Jump to content

Lagring av firetakter, hvilken side skal den ligge på?


jig

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan gi meg et godt svar. Jeg har hatt min Suzuki 50, 4-takter liggende hos en (håpløst useriøs) båtforhandler i ca 14 dager. Da den ble hentet viste det seg at den var lagt ned på feil side, selv om det tydelig var merket hvilken side som skulle ned. Hvilken skade kan ha skjedd? Det står jo i instruksjonsboken ettertrykkelig hvilken side den skal ligge på, likevel ble det gjort feil hos forhandleren... Håper noen kan svare - og så håper jeg det ikke blir dyrt.....

 

Har ikke prøvd å starte motoren nå ettersom jeg venter på ny båt.

Redigert av jig (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljen vil jo da renne fra bunnpanna og til andre steder. Så lenge den ikke blir forsøkt startet i denne tilstanden så er det vel neppe så mye som skjer. Hvis den blir satt riktig vei og får stå slik noen dager , så skal jo oljen renne tilbake. Sjekk med importør for sikkerhets skyld, du er sikkert ikke den første som har vært utsatt for slikt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Monterte i går ein 150 hk Suzuki 4 takter. Den kom som ny og det var da IKKE olje i motor siden den ikke har godt av å ligge med olje i panna.

 

Forøvrig kommer dei fleste motorer uten gir olje også.

 

For ein flott motor den suzukien er. Lydløs. Vannpumpa til ferskvannet ombord i min båt bråker meir enn den der..

:eek:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Leste litt i manualen på Thailandske Suzuki 6hk som er pakket ut i dag og ikke startet ennå. Der står det intet om at oljen skal tappes av ved lagring, men den den skal kun ligge på en bestemt side.. Regner med at dett vil gå bra siden jeg ikke har planer om å tappe av oljen hver gang jeg kaster montoren ned i skottet under sittebenken for lagring...

 

Dette er nødvendig fordi vi sliter med enkelte som ikke skjønner forskjell mitt og ditt.. :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei!

Ser at det her har vært diskutert et tema som er aktuelt for meg.

Er i ferd med å gå til innkjøp av en 7 år gammel 50 hk Yamaha 4-takt. Denne har vært lagret i et år liggende på siden (riktig side), uten at oljen er tappet av. Jeg har gått ut fra at dette ikke kunne skade motoren, men er jo nå begynt å lure. Er det noen som mener dette kan ha ført til skade? Og er det noe spesielt jeg må gjøre før jeg tar den i bruk? Har selvasgt tenkt å bytte olje.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Tar opp en eldgammel tråd.

Ser dette er for 4 takter men lurer på om det er noe forskjell på lagring på 2 og 4?

Jeg skal ned til mandal og hente en påhengsmotor jeg har kjøpt i morgen, det er en 2takter yamaha 9,9 98 modell.

Kan den legges ned eller stables på noen måte liggende?

 

Snakk om en kjøretur på ca 3,5 time max

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisann, drar opp en gammal tråd her. Har nettopp fått i hus en yahama 9,9FMH firetakter. Når den ble hentet viste det seg at selger har hatt den liggende på feil side. Jeg har foreløpig bare satt den opp i stativ og skrudd ut pluggene som det var olje på, og prøvd å dra motoren rundt med disse ute. Det jeg lurer på er hvor lenge den må stå slik, og hvordan vet jeg når det vil være trygt å prøve å starte den? Er det uproblematisk at dette har skjedd? Jeg har ingen garantier for at den ikke har vært prøvestarta med olje på avveie, grunn til å være skeptisk, eller er dette en bagatell? Motoren skal angivelig være en 2012 eller 2013 modell men selger visste ikke helt. Er det en grei måte å finne ut av det på? Er det de to siste talla av en lenger kode på den sorte klistrelappen nede ved "festebraketten".

 

Grønn på dette, så glad for svar :)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny Mercury 3,5 HK 4 takter til jolla for en måned siden. Det står merke "this side up" på motsatt side av gasshåndtak. BestMarin fortalte om en kunde som gjentatte ganger la motoren på feil side under lagring. Følgende var 3 timer service for å rense motoren for der olje ikke skulle inn. Motoren jeg har skal transportes stående og ev. lagres liggende på "riktig" side.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Frem til og med 2005 hadde yamaha en bokstav som anga modellår.

 

bilde

 

Etter det har de som flere andre valgt å fjerne modellår, men heller merke om den er en endring eller ny modell.

Således er det salgsdato som ny som gjelder forutsatt at det ikke er modellendring.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Vil du sikre deg maksimalt sveiver du forsiktig på svinghjulet, ingen unormal motstand og du kan starte den.

Vil du være ekstra ekstra forsiktig skrur du ut tennplugg og drar godt i snora noen ganger, kommer det ikke ut olje så er du helt trygg... start opp og kos deg utpå... (etter å ha satt inn tennplugg igjen...)

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, dieselfan said:

Vil du sikre deg maksimalt sveiver du forsiktig på svinghjulet, ingen unormal motstand og du kan starte den.

Vil du være ekstra ekstra forsiktig skrur du ut tennplugg og drar godt i snora noen ganger, kommer det ikke ut olje så er du helt trygg... start opp og kos deg utpå... (etter å ha satt inn tennplugg igjen...)

Takk for ryddig svar.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Finner mange ulike svar på nett når jeg søker på transport av firetakter. Klistremerke på Hondaen er ikke til å bli helt klok på, men hva tror forumet om denne måten å transportere firetakter til service. Tenker den står i omtrent samme stilling (kanskje ikke så mye tiltet opp) når den står opptiltet på seilbåten til vanlig. 

IMG_8904.jpg

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 24 minutter siden:

En 9,9 HK skal legges slik 

Tror du bør sjekk hvor olja er havnet.

 

 

Da har jeg lagt den ned på motsatt side av styrearm. Den har ikke blitt lagt ned på motsatt side, og sto vendt litt mot "korrekt" side slik den sto. Litt rart at ikke olja havner på feil sted når motoren er opptiltet. Den kan tiltes ganske rett opp  og legges da litt over på en side. Er dette noe jeg bør la serviceverkstedet se på, eller oppdager de raskt om oljen er på feil sted? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...