessverre blandede erfaringer med forhandlernettet og service. Det første firmaet jeg forholdt meg til, ser kun ut til å prioritere deg som kunde frem til du har kjøpt noe av dem. Deretter er du en pest og en plage når du kommer med en garantisak (som jeg hadde noen av på den første motoren min før jeg byttet til DF140 som har vært feilfri). Til og med betalte servicetimer var det vanskelig å få fordi de prioriterte montering/salg så høyt. Nå har jeg byttet forhandler og er meget fornøyd med dem - jeg skulle brukt dem fra starten av! Der er kundeservicen i ettermarkedet av en helt annen klasse - som eliteserien mot 4-divisjon.

 

Med såpass moderate forskjeller mellom dagens moderne motorer og SÅ STORE forskjeller forhandlerne mellom er det vel slik at en heller burde velge etter forhandler i steden for fabrikat.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod: Og de kommer nok til å tjene penger på deg og alle de andre fornøyde kundene sine i fremtiden også. Det er myye greiere å betale en serviceregning når du er fornøyd....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Stor test av 150 hk i siste utgave av Vi Båtägare nr 9/12.

 

Testbåt Quicksilver Activ 605 Open.

 

Testvinner ble Mercury F150, ikke helt uventet kanskje. De gjør en grundig jobb før de slipper en motor i dette viktige segmentet.

 

Kort oppsummert: Mercury F150 har høyest toppfart, lavest forbruk i høyere fartsområde, lavest vekt (av 4-takterene), lavt støynivå og lavest pris (sammen med Evinrude). Motoren er også svært servicevennlig, ingen ventiljustering eller kamreim.

 

Fart: Mercury F150 greide 45 knop mens Suzuki og Yamaha greide knappe 44. Verado, Honda og Evinrude greide 42,3 knop.

 

Forbruk: Honda lavest med kun 0,82 liter i snitt. Mercury F150 0,86, Yamaha F150 0,87, Verado 0,92, Suzuki 0,94, Evinrude 1,00.

 

Akselerasjon: Relativt jevnt men Evinrude kjappest (2-takt) og Honda slappest (minst sylindervolum av de normalaspirerte).

 

Støy: Verado og Evinrude noe mere støy, naturlig nok pga. teknikken. Men på fullgass skiller det minimalt.

 

Totalseier til Mercury F150.

For båter som tåler mere enn 150 hk er jo Verado genial (kan jo chiptunes til 200 hk ved behov). Uten at det er tatt med i testen da.

De glemte visst Optimax 150 men de syns kanskje Mercury var nok representert med to modeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...