Jump to content

Prosjekt: Selco 13


grusapa

Recommended Posts

Hei, på torsdagen fikk jeg kjøpt en Selco 13 av en venn på jobben. han var ikke så glad i den, og bare den tiden han hadde hatt den hadde den vært på bunnen hele to ganger! jeg kjøpte den som den stod for 500 kr ;) jeg skal legge ut en del bilder som viser båten i sin helhet. jeg har ikke jobbet noe med glassfiber før, så en del spørsmål har jeg. Båten sann den står i dag vet jeg heller lite om. den er hel og flyter, kalesjen er revet og det er ingen benker / stoler i den. jeg har heller ingen motor, men det blir vel :)

 

hva jeg har tenkt å gjøre:

har tømt den for vann, og fått den inn i en hall hvor jeg skal jobbe på den.

skru ut alle skruer og få bort alt som er på den.

skjære ut dørken på den for å få ut skummet. har lest mange poster her om dette skummet.

lage to stringers eller hva det kalles, for å stive opp båten. samt to eller tre på kryss stringers, inn syns luke siden det kommer alltids noe vann inn. også forsterke speilet litt. legge en plate over, og støype denne. Er det noen som har mål på disse? vist ikke må jeg begynne med papp og det er litt kjedelig.. og hvilket treverk skal jeg bruk? og hvor mange lag med glassfiber skal til?

Kalesjen har jeg vasker og holder på å tørke nå, denne leverer jeg til Brisk kompetanse senter her på Moa i Ålesund. De tar 350 kr timen og det funker vel.

Videre har jeg lyst lage til originale benker, det var to benker i denne. hvor den fremre kunne enn ta ned og legge bak, slik at den gikk sammens med den bakre benken.. fint når det er soling på gang ;) puter til benken fikser Brisk folket for :) men er det noen som har mål på disse? og hva skal jeg gjøre med det rommet som er vist på ene bildet?

Etter at det er støpt på innsiden har jeg tenkt å pusse den ned utvendig for å se om det er noen skader på skroget, og for å male den igjen. hvor mye skal jeg pusse den ned? begynne med 150 og pusse bort all maling holder det? eller bør jeg pusse mer og sparkle litt også?

 

Skal høre med en jeg kjenner i morra om jeg får kjøpe en -80 talls Mercuri 40 hk.. denne har stempelet skjært seg på, da den ikke fikk olje.

 

sam_0745.jpg

sam_0746.jpg

sam_0747.jpg

sam_0748.jpg

sam_0749.jpg

sam_0751.jpg

sam_0752.jpg

sam_0753.jpg

sam_0754.jpg

sam_0755.jpg

sam_0756.jpg

sam_0757.jpg

sam_0758.jpg

sam_0759.jpg

sam_0760.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

hmm.. var det da.. har lurt litt på det selv.. men som det står banket på det skiltet så er det 13 0 883 og 40 under.. tipper det er 13 foteren, serie nr 883 og 40 hk maks! denne er vel det samme selco 13 på autodb.no

 

kan det være forskjell på Deluxs utgaven, og select ? også noe med årsmodellen å gjøre kanskje..

Redigert av grusapa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brutter har en 14 foter selco, uten mast. Sitter en 40hk på den.

 

Denne båten på bildene har ser rimelig gåen ut under. Ser ut som bunnen er svai. Hvis den er det er det sikkert stigene/spantene inni som er råtne. Da blir båten farlig på vannet. Den vil legge seg over på siden og svinge, og du risikerer å kantre.

 

Har vært med på det der.

 

Brutter måtte åpne hele balja å lage nytt nedi der. Blei kjempebra etterpå :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

 

Denne båten på bildene har ser rimelig gåen ut under. Ser ut som bunnen er svai. Hvis den er det er det sikkert stigene/spantene inni som er råtne. Da blir båten farlig på vannet. Den vil legge seg over på siden og svinge, og du risikerer å kantre.

 

antar det er dette bildet du tenker på, hvor det ser ut som at rullen trykker inn bunnen..?

 

 

Er det så mye spant/stringers på disse da? , man leser jo ofte om selcoer fulle av knust, vanntrukket skum...

 

sam_0756.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

det er en selco 13 select delux utgave...

har jobbet ca 4 timer hver kveld nå siden jeg fikk den, har skjedd mye.. men forsatt mye som gjenstår..

har fått løs alle skruer, måtte bruker vinkelsliper på et par osv. har skjært ut dørken, og tatt ut skummet. skummet var vått! ble ca 4 bossekker med skum, har støpt inn en tre plate som lå i kjølen. og to til på siden fremover. i morra blir det tre spant. og noe på speilet. også en plate på toppen med to eller tre lag på. første gang jeg støpte glassfiber i kveld.. var ikke så vanskelig, men det herder veldig seint. selv etter 1,5 timer var det ikke ferdig herdet. trodde det skulle ta 30 min.

Link to post
Share on other sites

Har bommet med disse Selco modellene før og prøver igjen.

 

Mener det er en 15' helt like den jeg selv hadde i 1712 , men ser at 13 foten er lik i formen.

 

Ta et målebånd så slipper sånne som meg og komme med dårlig ideer :discuss:

 

Steinar

 

Her er en 13'

selco_13.jpg

Skibsplast 550 - 90 Suzuki

Otto's 19 - 85 Suzuki

Joda 7500 - 66 Yanmar, snart med vimpel........

Link to post
Share on other sites

hehe jo da.. det er en selco 13 selct de Luxe. som det står i original brosjyren. "er glassfiberbåten for den kresne, i 13 - størrelse -- bygget som en forminsket skrogutgave av Selco's eminente Selspeed." også forskjellen på 13 fots utgavene er at denne har kart rom, og litt extra innredning.. men nå blir det å dra på biltema å kjøpe 10 liter med poliester..

Link to post
Share on other sites

Ken: "

Jeg holder på med å forhøye speilet til lang stamme.

Litt arbeid, men tror at speilet skal klare +50HK etterpå."

 

har du gjort mye med båten din da? sann forsterket speilet osv?

 

tror jeg ikke tørr å ha på mer enn 30 eller maks 40 hester på denne da..

 

hvor mye må du forlenge speilet da? går det veldig dårlig å ha på en motor med langstamme?

Link to post
Share on other sites

kort stamme er 15"/38cm fra speilet og ned til kavitasjonsplata, lang stamme er 20" / 51cm.

 

Å kjøre med motoren alfor dypt fører oftest til at det kommer en kraftig vannsprut bak båten, samt at den kan oppføre seg uforutsigbart i sving.

 

Og forresten: når du støper inn stringers/spant, ta båten av hengeren og sett den i en krybbe - ellers vil du risikere at bunnen tar form etter hengeren og blir innhul i skroget. det gjør ikke akkurat underverker for kjøreegenskapene.....!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja, båten står på to dekk og to planker.. så det er jeg opps på..

sam_0790.jpg

der er et bilde som er tatt nå.

har valgt å ha noen cm med skum igjen på kanten, også ca 15 cm igjen i bauen. for å få stabilitet. det er den originale stokken som ligger i midten, denne er ok. videre er det et 50 mm PVC rør som er delt i to. var ikke det beste å få festet glassfiber til ser jeg. videre er det tre stk spant som skal støpes inn snart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt til 12 cm på speilet, og da blir den å passe perfekt til en 30hk Yamaha, tror jeg.

Jeg burde ha byttet ut hele akterspeilet, da trekjernen i dette ikke var helt tørt. Men har i steden lagt en 25mm kryssfiner plate i hele båtens bredde og som er 12cm høy, som jeg holder på med å støype inn.

Blir ferdig med støpingen i morgen :crazy:

Og da er det å finne en maling som passer fargemessig. Har ikke lyst til å male hele båten enda.

Håper at biltema rød polyetylen 2 komponent maling ikke koker på den lakken som er der i fra før av.

Brukt vindskjerm og stenger til kalersjen er bestilt fra en på autodb. Må bare finne noen som har tegning eller mål på kalersjen.

Link to post
Share on other sites

takker :)

gikk litt bedre nå da.. duken revnet ikke så fort osv.. men ikke prøv å støp inn noe pvc plast (hard plast).. det er håpløst.. får så mye luft bobler osv. har lagt på 5 eller 6 lag på røren nå, så det holder vel, men aldri runde pvc rør igjen! fikk også litt problemer med å støype to fjøler som skal stå som speil forsterker. vet ikke helt hvor viktig dette er, men vanskelig å komme til og knotete å få poliester på der.

Link to post
Share on other sites

Keno og grusapa har dere noen flere bilder??:)har samme båt og holder på med akkurat det samme som begge dere no...har en 50hk med forsterket speil men klarer ikke mere enn 30knop grunnet vann i bunn og lang stamme:(:(

 

ja, jeg tar veldig mange bilder. synd det er litt vanskelig å legge opp bilder her på forumet!

farten skal være sann 15 hk 23 knop, 30 hk = 32 knopp (anbefalt motor) og om du da med en 50 hk får under 30 så er det mye vann i den sikkert.. eller motoren som er trøtt.

 

men hva er det du vil ha bilder av da? kan sikkert sende en del til deg på epost om du ha en postkasse som tar imot mange MB.

Link to post
Share on other sites

noen bilder av hvordan du forsterker bunnen etter å tatt ut skummet ?borret ett hull i bakkant igår bare for og se ...var ganske fuktig der ja:(så begynner nok imorgen å skjære ut hele bunnen...har du bare lagt i to finerplater på langs og to på tvers eller noe og fylt i med masse glassfiber eller?kjempefint om giddet maile meg noen bilder:):) janove_61@hotmail.no

Link to post
Share on other sites

vel, om du har denne båten https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=67397&hl= så er det ikke samme båten som selco 13 som er snakk om her i tråden. og er du sikkert på at det er skum?

 

her er noen linker til hvordan andre har gjort det.

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2926

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=338

http://www.drolsum.net/selco/

 

jeg er ikke ferdig enda.. skal støype mer i morra.. og alt er egentlig bare å prøve å feile.. men det tar lang tid! kanskje du bare kan sette inn en propp. tømme båten på land også bruke den noen måneder til.. også har du jobb i vinter? planlegg og les mye før du begynner.

 

jeg bruker original fjøla som stod i den.. to stender på sidene fremover, bare dumt å bruke pvc rør.. 3 spands bakover. da har jeg litt skum i fronten.

 

også en hotmail adresse kan jeg ikke sende så store bilder på. hvert bilde som jeg tar er over 5 mb.

Link to post
Share on other sites

okei ja er ikke selco men de er jo så og si prikk lik ?!uansett er sikker på at er skum ja...borret ett stort hull og sett:)er sånn hvitt kompakt skum\isopor på en måte som sitter godt klistret fast...har og borret hull i bakkant og satt båten på høykant så kan renne ut men det tar jo evigheter og er helt nyttesløst:( og nei skal ha den klar i sommer :)snart ferdig med mer heving og forsterking av speilet igjen så vill ha alt klart:)får nok ta å skjære ut bunnen slik du har gjort og ta det derfra..begynner nok i uken da ..

Trodde hotmail var brae greier eg:(ka med yahoo da ?:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...