Jump to content

Innvendig belysning


eysteind

Recommended Posts

Har nesten ingen lys innvendig i båten og tenkte å montere noen. Trenger ikke noe flombelysning. Trur det hadde vore fint å hatt fleire små lyspærer som låg skjult under hyller ol. enn en sterk taklampe. Hadde også vore fint med noe lys i skapene.

 

Var på julehandel her en dag, og kom over slike lysrekker som mange bruker for å pynte i treer ol. Såg på spesifikasjonene og såg at det var 20 lamper som var seriekoblet og kunne tilknyttest 220V Kvar lampe var 12V og 0,9W. Dei var 1/2 pris så eg kjøpte to pakker a 12,50,-

 

Ville dette vere brukenes i båten dersom eg parallellkobler lysene og kanskje tar bort en del?

trur dei også er bereknet for utendørs bruk. Dette vil i såfall bli utruleg billig. selve lyspærene vil ikke bli synende, og 0,9W holder.

Syns det blir for voldsomt å bruke 10-20Wats pærer. Disse bruker dessuten mye mer strøm.

Link to post
Share on other sites

Biltema har noen greie lamper med både en 3W glødelampe for kosebelysning og et 10W ringformet lysrør for "arbeidslys" til den nette sum av kr 149.-

http://www.biltema.no/products/product.asp...p?iItemId=18084

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Om det er snakk om mange lyspunkt, og relativt små effekter ville eg vurdert lys-diodar. I alle fall om en er i stand til å svinge en loddebolt og gjere nokre enkle berekningar på strømstyrken. Kvifor? fordi det er stilig og behagelig lys til den bruken du skisserer, fordi det er strømsparande, fordi dei har utruuuuuuleg lang levetid, og fordi dei er billege nok til at investeringa kan forsvarast (antar mindre enn ein 10-er for stykke)

 

Lykke til

 

Ooma

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg har planer om og montere lysdioder som natt belysning i båten (i gangen, toaletter,pentry osv. )

 

Kjøpte hele rest beholdningen til Clas Ohlson av små nøkleknippe m/hvit lysdiode.

De kostet ca. 100,. men jeg ga 10,- pr. stk. De lyser utrolig sterkt.

Demonterer de og monterer lysdiodene tilnærmet skjult i taket.

 

Vær forsiktig når du lodder lysdiodene, de tåler ikke så mye varme.

Link to post
Share on other sites

Og trenger du kraftigere lys så kanskje du finner no her:

http://www.theledlight.com/ledbulbs.html

 

Såvidt jeg kan se har noen av disse innebygd DC/DC konverter (White LED driver) noe som sikrer høy virkningsgrad.

Brukt i lommelykt burde man jo få max lysstyrke hele tiden inntil batteriet er helt tomt, siden driveren normalt er en konstant-strøm generator.

En slik MÅ jeg bare prøve.

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

:santa: Har også god erfaring med Biltemas kombinerte rør og pære, da kan man slå på røret når man trenger strkt lys i hytta, og heller bruke 3 watt pære for å få et dempet lys. Det har passet oss veldig bra, pluss at vi har hver vår leselampr over senga, men bare med vanlig svak pære.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det noen som vet noe mer om lysdiode og innvending belysning? Vet noen om firma i Norge som leverer noe lignende det pat tipser om lengre opp på nettstedet http://www.theledlight.com/ledbulbs.html ?

 

Vil helst unngå loddeløsninger. Akkurat som Eystein, tenker også jeg å benytte meg av diodelys til innvendig belysning, som et strømbesparende supplement til vanlig lys. Kabinen i Sjømannen befinner seg snart i sine minste bestanddeler og jeg ser helt klart for meg hvordan jeg ønsker det når (Hvis... :flag:) alt er på plass igjen. Tror det kunne vært litt stilig med litt dempet belysning i form av lysdioder på strategiske plasser. For ikke å snakke om inne i skap. Kanskje som nattbelysning for å finne veien til toalettet, osv.

 

Altså: Hva vet vi finnes på det norske markedet av slike lysdiodeløsninger? :wink:

Link to post
Share on other sites

Lysdioder ser ut til å være en fin løsning på innvendig beslysning som kan brukes lenge uten å tømme batteriene. Loddebolten kan jeg nok svinge litt på, men hvordan gjøre de strømberegningene som OOMA nevner? Håper på en enkel forklaring her, el-saker er gresk for meg?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hvis man vil se nærmere på LED lamper så ligger det noe informasjon på http://www.hellamarine.com .

 

Trykk "products" og deretter "LED lamps".

 

Det er naturligvis mulig å lage lamper selv av lysdioder, men jeg er usikker på hvordan lysspredningen fra vanlige LED's er i forhold til de som brukes i lamper (det finnes jo forskjellige typer lamper også).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

men hvordan gjøre de strømberegningene

Beregningen består i å finne hvilken formotstand man skal benytte:

 

I databladet er det oppgitt spenning og strøm for dioden, Typisk verdi for hvite er 3.6V / 30mA.

 

Siden spenningen i båten er ca 12.7V vil formotstanden måtte senke denne med 12.7-3.6=9.1V

 

Ifølge Ohms lov (Motstand=Spenning/strøm) blir da formotstanden lik 9.1/.030=303ohm.

Da velger man nærmeste standard-verdi over , dvs 330ohm

 

 

For røde/grønne LED's vil det i de fleste tilfelle passe med en 470ohm's formotstand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Får henge meg litt på her jeg også. Nå vet jeg ikke hvor mye lys en slik 3,6v/30mA hvit lysdiode gir, men vil tro at skal det monne, må en kanskje koble sammen 3-4 stk i samme lampe? Hvordan da koble og beregne motstanden?  :crazy:

 

En måte å gjøre det på (dårlig måte, les videre) er å koble lysdiodene i parallell og en felles droppmotstand. Med 3 stk. får en da regnestykket: Spenningsfallet blir som i eksemplet i innlegget over: 9,1volt, (12,7 - 3,6). Strømmen gjennom motstanden blir 3 ganger så stor, altså 90mA. Da blir verdien på motstanden: 9,1/0,09 = 101ohm. Og den må kunne "spise opp" 0,82watt (9,1 x 0,09). Og dette er tapet.  :wink:

 

En annen måte er å koble alle 3 lysdiodene i serie. Nå blir spenningen over seriekoblingen 10,8volt (3 x 3,6), og spenningsfallet over motstanden bare 1,9volt (12,7 - 10,8). Strømmen gjennom denne motstanden er den samme som gjennom seriekoblingen av motstandene, nemlig 30mA. Da blir motstandsverdien 63ohm (1,9/0,03). Og den må nå kunne "spise opp" 0,057watt (1,9 x 0,03). Og dette tapet er jo mye mindre enn i det første eksemplet mitt?  :nonod:

 

Og løsningen med 4 lysdioder i serie er utrolig enkel. De skal ha 14,4volt, (4 x 3,6). Så med 4 stk lysdioder i serie, er det bare å koble rett på 12volt'en uten seriemotstand!  :crazy::wink:

 

Og ser en på det totale forbruket med lysdioder på en 12volt kurs, er det behagelig lavt så lenge en kan koble diodene i serie. For med både 1, 2, 3 eller 4 i serie, er jo strømmen den samme, nemlig 30mA. Og med en spenning på 12,7volt får en da 0,38watt (12,7 x 0, 03)!! :smiley::nonod: Så med 4 dioder får en altså 4 ganger så mye lys som med 1 uten at det tappes mer fra batteriet!!

:flag:

 

Lars H.

 

Lars H.  :wink:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke karakteristika til lysdioder særlig... Er det trygd å bruke 4 stykker i serie helt uten motstand? Hadde ikke tørt, men å bruke 3 stykker i serie med en mindre motstand er selvfølgelig det beste.

 

Tror også at det fleste lamper som du kjøper ferdig har 3 dioder.

Link to post
Share on other sites

Hei

Med 3 og 4 i serie, hva skjer hvis en pære ryker, blir alt svart.  :crazy:

Kan det lages slik at det er lett å bytte pære? :wink:

Hva er normal levetid på disse led pærene.  :nonod:

Er de å få i forskjellige styrker.  :crazy:

 

Det var mange spørsmål men strøm har jeg alldeles ikke peiling eller interesse for men jeg vet jo at jeg trenger den.  :smiley::nonod:

Link to post
Share on other sites

Bare et lite spørsmål . Fiber? er det det samme som dioder?? Vet at det begynner å bli meget populært med fiber i store båter. trenger man lite lys... få fiber, mer lys? en bunt .

Noen som har vært borti dette?? Hørte tipet fra en "trikker"

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei

Med 3 og 4 i serie, hva skjer hvis en pære ryker, blir alt svart.  :confused:


Dersom en av en grunn skulle ryke, så blir alle som er koblet i samme serie svarte.  Tenk gammeldags juletrebelysning, "litt" jobb å feilsøke hvilken som har gått.  Dersom 3-4 stykker er koblet i parallell, og en ryker, så skjer noe annet.  Først blir en svart, og alle de andre begynner å lyse litt kraftigere, så ryker en til, så ryker resten.
Kan det lages slik at det er lett å bytte pære? :confused:


Det finnes holdere som loddes fast på ledning istedet for LED, LED stikkes da ned i holderen.
Hva er normal levetid på disse led pærene.  :confused:


De skal i teorien vare nesten for alltid... Ingen mekanikk som kan gå istykker, det som evt dreper de er for høy strøm, da går det fort :)
Er de å få i forskjellige styrker.  :confused:


De er å få i forskjellige størrelse, farger, strømforbruk, IR, etc etc etc, og ikke minst pris :D

 

Det var mange spørsmål men strøm har jeg alldeles ikke peiling eller interesse for men jeg vet jo at jeg trenger den.  :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei

Med 3 og 4 i serie, hva skjer hvis en pære ryker, blir alt svart.  :confused:

Kan det lages slik at det er lett å bytte pære? :confused:

Hva er normal levetid på disse led pærene.  :confused:

Er de å få i forskjellige styrker.  :confused:

Dersom en ryker så blir trolig alle svarte ja, eventuelt kan du risikere at den som ryker kortslutter og da vil i såfall strømmen øke med redusert levetid for de andre som resultat.

Lysdioder har imidlertid laaaaang levetid.

Du kan montere dem i en sokkel om du vil, da kan den byttes med en ny. Bare pass på å sett den riktig vei, ellers lyser den ikke.

De finnes i forskjellige varianter, farger, lysstyrker størelser etc.  Ta en titt på http://www.elfa.se og søk etter "lysdioder". Elfa oppgir i motsetning til Clas Ohlson spenningsfallet og merkestrøm for de ulike lysdioddene de har.

Link to post
Share on other sites

Søkte litt på dette tidligere med tanke på annen bruk. Kom da over denne fra firmaet Solvind bergent på hytter med solcelleanlegg. Forøvrig eneste norske firma jeg har funnet med dette.

 

Bilde

 

Elfa har hvit lysdiode i "løsvekt", forholdsvis kostbar. Artikkel nr. 75-008-95 , pris 1 stk. kr. 33,90 og ved 10 stk. kr. 26,60.  :confused:

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

HEI , JEG FANT LITT OM DETTE PÅ NETTET. DU FÅR SE OM DET ER AV INTERESSE.

DET OMHANDLER LYSDIODER MED FLERE SKJEMA OG BEREGNINGER.

 

 WWW.OTHERPOWER.COM.

 

 HER FINNER DU EFFICIENT LIGHTING.   GÅ HIT.    UNDER LED LIGHTING KAN DU KLIKKE

 DEG INN UNDER HOME BUILT LED.

 

 TENKER SELV Å LAGE TIL LYS I MØRKE OMRÅDER OMBORD.

 

 BIVROST    

T.S.JOH.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...