Jump to content

Vannutskiller uten filter(?)


jo_no

Recommended Posts

Jobber fortsatt med dieselsystemet i båten (ref. tidl. posting)...

 

Har skiftet filter; så langt OK.

Tappet vannutskilleren: Masse vann og gruff..

 

MEN: Er det vanlig at vannutskilleren ikke har filter? Eller sagt på en annen måte: Bør det være to filtre? Kan i så fall 'opp-ned-trakten' byttes med et filter.

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at 'gamlebåten' hadde nevnte system...

Bilder av 'saken':

 

img_0398mod.jpg

 

img_0399mod.jpg

Link to post
Share on other sites

Bildet ditt viser en svært vanlig vann og SLAM utskiller. Av en eller annen grunn legger slam seg pent utenpå den omvendte "trakten", og vannet samler seg i bunnen. Jeg har selv slikt originalmontert i min Saga 27. I tillegg har jeg montert et grovfilter (ca. 20u) med pairinnsats etter dette før motoren med sitt vanlige finfilter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På min båt sitter det en vannutskiller på hvert av drivstoffrørene før hver motor. Jeg har riktignok bensin, men prinsippet er det samme. På motoren sitter det et bensinfilter i tillegg til denne vannutskilleren., helt lik den du viser bilder av. Tror den fungerer på den måten at drivstoffet sirkulerer og at partiklene dermed blir plassert slik i forhold til "den omvendte trakten" at de kan skilles ut. Ala det som noen av de nye påfyllingstraktene har (mener det er Funnel eller hva de heter).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk den som den er, og at du har funnet vann og slam i den beviser jo at den funker. Samme type har jeg sett i mange av de livbåtene jeg har hatt vedlikehold på og ingen av dem har filter. Kun trakten du viser til. Altså helt normalt at det ikke er filter i akkurat den typen der. :yesnod:

 

Jeg monterte en liten ventil i bunn på dem, da er de veldig lett å draine.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...