Jump to content

Prosjekt: Colin Archer Bastard


Godthaab

Recommended Posts

Hei

 

tenkte jeg skulle prøve meg på en slik prosjekt tråd, da jeg selv setter stor pris på andre som gjør det. kanskje det til og med kan virke som en motivasjon til fremgang i tunge stunder.

 

prosjektet er et 44ft ferrosement skrog bygd av rs12 svolvær tegningene til colin archer bare nedskalert til 44ft. skroget ble støpt i 1991 og overbygg og dekk ble påbegynt før prosjektet stoppet opp. i sommer overtok jeg skuta og har nå i høst kommet sånn smått igang og fått rigget meg til på slippen i skien hvor jeg håper på å få ligge så lenge det trengs.

 

jeg er 24 år og bor i skien. kan vel ikke si jeg planla et slikt prosjekt, men har alltid hatt lyst til å ta fatt på noe lignende. selve kjøpet var mer impuls. selv om jeg elsker den originale c/a skøyta uten overbygg så har jeg og samboern min litt mer praktiske baktanker bak overbygget på denne da vi drømmer om å engang flytte ombord for en periode og derfor antakeligvis kommer til å sette pris på litt ekstra lys og oversikt fra et lunt styrhus. enkelte forandringer vil bli gjort, konkret plan på hva og hvordan er ikke helt lagt ennå.

 

 

fikk tilbake kamera fra rep idag, så det eneste bilde jeg har foreløpig er fra dagen den ble slept opp til slippen. jeg skal ta flere bilder i morra til dere.

 

 

 

fortsettelse følger :yesnod:

 

bilde_495.jpg

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

hei

 

overbygget blir som det er, jeg fantaserte litt om å bygge det litt lavere, men det medfører så mye arbeid, drar mye med seg, men jeg er igrunn rimelig sikker på at proposjonene er bra som de er, det er lagt mye omtanke i det. skjælø: jeg misunner deg forøvrig skuta di, utrolig artig å få sjans til å sitte på en slik :)

 

den skal rigges og bygges som seilbåt ja, men riggen står sist på prioriteringslista, som de fleste andre har jeg også et stramt budsjett og forholde meg til. blir hul limtre mast i gran. ikke mesan

Redigert av Godthaab (see edit history)

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med flott prosjekt..

Godt å se at det finnes folk som er "gale" nok til å gå i gang med et slik jobb. :giggle:

 

Men du er jo skikkelig heldig da, som har mulighet til å ha båten på slipp under hele prosjekt tiden.

Anngående styrhuset, så er jeg helt enig med deg.

Du skal være en ihuga seilentusiast for å kunne trives i en båt hvor det bare finnes åpen styrepossisjon.

 

Så håper jeg at du har et realiatisk tidsperspektiv på denne oppgaven.

Denne jobben er ikke unnagjort på et par uker.

 

Gleder meg til å følge med

Link to post
Share on other sites

overbygget blir som det er, jeg fantaserte litt om å bygge det litt lavere, men det medfører så mye arbeid, drar mye med seg, men jeg er igrunn rimelig sikker på at proposjonene er bra som de er, det er lagt mye omtanke i det.

Det var godt :smiley: Jeg synes den var pen med det lille oppbygget og trodde du kanskje hadde tenkt å sette en diger "kasse" over der igjen :lol:

Det styrehuset som er nå, synes jeg harmonerer godt og kler skøyta bra utfra det vi ser på bildene. Er noe av innredningen ferdig eller kan du planlegge den helt fra begynnelsen?

skjælø: jeg misunner deg forøvrig skuta di, utrolig artig å få sjans til å sitte på en slik :)

Ja, det er nesten litt overveldende. Det er en skøyte jeg har beundret på avstand over mange år, har lest det jeg har kommet over av stoff om de gamle redningsskøytene og jeg hadde aldri trodd at vi skulle få muligheten til å eie en av dem. Blir lettere andektig hver gang jeg ser henne og har, i egne øyne, fått drømmebåten over alle drømmebåter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For info om ferrosementbåter:

 

Ferrosementbåt informasjon

 

Skjælø: Ja, har selv pløyd alt tenkelig litteratur om redningskøytene/losskøytene til colin archer og finner det veldig fascinerende. Jeg forstår begeistringen din, hadde ikke vært i tvil om jeg fikk sjans selv, selv om det bærer med seg et stort ansvar :)

 

Innvendig er båten scratch ja, litt rominndeling var påbegynt, men mye av det har jeg forandra litt på, så går med mange timer bare til å stå å glo å kikke.

 

Wasco, mulig jeg var litt uklar oppi her, men båten står ikke på en slipp, men ligger på et sted i skien som heter slippen, fordi den har en slipp, som er tilgjengelig for bruk, men båten står ikke i slippen fast :) hehe

 

tidsperspektiv ja.. jeg har jo delvis et liv ved siden, så det får ta tida det tar:) det skal være morro, ikke stress

Redigert av Godthaab (see edit history)

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Et par bilder til

 

Her har jeg limt 7 lag 11x36 imp sløyfer til "spant/spikerslag" med epoxy. Dvs 77mm, det er brukt 50mm rockwool i spanta, og bak isolasjonen ligger et sjikt med sutakplater som skiller isolasjonen fra en luftespalte på 2,5 cm som går mellom skutesida og sutaket. Tanken er da at eventuell kondens fra 0 punktet i konstruksjonen vil oppstå her og renne ned i kjølsvinet. Sutak platene er vannfaste, blir brukt som undertak på hus som sikkert de fleste her visste. På babord side ser dere sutakplatene, de skal skjæres i toppen slik at lufta kan sive ut ventiler i toppen av garneringa. På styrbord er det isolert og garneringa er påbegynt, ganske knotete med not og fjær på slike kurver :) Jeg tenkte ha en slik danskebysse langs styrbord skuteside.

tpb4.jpg

Inni styrhuset, kke så mye å si om dette bildet egentlig, utenom kanskje at jeg har noen timer foran meg :)

tpb3.jpg

Bakfra, i bakgrunnen ser dere ei gammal skøyte som ble slept mot sin grav idag.

tpb2.jpg

Forfra

tpb1.jpg

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen, dårlig med oppdateringer her men det skyldes ibunn og grunn total mangel på digitalkamera.. hehe jeg har derimot finni et gammalt et jeg knipser litt med, men må få årna en kabel til det, kanskje fra et museum...

 

Men hvis jeg kan komme med et spørsmål: dekket er av kryssfiner og epoxybehandlet, fikk aldri dekksbord før prosjektet strandet. Derfor er dekket noe værbitt etter noen år med dårlige pressenninger. Jeg tenkte da å slipe det ned igjen å epoxibehandle på nytt. Men er hvor lurt er det? Kan det være en fordel å bare finpusse det for å få heft for ny epoxy, eller burde det pusses helt ned slik at det grånede treverket blir helt fresht. Kryssfiner består jo gjerne av lite råtebestandig tre i kjernen men som igjen kanskje har mer styrke enn det ytre laget. Vet ikke om det gjelder kryssfinerplatene som er brukt på dekk, men da kunne det jo kanskje være litt dumt å pusse ned store deler av det øverste laget, selv om det skal nytt epoxylag over.

 

Bakre del av dekk må byttes helt dessverre, det var bygd opp en halvferdig sittegruppe hvor vannet samlet og ikke rant ut. Men resten av dekk kan brukes, men håpet på å slippe å høvle ned hele det øverste kryssfinerlaget.

 

Ble plutselig litt usikker :sweat:

 

Hva tror folket?

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Epoxybehandlet treverk burde tåle mye, og følgelig skal en lett sliping være nok til å sikre god vedheft. Men: Hvis epoxyen har vært ubehandlet, og det har stått sol på, så er det en litt annen sak. Epoxy tåler alt unntatt UV-stråling. (nesten i alle fall). Dette merker du fort hvis du begynner å slipe. Setter epoxyen seg i sandpapiret med en gang, så har den ikke tålt sola.

 

Dernest er det et spørsmål om kryssfineren. Hvis denne er av kokfast kvalitet, så er det ingen poeng i å slipe ned til bart tre. Men som du nevner så er deler av dekket ødelagt. Det kan tyde på at slik finer ikke er brukt. Skal du legge nytt dekk oppå fineren, så spiller vel ikke utseendet noe, så da er det å slipe ned der fineren er skadet, pausse der den ser grei ut, og så kline på med epoxy. Temperatur/fuktighet/HMS ved bruk av epoxy regner jeg med at du har kontroll på. Hvis ikke finnes det masse dokumentasjon på dette både her inne og i litteratur.

 

Pero.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har ikke skjedd mye i vinter på grunn av den fæle kulda gitt, så har prioritert litt andre ting i det siste. Sjanseløst å bygge båt i minusgrader. Men her er ihvertfall et par bilder av garneringa, ikke bry dere om bjelkelaget, det er bare midertidig. Jeg stiller meg i rekken av alle andre nordmenn og gleder meg til varmere tider.... :)

 

 

p090210_1919.jpg

 

p090210_1922.jpg

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre! Mulig de kaller det badstuepanel? hehe. ihvertfall er det 14x67 faspanel i furu, skjært på norsjø sag.

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Furupanel - nei da er det ikke badstupanel - den er alltid laget av gran.

Saken er den at jeg også skal legge ny ganering i båten min, og er på jakt etter "panel" i den dimmen du har brukt.

Og det eneste jeg har kommet over i den dimmen er badstupanel av gran.

 

Tradisjonelt skal det vel helst være furu i slike gammle båter - men på disse traktene er det ikke mulig å oppdrive furu i den rette dimmen

Link to post
Share on other sites

Kjedelig det da. Var ikke så utbredt her heller i den dimmen, ihvertfall ikke uten å betale blodpris for det. Er vel ikke så lett å ordne frakt herfra kanskje? Hvor mange kvm trenger du da?

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei igjen! Kanskje på tide med noen oppdateringer her nå.

 

Som så alt for mange før meg så fikk også jeg meg noen ubehagelige overaskelser i form av en båt som ikke var helt i tråd med selgers go'ord. Det burde jeg forsåvidt skjønt selv, men er man fersk ung dum optimistisk og forelska så må man bare finne seg i å lære ting the hard way.

 

1_026.jpg

 

Slik så den ut, som sagt så burde jeg lukta ugler i mosen. Sittegruppa bak var ikke ferdig, med skott som samla vann, og med dårlige/ manglende presseninger over mange år = oppskriften på dobbelarbeid. Noe av det første jeg gikk løs på var å rive den grelle sittegruppa bak, og problemene åpenbarte seg fort. Dårlig dekk under hele sittegruppa. Jeg tok dette med fatning, og rev også opp dekket, som var bygd opp i 2lag kryssfiner med glassfiber mellom. Å rive dette var litt av en jobb i seg selv, jeg skjærte det ned i molekyler med sirkelsag og brukte 3blader. Det var seigt!

 

Dekket forsvant og det åpenbarte seg råte i bjelkelaget også, det viste jeg smått om fra før etter å ha sjekka underifra, men det viste seg at alle fra overbygget og bakover var skrot, inkl dragern som er limt mot skroget. Jeg har dessverre bildene mine spredt litt rundt omkring, så bilder av det ribba bakpartiet har jeg dessverre ikke tilgjengelig :(

 

Men har man gått igang med noe sånt er det lite annet å gjøre enn å brette opp erma og kjøre på. Nye bjelker ble laminert, og dragern blei bygd opp igjen. Mens jeg var igang reiv jeg resten av dekket også.

 

fortsetter..

Link to post
Share on other sites

Under oppbygningen stod en ting i hodet mitt, dette skulle ikke skje igjen. Inspirert av njordforum valgte jeg derfor å følge hans oppskrift, med samme duk og framgangsmåte for å få et tett og sikkert dekk. Valget falt på en 900g multiaxial duk fra devold amt i Ålesund. Jeg bygde opp dekk igjen med 2 lag kryssfiner med gode overlapper for å unngå svake skjøter. Det øverste laget ble skrudd tett i tett med skruer med litex skive for godt press under liming, og alle skruer ble fjernet etter herding, og skruehull sparklet før legging av glassfiber. Jeg freste ut spor der duken skulle overlappe ca på 5mm x 100mm.

 

23062010317.jpg

23062010320.jpg

 

ikke kikk for mye på de improviserte fortøyningsanordningene

 

I tidsrommet jeg holdt på med dette var dekket sårbårt, og jeg var livredd for at presenninga skulle blåse opp og slippe inn regnet når det i tillegg blåste godt. Men med flaks doble presenninger og godt vakthold kom det ikke så mye som en dråpe inn.

 

Selve overbygget var spart for vannskader, men sola hadde tatt dårlig limt mahogney på sidene, og teak på taket. Litt vemodig å gå løs med høveln på dette, men det måtte til. Det jeg ikke fikk vekk med høveln, tok jeg med rotor og flapdisc. Det gikk noen timer og støvmasker der og. Jeg laminerte så hytta med, kall det rehab kryssfiner på 6mm for å få slette flater. Jeg lot vær å skjære ut for glassa, så den holder seg tett og holder bedre på varmen mtp innearbeider til den vakre dagen jeg faktisk får glassene.

 

19092010482.jpg

 

Tid for duk, det var en glad dag.

 

06062010261.jpg

 

Jeg kjøpte en rull på 74kg, jammen forsvant alt.

 

Har dessverre ikke så mye bilder av legginga, angrer på at jeg har vært så dårlig på å ta bilder underveis.

Jeg beregna stort sett en kveld for en rad, den var tung og tidkrevende og jobbe med, men resultatet ble bra med en god slump tolmodighet. Duken ble lagt ut og ned skutesida bak der fenderbordet kommer og 7cm opp på hytteveggen som igjen blir overlappa av duken på hytta. Jeg var fornøyd dagen da siste bit var på plass og tiden var inne for en liten forflytning til ny marina. Jeg slapp heretter å bekymre meg for regn.

 

 

klar for videre slep

01102010493.jpg

 

 

Fineste slepebåten i mils omkrets.

 

 

11102010518.jpg

 

Jeg veit mange av dere er frista til å si no sånt som "det er sånn ei skikkelig skøyte skal se ut" osv, og det er jeg vel igrunn enig i så det er greit. hehe

 

Men forskjellig stil til forskjellig bruk.

 

Det var så langt.

Link to post
Share on other sites

Trygt fortøyd i ny hjemmehavn, og jammen har den fått et lag antipest grunning også. På utsiden ligger resultatet av langdrøyde prosjekter, lengselen blir fort stor og et impulskjøp førte til en liten snåling for lindring av de verste abstinensene.

 

 

270820111098.jpg

 

 

Her er luka til nedgangen klar til lakk, og min trofaste assistent!

 

 

190820111043.jpg

 

En plan om en forpigg tar form. Etter litt luring blei det en tilnærma dobbelseng på babord side og skapplass på styrbord.

 

22052011885.jpg

 

Sengehest er det noen år siden jeg har hatt, men det blir koslig å få igjen vettu

 

 

 

10062011899.jpg

 

 

 

Vanntank i syrefast stål får siste touchen før montering. Beist å hanskes med.. heldigvis har jeg jo assistent!

 

 

 

29082010441.jpg

 

Her detter siste vanntanken på plass.

 

 

 

16062011908.jpg

 

 

 

 

 

Kjekt med litt hjelp, her har vi lys&farge ansvarlig

 

16072011972.jpg

 

Som også har tatt på seg vervet som sjefspropper.

 

16072011973.jpg

 

Dinette, her kommer det sittegruppe nede i salongen

10072011960.jpg

 

I boksen på babord skal det bli bad, døråpning er ikke skjært ut ennå, det rattet står på måfå kommer styreposisjon og kartbord.

 

19072011987.jpg

 

Sett bakover, det dere skimter til venstre blir bysse, og til høyre kommer badet, som nå har fått døråpning.

 

160920111118.jpg

 

 

Det får bli alt for ikveld :) FØLG MED VIDERE! :o) hvis dere gidder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...