Jump to content

Reklamasjon på Steyr - Glødeplugger


SF

Recommended Posts

Jeg synes egentlig dette burde ha vært en reklamsjonssak og at Steyr også dekket arbeidet.

 

Det har sikker vært ytterligere problemer med disse glødepluggene, ikke bare han som ga på for tidlig. Det er jo en grunn til at de bytter leverandør.

Link to post
Share on other sites

Der må jeg melde pass Ingvar, er usikker på om de har disse direkte inn i forbrenningskammeret. Men dersom en bit av glødepluggen hadde blitt liggende i innsugsmanifolden, ville vell dette gitt samme effekt.

 

svuuuuuuup så hadde den vært rett inn i forbrenningskammeret. Evt knekt en ventil på veien.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

en av fordelene med Steyrens monoblock design at hvis den dropper glødepluggen i sylindren må jo motoren ut.....? :wink:

Det vil jeg faktisk tro gjelder de fleste maskiner. Har en maskin gått med løse deler i sylinderen blir det ikke noe pent syn. Toppen av stempelet, ventiler, sylinderforing og undersiden av toppen ser temmelig medtatt ut. For ikke å snakke om veivlager, krysslager og rammelager som har fått seg noen smeller de sent kommer til å glemme. Bøyd stake(råde) kan også være resultatet. De fleste maskiner må ut av båten etter noe slikt. Det er næmlig de færreste som har plass til å ta ned bunnpannen ombord i lystbåten sin... :wink:

 

Tror jeg må begynne å ta betalt for al denne reklamen jeg yter for Steyr....

Link to post
Share on other sites

Hydrox, har du sett hvor glødepluggene står. Vurderte å skifte dem selv, men finner dem ikke. Ei heller i manualen men har ikke sett veldig grundig etter dem heller da :rolleyes:

Sitter på en litt treg linje her, men går du inn på hjemmesiden til Steyr finner du 3D tegninger av maskinene, der burde du kunne se pluggene.

Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert korte ned arbeidstiden til mekanikeren ganske kraftig ved å ta av intercooleren og gjøre ren pakningsflatene bak intercooler selv. Vil tro du halverer takstometerprisen hvis du må betale for arbeidet. Tviler på at verkstedet har noe i mot det på denne årstiden, de har sikkert mer enn nok å gjøre. Med tanke på garanti lar du mekanikeren montere alt sammen og prøvekjøre. Pass på at han smører litt copaslip el.lign på de nye glødepluggene og boltene før han monterer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 236 som faller inn under serienumre listet for 6`er. Pratet med Univa, siden jeg er utenfor garanti erstatter de pluggene og sender de i posten. Jeg ble fortalt at det var like enkelt å bytte glødepluggene som å bytte plugger på en bil - altså ingen stor sak. Min motor er fra 2002, og problemet var visstnok at glødingen sto på i et antall minutter etter start, og hvis du kjørte motoren hardt før disse slo ut ville brennkammeret bli mye varmere enn hva pluggene tålte. Steyer har på nyere serienummer endred software for gløding slik at gløding bla kuttes over 1500 rpm uavhengig av tid pluss at de benytter plugger som tåler mer temp. Får de i posten om ikke lenge, kan i tråden her fortelle hvordan byttet gikk!

Link to post
Share on other sites

Stemmer det - de nye pluggene tåler høyere temp.. De "gamle" vil fungere normalt hvis man følger manualen, dvs ikke presser motoren før den er varm, kjører rolig intil drifttemp. Personlig rører jeg ikke pådraget særlig før jeg har 60 grader på vannet og ladingen viser ca 14 volt. Du kan tydelig se at motoren gløder bare ved å se på ladingen. For mange oppleves gjødeperioden som om dynamoen ikke lader de første minuttene etter start. Det er faktisk normalt at "motoren ikke lader" tilsynelatende rett etter kald start.

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke tro dette var noen vanskelig jobb å utføre, eneste man trenger en en lang pipe som passer pluggen. Skulle tro de fleste ville kunne klare denne jobben selv.

 

Problemet med at glødingen stod på i et antall minutter har jeg hørt om. Men da i sammenheng med at noe i elektronikken ble overbelastet og røk. De som har hatt disse problemene har fått ny og mere solid elektronikk. Som jeg tidligere har skrevet i denne tråden så er det enkelte ting som dessværre oppdages hos sluttbruker. Jeg synes Steyr har vært flinke til å følge opp kunder og forbedre produktet sitt. De har også vært flinke til å supplere kundene med nye og bedre enheter. Maskinene i seg selv holder mål, det er ofte eneheter levert av underleverandører som ikke holder mål.

Utvikling skjer stadig vekk og snart vil vi nok se noen hotte nyheter i fra den Østeriske fabrikken... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ville det ikke da vert en fordel å oppdatere softwaren på motoren også? Eller er det slik at de nye pluggene tåler høyere temperatur?

Hvis pluggene er ment til å tåle temperaturen så er det vel like greit å beholde elektronikken. Enklere virkemåte er jo faktisk en fordel spør du meg. Og personlig så synes jeg ikke det er noe problem å ta det med ro de første minuttene av båtturen. Jeg gir aldri full pupp på en kald maskin. I så fall skal det stå om liv. Mann over bord her til sjøss f.eks, da går det som det griner. Steyr brukes jo i slike rescuebåter og er ment til å tåle det. Men at det gir motoren et kortere liv er ikke til å skubbe under en stol.

Synes faktisk det er en gjenganger at folk som "grisekjører" maskinene sine har problemer. De som tar seg tid til oppvarming og nedkjøring før stopp har som regel glede av maskinene sine lenge. Helt uvillkårlig hvilken farge maskinen har.

Link to post
Share on other sites

Enig at det er lurt å varme litt pent opp. Hadde en grønn 41 før, der var det nok enda viktigere pga motoren ble varmet "skjevt" opp. Synes det er digg med mono og bedre termiske egenskaper. Når det gjelder levetid er det utvilsomt lurt å varme pent opp uansett fabrikat. Etter langkjøring med jevnt høyt turtall pleier jeg også å kjøre motoren pent ned. Jeg liker en tørr og fin motor :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...