Jump to content

Dagbok prosjekt fjerne skum - bygge ny dobbeltbunn


Batdilla

Recommended Posts

Noen av baatplassen medlemmene har kontaktet meg for å få vite mer om prosjektet jeg gjennomførte tidligere i år da jeg rev ut bunnen og skummet i Selco'en og bygde ny bunn. Mye er allerede skrevet om emnet i tråden Utbedring dobbeltbunn med vann - Selco , så jeg tenker ikke å gjenta alt det som står der. Jeg tenkte å stort sett la bildene tale for seg i denne tråden. Så kan heller de som har spørsmål poste de etter hvert, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

 

Starten.

Dette var utgangspunktet. Bunnen full av vann. Tykt lag med is inne i båten. Ikke akkurat fristende å gå løs på.

BildeBilde

 

Åpne bunnen og rive ut skum.

Første etappe er dessverre dårlig dokumentert. Da ble bunnen åpnet opp og alt skummet revet ut. Høres kanskje enkelt og raskt ut, men det skal jeg garantere at det ikke var.

 

Forsterke den ytre bunnen og klargjøre for feste av stringers.

På de neste bildene er det lagt 2 lag med glassfiber. Jeg valgte å legge på ekstra glassfiber på den ytre bunnen av to grunner: Bunnen var ganske tynn i utgangspunktet og i tillegg ville jeg ha "fersk" glassfiber under når stringersene senere skulle støpes til underlaget. Her vises baugen og akter i båten.

BildeBilde

 

Lage stringers.

Det neste var å lage selve stringerskonstruksjonen som skulle erstatte den avstivende effekten som skummet hadde. Her gikk det med mange timer. Det var alt annet enn enkelt å få skåret til fineren slik at den passet alle avrundingene som er i en slik bunn. Etter hvert fant jeg ut at jeg måtte lage meg et skjelett i finerlister som ble montert inn der den nye bunnen skulle komme etter hvert. Da ble det enkelt å ta ut målepunkter forskjellige steder som kunne fortelle meg litt om hvordan fineren måtte skjæres til. Etter at alle mål var tatt, lagde jeg meg maler i tykk papp som ble skåret til etter målene. Dette var kontroll på at målene var feil, før jeg kunne begynne med fineren. Feil? Ja, du leste riktig. Noen mål stemte riktignok, men en god del måtte justeres både her og der. Men etter hvert fikk jeg skåret til finerstykkene og med litt ytterligere justering, satt det etter hvert ganske bra. Det neste var å skru sammen alle enkeltbitene slik at det hele hang sammen. For å sikre treverket best mulig i tilfelle det skulle bli fuktig i bunnen, valgte jeg å støpe inn all fineren. Jeg dekket hele stringerskonstruksjonen med glassfiber slik at alt var hermetisk lukket.

Her er stringersene klare - ferdig støpt inn. Den opprinnelige avstivingen mot akterveggen var pil rotten, så den ble revet ut. Jeg valgte å la stringersene gå helt bak og avsluttet de med fasong tilsvarende den opprinnelige avstivingen mot veggen. På den måten oppnådde jeg maksimal stivhet ved at avstivingen går over i stringers og alt er i et stykke.

BildeBilde

 

Støpe stringers fast til bunnen.

Så var det å støpe stringersene fast til bunnen. Legg merke til pilene som viser noen av de mange hullene som finnes for å tillate vannet å renne ut, i tilfelle det skulle komme inn vann på et tidspunkt.

BildeBilde

 

Finerplate som skal danne underlag for ny bunn.

Deretter var tiden kommet for å skjære til finerplaten som skulle ligge oppå stringersene og danne underlaget for den nye bunnen som skulle støpes. Også her måtte jeg til med egne maler i papp for å få en best mulig passform. Jeg hadde latt det være igjen en liten kant av den opprinnelige bunnen med tanke på at det kunne være greit når finerplata skulle fikseres og festes. Før platen ble lagt på, la jeg på et tykt lag med Sikaflex oppe på stringersene. Plata ble så lagt på og skrudd til stringersene. Skruehullene ble deretter tettet med tokomponent Araldit. Som bildet viser, er plata ganske rufsete i overflaten. Før platen ble montert inn, gikk jeg over den med vinkelsliper og rufset den til slik at den skulle gi best mulig feste for glassfiberen som senere skulle støpes på.

BildeBilde

 

Det regner, regner - og regner.

Her er et bilde av arbeidsforholdene. Det regnet så mye at jeg var nødt til å finne på noe for å kunne holde framdriften oppe. Investerte derfor kr. 278,- i et billig partytelt og det var beste investeringen jeg hadde gjort på lenge. Endelig kunne jeg drive akkurat når det passet meg, samme hvordan vær det var. Dette var nok foranledningen til at Dillebua kom på tegnebrettet senere på året. Snart kan jeg drive akkurat når jeg vil med båtarbeider - også om vinteren. Tenkte å poste litt mer om Dillebua senere når den er innflytningsklar.

BildeBilde

 

Støping av glassfiber oppe på finerplate.

Her er 2 lag glassfiber lagt på.

BildeBilde

 

Huff - er du ikke snart ferdig!

Slike jobber blir som regel satt lite pris på av den feminine delen av befolkningen. Det var visst et eller annet med masse støv som var rundt alle steder i huset... I kampens hete, var jeg kanskje ikke alltid like flink til å strippe av meg absolutt alt hver gang jeg skulle inn en liten tur...

BildeBilde

 

Påføring av antipest og sparkling.

Neste etappe er heller ikke dokumentert med bilder. Da la jeg på 2 lag med antipest på bunnen. Da dukket det selvsagt opp en masse små hull og ujevnheter i støpen som ikke var synlige før man fikk på farge på underlaget. Jeg gikk da på med friskt mot og sparklet ned hele bunnen. Pusset og pusset. Deretter nytt lag med antipest. Nå måtte det da bli bra... Men, neida. Fremdeles hull. Ny runde med sparkling og påfølgende lag med antipest. Til slutt ble det bra. Men du verden hvor mange timer det gikk med til pussing. På dette tidspunktet skal jeg innrømme at tanken på å gi opp hele prosjektet ikke var fremmed.

 

Påføring av hardtop.

Så var den store dagen kommet - etter måneder med arbeide, kunne jeg endelig tenke på å legge på hardtop'en på bunnen. 2 lag med hardtop ble lagt på. Som bildene viser, ble det ganske så snacks'ent. Den observante leser vil sikkert ha lagt merke til at jeg også har satt inn manneluker framme i baugen og akter. Dette er med tanke på å ha en viss mulighet til å følge med på "hva som skjer der nede", og i tillegg ha enkel mulighet til å få lenset ut igjen vannet, hvis det skulle bli aktuelt. Braketten som stikker opp der framme, er for en skillevegg som skal inn på et senere byggetrinn. Akter er vises braketter for feste av sofaen bak.

BildeBilde

 

Lage skilsikkert område.

Etter at 2 lag med hardtop var lagt på, maskerte jeg rundt områdene hvor man senere skulle sette benene. Så la jeg på et nytt lag med hardtop inne i området som var maskert inn og umiddelbart etterpå brukte jeg ei kjøkkensikt og strødde utover salt (!). Hadde nemlig fått tips av Ingar at det var smart. Det skulle visstnok gjøre at man fikk et veldig fint antiskli belegg. Stor var derfor forventningen da jeg vasket av alt saltet. Og - joda - teorien stemte den. Deler av det nye bunnen var blitt dekket av et fint sklisikkert belegg. Et stykke foran sofaen bak hadde jeg satt av et hull i bunnen hvor jeg hadde tenkt å montere inn en luke. Tanken var å utnytte plassen mellom bunnene til stueplass. Dette er jeg igrunnen veldig fornøyd med. Et par fiskestenger og en del kalde går fint nedi.

BildeBilde

 

Oppsummering.

Håper disse bildene, sammen med teksten som er lagt ut i tråden nevnt innledningsvis, kan gi et lite innblikk i hvordan en slik prosess er. Nå i ettertid er jeg veldig fornøyd med å ha gjennomført jobben. Det var veldig lærerikt. Billig ble det ikke. Tør ikke nevnte hvor mye sluttregningen kom på til slutt. Men den var nok mer enn 3 x eget estimat på forhånd - hvilke viser hvor dyre slike jobber er å gjennomføre. Ingar får hjerteinnspark hvis han får høre sluttsummen... En ting er ihvertfall sikkert - jeg går aldri løs på en slik jobb en gang til! Til slutt vil jeg få rette en stor takk til Ingar som stilte opp til alle døgnets tider og besvarte de merkeligste spørsmål. Og de kan jeg love var mange av en periode.

 

Til slutt et bilde som viser hvordan båten ser ut nå. Innredningsmessig er den stort sett ferdig. Kunne tenkt meg en fastmontert drivstofftank med utvendig påfylling. Utvendig gjenstår skifte av fenderlist, lakkering og kanskje en ny vindskjerm.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Fine bilder og forklaringer. Resultatet vart iallefall veldig bra!

Båten vart vel ein heil del lettere når skummet var ute, og toppfarten ble nok høgre tenker eg.

Takk for det :sailing:. Synes det er artig å lese slike dagbøker, så jeg håper dette kan inspirere flere til å legge ut litt om prosjektene sine. Vet dessverre lite om forskjellen før - etter, da båten gikk rett på slaktebenken etter at jeg hadde hentet den. Men jeg mener å merke at båten er utrolig stiv og fin når den tar bølgene. Har ikke klart å dy meg for å provosere den og herje litt med den, men i mine øyne bør den være minst like bra som tidligere.
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

:smiley:

Kjempefin artikkel Baatdilla! Og resultatet ble virkelig bra! Ble litt nostalgisk av å se gjennom dette, du har nemlig maken til min første båt! Den fikk forøvrig samme problem med vann mellom dørk og bunn. Sønnen til en kompis overtok den og gjorde en enklere variant ev det du viser her for ca 20 år siden. Så vidt jeg vet er båten i bruk fortsatt. De er jo "uslitelige". Artig å se hvor bra du fikk det til, men seiøst - vil du gjøre en slik jobb en gang til?

Ønsker deg en fin sesong!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

....Artig å se hvor bra du fikk det til, men seiøst - vil du gjøre en slik jobb en gang til?

ALDRI I LIVET!!! :lol:

 

Men det ble ganske bra resultat, om jeg selv skal innrømme det. Innredningsmessig er det meste klart. Pluss helt ny kalesje. Utvendig lakkering, ny fenderlist, og en del ting gjenstår. Men det er nedprioritert en tid pga Sjømannen. Tipper Selco'en blir vinterprosjekt i Dillebua.

 

Takk for hyggelige kommentarer! Du er velkommen til en tur i den hvis du havner på mine kanter en gang! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

...Kunne jeg ha fått visst hvor du har kjøpt den?

Sure - luken er fra Watski katalogen. Den er fra "Classic" serien. Watski forhandles av en rekke båtutstyrsleverandører. Selv så kjøper jeg Watski via TSG på Strømmen. Mener å ha fått med meg at Watski katalogen nå kan lastes ned fra nettet. Er www.watski.com et bra sted å begynne, montro? Ulempen er vel at det sikkert ikke er oppgitt priser i den elektroniske versjonen av katalogen. Men i 2003 utgaven av papirkatalogen var luka priset til 248,-. Og den bygger ikke så mye over dørken som du kanskje tror.
Link to post
Share on other sites

...Hvor mye sånn ca stikker den opp av dørken? Er det slik at jeg kan bygge den legger ned og få den helt i flush?

Nå har ikke jeg målt eksakt hvor mye den stikker opp da dette ikke var så viktig for meg. Men du finner vel noen byggemål i brosjyren, evt. at du ringer til noen som forhandler Watski og ber dem ta et mål for deg. De fleste slike luker er vel laget slik at de har en flenskant som skal ligge ann mot kanten rundt hullet luken skal dekke. Dvs skal du ha luken til å flukte helt med området den settes inn i, må du sikkert finne på noe spesielt - dvs sørge for å ha en nedsenket flenskant i hullet. Høres ut som uforholdsmessig mye ekstra arbeide, bare for å få den til å flukte, spør du meg.
Link to post
Share on other sites

Høres ut som uforholdsmessig mye ekstra arbeide, bare for å få den til å flukte, spør du meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Egentlig er det ikke så mye jobb!

Når du først har skjært ut hullet kan man enkelt frese ut en fals med håndoverfres.

 

PS. Det kommer an på hvor stor falsen må være, for det er begrenset for hvor stor fres du kan ha i verktøyet (håndoverfresen)

Man kan også bruke pinnefres, men da må man gå over flere ganger

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Sorry, jeg gikk ut ifra det gamle systemet med nedstøpt plate i dørken

Det er muligens ei plate under støpen, men det spørs om det lar seg gjøre å frese ut så mye at hele luka flukter med dørken. Da blir det ikke igjen mye som holder igjen luka hvis noen skulle tråkke på den. Jeg tror eneste mulighet er å finne ei luke som bygger så lite i høyden som mulig - kanskje finnes det luker som er bygget nettopp for å flukte mest mulig? Eller at du lager luka selv og konstruerer den slik at den flukter helt, med solid innfesting under. Eventuelt at man tar opp et hull i dørken stort nok til at man kan se hva som finnes under av avstivere, plate o.l., og deretter lager seg en konstruksjon som festes i selve bunnen på båten som kan holde luka oppe, og at man deretter skjærer ut så mye av dørken at hele luka felles ned i hullet og festes til kontruksjonen under. Men jeg er ikke så sikker på om jeg ville gått for en slik løsning. Da kan du får problemer med tetting rundt luka. Her bør det være tett slik at det ikke kommer altfor mye vann ned i bunnen. Sprekk kan sikkert tettes med et eller annet. Men så flekser kanskje dørken rundt luka mer enn luka kanskje vil gjøre hvis den er festet i en stiv konstruksjon rett i bunnen av båten. Ikke er det sikkert man kan tette helt rundt luka heller - det er jo som regel et parti hvor hengslene er innfestet og som beveger seg når luka åpnes. Krever kanskje ei spesiell luke som er egnet for formålet. Nei, dette har jeg ikke altfor stor tro på. Anbefaler at du tar det andre på båten først, og når du kommer så langt at det er igjen bare å finne en løsning på luka, tipper jeg at du er så lei at du mye heller vil bruke båten enn å bruke masse tid på å få til ei luke som kanskje bygger 1mm istedenfor 10mm.

 

Men hva skal du ha luken til da? Er det for å kunne bruke rommet under som oppbevaringsrom, eller er det bare for å komme til å lense evt. vann? I tilfelle oppbevaringsrom - er du sikker på at konstruksjonen under dørken er slik i båten din at det egner seg som oppbevaringsrom da? Kanskje går det avstivere på kryss og tvers under der? I tilfelle du kun ønsker lensemulighet - sett heller inn et par nette dekksforskruvninger - en helt akter i båten og en helt framme i baugen - så har du alle lensemuligheter du trenger uten at noen ser det. Eksempel:

Bilde

Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil vel kanskje i første rekke bli en inspeksjonsluke tenker jeg, men jeg vil også ha muligheten til å hive litt småting nedi (Ikke spør hva.. det dukker alltids opp et eller annet...)

 

Fiskestanga hadde jeg tenkt å lage noen kroker under ripa til... så er det bare å hive den under der når jeg er ferdig med den... Så det blir ikke den...

 

Om den bygger en centimeter så gjør ikke det allverden.. Det kan jeg alltids overleve med, men jeg vil helst ha den til å gå i flush slik at den ikke blir "i veien" hele tia...

 

Dørken er kraftige saker (mest sannsynlig bygget for 8 feite tyskere på fisketur) den er av vannfast forskalingsflak med underliggende støtter tvert over.. (Du kan forresten ane det på noen av bildene på siden min) Nå har jeg tatt opp den bakerste delen av dørken, og muligens må jeg ennå lenger frem også... Derfor er det ganske ypperlig å ta det nå mens jeg alikevel må legge ny dørk.. da går det an å planlegge litt hvordan dette skal bli!

 

Må si jeg er veldig imponert over engasjementet ditt her.. skrive en halvside med bitteliten tekst er beundringsverdig :yesnod:

 

Meeeen... jeg kommer sikkert til å følge halve rådet ditt... å vente med å spekulere i dette til jeg er nærmere slutten!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Vil anbefale denne for å merke med når man skal skjære ut former som til f. eks stringere. Brukbar til mye annet også, jeg har selv en slik og synes den er fantastisk når ting skal tilpasses

mal.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

jo da, har laget alt dette, brukte papp jeg da. men det er mål og lengder på de to benkplatene som står originalt inni. Her er mitt prosjekt

 

har funnet noen som har de benkplatene jeg tenker på

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimag...nnkode=21837151

http://www.blocket.se/jamtland/Selco_sport...m?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Motorbat_2...m?ca=15&w=3 fremputen er flyttet bak!

se under bilder på disse.

det blir ikke aktuelt å sette inn noen gamle bil stoler! :S

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...