Jump to content

Reklamasjon på Steyr - Glødeplugger


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Et lite tips til Steyr eiere

 

Jeg var i kontakt med min lokale Steyr forhandler angående service. Da informerte de om at glødepluggene måtte byttes etter ordre fra Steyr. Det har vært et tilfelle her i Stavanger at en del av glødepluggen falt av og ned i sylinderen med dertil havari. Etter dette har Steyr byttet leverandør og bytter nå alle aktuelle glødeplugger som reklamasjon. For min del forlangte de betalt for arbeidet da garantitiden er utløpt men nye glødeplugger får du gratis.

 

Sjekk ditt motornummer om dette også gjelder deg. Så får du nye glødeplugger av Steyr.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

For min del forlangte de betalt for arbeidet da garantitiden er utløpt men nye glødeplugger får du gratis.

Dette synes jeg var en skrape i lakken for Steyr, når f.eks. bilfabrikanter tilbakekaller er det vel aldri snakk om noen utgifter for kunden?

Med tanke på konsekvensene bør vel Steyr også være intr. i at alle aktuelle motorer får nye plugger.

Link to post
Share on other sites

Samme kan man vel si om tilbakekalling av biler. Spørsmålet er hva som skjer hvis det i fremtiden slutter å virke som det skal... I det hele tatt synes jeg en slik begrunnelse virker temmelig flåsete.

Skulle en motor totalhavarere pga en slik plugg vil det være negativt for et motormerke som, slik jeg har forstått, satser mye på å bygge tillit i markedet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bil så får en ikke dekket alle kostnader der heller etter garantiutløp. Ta f.eks. lenkearmer på Passat. de går etter ca 60 til 100 tusen km. Der får man ikke dekket delene en gang.

 

Synes det er bra at de går ut og gir nye deler.

 

Da min Audi A4 var 7 år gammel var jeg på EU-kontroll hvor de avdekket at begge bærearmene forran måtte skiftes - pris 6000. Et halvår tidligere hadde jeg imidlertid fått en innkalling fra Audi for å sjekke de samme bærearmene. De ble da godkjent.

 

På EU-kontrollen slapp jeg derfor å betale noe for skifte av bærearmene da det var så kort tid siden bilen var innkalt. Synes det er veldig bra service at de kaller inn 7 år gamle biler og at man i tillegg får skiftet deler gratis.

 

Noe slikt hadde vært utenkelig når det gjelder båt.

 

Båtbransjen har en lang vei å gå før de blir like ryddige og seriøse som bilbransjen etterhvert har blitt. De fleste forhandlere i båtbransjen (spesielt båtmotorleverandører) tror jeg aldri har hørt ordet reklamasjon før - og om de har det så vet de iallefall ikke hva det betyr.

Link to post
Share on other sites

Vil tro at de fleste her kan få tilsendt og bytte glødepluggene selv og dermed spare seg den utgiften, eller?

 

 

Det var min tanke også, får se litt i boka hvor de står om det er lett tilkomst eller om du må demontere en del for å komme til glødepluggene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Får man servicemann i fra Steyr til å bytte disse pluggene så har man i prisippet 5 nye år med reklamasjonsrett på dette servicepunktet. Kansje det er greit å ta med seg for dem det gjelder. Sørg for å få en skikkelig datert servicerapport om bytte av pluggene og årsak til at de ble byttet. Dette er norsk kjøpslov. Ny garantitid skal stilles ut i fra datoen delene ble byttet.

 

Ser ikke på dette som en ripe i lakken, heller tvert om. Her har Steyr gått ut og innrømmet en feil og deler ut gratis plugger for å forhindre flere havarier. Hvor mange har fått gratis deler for å bygge om KAD42 til en KAD43? Ingen... Å bygge om en 42 til 43 er selfølgelig mye dyrere enn noen plugger. Men felles for begge feil er at resultat er havari.

 

Her må vi prøve å sette oss selv i posisjonen som motorprodusent. Vi produserer et produkt som ikke kommer til å vare evig og dette er levebrødet vårt. Det foregår hele tiden utvikling av svakheter for at kunden skal være fornøyd. Svakheter blir kun oppdaget gjennom prøvekjøring og bruk av produktet hos kunde. Det som ikke viser seg som en svakhet under prøvekjøring på fabrikk vil vise seg hos sluttbruker før eller siden. Hvor lenge skal vi egentlig være ansvarlig for varen vi har produsert? For å overleve MÅ vi rett og slett sette en limit, 5 år som vi har her i norge er over hodet ikke noe å klage over. På en bil må registerreim byttes etter et gitt antall kilometer, på en båtmotor etter et gitt antall timer. Men disse bytteintervallene gjelder også andre deler av maskinen og her slurves det en hel del. Vi som produsent må da lide under dårlige rykter basert på sluttbrukers dårlige vedlikehold av produktet.

 

Hvis dere går gjennom skjemaet for service og vedlikehold av maskinen deres så tipper jeg at dere ikke har utført halvparten av servicepunktene en gang. De fleste her inne på båtplassen må nok slukøret stappe skjegget i postkassen og innrømme et heller slurvete vedlikehold. Dette til tross for at vi selv tror vi gjør alt riktig. Ta i mot disse pluggene og bytt dem slik produsenten anbefaler. Lar du være så har du kun deg selv å takke den dagen det smeller. Da bør du også ha en liten ting i bakhodet. Dette er ikke Steyr sin feil, men produsenten av pluggene. Likevell så kommer mest sannsynelig vedkommende dette skjer med til å skrike over seg her inne på båtplassen. Og da er det ikke pluggene som får skylden...

 

Pluggene som Steyr har brukt finnes i andre maskiner, kansje Volvo, kansje Yanmar eller kansje i en Mercruiser. Vi får se hvordan de løser problemet.

 

Verdens beste maskin er enda ikke oppfunnet og det kommer den nok aldri til å bli heller.

Link to post
Share on other sites

I følge Univa ble denne motoren med havarerte glødeplugger ikke kjørt helt etter boka. På disse motorene er glødepluggene i drift en tid etter at motoren er startet. Hvis en gir flatt jern med en gang motoren er startet og holder den på full fart kan glødepluggene smelte ned på grunn av overoppheting. det var vist det som var gjort med denne. Ikke mange som behandler motoren sin på denne måten håper jeg.

Link to post
Share on other sites

Ikke alle Scrutinizer men de fleste. VP med flere leverte de første direkteinsprøytede uten gløding, med dertil startvansker i kaldt vær. I ettertiden er det gløding å få kjøpt til ettermontering.

 

Hva de "nye" commonrail motorenr angår er jeg usikker.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Mange motorer som har direkteinsprøytning og glødeplugger

Men da dreier det seg vel om forvaming av lufta i innsuget? Perkins'en i båten til dykkerklubben hadde forvaming med en liten dieselbrenner.

Siden det her ble nevnt nedsmelting som havari årsak må vel pluggene sitte inni selve forbrenningskammeret. Det er dette jeg tenkte på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...