Jump to content

Yamaha 28hk Kabelrot, trenger hjelp


kvast

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hva kablene brukes til. Det kommer en kabel med 6 ledere ut fra motoren. Jeg vet at det er til start og sikkert til stopp osv. Hvor mange brukes til start og hva er resten til? Har ringt rundt i norge men ikke funnet noen som vet. Kan jeg teste meg fram eller?

 

27338_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/11232/27338.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan ikke hjelpe deg med hva som er hva, men ser litt grønt ut i noen av kabelskoene. Kan være greit å spandere nye kabelsko der hvor det trengs. (Ville brukt Yamaha original , isolert med silikongummi , eller tilsvarende)

Ser ikke helt original ut heller den kabelen, hvis det er brukt lampettledning som ikke er beregnet på bruk i båt så ville jeg byttet den også.

 

Se også posten i lista under, "Start / stopp ledninger Yamaha 40 hk ca 78 modell"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som ivar anbefaler deg - se tråden"Start / stopp ledninger Yamaha 40 hk ca 78 modell"

 

Men for å oppdatere deg - på 40 hesterne er ledningene:

 

Rød: +12 V fra ladespole (NB! Kan uten batteri tilkoblet bli mye høyere enn 12 V)

Hvit: Motoren stopper om denne kobles til jord/minus/-

Svart: Jord/minus/-

Grønn: Signal til turteller

Brun: Startsignal til startmotor

Blå: Elektrisk chokefunksjon

Rosa: Alarmsignal (temp)

 

Din motor er vel litt mindre enn de to som omtales i den tråden (40 Hk) og har muligens ikke startmotor/el-start, men den har kanskje ladespole?

Link to post
Share on other sites

se om det går et ekstra stag fra chokespjeldene på forgasseren til en solenoid , i tillegg til det som går til chokeknappen foran på motoren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I min kabel er det bare 6 ledere, jeg har ikke den rosa. Det er derimot elstart på motoren, litt usikker ang Elektrisk chokefunksjon. Hvordan vet jeg om jeg har Elektrisk chokefunksjon?

Uten å være sikker vil jeg tro at om du har el-start er det også i din motor den brune ledningen som slår inn starteren. Det kan du vel delvis sjekke ved å følge hvor den brune ledningen går inne på motoren din.

 

Dersom du har elektrisk operert choke skal det sitte en spole over framkant av forgasseren med et stag til chokespjeldet. På 40 Hk er det en blå ledning som går til choke/spole.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant en side som ser ut til å ha det meste en trenger til yamaha, det får være et tips til dere som leter etter deler. http://www.buitenboord.com

Flott, noen av disse delene kan i verste fall bli aktuelle å kjøpe originalt en dag (eks. startmotor). Synes likevel prisene var såpass høye at det aldri blir aktuelt å kjøpe enkelte av delene her.

Eksempler:

- bryter til choke til NOK 542 (min kostet 15 kr)

- batterikabel til NOK 882

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg kjøpe bryter til start, choke billig?

Jeg kjøpte tenningslåsen på Clas Ohlson og den enkle "trekk-ut bryteren" på Biltema. Tenningslåsen m/2 nøkler var ganske fin med posisjoner nesten som på en bil (tenning/strøm på - AV - tenning/strøm på - fjærbelastet startmotor) og har fungert fint i min Sunwin i 2 år. Begge disse komponentene er så billige at det ikke er noe problem om de må skiftes med noen års mellomrom. Det vil likevel være vesentlig rimeligere enn å kjøpe dyre og sannsynligvis enda mer holdbare marine-komponenter.

 

Tenningslås : http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13221568

250534_X_2006-06-30_084117_418.jpg

 

Til choke kan du eksempelvis bruke en slik: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=76579

43-024_h.jpg

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei folkens, jeg trenger fortsatt litt hjelp til det elektriske. Prøvde i går å få start via bryter. Kort fortalt fikk jeg ikke start, men fant ut litt.

 

31966_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13055/31966.jpg

 

Når jeg koblet +12 til den hvite ledningen så det ut til at choke kom på. Den blanke tingen på bildet ble litt løftet opp. Ikke like mye som når jeg drar i choke-knappen på motoren.

 

Ellers funket ikke noe annet. Fant ut at det gikk 12v i den gule ledningen.

 

Fatter ikke noe av dette, er det mulig at noen har byttet ut ledningsnettet? Kan startmotoren være defekt? Kan man teste bare startmotoren, og hvis mulig hvordan gjør jeg det?

Link to post
Share on other sites

Ja.... nå blir jeg litt usikker på om du har andre farger/koblinger inne på din motor enn hva jeg har på min 1980 Yamaha 40 DE.

 

Hvordan er det med fargekodene i den lange kabelen som går fra motoren og fremover i båten? Fortsetter hver ledning med SAMME farge i kabelen som inne på motoren eller skifter enkelte av ledningene farge på hver side av skjøtepluggen? På min motor fortsetter hver enkelt ledning med eksakt samme farge i den lange kabelen som det er inne på motoren. På min motor ser jeg videre tydelig at den BRUNE ledningen kommer fra starteren i tillegg til at en TYKK rød kabel direkte fra batteriet også er tilkoblet starteren (det samme gjelder en tykk svart ledning direkte fra batteri til gods i motor/starter). De tykke ledningene er jo dermed hovedstrøm til starteren, mens den brune er startersignalet/manøvermagneten.

 

Ut fra dine bilder kunne det nesten se ut som om både grønn og brun ledning er tilkoblet ifm tenning?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har ikke byttet om på noen av fargene i den lange kabelen.

 

Jeg vet at jeg har koblet opp +12v tykk kabel fra batteri til startmotoren, har koblet tykk sort kabel inn i godset på motoren, herfra går den tynne sorte kabelen frem til bryterpanel. Ser også at det går mange andre kabler inn på startmotoren.

 

31968_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13057/31968.jpg

 

Det jeg vet:

 

Hvit kabel: Choke

Sort kabel: Jord

Grønn kabel: ?

Brun kabel: ?

Rød kabel: ?

Gul kabel: ?

Redigert av kvast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg spurte ikke i utgangspunktet om DU har byttet om på kablene - snarere om du kan bekrefte at kablene har samme farge fremover i kabelen til båten som hver enkelt ledning har inne på motoren, før skjøtepluggen inne i motoren (slik at ikke fargekodingen endres i overgangen til kabelen inn i båten. EDIT: SÅ først nå i et av dine tidligere innlegg at du har BYTTET kabelen fra motoren og inn i båten. Da faller strengt tatt dette spørsmålet bort.

 

Delen du viser på det siste bildet står på den ANDRE siden på min motor (bak på styrbord side ved ladespolen og tenning). På min motor er dette likeretteren til ladespolen. Den ser nesten identisk ut i alle fall.

 

Dersom du mener chokespjeldet lukker seg ved å koble 12 V til den hvite ledningen har du jo konstatert at det er MINST en forskjell i fargekodingen på ledningene mellom din og min Yamahamotor (blå ledning på den ene motoren tilsvarer den hvite ledningen på den andre). Det kan vel da være flere forskjeller. Den brune ledningen på min motor er jo for innslag av startmotoren, mens dette kan se ut til å være noe annet på din motor.

 

I tillegg til de tykke hovedstrømkablene..... skal det være minst en annen kabel (tynn) koblet til startmotoren. Dersom det er bare en slik tynn ledning som er koblet på en EGEN inngang på startmotoren er nok dette ledningen som kobles til 12 V for å kjøre startmotoren.

 

Men en telefon til Yamaha høres etterhvert litt nødvendig ut..... :nono:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger til flere bilder av kablene.

 

32064_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13093/32064.jpg

 

Grønn og brun holder denne fargen helt frem. De som er merket med 1 og 2 sees på neste bilde.

 

32065_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13094/32065.jpg

 

På dette bildet har jeg tatt ut startmotoren, tykk kabel er 12v rett fra batteri.

1,2 og rød kabel går til likeretter, sort går til jord/minus

 

rød kabel går videre til sikringsholder hvor jeg har satt inn 20a sikring, går så videre til startmotor. Det går også en kabel frem til "panel" som ender opp med gul farge.

 

32066_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13095/32066.jpg

 

Det står en mutter under gummitroppen, noe rust, kablene går inn i starteren. ingen kabler går videre herfra.

 

32067_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13096/32067.jpg

 

Oppsummert:

Grønn, kommer fra coil

Brun, kommer fra coil

Hvit, kommer fra choke

Rød, kommer fra ? sjekker denne i kveld

Sort, kommer fra minus/jord

Gul kommer fra likeretter/sikring/startmotor

 

Trenger dere flere bilder?

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om vi har litt forskjellige startmotorer. Se "fullsize" bilde av min startmotor (mens den står i motoren - 1980 Yamaha 40 DE) På min startmotor er det 4 tilkoblinger på "manøverenheten" - to tynne og to tykke. De to tynne er henholdsvis sort til jord/minus/gods samt brun som skal ha 12 V for at den røde tykke kabelen (direkte til batteri + 12 V) skal få forbindelse med den andre tykke kabelen tilkoblet og som forsvinner inn i selve startmotoren. Det jeg er mest usikker på mht til din startmotor er tilkoblingene av de på min motor "tynne ledningene". Hvilke skruer, punkter skal de tilkobles på din? Hadde jeg sittet i din situasjon ville jeg forsøkt å målt meg frem med et multimeter.

 

Ellers kan det se ut som du har lading/ladespole på din 28 Hk også uten at jeg er sikker. Ut fra bildene kan det se ut som om det kommer ut to røde ledninger fra ladespole på den ene siden av motoren som går over på den andre siden av motoren og skifter farge til grønn i to skjøteplugger før de går inn på vekselspenningssiden av likeretteren. Ut av likeretteren kommer det vel på likespenningssiden svart ledning (- minus) og rød ledning (+ pluss).

 

Men igjen: hva med å ringe Yamaha? Jeg gjorde det i 2005 ifm min 40 DE og fikk hjelp til å få informasjon om de siste ledningene/fargene jeg ikke hadde klart å finne ut selv.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det står en mutter under gummitroppen, noe rust, kablene går inn i starteren. ingen kabler går videre herfra.

 

32067_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13096/32067.jpg

 

Hvis du ser på dette bildet så sitter det en mutter som for meg ikke ser ut til å ha noen funksjon. Mulig at jeg må koble minus fra batteriet her.

 

Hva trenger en startmotor for å gå rundt?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen kvast. Den tykke kabelen som går fra den ene bolten/mutteren på startmotoren og inn i startmotoren leder hovedstrømmen (+12 Volt / X Ampere) til startmotoren. Dette skjer ved at denne kabelen/bolten forbindes med den andre kraftige bolten som du kobler til +12 V på batteriet. Denne forbindelsen opprettes i startmotoren når du legger +12 V inn på styreinngangen på startmotoren. Det er eksakt hvilken inngang som er styreinngangen på din startmotor jeg har litt problemer med. På bildet av min startmotor som jeg linket til i mitt forrige innlegg, ser du denne styreinngangen tydelig med en brun ledning tilkoblet.

 

Startmotorer trenger 3 forbindelser:

12 V strømforsyning

signal for når startmotoren skal slå inn/snurre

jordforbindelse (0V/minus/jord)

 

På noen startmotorer får man jordforbindelsen kun gjennom gods (den metalliske forbindelsen når startmotoren skrus fast i motoren), mens man på andre startmotorer (slik som i min Yamaha) har en egen jordledning til styrekretsen. Jeg har ingen tro på (kan jo ta feil) at jordkabelen fra batteriet skal skrus fast (var skrudd fast) på startmotoren i din motor. Denne kabelen er i alle fall skrudd fast med en bolt i selve motoren i min Yamaha 40 DE.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...